Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-21 08:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
aryan skrev:
Också intressant om man vill jämföra
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 5&id=32655

Om man har 4 mil till jobbet (och kan ladda på jobbet) blir Volt/Ampera iaf billigare

Plug-in Prius: 3,2 kWh el +1,4 liter bensin = 24 kr
+ hemresa 24 kr (21 kr med gratis el)

Volt 8,8 kWh el = 9 kr
+ hemresa 9 kr (0 kr med gratis el)

/Aryan


Intressant också att se vilken bi som ger lägst CO2 utsläpp på en sådan idealsträcka för Amperan. Då vinner ändå Prius om elen kommer från fossila bränslen

Prius bensinförbrukning 1,4l x 2,65kg CO2/l = 3,71 kg
+ el från olja/kolkraft 3,2 kWh x 1 kg CO2/kWh = 3,2 kg
sammanlagt ca 6,9 kg CO2

Amperan med el från olja/kolkraft bränslen 8,8 kWh x 1 kg CO2/kWh = 8,8 kg


Med en Prius på E85 och solkrafts el 0,1 kg/kWh skulle det bli
E85 ca 1,1 kg + solel 0,3 kg = 1,4 kg

Amperan med el från solceller 8,8 x 0,1 kg CO2/kWh = 0,9 kg

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-21 09:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Men man måste även ta med energiförbrukningen, vi kanske ska jämföra elförbrukning för Volt med Prius när den körs på bensin endast eftersom Prius sällan går enbart på el.

Prius plugins medelförbrukning är 4,55 l bensin/100km när den körs som ren hybridbil. Volt drar 1.6 kWh el/mil.1l bensin = 9.06 kWh. 0.45l/mil = 4.1 kWh/mil. Det är trots allt 2.5 ggr mer än Volt's 1.6 kWh/mil, och då har vi varit snälla i jämförelsen (Volt vs Prius).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-21 14:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fast om du genererar elen med fossila bränslen så får du nog räkna på energiförbrukningen i kWh som elcentralen förbrukar för att generera elen om det ska vara en rättvis jämförelse.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-21 17:52 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Som ren elbil drar inte Ampera 1,6 kWh per mil läser man i ViBilägare,
". Att ladda testbilens batterier har vanligen dragit 14 kilowatt, vilket är ungefär lika mycket i kronor. Vid gynnsamma förhållanden – läs mildväder – har strömmen räckt i fem mil. Det ger en ”bränslekostnad” på under tre kronor milen."
När man testade Ampera i SvD så visade mätaren aldrig mer än 38 kilometers räckvidd när det var kallt ute.
Så det skiljer sig kanske mindre än man tror mellan bilarna ser man här.
http://www.dn.se/blogg/laddhybridblogge ... or-roland/

Nu när kvinnor köper mer bilar än män och deras körsträcka i Sverige ligger på 1 mil per dag och snittet totalt hos alla bilar är 4 mil per dag inräknat resandesäljare och taxibilar budbilar gör kanske vi inte behöver batterier med så stor capacitet när tyngden på batteriet gör att bilen går tyngre och lastvikten minskar. De dagar jag själv kör mer än några kilometer upp till några få mil per dag är lätt räknade så då kanske det är onödigt att släpa omkring på ett rätt tungt batteri med en capacitet av 12 kWh som begränsar lastmöjligheterna till bara passagerarna i bilen och inget möjlighet att har någon laglig last om man är fyra lätta personer i bilen vilket är vanligt ibland.
Det är ovanligt med 4 mil till jobbet när 86 % av befolkningen i Sverige bor i tätort och 89 % av oss även jobbar där.

DN skrev så här.

"Supermijöbilen har nu också fått bekänna färg på en längre tur längs snöiga vägar. 55 mil, merparten i högt drivet motorvägstempo, visade 0,49 liter per mil. Med sommardäck och torra vägar skulle siffran kanske hamna nedåt 0,45."
Vilket jag tycker låter mycket då min Prius från år 2000 enkelt går att köra på 0,46 l/ milen vi långkörning om man håller sig inom hastighetsgränserna, i stadstrafik ligger den offtast på 0,25-0,3 liter milen men det som drar upp förbrukningen är att man offtast bara kör någon kilometer hit och dit vilket i slutändan ger en total förbrukning på 0,52 l/ milen vilket kunde förbättras avsevärt med ett något större batteri som kunde laddas från elnätet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-21 20:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
Som ren elbil drar inte Ampera 1,6 kWh per mil läser man i ViBilägare,
". Att ladda testbilens batterier har vanligen dragit 14 kilowatt, vilket är ungefär lika mycket i kronor. Vid gynnsamma förhållanden – läs mildväder – har strömmen räckt i fem mil. Det ger en ”bränslekostnad” på under tre kronor milen."
När man testade Ampera i SvD så visade mätaren aldrig mer än 38 kilometers räckvidd när det var kallt ute.


