Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 15:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Att använda energi för bromsning, OK, vi har ju en del verkningsgrad att ta av...


Det är återvunnen bromsenergi i detta fall. Men visst påverkar det den totala verkningsgraden, om jämförelsen är mellan en hybrid och en pluginhybrid, elbil. Men om det är energi som kanske batteriet ändå inte kan ta hand om så spelar det ju ingen roll.

Citat:
Lär ju öka ofjädrade vikten...


Man kommer ju inte ha 4 motorer på varje axel, är väl bara elektroniken som kvadruplas. Och den behöver inte nödvändigtvis sitta i motorn.

Citat:
Ett ungefär lika begåvat argument som "kan vi åka till månen så borde väl bra batterier inte vara något problem idag?"...


Ja det är ju direkt jämförbart.

Citat:
Kan du inte göra det billigare, så gör det dyrare och erbjud en feature...
Tyvärr, sådant håller bara i rika hem, skulle inte detta bli en bil för folket?
Kostnaderna än en gång..


Problemet är ju att de som tänkt köra med denna teknik menar på att det blir billigare , inte dyrare. Iofs vet jag inte om dom jämför med vanlig 4wd då. Annars kan jag tycka att det är kul att "dyrare" automatiskt blir "endast för rika personer". Beror väl lite på hur mycket dyrare det potentiellt är, om det nu är det.

Saker att tänka på är ex:

Ingen diff, ingen drivaxel, potentiellt inga mekaniska bromsar förutom möjligtvis handbroms. Inga mekaniska bromsar = lägre servicekostnader, inga bromsklossar som ska bytas. Inget hydralsystem för bromsarna heller.

Kanske ett system för de fattiga ? :-)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 17:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Ingen diff, ingen drivaxel, potentiellt inga mekaniska bromsar förutom möjligtvis handbroms. Inga mekaniska bromsar = lägre servicekostnader, inga bromsklossar som ska bytas. Inget hydralsystem för bromsarna heller.


Du kommer som sagt inte ifrån bromsarna, med tillhörande hydraulik, ABS etc.

Citat:
Det är återvunnen bromsenergi i detta fall. Men visst påverkar det den totala verkningsgraden, om jämförelsen är mellan en hybrid och en pluginhybrid, elbil. Men om det är energi som kanske batteriet ändå inte kan ta hand om så spelar det ju ingen roll.


Återvunnen?
Du menar att man tar från batterierna?
OK, men det är ju Waste hur man än ser på det.
Om inte batteriet kan ta omhand om det, hur kan det då användas...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 17:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Du kommer som sagt inte ifrån bromsarna, med tillhörande hydraulik, ABS etc.


Jag trodde vi hade etablerat att det är just det man gör. Om man nu ska tro på PML alltså. Man behöver möjligtvis en handbroms och det finns som tillval. Antar att den inte behöver ett speciellt avancerat system. Är väl mekaniskt, inte hydraliskt.

Citat:
Om inte batteriet kan ta omhand om det, hur kan det då användas...?


Superkondensatorerna tar hand om bromsenergin. Men dom kanske kan lagra det nog länge så att man hinner använda det när man kör iväg. Dvs, utan speciellt stora förluster. Min tanke var att det kanske inte gör så mycket om det går åt lite energi till att stanna pga potentiella förluster i kondensatorer, laddning av batteri från dessa.

Men jag undrar om vi inte är inne på petitesser här.Kan det röra sig om så mycket energi för just den sista biten ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 18:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Du kommer som sagt inte ifrån bromsarna, med tillhörande hydraulik, ABS etc.


Jag trodde vi hade etablerat att det är just det man gör. Om man nu ska tro på PML alltså. Man behöver möjligtvis en handbroms och det finns som tillval. Antar att den inte behöver ett speciellt avancerat system. Är väl mekaniskt, inte hydraliskt.

Citat:
Om inte batteriet kan ta omhand om det, hur kan det då användas...?


Superkondensatorerna tar hand om bromsenergin. Men dom kanske kan lagra det nog länge så att man hinner använda det när man kör iväg. Dvs, utan speciellt stora förluster. Min tanke var att det kanske inte gör så mycket om det går åt lite energi till att stanna pga potentiella förluster i kondensatorer, laddning av batteri från dessa.

Men jag undrar om vi inte är inne på petitesser här.Kan det röra sig om så mycket energi för just den sista biten ?


Att köra ABS via 4 st (för mindre klarar man sig ju inte med om man vill rationalisera bort skivbromsar, ABS o hydraulik etc,) via elmotorer är ett reglerjobb i den högre skolan.
Jag är rätt tveksam till om ngn lyckats med detta ännu.
Jag vet att man kan styra en asynkronmotor väldigt noggrannt även vid varvtal nära noll, men med den snabba återkopplingen som krävs vid ABS eller ESP, så undrar jag om det fungerar med rimliga kostnader på elektronik o motorer.
Man kan läsa en del om problemen här hos en tillverkare som lyckats med bra reglering nära nollvarvtal och utan EMC-problem:
www.nfodrives.se

Supercaps kan säkert ta hand om energin, fast problemet är det allra sista. Och går det åt energi där så kan det nog bli en del som påverkar verkningsgraden. Säg 0.5 % i en stadscykel.
Men OK, vi kanske kan bortse från det här.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 20:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Att köra ABS via 4 st (för mindre klarar man sig ju inte med om man vill rationalisera bort skivbromsar, ABS o hydraulik etc,) via elmotorer är ett reglerjobb i den högre skolan.
Jag är rätt tveksam till om ngn lyckats med detta ännu.


