Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 05:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-03-06 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Dr. Mabuse skrev:
Tvärtom. Jag har nämnt det förut, och gör det igen: Jag tycker det är vansinne att använda elektricitet för att göra värme. Elen är en högt förädlad kraftkälla som går lätt att omvandla till mekanisk rörelse med hög verkningsgrad. Värme däremot producerar man smidigt genom att "elda upp" kemisk energi... Att då slösa bort elen genom att bränna bort den på elektriska element, eller till och med värmepumpar (som ändå får dålig verkningsgrad när det är riktigt kallt) när det finns koncentrerad värme lagrad i E85... Volvo gör helt rätt i detta läge.


Jag håller med. Enkelt att eftermontera endast i de klimat där det behövs också.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-03-07 10:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det verkar som Opel Ampera inte är förberedd för E85, iaf fick jag detta svar från Opel:

Citat:
Tack för din e-post till Opel Sverige.

Vi har undersökt med vår Opel Ampera specialist som informerar att E85 bränsle inte går att använda i Opel Ampera. Vi beklagar om du fått fel information från vår hemsida. Vi har meddelat berörd avdelning som kommer ändra detta snarast.


En jättemiss i så fall.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-03-07 15:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Är väl inte så konstigt.
Det kommer ju senare även på Volt..
Opel är väl inte före här.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-03-07 16:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du har säkert rätt, jag frågade när flexifuel versionen kommer och fick ett undvikande svar:

Citat:
Vi har nu fått svar från vår Opel Ampera specialist. Han meddelar att Opel Sverige inte har någon information som skulle tyda på att en Ampera anpassad för E85 bränsle är på gång.


En riktig showstopper.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tor 12-03-08 09:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Hur är det med E85 generellt hos GM ?

Söker man ex på ethanol så kommer man till länk "WHY PUMP FOR FUEL WHEN YOU CAN GROW IT? | CHEVROLET" Går man till den länken så hittar man:

http://www.chevrolet.com/experience/fuel-efficiency/

Där finns inget om etanol vad jag kan se, endast elbil, hybrider, bränsle-effektivitet. Samtidigt så har man ändå en hyfsad lista med E85 kapabla bilar:

http://www.gm.com/content/dam/gmcom/VIS ... 0final.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tor 12-03-08 10:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kan vara ett ett beslut från "sales department"; med etanol i tanken kommer man ju inte 500km på en tank längre. Hoppas att fler än jag hör av sig till Opel och undrar varför årets bil bara kan få tankas med fossil bensin, det kanske kan få de att prioritera frågan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-03-13 13:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Min kompis med Opel Amperan kom igår 66 km på en laddning utan värme och vid lugn acceleration och körstil, dvs mest 90km/t på motorvägen med lastbilarna ibland upp till 110 km/t på motorväg och lite stadskörning. Den har ett 16kWH batteri men för att öka dess livslängd används bara 70%. Den hade förbrukat 10,8kWh av batteriet när motorn startade, hemma fick han ladda den igen med 12,8kWh men skillnaderna är ju batteriets och laddarens förluster. EPA säger att EV range är 56km så det går att komma längre om man hller igen, GM säger att den ska göra 40-80km. Jag tror att 80 km kräver mycket av föraren och att de flesta biljournalister inte ens skulle klara 40km på en laddning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-03-13 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Min kompis med Opel Amperan kom igår 66 km på en laddning utan värme och vid lugn acceleration och körstil, dvs mest 90km/t på motorvägen med lastbilarna ibland upp till 110 km/t på motorväg och lite stadskörning. Den har ett 16kWH batteri men för att öka dess livslängd används bara 70%. Den hade förbrukat 10,8kWh av batteriet när motorn startade, hemma fick han ladda den igen med 12,8kWh men skillnaderna är ju batteriets och laddarens förluster. EPA säger att EV range är 56km så det går att komma längre om man hller igen, GM säger att den ska göra 40-80km. Jag tror att 80 km kräver mycket av föraren och att de flesta biljournalister inte ens skulle klara 40km på en laddning.