Det stämmer att batteriet har mycket mindre kapacitet när det är kallt men om man ställer in Amperan att den laddar lite innan man åker får man ut 5-6 mil även vid -10, det gör iaf min vän med Amperan. Ett annat tricks på vintern när batterierna är kalla är att ladda lite med motorn strax efter att när man börjat köra, då värms batterierna och får de nästan normal kapacitet tillbaka.

Å andra sidan har han lyckas få ut 8 mil på en laddning sommaren.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tor 13-05-23 07:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Fast om du genererar elen med fossila bränslen så får du nog räkna på energiförbrukningen i kWh som elcentralen förbrukar för att generera elen om det ska vara en rättvis jämförelse.


Visst, men då måste man räkna med elen som går åt för produktion av ex bensin osv. Dvs, källa till hjul för båda energikällorna.

http://gatewayev.org/how-much-electrici ... f-gasoline

Citat:
Thus, using an 85% refinery efficiency and the aforementioned conversion factors, it can be estimated that about 21,000 Btu—the equivalent of 6 kWh—of energy are lost per gallon of gasoline refined:


1 gallon = 3.78l vilket ger 1.6 kWh/liter. Drar bilen 0.45 l/mil så går det alltså 0.72 kWh/mil bara för att raffinera bensinen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tor 13-05-23 07:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Som ren elbil drar inte Ampera 1,6 kWh per mil läser man i ViBilägare,


Även om vi säger 2 kWh/mil så är det fortfarande halva energiförbrukningen jämfört med en Prius. Och Volt är knappast den effektivast "elbilen" på marknaden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tor 13-05-23 09:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Nu när kvinnor köper mer bilar än män och deras körsträcka i Sverige ligger på 1 mil per dag och snittet totalt hos alla bilar är 4 mil per dag inräknat resandesäljare och taxibilar budbilar gör kanske vi inte behöver batterier med så stor capacitet när tyngden på batteriet gör att bilen går tyngre och lastvikten minskar. De dagar jag själv kör mer än några kilometer upp till några få mil per dag är lätt räknade så då kanske det är onödigt att släpa omkring på ett rätt tungt batteri med en capacitet av 12 kWh som begränsar lastmöjligheterna till bara passagerarna i bilen och inget möjlighet att har någon laglig last om man är fyra lätta personer i bilen vilket är vanligt ibland.
Det är ovanligt med 4 mil till jobbet när 86 % av befolkningen i Sverige bor i tätort och 89 % av oss även jobbar där.


Det är inte några problem att bygga en pluginhybrid med goda lastmöjligheter samt en räckvidd på 4-5 mil eller mer. Se ex kommande Mitsubishi Outlander PHEV. Sen kan inte alla ladda på jobbet. Så en räckvidd på 4-5 mil tycker jag är ett krav, för min egen del i alla fall och jag kör ca 5 mil tur och retur. Även för att ge hyfsad räckvidd på el i vintertid. Med det inte sagt att inte Prius Plugin inte har sin plats, som du säger så kör många 1 mil/dag och varför betala för ett större batteri än man behöver.

Men Prius plugin är alldeles för dyr, jag är betydligt mer intresserad av vad Toyota's nästa pluginhybrid, om vi ex tar Auris Touring Sports hybrid och gör en pluginhybrid av den. OBS då att Tesla tar 10 000 $ mer för 85 kWh versionen jämfört med 60 kWh. Då ingår också snabbladdning som man får betala 2000 $ extra för med 60 kWh versionen. Och med 99% sannolikhet så har Tesla större marginaler på 85 kWh versionen. Om vi då är snälla och räknar om 8 000 $ till 80 000 SEK så blir det 3200 kr/kWh. Toyota tar 80 000+ för de 3 kWh som skiljer Prius och Prius Plugin. 26 000kr/kWh. Ska vi gissa på att det finns lite marginaler att ta ifrån där då kanske ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tor 13-05-23 11:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Fast om du genererar elen med fossila bränslen så får du nog räkna på energiförbrukningen i kWh som elcentralen förbrukar för att generera elen om det ska vara en rättvis jämförelse.


