Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-02-27 08:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 17:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Laban skrev:
Visst kan man få ut mycket mer än man får ut idag. Men faktum kvarstår att Sverige är glesbefolkat och ett litet land i sammanhanget. Globalt sett i länder som ex Kina och Indien så tror jag man kan säga att det inte finns mark nog.


Markargumentet emot etanol är felaktigt.
Det finns en rad andra sätt att framställa etanol än just genom jordbruk på mark som kan användas för matproduktion.
Och de sätten är inte på något sätt mer sciencefiction än några andra alternativa bränslens, inkl el.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 19:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tja, elbilar produceras idag, lite större skala på bara något/några år. Se ex Renault's satsning. Mig veterligt finns det ingen storskalig produktion av ex alger -> etanol planerad. Eller tänkte du på något annat ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 21:17 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 177
Ort: Dalarna
aryan skrev:
Markbrist är ganska OT vad gäller lithium men ok:

http://www.baff.info/feedstock_energy_forrest.cfm

Citat:
Sveriges avställda jordbruksmark är cirka 600 000 ha. Skulle vi odla energiskog där och producera etanol så skulle vi få ut energi och el motsvarande 2,5 ggr vad Barsebäck producerar och drivmedel till över hälften av landets framtida bilpark. En fantastisk möjlighet med tanke på att den största ekonomiska frågan i EU i dag, är att halva unionens budget går till att betala för jordbruksprodukter som behöver odlings- eller exportstöd. Om en utvidgning av EU sker mot öster kommer problemet bli ännu större.

Energiskog av en fotbollsplans storlek växer med cirka 27 000 kWh/år. Det räcker för att värmeförsörja en normalvilla samt etanol till två personbilar.


/Aryan

Det är klart att det finns stora möjligheter till att utöka produktionen av etanol. Att ersätta bensin och diesel helt blir dock en mycket stor uppgift.

Om jag med lite huvudräkning använder dina tal på en europeisk skala får jag det till att energiskog skulle kunna klara bränsleförsörjningen till fordon om 10 % av Europa yta användes till energiskog. Detta kräver dock att nästa generations etanol ur cellulosa kan användas i stor skala. Med dagens teknik skulle 60 % av Europas yta användes till etanolproduktion.

10% kan vare teoretisk möjligt men kräver stora omställningar. Att använda energiskog kräver att bönderna i många år binder sin mark och inte utnyttjar temporärt höga matpriser. Jag tror at utan ingrep från staten/EU blir detta mycket svårt att genomföra. Ett ingrep kommer troligen också först när konsekvenserna av peak oil är över oss.

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 21:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Tja, elbilar produceras idag, lite större skala på bara något/några år. Se ex Renault's satsning.


Renault har nog ökad sin etanolbilsproduktion mer än sin elbilsproduktion

för 10 år sedan:
Bild

nu:
[img]http://www.renault.se/upload/Clio_E85(etanol_miljöbilspr.jpg[/img]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tor 09-02-26 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 22:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
puffin skrev:
Det är klart att det finns stora möjligheter till att utöka produktionen av etanol. Att ersätta bensin och diesel helt blir dock en mycket stor uppgift.


En nästintill omöjlig uppgift skulle jag vilja säga, nästan lika svårt som att ersätta alla bensin och dieselbilar med elbilar!

Och om man mot förmodan skulle lyckas har man fortfarande ett problem kvar, för att ladda elbilen med tysk kolkraft eller fransk kärnkraft är knappast hålbart heller.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-27 06:18 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 177
Ort: Dalarna
aryan skrev:
puffin skrev:
Det är klart att det finns stora möjligheter till att utöka produktionen av etanol. Att ersätta bensin och diesel helt blir dock en mycket stor uppgift.


En nästintill omöjlig uppgift skulle jag vilja säga, nästan lika svårt som att ersätta alla bensin och dieselbilar med elbilar!