Biljournalister, speciellt på Aftonbladet, verkar köra sina bilar rätt hårt. Speciellt om de går på etanol verkar det som. Av det jag har läst om Leaf så är det väldigt vanligt att man komma en bra bit längre än EPA anger. Tydligen hyfsat konservativ när det gäller elbilar. Då ska man förstås ha i åtanke att de som köper Leaf just nu antagligen inte är det värsta blyfotarna. Men oavsett det så tycker jag det är bra om EPA är konservativ, för en gångs skull. Glädjesiffrorna som vi ser med våra körcykler är ju helt ointressanta.

Intressanta siffror annars, under 2 kWh/mil ink laddning. Och det med första generationens teknik. ZOE drar ex tydligen ca 30% mindre än Leaf enligt EPA. Nu är det förstås en mindre bil men 30% är rätt mycket så nog har det hänt en del med bromsåtervinning mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-03-13 15:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag ska tillägga att han också lyckas köra vanliga bilar under tillverkarnas förbrukningssiffror och t ex ligger i högerfilen på motorvägen i vinddraget av lastbilar.

Så här skriver USA Today att Consumer Reports skriver om bilarna http://content.usatoday.com/communities ... 19aGpjrWMg

Citat:
Consumer Reports' test car been coming in at the low end of the electric-only mileage range -- 23 to 28 miles, not 25 to 50 miles as billed -- before the gasoline power kicks in


37-45 km alltså isf 40-80 km.

Och om Nissan LEAF:
Citat:
The $35,270 electric car had its range severely restricted by the cold weather that has gripped the East, much like the Volt. The range has been averaging 65 miles, not the 100 miles that Nissan bills. Plus the mileage gauge isn't that accurate in the cold when electric heaters gobble up kilowatts. Instead of the 36 miles of range that the car said it had, one tester got 19.

Yet CR said other than range, it liked a lot of things about the Leaf. It accelerated rapidly and climbed hills well. It said it would be a good second car in urban area if it is in "a temperate climate."


105 km snitt isf 160 km.

Mvh Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-03-13 15:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja att kyla orsakar "problem" såg vi väl i aftonbladets test. De som klarar bättre än EPA är nog under klimatmässigt optimala förhållanden. Ska bli intressant att se hur man klarar av kyla i rena elbilar, kommer Nissan/Renault att stoppa dit en etanolvärmare som Volvo med C30 osv. ZOE kanske klarar sig betydligt bättre då men när det närmar sig -20 så lär man inte ha någon större nytta av värmepumpen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-03-13 16:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En värmepump ger väl ±0 värmevinst under -15°C och så undrar jag hur det ska förhindras att kylarn snöar och isar igen. Vinterdäcken och vinterväglag lär inte heller rulla lika lätt som Michelins speciala lättrullande däck till ZOE.

Men det är inte bara eluppvärmning och däck som belastar batteriet extra vid kyla utan batterierna själva förlorar capacitet när de inte hålls varma. Det gäller troligtvis att ha en batterivarmare på vintern precis som man måste ha motorvarmare i en vanlig bil.

Kanske extra isolering av paketet på vintern så att det inte kyls ner när man kör? Å andrasidan behöver det troligtvis bra kylning vid snabbladdning och snabb körning vid varmt väder.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-03-13 18:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Men det är inte bara eluppvärmning och däck som belastar batteriet extra vid kyla utan batterierna själva förlorar capacitet när de inte hålls varma. Det gäller troligtvis att ha en batterivarmare på vintern precis som man måste ha motorvarmare i en vanlig bil.