Visst, men då måste man räkna med elen som går åt för produktion av ex bensin osv. Dvs, källa till hjul för båda energikällorna.

http://gatewayev.org/how-much-electrici ... f-gasoline

Citat:
Thus, using an 85% refinery efficiency and the aforementioned conversion factors, it can be estimated that about 21,000 Btu—the equivalent of 6 kWh—of energy are lost per gallon of gasoline refined:


1 gallon = 3.78l vilket ger 1.6 kWh/liter. Drar bilen 0.45 l/mil så går det alltså 0.72 kWh/mil bara för att raffinera bensinen.


Jo men det gäller nog även elcentralen att det finns förluster på vägen från bränsle till laddningsställe .

För well-to-tank gäller enligt http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/s ... format.pdf

COG1 Crude oil to gasoline, Energy expended (MJx/MJf)
Crude Extraction & Processing 0.06 + Crude Transport 0.01 + Refining 0.08 +Distribution and dispensing 0.02
Total 0.17 MJ per MJ bränsle (17%) och 14,2 g CO2eq/MJ bränsle

Elektricitet
KOEL1 Coal, state-of-the-art conventional technology, Energy expended (MJx/MJf)
Coal provision 0.22 + Power plant 1.34 + Electricity distribution (LV) 0.03
Total 1.59 MJ per MJ el (159%) och 242.6 g CO2eq/MJ el

EMEL1 EU-mix electricity, Energy expended (MJx/MJf)
EU-mix power generation 1.84 + Electricity distribution (LV) 0.03
Total 1.87 MJ per MJ el (187%) och 129.8 g CO2eq/MJ el

Med EU-mixen blir en Prius plus svårslagen, synd att den inte kan ha dragkrok och inte är flexifuel enligt Toyota.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tor 13-05-23 14:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Sverige:

Citat:
Under ett normalår släpper den svenska elproduktionen ut cirka 20 gram CO2/kWh


Så det är nog fördel elbilen här. Och energiförbrukningen är förstås betydligt lägre vilket är väldigt viktigt om vi ska ha en chans att ersätta våra fossila bränslen med förnyelsebara. Samt förstås markanvändning osv, något som vi har tagit upp tidigare här några gånger och som definitivt inte är till biobränslens fördel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tor 13-05-23 16:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Priusen har visserligen ett 20 liter mindre lastutrymme bakom andra raden av sätena än Mitsubishin vilket kanske inte gör så stor skillnad när man ensam åker till jobbet i bilen. Så någon jättelastare är inte nya Mitsubishi laddhybrid inte då den till och med har mindre lastutrymme än Prius + när man fäller bakre sätet. Fördelen är att det går att ha dragkrok på Mitsubishi Outlander PHEV.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 13-05-24 07:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Sorry Prius, jag råkades först trycka på Ändra istället för Citera så en del av din post råkades försvinna ut i cyberrymden. Ber om ursäkt för det.

Antalet liter säger dock inte allt, jag gissar på att Outlandern är betydligt mer praktisk, både när det gäller lastutrymmet bak samt för utrymme för passagerare, men jag kan ja fel. Och dragkrok samt 4WD är det nog en hel del familjer som gillar, exempelvis våran :-)

Men visst, kör man ensam in till stan 1-2 mil/dag så kan man välja något annat än en Outlander plugin. Å andra sidan kan man väl då fundera på en Zoe eller om man bor i ett varmare land, en Twizy. En Prius plugin är väl direkt så mycket mer rätt än Outlandern i det fallet.

Sen det här med att el som inte säljs i Sverige kan ersätta kolkraft i ex Tyskland, visst, det ligger något i det. Men då måste man enligt min mening se detta i ett globalt perspektiv och inte tänka så hårt på det här med CO2 utsläpp med dagens elmix. Dvs, man måste tänka på möjligheterna att ersätta dagens fossila energi med förnyelsebar energi. Och då hänvisar jag som förut till denna blog:

http://www.teslamotors.com/blog/ethanol ... -and-think


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 13-05-24 09:14 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Citat:
Nu när kvinnor köper mer bilar än män och deras körsträcka i Sverige ligger på 1 mil per dag och snittet totalt hos alla bilar är 4 mil per dag inräknat resandesäljare och taxibilar budbilar gör kanske vi inte behöver batterier med så stor capacitet när tyngden på batteriet gör att bilen går tyngre och lastvikten minskar. De dagar jag själv kör mer än några kilometer upp till några få mil per dag är lätt räknade så då kanske det är onödigt att släpa omkring på ett rätt tungt batteri med en capacitet av 12 kWh som begränsar lastmöjligheterna till bara passagerarna i bilen och inget möjlighet att har någon laglig last om man är fyra lätta personer i bilen vilket är vanligt ibland.
Det är ovanligt med 4 mil till jobbet när 86 % av befolkningen i Sverige bor i tätort och 89 % av oss även jobbar där.


