aryan skrev:
Indien/Kina kan minska sitt oljeberoende och minska CO2 utsläppen och luftföroreningar med egentilverkat biobränsle men det vet de redan själva; Kina kommer på 4e plats efter USA, Brasilien och EU bland värdens största etanolprocenter, India kommer på 7e plats.
Men då kommer problemet som Elon pratar om, var ska dessa biobränslen odlas ? Och som han säger så är Brasilien ett optimalt land för biobränslen, och sist jag kollade så minskar etanoltillverkningen där samtidigt som levnadsstandarden höjs och bränslekonsumtionen går upp. För mig verkar det alltså inte realistiskt att Kina kommer att kunna ersätta bil, scooter delen av fordonsflottan med biobränslen. Speciellt inte om de långväga godstransporterna ska köras på biobränslen, dvs, lastbilar.
Citat:
Givetvis kan en elfdrift också vara ett alternativ till bensin och dieselmotorer men med Kinas elmix som till 80% är kolkraftsbaserat ökar CO2 utsläppen med eldrift och luften i städer blir inte hellre bättre eftersom kolkraftverken ofta står för nära tätort.
Men ett kolkraftverk är betydligt enklare att rena än 100 000 bilar.
Citat:
I batteriet lagras energin och den kan jämföras med en bränsletanken i en konventionell bil. Skilnaden är att batteriet är mycket dyrare än tanken, håller kanske 5-10 år oavsedd om man använder den eller ej och batteriet förlorar ca 5% ladning per månad. Ju större batteri, ju större energi- och kapitalförlust per dag blir alltså. En bränsletank å andra sidan är billig trots att det har en energitäthet som inget batteri kommer i närheten av, det håller bilens livslängd och läcker ingen energi när bilen står parkerat.
De flesta tillverkare har idag 8 eller 10 års garanti på batteriet. Och batteriet är då inte trasigt utan är kanske på 70% kapacitet eller så. Toyota kommer återanvända Prius batterier till energilager så det finns lösningar som är bättre än återvinning. Och det framtida behovet för energilager är stort om vi ska gå över till förnyelsebar energi som vindkraft, solkraft..
Sen är väl jämförelsen mellan tank och batteri inte så relevant, man måste även ta med motor, växellåda, katalysator, turbo, oljebyten osv. Om man nu bara ska se till själva fordonet alltså, en i slutändan kanske inte så relevant jämförelse.
Och pratar vi om större städer där problemet är som störst så kanske man ska fundera på om man verkligen behöver äga en bil, det satsas en hel del på uthyrning, inte bara de kända som ex Zipcar:
http://www.autoblog.com/2012/07/20/bmw- ... ce-in-u-s/Citat:
"We have seen the research that shows as cities become more dense, the desire for car ownership goes down, but the desire to drive cars to get out of town stays constant," says Robinson.
Då försvinner också argumentet med att bilen står stilla en stor del av tiden.
Citat:
Min kompis i Holland har nu kört 1200 mil med Amperan och totalt förbrukat 1l bensin på 16,6 mil, dvs nästan bara kört på el, men han kör aldrig långt och inte fortare än 80-90km/t.
Men som Prius säger så kör de allra flesta korta sträckor dagligen. Antagligen är medelhastigheten på dessa rätt låg så jag tror att din kompis i Holland kan vara rätt representativ för en stor del av befolkningen. För en rätt stor del av den dagliga körningen så kommer en Prius Plugin räcka för att ersätta nästan all deras bränsleförbrukning med el. Och den har ett 4.4 kWh batteri. Räknar man på Teslas pris ut till kund kostar det batteriet 1760 $. Det är inte någon större kapitalkostnad. Obs också att de som kör 1 mil dagligen lär få en förbrukning en bra bit över det som står på pappret, för att inte tala om utsläpp. Volt har visserligen att 16 kWh batteri men Elon har nämnt att kostnaden snart kommer att vara under 200 $/kWh, ett 16 kWh batteri kommer då att kosta 3200 $. Det ser jag inte som en stor kapitalkostnad i sammanhanget, åtminstone inte med de bensinpriser vi har i Europa.