Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

När kan man köpa en elbil ?
0-2 år 9%  9%  [ 1 ]
2-5 år 36%  36%  [ 4 ]
5-10 år 36%  36%  [ 4 ]
10-20 år 9%  9%  [ 1 ]
Elbil ? Kanske när vi får kall fusion 9%  9%  [ 1 ]
Antal röster : 11
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-05-21 11:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Frågan är alltså när man kan kommer att kunna köpa en elbil. Begränsningarna är att det ska vara en vanlig bil, helst från en av de stora tillverkarna och till ett rimligt pris.

Vad som är ett rimligt pris och "en vanlig bil" kan förstås diskuteras. Kom med förslag, beräkningar, åsikter :-)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 11:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ett exempel är väl Think:

http://www.think.no/think/content/view/full/493

Ska alltså börja säljas till våren i Norge. Senare under året i Sverige, Danmark. 20 000 euro är ca 180 000 vilket får sägas är rätt dyrt. Speciellt om man också hyr batteriet. En Citroen C1 kostar vid jämförelse från 92 300 :-

Jag skulle nog säga att vi kan räkna bort Think i detta sammanhang om den inte blir kraftigt subventionerad. Eller att priset går ner rejält.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 11:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Med tanke på alla billigare och nära nog lika bra alternativ för förnyelsebara drivmedel, så röstade jag på fusions-alternativet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 12:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
2-5 år. Men oj vad folk kommer att vara lurade. El=inga avgaser? Tja, vi har ju 50% förnybar elproduktion i Sverige, men resten av Europa och västvärlden då?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 14:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visst är det så, men vill hänvisa jag till det jag skrev i denna tråd:

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... 1&start=30

Citat:
Ett 2.1 MW vindkraftverk tar upp 1 acre, dvs, runt 0.4 hektar. Om man gör etanol av majs och använder "etanol" för att producera etanolen så skulle man få ut en mängd energi som motsvarar det man får från vindkraftverket efter mindre än 12 h. Han har räknat med ett energiytbyte från vindkraften på runt 35% för deras vindförhållanden.

Räknar vi med det som verkar ge mest per ha (Mischantus) så skulle det ändå bara ta runt 48h för att få ut samma mängd energi från vindkraften under de förhållanden som nämns.


Det här är väl också hyfsat snällt mot biobränslet eftersom man knappast lär få ut såna mängder etanol/ha i kallare länder medan vindkraft inte är beroende av annat än just vinden och blåser gör det över hela världen.

Slutsats: det är MYCKET effektivare, enklare, billigare och miljövänligare att producera förnyelsebar el jämfört med biobränslen. Går vi över till elbilar är det alltså betydligt enklare att gå över till endast förnyelsebara energikällor jämfört med förbränningsmotor + biobränslen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 14:35 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
Slutsats: det är MYCKET effektivare, enklare, billigare och miljövänligare att producera förnyelsebar el jämfört med biobränslen.


Nja, jag anser inte att du kan dra den slutsatsen efter din arealanalys (förvisso intressant). Ett kärnkraftverk kräver inte mycket mark, men är inte särskilt enkelt egentligen. :-)


Sen så får jag berömma det sista alternativet, skrattade gott när jag läste det. Jag har förresten inte röstat, eftersom jag inte har någon aning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 14:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Nja, jag anser inte att du kan dra den slutsatsen efter din arealanalys (förvisso intressant). Ett kärnkraftverk kräver inte mycket mark, men är inte särskilt enkelt egentligen. :-)


Kärnkraft är väl inte ansett som förnyelsebart ?

Förnyelsebar el kan man producera från biomassa samt vindkraft ....
Förnyelsebara bränslen (etanol, syntetdiesel) kan man producera från biomassa.

Hur man än vänder och vrider på detta så är det fördel el på produktionssidan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 15:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
MagnusH skrev:
Nja, jag anser inte att du kan dra den slutsatsen efter din arealanalys (förvisso intressant). Ett kärnkraftverk kräver inte mycket mark, men är inte särskilt enkelt egentligen. :-)


Kärnkraft är väl inte ansett som förnyelsebart ?


Nej just det. Trots arealeffektiviteten (som är bättre än för vindkraft), sä rä det inte enklare att gra el i ett kärnkraftverk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 15:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Nej just det. Trots arealeffektiviteten (som är bättre än för vindkraft), sä rä det inte enklare att gra el i ett kärnkraftverk.


Det stämmer. Råkar bara vara både enklare och effektivare i detta fall.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011