Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-05-22 08:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Kriget mot etanolbilarna fölorat. Dags att ge sig på nästa miljöbil. (Notera att faktiskt ett par dieselbilar också får en skopa kritik, men det nämns givetvis inte av Teknikens Värld i ingressen.)

Citat:
Hybriderna vinner allt mer mark i hela världen och bäst går det för Toyota Prius. Men efter ett avslöjande test ifrågasätts nu hybridernas miljövänliga egenskaper och de beskylls för att bara vara gimmickprodukter.


Toyota Prius är världens absolut mest uppmärksammade miljöbil och försäljningen överträffar alla förväntningar. Nyligen meddelades att det miljonte exemplaret rullade ut från fabriken. Prius fick härja fritt på marknaden relativt länge, ända tills en seriös konkurrent framträdde i form av Honda Civic hybrid. Efter ett genomgående test av hybridernas bränslesparande egenskaper ifrågasätts dock hybridbilarna kraftigt. Brittiska Auto Express som har genomfört testet anklagar Honda Civic hybrid för att endast vara en gimmickprodukt för att locka miljösinnade kunder.

Auto Express går så långt som att säga att biltillverkarna försöker tjäna pengar genom att sätta en miljöstämpel på en bil som egentligen inte förtjänar den, och på så sätt utnyttja kundernas miljöhänsyn. Den brittiska tidningen testade ett antal olika miljöbilar och när resultatet sammanställdes stod Honda Civic hybrid som den ensamme förloraren. Honda anger själva ett koldioxidutsläpp på 109 g/km för Civic hybrid. Auto Express tester visar dock utsläpp på hela 171 g/km. Civics elmotor anses vara alldeles för svag för att kunna göra någon skillnad för bränsleförbrukningen. Därför avfärdar Auto Express Civic hybrid som en ren gimmickprodukt som inte lever upp till vad den lovar.

Andra miljöbilar som får hård kritik är Lexus GS450h och Skoda Fabia Greenline som båda anses dra mer än de ger löfte om. I Lexus fall anser Auto Express att det finns konkurrenter med dieselmotorer som ger bättre bränsleekonomi. Skoda Fabia Greenline får kritik eftersom den drar mer än andra bilar som har samma 1,4-liters diesel, som till exempel VW Polo BlueMotion och Seat Ibiza ECOmotive.

Toyota Prius klarar sig däremot helskinnad i testet. Priusen anses, i likhet med Ford Focus ECOnetic, Mini Cooper Clubman D, VW Polo BlueMotion och Seat Ibiza ECOmotive, inte riktigt leva upp till de utlovade förbrukningssiffrorna, men de är ändå tillräckligt snåla för att kunna kallas miljöbilar.


Datum: 2008-05-22 Av: Erik Wedberg


http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 10:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Allt fler....
Men kom ihåg vem som har ifrågasatt dessa teknik-lådor hela tiden! 8)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 12:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Trots att jag inte har något emot hybrider så är det förstås så att vissa av dagens s.k miljöbilar mest finns på marknaden för att tillverkaren ska ha något att visa upp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 12:55 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
Allt fler....
Men kom ihåg vem som har ifrågasatt dessa teknik-lådor hela tiden! 8)


Var det Bosse Persson?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 13:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
karlmb skrev:
Allt fler....
Men kom ihåg vem som har ifrågasatt dessa teknik-lådor hela tiden! 8)


Var det Bosse Persson?



_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 20:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Andra tester visar dock betydligt bättre siffror för ex Prius. Speciellt vid ren stadskörning, som faktiskt väldigt stora delar av bilkörningen är runt om i världen:

http://www.autobloggreen.com/2008/05/23 ... er-bullet/

Citat:
The Jetta's two wins weren't by a large enough margin to overcome the Prius' 52.4 to 32.6 mpg victory around town


Dvs, ~0.45l/mil vs 0.72 l/mil vid ren stadskörning. Det är 60% högre förbrukning, och då är det bensin vs diesel vi pratar om. Räknar man med eneriginnehållet så ser det förstås ännu bättre ut för Prius'en. Diesel innehåller väl runt 11% mer energi/l (http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline#Energy_content) jämfört med bensin och det skulle i så fall bli 0.8l/mil, ~77% högre förbrukning för dieselbilen. Och det är en motor som ändå är hyfsat effektiv.

Så att hybrider inte ger något är kraftigt överdrivet. Men givetvis kan man inte slänga dit ett för klent batteri samt elmotor som vissa säkert har gjort. När man ser siffrorna ovan så förstås man kanske också att GM nämner att 20% av räckvidden vid deras tester av Volt'en kommer från bromsåtervinning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 17:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Här är ett nytt test , Prius vs Jetta diesel.

http://www.popularmechanics.com/automot ... ?series=19

Ren stadskörning 0.52 vs 0.72l/mil. Hyfsat stor skillnad trots allt. I princip samma förbrukning vid landsvägskörning men Jetta'n vann den ronden knappt med ~0.518 l/mil vs ~0.526 l/mil för Prius.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 17:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Vad händer med förbrukningen hos Prius när man kör så långt att den måste börja ladda batteri utan bromshjälp? Jag tycker att det låter lite orimligt att dieseln skulle vara såpass törstig vid ren landsvägskörning.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 18:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Dom körde 39 mil i landsvägstestet så det är nog inte så missvisande. Jag vet inte om 0.52 l/mil vid landsvägskörning är missvisande för en Jetta, tycker det låter rätt ok. Enligt spec ska den dra 0.48 med automatlåda vilket det var i detta fall, nu var det dock en 6 växlad dsg låda, ingen "vanliga" automatåda. 0.45 med manuell.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 19:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ok, det var 2,0 liters diesel på 140 hästar. :? Trodde att det var en jämförelse miljöbil mot miljöbil, finns ju dieslar kring 110 hästar som klarar miljöbilskraven, de borde gå snålare.

Googlade lite, och såg att samma bil med 160 hästars TSI-motor (bensin) hade specen 5,4 l/mil vid landsvägskörning.
Finns ingen anledning att köpa en trögare, dyrare och smutsigare diesel alltså.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 19:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Man vinner faktiskt inte så mycket på att gå ner till ex 105 hk dieseln. Golf'en med 105 hk TDI drar som ex 0.45l landsväg, 0.51 blandad, 0.63 stadskörning. Går man upp till 140 hk dieseln så blir det 0.47,0.55,0.69.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 20:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Man vinner ju tydligen inte mycket att köpa dieseln över huvud taget, då bensinaren lär ha ordentligt lägre skatt och dieselpriset är högre än bensinpriset. Dyrare inköpspris på det sedan.
Så 105-hästaren kommer inte ner till miljöbilsgränsen?
Då är det väl inköpspriset som får styra ifall nån har fått för sig att köra diesel men vill snåla :?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011