Och om man mot förmodan skulle lyckas har man fortfarande ett problem kvar, för att ladda elbilen med tysk kolkraft eller fransk kärnkraft är knappast hålbart heller.

/Aryan


Jag hållar med dig - men det är vad som kommer att krävas.

Lederen av Total (Europas trdjestörsta energiföretag) uttalar att världen aldrig kommer att producera mer änn 85 millioner fat olja om dagen: http://www.ft.com/cms/s/0/d25b8d2c-fb97-11dd-bcad-000077b07658.html?nclick_check=1

Oljefältet Cantarell som var världens tredjestörsta hade förre året ett produktionsfall på 38%.

Om vi hade börjat en omställning till andra energikällor för 15-20 år sedan hade vi kunnit klara oss utan allt för stora konsekvenser - nu blir det en helt annan fråga.

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 10:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Citat:
Råvaran som kan sätta stopp för elbilsboomen
Av Mikael Nyberg

Transporter Framtiden för elbilar ser ljus ut, men tillgången på en råvara kan sätta käppar i hjulen för utvecklingen.


Världens största saltfält Salar de ­Uyuni i Bolivia är också världens största ­kända litiumtillgång.
Det pågår en explosionsartad utveckling av eldrivna fordon, inte minst tack vare batterier baserade på litiumjon.

Tekniken går från klarhet till klarhet och nyligen stod det klart att det tidigare problemet med överhettning tycks vara avvärjt.

Samtidigt frågar sig allt fler hur vilka konsekvenserna en snabbt växande efterfrågan på litium kan få.

– Resursen i sig skulle kunna räcka till låt säga en miljard bilar (det finns cirka 8 000 000 i dag). Men att få ut resursen på några decennier kan bli mycket svårare. Skälen till det kan vara tekniska, miljömässiga och geopolitiska, säger Björn Sandén, docent i miljösystemanalys vid Chalmers tekniska högskola, där man studerar de strategiska konsekvenserna av inriktningen på litiumjonbatterier, som också används i mobiltelefoner, datorer och andra elektroniska produkter.

En del experter tror att de som i framtiden kontrollerar utveckling och tillverkning av batterier för fordonsindustrin får en maktställning liknande den som de oljeproducerande länderna har i dag. Björn Sandén säger att det därför är mycket viktigt för bilindustrin att den söker flera framkomliga vägar.

– Det kan hända att priserna för litium ökar så mycket att tekniken skjuts i sank. Därmed inte sagt att litium är en dum väg. Man kan utvinna litium i mycket stor skala, om än inte i gigantisk omfattning, och många andra batteritekniker har större begränsningar, säger Björn Sandén.

Litium är en alkalimetall och ett grundämne som finns i olika bergarter och i vatten. Det mest lönsamma sättet att utvinna den är ur så kallade saltfält eller mineralrika sjöar.

– Försöker man utvinna litiumet väldigt snabb i de här saltsjöarna uppstår en risk att man samtidigt förstör möjligheten att utvinna lika mycket, säger Björn Sandén.
Stora litiumtillgångar finns i Sydamerika och Tibet. Den största nu kända tillgången finns i saltfältet Salar de Uyuni i Bolivia. Det är än så länge oexploaterat, men planerna på framtida utvinning är långt gångna.

– Vi vet inte hur dessa länder kommer att hantera sina resurser, säger Björn Sandén.

Det är även möjligt att utvinna litium ur havsvatten, men det är betydligt dyrare.


http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.21 ... bilsboomen

Fotnot: Jag är stolt ägare av en elgräsklippare med litiumjonbatterier.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 13:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Nejmen det där ordnar sig nog!
Med tillräcklig storskalig produkton kostar allt tillräckligt lite!
Förresten är lithiumbrist inget problem alls för man kan ju återvinna gamla batterier.
Och det kostar inget, och blir ingen miljöpåverkan av alls.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 15:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ska vi prata "ingen miljöpåverkan" så är nog den enda framkomliga vägen att snabbt utrota mänskligheten :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 16:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Jojo...men....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011