Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 19-11-22 11:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elhybrid konverteringskitt
InläggPostat: lör 08-04-26 14:21 
Online
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ett elhybrid konversion kitt vore antagligen inte så svårt att fixa för de flesta framhjulsdriva bilar. Ett 8(?) KW batteripack, ett par navmotorer/bromsar till bakhjulen och "lite" styrning kopplad till gas broms och evt startmotorn och en ombordsladdare.

Laddningen under fart med förbränningsotor inkopplat blir lite ineffektivare med framhjulsdriften som driver bilen framåt och de "bromsande bakhjulen, men används de mest bara som regenerativa bromsar är det helt ok. Evt skulle man kunna komplettera genom att ersätta bilens generator med en kraftigare som även kan ladda batteripaketet direkt, en generator på ett par kVA som drivs av motorn borde inte vara omöjligt

Batterpaketet lägger man då i bagaget. Behöver man extra bagaeutrymmet t ex på semester är det bara att ta ut det igen och köra bilen som vanligt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 16:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Ladda batterier genom generatorer i bakhjulen känns vågat. Vad händer på en grusväg? Om det är lite isigt? Regenerativ bromsning är väl en sak, men att verkligen ladda batterierna genom att ha förbränningsmotordrift på framhjulen och generatorer på bakjhulen vill jag inte vara med om. Då behöver man nåt dyrt och pålitligt styrsystem så man inte hamnar i diket.
Och regen-bromsningen kan inte bli särskilt effektiv om den bara är på bakhjulen. När man bromsar lätt bromsar det knappast på bakhjulen alls, och det ska det inte heller. Man vill undvika sladd.

En grövre generator på förbränningsmotorn känns som en mycket bättre ide. Det är säkerligen görbart. Problemet blir väl vad man ska göra av batterierna. Modifiera chassiet en del eller offra bagageutrymme. Men säkert görbart det med.


Senast redigerad av widmark tor 08-05-08 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-08 22:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Verkar som om en figur har byggt det som pratades om i denna tråden.

http://www.engadget.com/2008/05/08/poulsen-hybrid-car-conversion-kit-takes-aim-at-x-prize-your-wal/

Citat:
While most of the Automotive X-Prize entrants are vehicles built from the ground up for maximum gas mileage, Poulsen Hybrid's entry takes a considerably different tact, with it consisting simply of a kit that can be attached to any old car. That kit consists of two hybrid electric motors with rare earth permanent magnets that (as you can see above) are mounted on the outside of the vehicle, which are tied to a 72V 120Ah Deep Cycle Lead Acid battery pack on the inside. According to Poulsen, once installed, the system effectively turns a front-wheel drive car into an all-wheel drive car, and results in a driving "effect" that is " equivalent to freewheeling down a 3% grade," with the accelerator needing to be depressed less or not at all to keep the car moving. Also unlike most other X-Prize competitors, Poulsen intends to make its kit available to the general public in the not to distant future, and for the relatively bargain price of $3,300, no less (add an extra $600 to that if you don't think you're up to installing it yourself).


Mycket intressant, må jag säga. Särskilt med tanke på priset. Fast det blir väl 40-50k här hemma i svedala om man vill ha det misstänker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-08 22:29 
Online
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja! Super kul, här mera http://www.poulsenhybrid.com/index.html

Bild

$3300 är idag straks under SEK 20000, frakt kan inte vara så mkt men tull & moms tillkommer förstås.

Batterier kan man köpa hemma fast jag skulle föredra nått moderna är blyackar men det beror väl på hur långt man vill kunna köra på el. Passar dock ingen av mina bilar utan att bygga ut backskärmen.

Undrar om man kan reg besiktiga en sådan till hybridbil i Sverige :)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 01:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Om de inte gör som Tesla och helst sonika växlar en dollar mot en euro. Men man får väl se om det blir nån försäljning av. Det vore roligt ivilket fall.

Citat:
Undrar om man kan reg besiktiga en sådan till hybridbil i Sverige


Det vore onekligen kul, instant etanol-hybrid :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 06:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vackert var det då inte. Men det är rätt intressant att det bara krävs 10-15 hk för att driva en bil i ~110 km/h.

Angående Tesla så menar dom väl på att den bil som kommer till Europa är mer att jämföra med den fullt utrustade 120 000$ varianten:

http://www.teslamotors.com/blog3/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 08-05-10 09:18 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-20 12:01 
Online
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
En annan variant är denna http://mtsunews.com/wheel-hub-retrofit-update/

BildBild

Men jag undrar om det inte fastnar en massa järnspån osv (från bromsarna t ex) i magneterna. Och det borde bli lite extra motstånd att snurra motorn i motorvägshastighet.

