Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 05:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Om Björn Gillberg
InläggPostat: tor 07-03-15 04:48 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
nyfiken skrev:
För er yngre som kanske inte minns Björn Gillberg så mycket, kan man berätta hur det var förr i världen.
Björn Gillberg började göra sig hörd i media redan på slutet av sextiotalet. Han var frispråkig och högst talför. Sådant tyckte journalister om, för dom behövde inte komma med ledande motfrågor eller annat. (För dom förstog ändå inget.) Det mesta av det Björn Gillberg sa, var enkelt, rakt och lättfattat. Det gick hem till "gemene man". Nästan alla blev över en natt medvetna om livsmedelsfärger, kemikalier i maten och övriga miljögifter och risker efter ett TV-program. Tack vare Björn Gillberg. Så där höll det på under flera år. Så fort en reporter stoppade en mikrofon under hakan på Björn Gillberg, fick man en föreläsning i miljövård och hälsa. Långt ifrån poänglös och svår. Han var ordentligt påläst. I alla fall hade han enkla och klara svar och budskap*. Han var t.om. politiker under en period, (Kd) men hans framtoning var inte av något partipolitiskt gångbart sätt, så han slutade efter en mandatperiod. Han fanns också med i många avslöjande miljöskandaler. BT-kemi, Reefat el Sayeds falska doktorshatt bl.a.
Under dom senaste ~ 15 åren har han dock haft en väldigt dämpad framtoning. På sena åttiotalet visade han upp sin bil med katalysator, som inte var obligatoriskt på bilar då. Senare var han konsult vid bygget av Öresundsbron, och fick väl några periodiskt återkommande minuter i TV-rutan ungefär varje månad.
Men det har nog varit för tyst om Björn Gillberg på senaste tiden. Jag vill inte vara elak och påstå att han "försöker ta igen makten över media". Men det känns lite så här nu med dom här metanolutspelen.
Jag vet inte vad det betyder, men både han och Margot Wallström är Värmlänningar. Jag känner många Värmlänningar, så jag vill inte säga något ont om dom, men det kanske bara är en händelse som ser ut som en tanke? Dom värnar om sin region?
Etanolracet har nog börjat rulla allt för konkret för att kunna byta spår till metanol nu.

*En som var raka motsatsen till Björn Gillberg, var Strålskyddsinspektionens chef, vars namn jag har glömt just nu. Efter Tjernobylolyckan 1986, blev han tillfrågad varje dag i media om hur farligt det var. Man visade upp abborrar, gäddor, blåbär, älgkött, svamp, potatis m.m. med höga uppmätta beccerelvärden, men strålskyddschefen kunde aldrig göra sig förstådd på hur farligt det var. Där skulle Björn Gillberg ha gjort en stor insats.
Så döm inte ut Björn Gillberg, han har gjort mycket gott. Men just nu är han inne på fel spår.

---------------------------------
Jo, han är inne på lite fel spår. Och dessutom finns det anledning att misstänka att han är ute för att lura av mindre välbetänkta investerare 2 miljarder.

Men annars är Björn Gillberg en trevlig prick.

/track_snake


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-19 13:01 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 16:39
Inlägg: 9
Jag kan inte förstå varför så många av er har så inskränkt och fördomsfull inställning till metanol som drivmedel? Svensktillverkad drivmedelsetanol kommer nog aldrig att kunna täcka fordonsparkens behov. Vi kan inte heller förlita oss på att Brasiliansk socker eller Amerikans majs eller Europeisk vin-spannmålsetanol. Denna kan inte täcka våra och övriga värdens behov.

Jag anser att man måste vara öppen nog och se till andra lösningar. I Sverige har vi vår skog. Omvandla denna till metanol så kommer den att kunna täcka en större del av vårt drivmedelsbehov än vad etanol kan göra.

Dessutom anser jag att Oljekommissionen är en så pass tung och troligen objektiv instans att det inte går att ignorera den genom att göra påhopp på just Björn Gillberg. Oljekommissionen har ju samma ståndpunkt son han i det fallet.

