Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 15:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Batteriet är monterat i T-Form under bilen.


T-ford... :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 18:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Tänk Laban, om Teslan aldrig kommer ut i mer än några förserieex.
Eller Thinken.
Skall du då övergå till att haussa andra elbilar..?


Varken Teslan eller Thinken är väl några bilar som kommer ta över världen. Att jag tar upp Teslan ofta är bara för att det finns en hel del material angående den. Think har ett intressant koncept också , dvs, man hyr batteriet. Men dom är inte ensamma om det förstås.

Jag väntar mer på Chevrolet Volt, Volvo's pluginhybrid , Nissan/Renault's elbil för Better Place projektet, Subaru's elbil kommer också. Volvon ligger väl lite längre bort i tiden men den har ju 4wd, hjulmotorer, så den är värd att vänta på :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 22:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Att jag tar upp Teslan ofta är bara för att det finns en hel del material angående den


OK, men det är ju mer sant för att de skriver mkt på sin hemsida...
Vill man sälja, eller ta in riskkapital så kan man ju satsa mkt på en fin hemsida....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 02:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Teslan gick i serieproduktion i mitten på mars. Det blir inte miljoner bilar, det är ju en extrem sportbil trots allt. 100 bilar per månad är målet, vilket de beräknar uppnå tidigt nästa år. Alla årets bilar är bokade förstås.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det stämmer. Här är några bilar på vägen (se videon):

http://www.autoblog.com/2008/02/05/elon ... -roadster/

Även om Teslan inte är något för gemene man så har den definitivt hjälpt till att skapa ett intresse för elbilar rent allmänt. Bob Lutz nämner väl Teslan som en orsak till varför Volt'en kom till.

Men åter till ämnet..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 14:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, OT, men man kan knappast tala om serieproduktion innan man nått typ 3 bilar i veckan.
Allt annat är bara förhoppningar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-07 07:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lite info om hjulmotorer. Kolla ex in videon från Siemens, riktigt intressant:

http://www.autobloggreen.com/2009/08/06 ... /#comments

Bara för att repetera lite kort:

Fördelar:

Slipper växellåda, drivaxlar, differential, drivknutar.
Dvs, effektivt samt sparar utrymme
Fyrhjulsdrift helt utan förluster
Möjlighet till mer avancerad abs, esp.

Mera ?

Nackdelar:

Priset. Men vad händer vid massproduktion ?
Högre ofjädrad vikt. Nya designer som ex Michelin, Siemens med aktiv fjädring i hjulet åtgärdar delvis detta men det är fortfarande något man måste ta hänsyn till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-09 21:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tycker det är en utmärkt lösning men inte för alla för tydligen räcker inte råvaran för de permanetmagneter som används om det skulle bli storskalig produktion, se:

http://www.vdi-nachrichten.com/vdi-nach ... 2&id=43528

Citat:
Seltene Erden: Als Achillesferse werden von den IZT/ISI-Forschern die Seltenen Erden eingeschätzt. Vor allem Neodym, das bei Permanentmagneten der Elektromotoren eine wichtige Rolle spielt, sei knapp. Bis 2030 dürfte der Neodym-Bedarf auf 382 % der aktuellen Weltjahresproduktion steigen.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-10 14:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Säger inte det där "bara" att efterfrågan 2030 kan vara 382% över dagens aktuella årsproduktion ?

Vilket inte är exakt samma som att det inte finns nog av själva råvaran:

http://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium# ... -history-3

Citat:
The main mining areas are China, United States, Brazil, India, Sri Lanka and Australia; and reserves of neodymium are estimated as about 8 million tonnes. Although it belongs to "rare earth metals," neodymium is not rare at all - its abundance in the Earth crust is about 38 mg/kg, which is the second among rare-earth elements after cerium. The world production of neodymium is about 7,000 tonnes per year.[4]


Med dagens årsproduktion skulle man alltså kunna utvinna Neodymium i 1142 år till med de reserver vi känner till idag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-10 14:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man kan nog inte räkna med att all råvara som finns går att använda, men visst, det låter som att produktionen är den begränsande faktorn, inte råvaran i sig.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 14:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Angående neodymium problematiken:

http://green.autoblog.com/2009/08/25/re ... s-used-in/

Inlägg till artikeln:

Citat:
As far as I know the tesla roadsters 3-phase induction motor does not use neodymium magnets. But that doesn't seem to matter to some lazy "journalists" who like to go on about how unpossible evs are.

..

as already pointed out the Tesla Roadster (anything Alan Cocconi derived) use AC induction motors (which Nikola Tesla invented) and they don't use any permanent magnets, just the semi precious metal copper.


http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_motor

Så det finns alltså alternativ om nu neodymium skulle vara ett problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 15:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Men Teslan har väl inga hjulmotorer eller?

Asynkronmotorn är nog för tung för att kunna användas som navmotor. Utan växel tror inte heller de funkar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 20:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns fungerande lösningar med asynkronmotorer som navmotorer, åtminstone för tunga fordon. Där använder man alltid en mekanisk utväxling mellan asynkronmotorn och hjulet, även om det kanske inte vore nödvändigt på en personbil. Det som kanske talar mot asynkronmotorer i sådana här sammanhang är ju att de kräver mycket litet luftgap mellan rotor och stator, så de blir alltså känsliga för lagerglapp och sånt. Synkronmaskiner, dit man väl även får räkna permanentmagnetmotorer, kan man bygga med större luftgap utan att det ger några nackdelar.

För övrigt kryllar det av olika material att göra permanentmagneter av. Det är absolut inte nödvändigt att välja ett som är baserat just på neodym för att göra navmotorer. Man har ju ingen nytta av ett extremt starkt magnetfält om det ändå orsakar magnetisk mättning i statorplåten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011