Jag fick för mig att så redan var fallet med ex Nissan Leaf: http://gas2.org/2011/07/14/2012-nissan- ... r-package/

Citat:
This kit includes: battery heater, heated outside mirrors, heated steering wheel, heated front seats (front and rear) and a standard quick-charge port
Source: Gas 2.0 (http://s.tt/12Qzp)


Citat:
Kanske extra isolering av paketet på vintern så att det inte kyls ner när man kör? Å andrasidan behöver det troligtvis bra kylning vid snabbladdning och snabb körning vid varmt väder.


Här finns lite info: http://blogs.cars.com/kickingtires/2011 ... tails.html

Citat:
When the car is driven or plugged in (even after the battery is fully charged), enough heat is generated to keep the battery warm, Perry said. The Leaf's chief engineer, Hidetoshi Kadota, noted that the Leaf would have to be in the harsh conditions for a couple of days before the battery heater would come into play. The new battery insulation helps retain the heat. For the same reason, the battery heater doesn't stay on full-time even once it starts.

Perry said the need for the heater will be extremely rare. "But what do engineers do?" he asked. "They protect against the 1 percent chance."


Vet inte om man ska dra slutsatsen att det är värmen i kupen som ändå är det stora problemet. Och jag vet inte men när jag läser om Volvo C30 http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/110702.pdf så känns det som att det är vägen att gå i vårat klimat:

Citat:
Efter två minuter är det drägligt klimat i bilen. Det är helt klart plusgrader, åtminstone i den främre delen av kupén. När tre minuter har gått är den tunna isen på främre sidorutorna helt borta. Nu skulle jag kunna ta av mig den tjocka dunjackan. Det är imponerande hur snabbt värmen kommer. En konventionell bil utan tillsatsvärme skulle ha varit iskall fortfarande och en bil med traditionell kupévärmare skulle knappt ens blivit ljummen på tre minuter


Åtminstone om man ska ha den som förstabil och/alt där man inte kan plugga i den på jobbet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-03-13 22:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bensinvärmare på etanol är nog bästa lösningen i Norden eller annars borde en scooteroverall med inbyggda värmeslinger vara ett energieffektivt alternativ :-)

Batteriet kan nog hålla sig varmt om det är förvärmt av laddning och man sedan kan köra ordentligt, men om man bli tvungen att köra långsamt pga dåligt väglag eller kö kanske batteriet hinner bli för kallt ändå och behövs extra värme?

Kall vinterluft ökar luftmotståndet, vinterdäck lär också rulla sämre om man inte kan ha Chevy Volts Goodyear Fuel Max P215/55R/17 low-rolling resistance BSW all-season däck året runt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-03-14 08:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Batteriet kan nog hålla sig varmt om det är förvärmt av laddning och man sedan kan köra ordentligt, men om man bli tvungen att köra långsamt pga dåligt väglag eller kö kanske batteriet hinner bli för kallt ändå och behövs extra värme?


Om batteriet är isolerat så antar jag att det ska vara en väldigt lång kö om problem ska hinna uppstå. I Leaf's fall så tar man om detta uppstår (dom pratar om "om bilen står parkerad under en längre tid") ström från batteriet och värmer batteriet:

Citat:
"We were protecting against the no-start condition, if somebody happens to leave their car outside in subzero, a remote lot at the airport, not plugged in, not driven."
In this case, the battery heater uses its stored energy to power resistive heating elements that draw less than 0.3 kilowatts (300 watts). Once again, no liquid or fans are involved.


I Volvos fall så antar jag att man tar värmen från:

Citat:
När kupén väl är uppvärmd efter drygt fem minuter går E85-värmaren ner i underhållsmode och då drar den bara en halvliter etanol i timmen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: lör 12-03-17 16:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Så här ser varierar Volts/Amperas battericapacitet och styrka med temperaturen enligt GM http://www.altomelbilen.dk/presentation ... Ampera.pdf

Bilaga:
Skärmavbild 2012-03-17 kl. 16.22.40.png
Skärmavbild 2012-03-17 kl. 16.22.40.png [ 126.3 KiB | Visad 6966 gånger ]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011