Vidare hittade jag denna länk som förtäljer att Naturvårdverket är inne på samma linje.
” Metanol ingår exempelvis i Vinnovas och Naturvårdsverkets drivmedelspolicy och i hagfors kanske Björn Gillberg får den metanolfabrik han propagerat för i 20 år:"
http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?id=489

Ni som nu klagar på Björn Gillberg och hans ”metanoldans” låt höra vad ni har för argument mot Oljekommissionen och Naturvårdsverkets slutsatser, jag efterlyser en saklig argumentation och öppna ögon.

Till sist metanolens giftighet ska inte i första hand jämföras med etanolens utan mot bensinens, ty det är sistnämnda vi ska fasa ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-19 14:36 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Du kanske skulle vara öppen för vad vi säger istället?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-19 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Varför inte fråga sig vad det beror på att man inte använder metanol som fordonsbränsle någonstans i världen idag?

Under den alternativbränslekampanj som var på gång i USA i början av 90-talet utvärderades både etanol och metanol, de amerikanska biltillverkarna tog fram FFV-bilar för dels E85 / bensin och dels M85 / bensin. Ett bra exempel på detta är Ford Taurus, där båda de utförandena nämns i instruktionsboken. Men metanolspåret avvecklades tydligen ganska snart.

När 1900-talet var ungt användes metanol som bränsle för flygmotorer, men man gick över helt och hållet till bensin under eller strax efter första världskriget. Ett av de stora problem man hade på den tiden var dålig kompatibilitet mellan smörjoljor och metanolbränsle, man var tvungen att använda vegetabiliska oljor (t ex ricinolja) med mycket dåliga egenskaper när det gäller koksning, tålighet mot höga temperaturer och höga yttryck etc. När man bytte bränsle och kunde gå över till mineraloljor för smörjningen blev många problem lättare att lösa för motorkonstruktörerna.

Metanol används flitigt inom kemisk industri som halvfabrikat för annan produktion. Där är det välkänt att metanol av s k teknisk kvalitet, som är relativt billig i inköp, så gott som alltid är förorenad av organiska syror som gör den kraftigt korrosiv. Metalldelar som kommer i kontakt med metanolen måste vara rostfria / syrafasta, t ex.
Det går att köpa renare metanol som inte är lika korrosiv men då drar priset iväg så att den är helt ointressant som motorbränsle annat än i speciella sammanhang (t ex racing eller modellflyg).

Till sist ska vi komma ihåg att metanolen är mycket giftig, den har många såväl dödsfall som förgiftningar som har slutat med blindhet, njurskador eller andra livslånga handikapp på sitt samvete.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-19 17:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tycker absolut inte att denna tråden tyder på att vi som kör på etanl nu inte vill se metanolen diskuteras ens.
Istället är det brist på motargument när vi för fram de tveksamheter du och andra här redovisat.
Att lyfta fram oljekommissionen som ett slags auktoritetsbegrepp faller ju på sin egen orimlighet då vi just skulle önska en dialog med dessa herrar.
Istället är allt vi ser pressutspel från diverse figurer, en av dem är Gillberg.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-02 13:21 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 16:39
Inlägg: 9
Med risk för att ni kanske tycker att jag går Björn Gillbergs ärenden hittade jag denna intressanta länk. Där förklarar Björn G varför han kommit fram till sin inställning. Jag tycker sidan verkar sakligt uppbyggd och jag finner ingen anledning att misstro hans resonemang. Länken förklarar de begränsningar som finns med svenskillverkad etanol kontra fördelar ur produktionssynpunkt med metanol.

http://www.miljocentrum.se/bioEnerg/metanol.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Metanol/etanol
InläggPostat: mån 07-04-02 14:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Man skall ju också betänka att det är 9 år sedan han skrev artikeln. Mycket har hänt sedan dess. Bland annat har etanolracet redan startat.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011