aryan skrev:
Men det är inte bara eluppvärmning och däck som belastar batteriet extra vid kyla utan batterierna själva förlorar capacitet när de inte hålls varma. Det gäller troligtvis att ha en batterivarmare på vintern precis som man måste ha motorvarmare i en vanlig bil.
Jag fick för mig att så redan var fallet med ex Nissan Leaf:
http://gas2.org/2011/07/14/2012-nissan- ... r-package/Citat:
This kit includes:
battery heater, heated outside mirrors, heated steering wheel, heated front seats (front and rear) and a standard quick-charge port
Source: Gas 2.0 (
http://s.tt/12Qzp)
Citat:
Kanske extra isolering av paketet på vintern så att det inte kyls ner när man kör? Å andrasidan behöver det troligtvis bra kylning vid snabbladdning och snabb körning vid varmt väder.
Här finns lite info:
http://blogs.cars.com/kickingtires/2011 ... tails.htmlCitat:
When the car is driven or plugged in (even after the battery is fully charged), enough heat is generated to keep the battery warm, Perry said. The Leaf's chief engineer, Hidetoshi Kadota, noted that the Leaf would have to be in the harsh conditions for a couple of days before the battery heater would come into play. The new battery insulation helps retain the heat. For the same reason, the battery heater doesn't stay on full-time even once it starts.
Perry said the need for the heater will be extremely rare. "But what do engineers do?" he asked. "They protect against the 1 percent chance."
Vet inte om man ska dra slutsatsen att det är värmen i kupen som ändå är det stora problemet. Och jag vet inte men när jag läser om Volvo C30
http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/110702.pdf så känns det som att det är vägen att gå i vårat klimat:
Citat:
Efter två minuter är det drägligt klimat i bilen. Det är helt klart plusgrader, åtminstone i den främre delen av kupén. När tre minuter har gått är den tunna isen på främre sidorutorna helt borta. Nu skulle jag kunna ta av mig den tjocka dunjackan. Det är imponerande hur snabbt värmen kommer. En konventionell bil utan tillsatsvärme skulle ha varit iskall fortfarande och en bil med traditionell kupévärmare skulle knappt ens blivit ljummen på tre minuter
Åtminstone om man ska ha den som förstabil och/alt där man inte kan plugga i den på jobbet.