Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 06:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: elegant brödhybrid
InläggPostat: mån 08-01-07 10:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Cyklar med el-hjälpmotor finns det gott om men denna:

Bild

http://www.onzza.com/pag/ebike.asp

gillar jag extra eftersom den har en AC-motor (utan kolborstar) som driver cykeln genom växlarna, vanligtvis brukar motorn annars sitta i fram eller baknaven.

Denna lösning borde ge mkt mera kraft i uppförsbackar och mindre belastning av motor + batteri vid start. Det måste finns någon slags hastighetssensor i hjulet annars borde topphastigheten också kunna bli mkt högre med motorn genom växlarna.

Dessutom bra med ett lätt och långlivad Li-Ion batteri där många cyklar har blyackar och inte så dumt urseende heller. Enda nackdelen jag ser är att man oftast sitter lite för framåtlutad på en MTB ör att det ska vara konfortabelt men det kan man säkert lösa med ett annat styre, nästan synd att jag inte behöver en!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 11:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Räknas elcyklar som moped?
Annars spelar väl inte topphastigheten så stor roll, det lär ju finnas en ganska tidigt gräns för vad motorn orkar på egen hand.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 12:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
AcuraJan skrev:
Räknas elcyklar som moped?
Annars spelar väl inte topphastigheten så stor roll, det lär ju finnas en ganska tidigt gräns för vad motorn orkar på egen hand.


Nej elcyklar räknas som "cykel" under vissa förutsättningar, se: http://www.vv.se/templates/page3____4576.aspx

Vägverket skrev:
Elcykel

En elcykel räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns nettoeffekt får inte överstiga 250 watt.


Denna har en motor på 240W och max hastighet då motorn trycker på är 25 km alltså helt legal.

240 watt är bra mkt mera än vad en normalt begåvad cyklist klarar att leverera på en längre tid, tror att 180 watt är ungefär vad en vanlig cyklist klarar att ge ett tag när den tar i lite. Med hastighetsspärren borttaget borde cykeln lätt komma upp i högre hastigheter men det får man altså bara göra på egen kraft. Å andra sidan kan jag tänka mig att denna klara 25 km/t i uppförsbacka om man hjälptramper lite vilket gör denna cykel naturligtvis mkt snabbare än en "vanlig".

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011