Jag tycker att det är märkligt det här. Antingen gör man avkall på var/hur man bor eller vilket jobb man har om man kan bo nära där man jobbar. I alla fall för merparten, det är nog få lyckligt förunnade som kan bo som de vill och ha nära till drömjobbet.

Vår familj tillhör inte normen. Vi bor i Tumba, jag har arbetsplats antingen i Stockholm (3 mil) eller Nykvarn (3 mil), frugan jobbar i Huddinge och ungarna går i skolan, den ena i Södertälje och den andra i Danderyd. De sportar och spelar innebandy i Älvsjö AIK.

För några år sedan när jag var tränare också (i annan klubb) så åkte vi ca 7000 mil/år. Nu med lite lugnare så åker vi ca 5000 mil/år med tre bilar, äldsta dottern har körkort sedan ett år tillbaka.

Vi åker inga långsemestrar med bil. Vårt sommarställe ligger 4 mil bort, pga ungarnas sportande så är det sällan vi åker dit. Vi försöker samordna så gott det går när vi åker på match åt olika håll (de spelar i olika lag) men det är inte alltid som det går.

När äldsta dottern skaffade moped fastnade jag för det, var riktigt kul att åka, så jag skaffade en egen att åka till jobbet med och mindre ärenden. Men en moppe är dyr i försäkring (2000 kr/år i trafik) och går långsamt, ändå åkte jag de första två åren närmare 1500 mil. I höstas tog jag MC-kort och för en dryg månad sedan så köpte jag en 400 cc -82. Den kostar 1000 kr/år med helförsäkring och extra allt (skada och dödsfall). Nu har jag snart åkt 200 mil på den, kanske 10-15 mil är nöjesåkning men resten är jobb eller ärenden. Lika lite som moppen drar den inte, men det är OK med 0,4 l/mil. Vi får se om den konverteras, men det är fyra förgasare så den är lite jobbig att hålla på med.

Så hur bilägare kan åka så få mil förstår jag inte. Förmodligen är de inte engagerade i sina ungar som får ta sig bäst de vill till träningar och matcher. Eller så bor de taffligt och har nära till jobbet, eller bor bra och har inte ett jobb de trivs med.

När dottern köpte bil så har jag använt den rätt mycket att pendla till jobbet med. Det är en Polo från -98, den drar drygt 0,6 på bensin men vi blandtankar med 10 liter bensin och fyller resten med E85. Har inte lyckats räkna ut vad den drar för man får i olika i tanken ofta. Men någonstans mellan 0,7-0,8 är det med blandtankning.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 13-05-24 09:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Sen det här med att el som inte säljs i Sverige kan ersätta kolkraft i ex Tyskland, visst, det ligger något i det. Men då måste man enligt min mening se detta i ett globalt perspektiv och inte tänka så hårt på det här med CO2 utsläpp med dagens elmix. Dvs, man måste tänka på möjligheterna att ersätta dagens fossila energi med förnyelsebar energi. Och då hänvisar jag som förut till denna blog:

http://www.teslamotors.com/blog/ethanol ... -and-think


Troligtvis är den globala elmixen ännu sämmre en EU-mixen, av den globala el-produktionen var 16% förnyelsebart 2010 (OECD/IEA).

Tänker man globalt är dyra batteribilar alltså knappast lösning för att minska energi och klimatproblematiken. De länder som Teslabloggen refererar till har mycket effektivare persontransporter är vi i västvärden och där löser elbilar inte något alls. Tåg/kollektivtrafik används till max och för övrigt ser man mest mopeder/scooter (ofta med hela familjen på) som drar knappt 0,2l bensin i milen, dvs ung samma energiförbrukning som en Ampera när den bara går på el. I tätort finns inte något utrymme för fler bilar på vägen och utanför tätort finns inte sammanhängande elnät för att bygga laddstationer.


Det öht för få som (anser sig) har råd att skaffa en elbil och bli begränsad av räckvidd och bygga ut snabbladdningsstationer. Använder du de resurser i stället för att öka andelen förnyelsebarelprodktion i stället gör du en betydlig större insats för att minska fossilenergi beroendet,och dessutom en bättre affär. Solceller och vindturbiner sam har en minst 3 ggr längre livslängd sän vad elbilens dyra batteri har, så det är uppenbart att privatägda (el)bilar med fasta batteripaket som 99% av tiden inte används optimalt (står stilla eller körs med för få i bilen) inte är någon effektiv lösning.

