Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svensk plugin, ur Ny Teknik
InläggPostat: fre 08-03-14 16:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Publicerad 2008-03-14 14:36. Ny Teknik.
62 miljoner till svensk plug-inhybrid
Konkurrenterna Saab och Volvo ska samarbeta om en elhybridbil som kan laddas i vägguttaget. Staten betalar 62 miljoner kronor för att få tio experimentbilar.
Genom Energimyndigheten delar staten ut pengarna för att biltillverkarna ska utveckla de laddningsbara elhybriderna.
Med i försöket är också Vattenfall, som ska studera hur laddstationer kan byggas ut över landet, och ETC Battery and Fuel Cells i Nol. Det senare företaget är ett utvecklingsbolag som har till uppgift att överbrygga gapet mellan forskare och industri.

Länk: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... e73670.ece

Detta är naturligtvis bra och positivt, men tror någon i sin vildaste fantasi att detta är gjort i en handvändning? Jag avser då t.ex. "laddstationer kan byggas ut över hela landet". Betänk att vi i dag har ~ 4,6 miljoner fordon i Sverige. Endast en bråkdel av dessa har en egen parkeringsplats (utan eluttag i dom flesta fall). I praktiken behöver man minst två uttag, ett hemma och ett på jobbet, plus en otrolig mängd kvadratmeter inom räckhåll från bostad och arbete.

Jag föredrar etanol i stället. Det finns här och nu.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 16:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Enkelt ordnat om bara Magnus H vill gå med på att sätta upp ett elluttag på varje bymack!
DET, kan väl inte bli så dyrt iaf...?
El är ju redan framdragen antar jag...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 16:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Enkelt ordnat om bara Magnus H vill gå med på att sätta upp ett elluttag på varje bymack!
DET, kan väl inte bli så dyrt iaf...?
El är ju redan framdragen antar jag...


Nej nej, det hotar ju hela samhällen i glesbygden, ett eluttag kostar säkert uppåt 300.000 kr bara i markarbete för att sanera marken när kabeln ska dras osv :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 17:51 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Denna tråd handlar väl inte om mackarna skall tvingas med lag att tillhandahålla bränsle för el-bilar. Om jag inte minns fel så finns en tråd som enbart behandlar det.

I övrigt tycker jag att det verkar vara ett bra initiativ av staten att satsa på forskning kring plugin-hybrider.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 17:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, förhoppningsvis kanske mackarna inte behöver tvingas till att erbjuda ett simpelt eluttag..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 18:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Anti skrev:
Denna tråd handlar väl inte om mackarna skall tvingas med lag att tillhandahålla bränsle för el-bilar. Om jag inte minns fel så finns en tråd som enbart behandlar det.


Ok ok :-), annars tycker jag att ett laddningsstation borde vara av drive-true typ, så att man helt slipper stanna medan batterierna laddas en annan möjlighet är att bilen laddas medan man väntar vid trafikljus i städer. Borde även funka för stadsbussar.

Anti skrev:
I övrigt tycker jag att det verkar vara ett bra initiativ av staten att satsa på forskning kring plugin-hybrider.


Ja visst är det det!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 18:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lind skrev:
Har ni inte funderat på vilka effekter det handlar om vid snabbladdning på tex en mack eller annat ställe där man inte jobbar eller bor...?
Låt säga att bilen drar 2 kWh/mil och man kommer 8 mil på ett fulladdat batteri.
Om batteriet är halvtomt och laddningen ska gå på tex 15 min så krävs det 32 kW utan att räkna med förluster i laddaggregat och värmeförluster.


Jo, jag vet...
De där elluttagen får vi nog vänta oss att kommunerna sätter upp...
Går ju inte att räkna hem för en bymack..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-03-14 18:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
nyfiken skrev:
PDetta är naturligtvis bra och positivt, men tror någon i sin vildaste fantasi att detta är gjort i en handvändning?


Nej, men det gäller ju alla alternativa lösningar också.

Citat:
Jag avser då t.ex. "laddstationer kan byggas ut över hela landet". Betänk att vi i dag har ~ 4,6 miljoner fordon i Sverige. Endast en bråkdel av dessa har en egen parkeringsplats (utan eluttag i dom flesta fall). I praktiken behöver man minst två uttag, ett hemma och ett på jobbet, plus en otrolig mängd kvadratmeter inom räckhåll från bostad och arbete.


Om bilen är en pluginhybrid med en räckvidd på ca 10 mil så behöver man ju inte nödvändigtvis ladda bilen på jobbet. Så steg 1 är alltså bara att ladda bilen hemma. Sverige har 1.7 miljoner villor så det täcker ju in rätt många bara där. Sen har ju många som bor i lägenhet garage alt parkeringsplatser också. Bör väl tillsammans med villaägarna täcka in en rätt stor del av Sveriges bilförare redan idag, kan jag tycka.

Skulle man sen mot förmodan köra längre än 10 mil så startar flexfuelmotorn så det är ju inget problem om så vore fallet.

Citat:
Jag föredrar etanol i stället. Det finns här och nu.


Hur stora delar av den globala konsumptionen av bränsle kan vi ersätta med dagens produktion av etanol ?


Senast redigerad av Laban fre 08-03-14 18:23, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 18:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Hur stora delar av den globala konsumptionen av bränsle kan vi ersätta med dagens produktion av etanol ?


Ja, bra fråga.
Mellan 20 och 2000% av dagens energi för transportsektorn i världen har bedömts kunna komma från biobränsle (inte bara 20% som en del debattörer förösker tjata in).
Allt beror på hur och vad man tänker använda för grödor, tekniker o energibärare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 18:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Ja, bra fråga.
Mellan 20 och 2000% av dagens energi för transportsektorn i världen har bedömts kunna komma från biobränsle (inte bara 20% som en del debattörer förösker tjata in).
Allt beror på hur och vad man tänker använda för grödor, tekniker o energibärare.


Möjligt, men jag var ute efter hur stor dagens produktion är.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-14 20:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Video på C30'n. Navmotorer, 4WD utan förlust. Mums.

http://www.youtube.com/watch?v=d42Dic3jHPQ

Undrar om dom har tänkt att utveckla tekniken gemensamt , sen slänger Volvo in den i C30'n, Saab i 9-X biohybriden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-15 20:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Ja, bra fråga.
Mellan 20 och 2000% av dagens energi för transportsektorn i världen har bedömts kunna komma från biobränsle (inte bara 20% som en del debattörer förösker tjata in).
Allt beror på hur och vad man tänker använda för grödor, tekniker o energibärare.


Möjligt, men jag var ute efter hur stor dagens produktion är.


Vad har det för intresse?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-16 07:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Vad har det för intresse?


Var en kommentar till "Jag föredrar etanol, det finns här o nu" som sagt. Visst, det finns etanol, men det finns ju elbilar också. Har funnits sedan länge tillbaka. Kan någon av dom idag utan problem göra så att vi kan ersätta allt våra behov av fossilt bränsle ? Om man tycker att svaret är nej så bör man kanske fortsätta att hålla ögonen öppna efter nya eller uppdaterade lösningar.

Och även om vi imorgon skulle kunna producera all etanol vi behövde, är det 0 farliga utsläpp från en etanolbil ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011