Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: elmoppo futuro
InläggPostat: tor 07-01-18 19:57 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
PÅ lördag blir en Elmoppo Futuro min... Nån som har nån erfarenhet av dem?

http://www.elmoppo.se


Jag var nära att köpa på min en bensindriven moppe, jag hade i princip bestämt mig men jag snubblade på elmoppo och tyckte det verkade kanon...

Återkommer när jag testat den ordentligt, i både ur och skur =)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 22:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag är supernyfiken på dina erfarenheter. Min dotter sparar för en elmoppe när hon blir 15.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Elmoped
InläggPostat: fre 07-01-19 11:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jättebra! Instämmer med Aryan!
Berätta mer. Trots att man passerade mopedåldern för MÅNGA år sedan, så är detta något stort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-19 14:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
aryan skrev:
Jag är supernyfiken på dina erfarenheter. Min dotter sparar för en elmoppe när hon blir 15.

/Aryan


Å hur trimmar man en sådan? Fler celler?

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-19 14:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Citat:
Å hur trimmar man en sådan? Fler celler?


Sätter dit pedaler kanske?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-21 14:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 20:25
Inlägg: 40
Ort: Linköping
De borde förses med artificiellt motorljud! Man hör ju inte när de kommer farande... :shock:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-21 14:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Yingen skrev:
Å hur trimmar man en sådan? Fler celler?


Till de här danska trehjuliga eldrivna mopedbilarna "Mini-el City" som såldes för ca 10 år sedan fanns det ett s k speed kit som tillbehör. Det innehöll ett motstånd som skulle kopplas i serie med motorns fältlindning (fältförsvagning på en likströmsmotor ger ju högre varvtal vid oförändrad spänning), dessutom skulle strömbegränsningen i fartreglaget ställas om.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-21 16:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Jag hämtade elmoppon igår, blev lite småtjurig när det blåste upp till snöstorm på hemvägen.

Men idag har solen varit framme och smällt bort all snö och all is och jag varit ute o kört ca 1.5 mil...

Helt ok faktiskt, lite dålig acceleration och svag i uppförsbacke men men på plan barkmark gör den ca 55 km/h.
Jag väger lite drygt 100 kilo och det är nog lite i överkant för moppen kanske. Det står att den klarar 230 kg last, men då går det nog inte så snabbt i uppförsbackarna.

Änsålänge är rekommendationen:
Självklart köp för den som kör mycket inom stan.

Ska bli kul att höra vad jobbarkompisarna tycker imorgon, El-moped skär sig nog lite med min image. =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 19:28 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
jag körde faktiskt slut på batteriet idag... Jag hade kört ca 2.5 mil när batterimätaren gick från gränsen mellan grönt och gult ner till rött (varvid motorn stängdes).

Förhållandena är kanske lite tuffa nu med snö och vind (plus att jag väger nästan 110 kg fullt påklädd) men lite irriterande att de gick så snabbt från OK laddning till nästan ingen alls.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 19:36 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 20:25
Inlägg: 40
Ort: Linköping
I de tekniska specifikationerna står det "Livslängd Batteri ca: 300 cykler". Vad kostar ett nytt batteri? Det lär väl gå åt ett batteri per år med den hållbarheten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 19:38 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
2000 + moms kostar ett nytt batteri .

Mitt batteri har dock inte laddats så många gånger... Moppen har inte gått 7 mil än.

Det går kanske att få tag på nåt billigare batteri?
Jag har sökt lite på nätet och hittar bara en massa kinesiska grossister... Det är ett batteripack som består av 4st 12 V batteri av geltyp (blysyra tror jag) och är lika stort som ett mellanstort bilbatteri. Tips nån?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-22 22:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej Kalle,

Tack för rapporteringen så här långt! Hur många Ah är batteripaketet, det står 4 x 35 Ah i produktbladet, stämmer det?

Biltema kan ha liknande batterier. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=95120 Bild

Igentligen är blybatterier inte så idealiska, de giller inte att bli urladdade mer än hälften av sin kapacitet och om man drar ur de lite snabbare som i en elmoppe minskar kapaciteten ganska drastiskt. Du bör se till att undvika ladda ur de mer än hälften av sin kapacitet då håller batterierna mkt längre.

NIMH är mkt bättre och lättare, de kan laddas ur helt, klarar 10x så många laddningscycklar än bly. Det finns numera D-celler på 1 - 1,2 A som motsvarar bly batterier som har mångdubbelt den kapaciteten kanske uppåt 7Ah om man behandlar motsvarande blybatterie väll, dessa kostar idag 8-9 dollar styck idag om man köper 100.

Ett 48 volt batteriepack beståede ur 5 x 40 celler blir då förståss mkt dyrare (ca 12000 kr) men väger bara ca hälften av motsvarande blybatterier (25 kg mot 50 kg) och har en laddningscykel på tusentals ggr och blir i slutändan biligare.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-23 08:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att börja tala om batterikapaciteter kan lätt bli som att jämföra äpplen och päron. Batterier för elfordon har ofta kapaciteten angiven vid C/3 eller C/5 , alltså den ström som laddar ur batteriet på 3 eller 5 timmar. För startbatterier, fritidsbatterier och små gastäta blybatterier för allmänt bruk anges kapaciteten däremot vid C/20, alltså 20 timmars urladdning. Och kapaciteten mätt på detta sätt kan bli 50-100 % högre än den som mäts vid C/3 för ett i princip likadant batteri.

När det gäller NiMH och NiCd-batterier så brukar man vanligtvis ange kapaciteten vid C/10 om inget annat sägs.

I princip tar blybatterier ingen större skada av att laddas ur fullständigt, bara man (1) inte djupurladdar dem (alltså fortsätter ladda ur när spänningen redan har sjunkit kraftigt) och (2) inte låter dem stå urladdade utan sätter igång laddning inom någon timme. När man har flera batterier seriekopplade är det bra att mäta spänningen över vart och ett av dem, och låta det sämsta av dem bestämma när hela paketet är urladdat.

Det är minst lika viktigt för (bly-)batteriernas livslängd att man inte överladdar dem utan stänger av laddningen i tid. För gastäta batterier är det viktigt att laddströmmen inte är för hög mot slutet av laddningen. Man måste se upp med batteriets temperatur också, helst inte ladda alls över +40 °C och begränsa laddströmmen under 0 °C. Någon enstaka gång (kanske var tionde-femtionde laddcykel) är det lämpligt att överladda batteriet med låg ström, kanske tillföra 10-20 % kapacitet ytterligare efter att det egentligen är fulladdat. Detta för att ev "efterblivna" celler också ska ha en chans att bli fulladdade.

Beträffande priser på batterier så ska man ha klart för sig att Ni-xx -batteriers pris mest bestäms av råvarupriset för nickel (och egentligen borde det kunna vara ett ganska högt skrotvärde på kasserade sådana batterier med dagens höga metallpriser). För andra batterityper (bly, Li-jon m fl) så är det mer frågan om arbetskostnader, kapitalkostnad för produktionslinjer och teknologikostnader som bestämmer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 191 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011