En (el)cykel och liknande små lättdrivna elfordon kan däremot vara en vettig lösning för att överbrygga de kortare sträckor som många ännu dagligen kör ensamma i stora (el)bilar. I övrigt kan bara en kombination av flera faktorer, mera spår/kollektivtrafik, minskning/optimering av användning av bilar (dvs planering och samåkning), biobränsle, effektivisering av drivlinan, hybrid bilar en lösning. Elbilar med batteribyte så att man kan tanka bilen med ett fulladat batteri skulle också kunna vara en lösning men tillverkarna kan inte ens komma överens om en standard för laddningskabeln låt stå för ett utbyttbart batterisystem.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 13-05-24 11:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Tänker man globalt är dyra batteribilar alltså knappast lösning för att minska energi och klimatproblematiken. De länder som Teslabloggen refererar till har mycket effektivare persontransporter är i i västvärden och där löser elbilar inte något alls.


I Indien/Kina köper man bilar som aldrig förr. Även om man där inte skulle minska CO2 utsläppen drastiskt med elbilar så skulle man lösa de problem man har med oljeberoende, utsläpp i stadsområden. Sen är det kanske inte Tesla Model S som är lösningen på problemet men elmoppar, Twizy, Zoe osv. Tesla är bara en liten del i pusslet och väl så viktig med tanke på vad det betyder för imagen för elbilar. Och det Elon säger kvarstår väl även om det är elmoppe vs förbränningsmotorsmoppe.

Citat:
Tåg/kollektivtrafik till max och för övrigt ser man mest mopeder/scooter (ofta med hela familjen på) som drar knappt 0,2l bensin i milen, dvs ung samma energiförbrukning som en Ampera när den bara går på el. I tätort finns inte något utrymme för fler bilar på vägen och utanför tätort finns inte sammanhängande elnät för att bygga laddstationer.


Som sagt, bilar verkar de köpa ändå. Kvarstår det vilket är väldigt troligt så måste de nog gå över till elbilar/pluginhybrider.

Citat:
Det öht för få som (anser sig) har råd att skaffa en elbil och bli begränsad av räckvidd och bygga ut snabbladdningsstationer. Använder du de resurser i stället för att öka andelen förnyelsebarelprodktion i stället gör du en betydlig större insats för att minska fossilenergi beroendet,och dessutom en bättre affär. Solceller och vindturbiner sam har en minst 3 ggr längre livslängd sän vad elbilens dyra batteri har, så det är uppenbart att privatägda (el)bilar med fasta batteripaket som 99% av tiden inte används optimalt (står stilla eller körs med för få i bilen) inte är någon effektiv lösning.


De problem du nämner med batteripaket som inte används optimalt gäller väl även bilar med förbränningsmotor, dvs, bilen som helhet. Står mest still, många kör ensamma i stora bilar. Men jag tycker att bil vs andra lösningar är en separat diskussion.

Sen säger du att batteripack är dyra, visst, men vad kostar 10 växlade växellådor, partikelfilter, turbo, oljebyten, politiska problem orsakade av oljeberoende, miljöproblem från oljespill osv ? Ska bli intressant att se vad som är billigaste om 5-10 år.

Citat:
En (el)cykel och liknande små lättdrivna elfordon kan däremot vara en vettig lösning för att överbrygga de kortare sträckor som många ännu dagligen kör ensamma i stora (el)bilar.

I övrigt kan bara en kombination av flera faktorer, mera spår/kollektivtrafik, minskning/optimering av användning av bilar (dvs planering och samåkning), biobränsle, effektivisering av drivlinan, hybrid bilar en lösning. Elbilar med batteribyte så att man kan tanka bilen med ett fulladat batteri skulle också kunna vara en lösning men tillverkarna kan inte ens komma överens om en standard för laddningskabeln låt stå för ett utbyttbart batterisystem.

/Aryan


Snabbladdning är visserligen trevligt men personligen ser jag inte att det måste finnas för att elbilar och framförallt pluginhybrider ska slå igenom. För ett land som Sverige så känns kombinationen flyg (biobränsle) för längre sträckor, elbil, pluginhybrid för den dagliga pendlingen samt biobränslen för den enstaka Ikea resan, skidbacken, som en vettig lösning. Eventuellt elbil + snabbladdning i BMW prisklassen, ex Tesla Generation 3. Om 5-10 år kanske det är mer lönsamt att köra en ren elbil och snabbladda, även i de lägre prisklasserna.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011