Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Metanol?
InläggPostat: tis 07-01-09 21:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 18:38
Inlägg: 31
Ort: Mora
Jag läste lite på Värmlands Metanol:s sida. Det låter ju också vettigt?
Vad har forumet för åsikter?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Metanol
InläggPostat: tis 07-01-09 21:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Metanol är inget trevligt ämne. Det är väldigt giftigt, det är korrosivt mot dom flesta metaller och andra ämnen. Dessutom är metan (en växthusgas) en av restprodukterna.
Det finns många här på forumet som kan allt detta i siffror, och i det gamla forumet som "ramlade ur" för någon månad sedan, fanns det massvis med information.
Det är bara att hoppas på att det går att återskapa det.

:wink: Etanol, det naturliga bränslet!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-09 22:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Nu ska vi nog inte räkna ut metanol heller. Trots allt så kan det vara ett
bra bränsle, det är lite aggresivare än etanol men är det rent så är
det hanterbart.

Nog är det betydligt enklare att hantera än biogas.

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-09 22:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett problem är förstås att om metanolen är så ren att den inte riskerar att orsaka korrosionsproblem så brukar den bli för dyr för att ha som motorbränsle.
Billig metanol av s k teknisk kvalitet brukar innehålla en hel del organiska syror och sånt. Det finns goda anledningar till att sådan metanol levereras i rostfria 20 l-fat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-10 05:20 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Yingen skrev:
Nu ska vi nog inte räkna ut metanol heller. Trots allt så kan det vara ett
bra bränsle, det är lite aggresivare än etanol men är det rent så är
det hanterbart.

Nog är det betydligt enklare att hantera än biogas.

-------------------------
Och etanol är betydligt enklare att hantera än metanol...

Vid förbränning i en bilmotor - som aldrig blir 100% effektiv - bildas lätt formaldehyd som en restprodukt vid metanolinblandning. Formaldehyd är både giftigt och cancerframkallande.

Kör man med etanol i tanken får man visserligen lite acetaldehyd (bidrar till den karaktäristiska lukten från t.ex. etanolbussar) men det är relativt ofarligt och sönderfaller i stadsluften till ättiksyra.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Speedway?
InläggPostat: tis 07-01-16 21:23 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 18:38
Inlägg: 31
Ort: Mora
Metanol används ju trots allt som bränsle på en del håll. Jag tänker då på Speedway, modellmotorer samt Indycar (om jag inte missminner mig).
Hur löser man problemen på dessa områden?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Speedway?
InläggPostat: tis 07-01-16 21:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
moraola skrev:
Metanol används ju trots allt som bränsle på en del håll. Jag tänker då på Speedway, modellmotorer samt Indycar (om jag inte missminner mig).
Hur löser man problemen på dessa områden?
Utan att veta antar jag att man inte löst dem alls då denna användning först och främst syftar till maximal effekt i första hand. Miljö och hälsohänsyn har nog ganska låg prioritet. Det ser vi ju även exempel på här på forumet då det diskuteras effekthöjning som möjliggörs av E85, bortmonterad kat, racerfilter, överdosering av bränsle för att få maximal effekt, mm.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Speedway?
InläggPostat: ons 07-02-21 14:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
moraola skrev:
Metanol används ju trots allt som bränsle på en del håll. Jag tänker då på Speedway, modellmotorer samt Indycar (om jag inte missminner mig).
Hur löser man problemen på dessa områden?


Indycar har numera gått över till etanol.
I racingen har metanol förts fram som ett miljöbränsle relativt bensin i många år.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-21 18:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Ett problem är förstås att om metanolen är så ren att den inte riskerar att orsaka korrosionsproblem så brukar den bli för dyr för att ha som motorbränsle.
Billig metanol av s k teknisk kvalitet brukar innehålla en hel del organiska syror och sånt. Det finns goda anledningar till att sådan metanol levereras i rostfria 20 l-fat.


Men även detta är ju enklare att lösa än gasbilar...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-27 14:34 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 16:39
Inlägg: 9
Som landet ligger så finns en potentialen för svensktillverkad bränslesprit i att utnyttja vår skog. Dock vill jag minnas att jag läst någonstans i det gamla forumet för kanske ett år sedan där det bl.a. stod att omvandliningen av energimängden i ved till etanol endast ligger på 25% medans motsvarigheten för metanol ligger på 50%. Detta skulle naturligvtis tala för metanolen som drivmedel.

Därmed finns det någon på denna sida som vet mer om utnyttjandegraden i om skogsråvara används som energikälla. Dv.s. finns det någon som kan dementera eller bekräfta mitt påstående, jag är själv rätt novis på det området.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-27 18:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns många olika påståenden om hur energieffektiva olika processer det är. Och att försöka jämföra dem är som att jämföra äpplen och päron.
Ska man t ex räkna med energivärdet i användbara och säljbara biprodukter? Behandlar man förlust av energivärde från råvaran på samma sätt som extern energi som förbrukas i processen (el, fjärrvärme, spillvärme från grannindustri etc)?
Ska man värdera all åtgången energi lika högt (t ex om processen utnyttjar lågvärdig värmeenergi som annars skulle ha gått till spillo)?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 15:48 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 16:39
Inlägg: 9
Visst, jag förstår med ditt inlägg att du vill ge frågan ett större perspektiv. Visst måste den totala energikonsumtionen räknas in i framställningen. Dvs. hur många kilowatt in per hur många kilowatt ut, alternativt annan energienhet som kilojoul eller så…

Gissningsvis kan man tänka sig att en energiomvandling till etanol som kanske är mindre effektiv ger mer brännbara restprodukter som kan brännas i en fjärrvärmeanläggning.

Dock anser jag att sådana aspekter är mindre intressanta, vad jag tror så handlar det mer om att kunna ta till vara på skogsråvaran på bästa möjliga sätt, (sett ut ett fordonsbränsleperspektiv).

Därmed är frågan, vilken teknik ger bäst utbyte vid användning av skogsråvara? omvandling till etanol, eller metanol?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 16:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Exakt.
Sedan kan ju slutsatsen ändå bli att man väljer etanol om det finns avsättning för överskottsenergi i någon form.
Att som Björn Gillberg döma ut etanol bara för att han hört att Metanol har högre utbyte "direkt" är ju inte seriöst.

Jag vill kunna döma ut Metanol genom att kunna visa att det totalt sett inte innebär ngt slöseri att göra etanol av skogsråvara.
Alternativt att det är lite bättre med Metanol men att de tekniska problemen som helt rostfri infrasrtuktur och fordonsflotta gör att det ändå väger över till etanolens fördel.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 17:14 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Exakt.
Sedan kan ju slutsatsen ändå bli att man väljer etanol om det finns avsättning för överskottsenergi i någon form.
Att som Björn Gillberg döma ut etanol bara för att han hört att Metanol har högre utbyte "direkt" är ju inte seriöst.

Jag vill kunna döma ut Metanol genom att kunna visa att det totalt sett inte innebär ngt slöseri att göra etanol av skogsråvara.
Alternativt att det är lite bättre med Metanol men att de tekniska problemen som helt rostfri infrasrtuktur och fordonsflotta gör att det ändå väger över till etanolens fördel.

-----------------------------
Nej. Jag har alltid tyckt att vi borde döma ut Björn Gillberg i stället....

/track_snake


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011