Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 11-09-09 11:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
2009

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 693900.ece

Citat:
Saab får bygga 100 elbilar - och Sverige kan få en ny batterifabrik

Saab i Trollhättan ska snabbt ta fram en testflotta på drygt 100 elbilar tillsammans med elbilsföretaget Electroengine i Uppsala och batteriföretaget Boston Power. I förlängningen kan det bli en ny batterifabrik i Sverige.

I dag stod det klart att elbilsprojektet ZE Saab 9-3 i Trollhättan får 86,7 miljoner kronor i stöd av svenska staten


2011
Citat:
Därför krånglar Saabs elprojekt

Saabs elbil Epower är över ett år försenad. Bara en prototyp med batteripaket som klarar 20 mils räckvidd har byggts.

Citat:
Provflottan på 70 testbilar med resurser för 20 mils räckvidd, skulle ha börjat att byggas under förra hösten. Men det som finns i dag är sex testbilar - varav en med det stora batteripaketet på 35,5 kWh (tidigare 15kWh), och som kan köras 20 mil utan att laddas igen.


Citat:
Staten bidrog först med 87 miljoner kronor i 200-miljonerkronors-projektet, varav 60 miljoner kom direkt från näringsdepartementet.

I våras stoppade Energimyndigheten in tio nya miljoner på grund av att batteriproblemen fördyrat utvecklingen. Samtidigt gick Saab in med 30 extra miljoner.

Går bolaget i konkurs hoppas man på Energimyndigheten att projektledaren Innovatum ska driva det vidare med en annan fordonspartner.

- Det är i alla fall en förhoppning, säger Peter Kasche, handläggare på myndigheten.


Knappt 100 miljoner i skattemedel för bara 6 elbilar varav en med 200 mils räckvidd och en mkt osäker framtid för projektet?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-09 16:27 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
6 bilar är väl alltid dyrt att bygga? Undrar vad det kostar att bygga 6 V70 t.ex.
Sedan kanske man sparar en del på att slippa utveckla karossen? Drivlinan lär ju vara oanvändbar från en bensinbil?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-09 17:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Visst, men hur mkt är nyutvecklad och vad är bara tagit från hyllan eller köpt färdigt? De har ju inte byggt bilen från grunden utan mer eller mindre byggt om en befintlig SAAB 9-3

En ny Saab 9-3 kostar kanske 250 000 kr x 6 = 1 500 000 kr

Elmotorer och styrning har de köpt färdigt:
http://www.engadget.com/2011/02/04/saab ... carving-a/
http://www.uqm.com/powerphase%20pro%20135.html
max 6x 250.000 kr till?

Batterier 1 x 35,5 kWh + 5 x 15 kWh ≈ 350.000 kr
BMS, laddare mm 150.000 kr?

3,5 miljon materialkostnader och då är det mkt kvar av 100 miljon i statsbidrag.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-09 19:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Hoppas de utvecklat något vettigt för resten.
Borde räcka till ca 90 manårs FoU.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-09 21:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja så känner man väl också ungefär hos energimyndigheterna nu:

Citat:
Går bolaget i konkurs hoppas man på Energimyndigheten att projektledaren Innovatum ska driva det vidare med en annan fordonspartner.

- Det är i alla fall en förhoppning, säger Peter Kasche, handläggare på myndigheten.


Av de 100 (70?) utlovade testbilar blev det bara 6 och därav uppfyller bara en specen. Om de har använd skattepengarna för att utveckla något bra/unikt så verkar det ganska osäkert om vi få se frukten av det i Sverige.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-10 19:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Allvarligt, har någonsin en elbil uppfyllt specen som nämnts vid projektstart...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 07:49 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Har något projekt någonsin uppfyllt specen eller budget? Tycker ni är väl teknikfientliga. :twisted:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 13:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Har något projekt någonsin uppfyllt specen eller budget? Tycker ni är väl teknikfientliga. :twisted:


Jo, det har hänt, tom överträffats. Jag pratar om bilprojekt nu.
Det är inte teknikfientligt att påpeka bristerna i en lösning...det ingår i ingenjörens uppgifter.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 18:46 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Visst finns det brister i elbilarna, (stavas batterier). Jag gillar dock el-lösningen, tyst och väldigt simpel lösning på drivlinan.
Sett Volvos c30 el två gånger på motorvägen på två dagar, håller på att vrida nacken ur led :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 23:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Visst finns det brister i elbilarna, (stavas batterier). Jag gillar dock el-lösningen, tyst och väldigt simpel lösning på drivlinan.
Sett Volvos c30 el två gånger på motorvägen på två dagar, håller på att vrida nacken ur led :)


En synbarligt enkel konstruktion som kräver massor med kringlösningar som t.ex. kupevärmen eller laddningselektroniken.
Man kommer inte långt med en laddare för blybatterier direkt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-09-12 05:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Kanske därför projektets material står för knappt 4% av budget? Resten av kostnaden är tänkande på hur man löser kringproblemen bäst?
Finns ju en del fördelar också,
navmotorer=4hjulsdrift "gratis", el-nätbalasering mha batteripacket, "tankning" hemma i garaget, låg driftskostnad, inget buller vid tomgångskörning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-09-12 11:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Kanske därför projektets material står för knappt 4% av budget? Resten av kostnaden är tänkande på hur man löser kringproblemen bäst?


Nu brukar många projekt ofta ta längre tid och bli dyrare än vad man har tänkt sig, och så vet jag inte om alla pengarna förbrukats i projektet. Men om pengarna är slut kan man lätt dra slutsatsen att de grovt underskattade projektets svårighet och genomförbarhet eftersom de skulle ha räckt till en testflotta på 100 bilar. Frågan är också om all detta tänkande har ledd till något revolutionerande eller bara till ett konstaterande att en del problem återstår att lösa...

gt-i skrev:
Finns ju en del fördelar också,
navmotorer=4hjulsdrift "gratis", el-nätbalasering mha batteripacket, "tankning" hemma i garaget, låg driftskostnad, inget buller vid tomgångskörning.


Jag det tycker jag också, men det är ju inga nyheter, och ZE Saaben har väl varken möjligheter att mata tillbaka el från batterierna till nätet eller fyrhjulsdrift? Det är nog inte helt gratis heller, fyra mindre navmotorer + kringutrustning kostar väl mera än två större med lika stor total effekt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-13 13:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Å andra sidan: om man fördelar den effekt/dragkraft som bilen behöver på fyra navmotorer istället för två, så ökar sannolikheten att man kan få tillräcklig dragkraft med direktdrift och därmed sparar man in dyra kuggväxlar. Dessutom kommer ju var och en av motorerna att bli lättare när man arbetar med fyra stycken, och på det sättet kommer man undan med lägre ofjädrad vikt.
Dessutom kan man ju spara in den vanliga skivbromsen på navmotorförsedda hjul, man behöver bara komplettera med en enkel parkeringsbroms på två av hjulen.

Alla navmotorprojekt i modern tid som jag har hört talas om (t ex en prototyp till VW Polo med dieselelektrisk drift som det var tal om för kanske 5-6 år sedan, och dieselelektriska bussar som redan sedan flera år går i trafik i tyska städer) har drivning på samtliga hjul.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-13 13:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja då kan man undra varför inte Saab valde denna lösning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-13 16:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Kanske därför projektets material står för knappt 4% av budget? Resten av kostnaden är tänkande på hur man löser kringproblemen bäst?
Finns ju en del fördelar också,
navmotorer=4hjulsdrift "gratis", el-nätbalasering mha batteripacket, "tankning" hemma i garaget, låg driftskostnad, inget buller vid tomgångskörning.


Att 4% är material beror förstås på att 96% är ingenjörs eller iaf prototyparbete.
Inget ovanligt i bilprojekt, särskilt när det är sådan uppförsbacke gällande att ens hitta en fungerande lösning...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011