Frågan är väl om någon har försökt. Visst kanske det tar lite tid att få till det men jag tror inte det är nån showstopper.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 20:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att slippa drivaxlar kan ha sina poängar, man kan t ex ha mkt större hjulutslag och så få minimal vändradie och ändå motorer som drar bilen rund.

Det finns ju redan rätt avancerande system som hjälper till med att fickparkering, det skulle kunna bli rätt spektakulärt om man gör bakhjulen så att de också kan svänga, då kan man nästan köra i sidled för att parkera, snurra rund på platsen osv, antisladdsystem skulle också kunna dra nytta av det och häva sladd mkt mera avancerad om bakhjulen också kunde svänga lite i sladden.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 21:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lysande, än mer fördelar. Och på tal om drivknutar så blir det ännu en slitdetalj som man inte behöver oroa sig över.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 08:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo, vi kan alla drömma.
Men en skivbroms är rätt lätt att reglera (och tillverka) och att bara avfärda alla problem med alternativa lösningar, som lösbara är ju ingen framgång i sig..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 15:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Reglerat och producerat elmotorer har vi väl gjort i 100+år. Ingen direkt ny uppfinning.

Sen undrar jag hur svårt det är att reglera en elmotor om man bara håller sig till att bromsa. Dvs samma funktionalitet som med skivbromsen. Problemet är väl att man potentiellt kan göra mycket mer och det är det man vill utforska.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 15:59 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tror nog att man inte kommer ifrån vanliga bromsar på en elbil.
vid en panikbromsning sommartid är det mååånga megawatt rörelseenergi under ibland bråkdelar av sekunder, som ska omvandlas till någon annan energiform....

från hundra knyck till stillastående på kanske 50 meter, vilken effekt blir det,
någon som ids räkna?

det klarar knappast elmotorerna av om de inte är flerfalt överdimensionerade.

men en kombination av återvinnande motorbromsar bak och vanliga skivbromsar fram.

sen är ju problemet med bromsservot, måste väl bli elservo då?

man kan ju undra en helt annan sak, hur blir det med begreppet husvagn i en elbilsvärld? sätter man elmotorer på dem åckså? med ett extrabatteri i husvagnen? :lol:

och en etanoldriven ebersprächer för värmen vintertid....
här i norden iaf....


någon som sett några priser på navmotorerna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 16:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Reglerat och producerat elmotorer har vi väl gjort i 100+år. Ingen direkt ny uppfinning.


Lycka till att bygga en effektiv elbil med 100 gammal teknik då :-)

Längre än 10 år får man nog inte gå tillbaka i tiden skulle jag tro...

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 18:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Reglerat och producerat elmotorer har vi väl gjort i 100+år. Ingen direkt ny uppfinning.

Sen undrar jag hur svårt det är att reglera en elmotor om man bara håller sig till att bromsa. Dvs samma funktionalitet som med skivbromsen. Problemet är väl att man potentiellt kan göra mycket mer och det är det man vill utforska.


Kom ut i verkligheten..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-29 08:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Lycka till att bygga en effektiv elbil med 100 gammal teknik då :-)


http://www.jaylenosgarage.com/video/vid ... vid=187711

Byggd 1909. 16 mils räckvidd. Gick väl inte så fort iofs då men.. Just det, produktionen startade tydligen 10 år tidigare.

Citat:


Första diesel-elektriska fartyget kom 1903. Diesel-elektriska tåg på 20 talet. Så ja, det är gammal teknik att reglera elmotorer.


ABS ja, det menar väl pml på att dom redan har:

http://www.pmlflightlink.com/archive/news_mini.html

Citat:
Traction control and anti skid built into each wheel


Elektroniken är inbyggd i varje hjul, alla hjul kommunicerar med varandra.

Citat:
Traction problems?

The system is fitted with anti skid software. This acts during acceleration and braking. The system monitors rate of change of wheel velocity. This is done at a resolution of over 30,000 parts per wheel rev. This means we can detect the onset of wheel slip (skid) and back off the torque demand to ensure optimum traction conditions are always maintained.


Senast redigerad av Laban lör 08-03-29 09:20, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-29 09:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Säkerhet:

http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_faq.html

Citat:
Safety concerns?

The braking system is fully dual circuit and each wheel is independently connected to the brake system. Each wheel has several levels of redundancy so any single failure will never prevent the vehicle from operating safely.

Someone said, "Ah but there is only one battery and if this fails or if a main fuse blows the vehicle cannot stop!” In fact when the vehicle is moving, the battery is no longer needed for braking power since the wheels themselves generate all the power needed to stop. This is the basis of regenerative braking and PML system can regenerate down to stop.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-29 09:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Lycka till att bygga en effektiv elbil med 100 gammal teknik då :-)

http://www.jaylenosgarage.com/video/vid ... vid=187711
Byggd 1909. 16 mils räckvidd. Gick väl inte så fort iofs då men.. Just det, produktionen startade tydligen 10 år tidigare.


Och hur hur energieffektiv var den? Fanns det bromsar som genererar el?

Jag undrar bara vad en 40 kW elmotor vägde på den tiden :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011