Om man ersatt permanentmagneten med elektromagneter (med släpringer som en bilgenerator) så slapp man dessa nackdelar och kunde man dessutom variera magnetfältet beroende på varvtalet och vridmoments behov så att varvtalsspannet kan bli större.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån 12-08-20 22:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
widmark skrev:
Ladda batterier genom generatorer i bakhjulen känns vågat.

Är det inte så Peugeot 3008-hybriden fungerar?

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-21 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
En annan variant är denna http://mtsunews.com/wheel-hub-retrofit-update/

Men jag undrar om det inte fastnar en massa järnspån osv (från bromsarna t ex) i magneterna. Och det borde bli lite extra motstånd att snurra motorn i motorvägshastighet.

Om man ersatt permanentmagneten med elektromagneter (med släpringer som en bilgenerator) så slapp man dessa nackdelar och kunde man dessutom variera magnetfältet beroende på varvtalet och vridmoments behov så att varvtalsspannet kan bli större.

/Aryan


Jag har en känsla av att det inte förekommer mycket vägsalt i Tennessee?
Och det är klart att med permanentmagneter så finns ju elmaskinens tomgångsförluster (pga järnmättning, virvelströmmar etc) kvar hela tiden, även då den inte används. För att hålla dem nere så måste man arbeta med låga magnetiska flödestätheter, vilket ju ger en skrymmande maskin för given effekt, och dessutom vara noga med att välja bra material till statorplåten, hålla ner virvelströmmarna genom att laminera kärnorna av tunna plåtar som är väl isolerade från varandra osv.
Ett problem med elmaskiner i otrevlig miljö är risken att det börjar rosta mellan plåtarna i en laminerad järnkärna, så att den sväller och förstör den spole som är lindad utanpå.

Ett alternativ till släpringar skulle kunna vara en s k roterande transformator eller också en matare (magnetiseringsgenerator) med stillastående fältlindning och roterande ankarlindning, då placerar man också en likriktare för magnetiseringsström till traktionsmaskinen på den roterande delen. Sådana anordningar borde inte behöva ta mer plats än att de kan placeras kring navet, ungefär som man är van att se kuggkransar för ABS mm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-21 10:51 
Online
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Ett problem med elmaskiner i otrevlig miljö är risken att det börjar rosta mellan plåtarna i en laminerad järnkärna, så att den sväller och förstör den spole som är lindad utanpå.


Det finns nya magnetiska kompositmaterial som alternativ till laminerad järnkärna, gjuta/formspruta så att spolar magnetkärnor mm blir en självbärande, lättvikts och rostfri enhet som borde kunna fungera i svåra miljön. Det har även fördelen att det ger mindre virvelströmmar / förlustar och klarar höga växel frekvenser.

torbjorn skrev:
Ett alternativ till släpringar skulle kunna vara en s k roterande transformator eller också en matare (magnetiseringsgenerator) med stillastående fältlindning och roterande ankarlindning, då placerar man också en likriktare för magnetiseringsström till traktionsmaskinen på den roterande delen. Sådana anordningar borde inte behöva ta mer plats än att de kan placeras kring navet, ungefär som man är van att se kuggkransar för ABS mm.


Ja induktiv överföring av magnetiseringsströmmen av rotorn låter som en mycket elegant lösning! Undrar om det någonsin har tillämpats i praktiken?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-21 11:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Ja induktiv överföring av magnetiseringsströmmen av rotorn låter som en mycket elegant lösning! Undrar om det någonsin har tillämpats i praktiken?


Jodå, det är en mycket vanlig lösning i synkrongeneratorer för t ex större dieselelverk från 70-talet och framåt. Tekniken används bl a i svenska försvarets 200 kVA-elverk som levererades kring 1988, och jag har för mig att det även ser ut så i reservkraftverket vid Sundsvalls sjukhus, där finns två ASEA generatorer på ungefär 1 MVA vardera som drivs av Hedemora/Pielstick dieslar, det härstammar från mitten av 70-talet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-21 15:40 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Remdriven generator/elmotor.
http://www.engineerlive.com/Design-Engi ... ars/22055/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-22 07:11 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
DET har jag funderat på, att antingen driva befintlig generator som elmotor eller e.v. ersätta den mot ngt bättre...
det behövs ju inte 100% drift utan det räcker med max kanske 50% för att åstadkomma en rejäl sänkning av bränsleförbrukningen......
dock är det inte alla bilar där det finns plats för en så robust rem till generatorn/elmotorn att den håller....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-22 11:26 
Online
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Nej det kan vara svårt att få rum under huven men en 5-10kW elmotor i stället för generatorn http://goldenmotor.com/

Bild

Bild
De har redan ritat på insidan huven där det behöver göras ett hål för motorn :-) !

Det roliga är då att man även har ett rejält rullande elverk men jag skulle hellre driva hjulen eller drivaxelarna med en elmotor så att man också kan köra med förbränningsmotorn av.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011