Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Ener1: Halverade priser på Li-Ion batterier
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=3857
Sida 1 av 2

Författare:  Laban [ tis 08-09-02 07:10 ]
Inläggsrubrik:  Ener1: Halverade priser på Li-Ion batterier

Ener1 tror på halverade batteripriser:

http://www.autobloggreen.com/2008/09/01 ... t-in-half/

Efterfrågan måste förstås finnas där och det gör den enligt dom redan, i Europa och Asien framförallt. Amerika är på tillväxt, en inte alltför vågad gissning misstänker jag.

Författare:  nyfiken [ tis 08-09-02 10:52 ]
Inläggsrubrik:  Testa batterier

Jag kastar mig in i den här batteridebatten.
Dom här litium-jon-batterierna är ju tydligen ännu på prototypstadiet. Och då är det ju tester som gäller.
Ett verkligt test vore ju att utforma ett batteri som ett vanligt 12 volt 60 Ah bilbatteri. Så har blybatterier fungerat i 100 år, och vi (tekniken) torde veta det mesta om dom, inklusive nackdelarna.
Från mitt jobb, vet jag att ett blybatteri i t.ex. en batteribackup har en teoretisk livslängd på 10 år. Då är det en kontrollerad rumstemperatur och en kontrollerad laddning. I en bil är det utan tvekan många gånger hårdare förhållanden som gäller. Bilbatterier är kortlivade i sammanhanget.
Utforma några litium-jon-batterier så att dom passar i en vanlig bil. Kör så länge det håller, och utvärdera resultatet.

Författare:  aryan [ tis 08-09-02 11:03 ]
Inläggsrubrik: 

Se här:
http://www.greencarcongress.com/2007/09 ... s-to-.html

Kraven på flygplans startbatterier borde väl tom överträffa bilarnas startbatterier.

Och här http://www.thunder-sky.com/products_en. ... 66&fid2=82
skulle tro att det räcker med 20 Ah för de flesta bilar, man kan då starta 6 minuter 200-100 A. Ett sådant batteri väger bara 3 Kg!

/Aryan

Författare:  Laban [ tis 08-09-02 11:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Testa batterier

nyfiken skrev:
Då är det en kontrollerad rumstemperatur och en kontrollerad laddning. I en bil är det utan tvekan många gånger hårdare förhållanden som gäller.


Kontrollerad temperatur och kontrollerad laddning kommer väl att gälla även i bilar. Men givetvis blir det inte rumstemperatur hela tiden. Det här testar man rätt hårt i ex Volt'en. Faktorer som hur mycke energi man ska slösa för att hålla batteriet inom en viss temperatur. Dvs, energiåtgång för batteriets "klima" vs livslängd, kapacitet på batteriet.

Mercedez kommer att integrera deras batteripack med kylsystemet för att kunna hålla batteriet inom ett visst temperaturområde:

http://www.autobloggreen.com/2008/04/18 ... ases-rand/

Jag skulle nog påstå att ett batteri i en bil kan få ett betydligt trevligare liv än i många andra produkter, ex bärbara datorer.

Författare:  torbjorn [ tis 08-09-02 13:34 ]
Inläggsrubrik: 

Jag håller inte med om att litiumjonbatterier skulle befinna sig på prototypstadiet. Visserligen har de kanske existerat bara en tiondel av den tid som bly- respektive NiCd-ackumulatorer har existerat, och halva den tid andra nickelbaserade kemier (exempelvis NiMH) har funnits, men på den tiden har man ändå hunnit producera miljontals för att inte säga miljardtals celler och samlat på sig bra mycket erfarenhet av dem.

Det av användningsområdena för små massproducerade litiumjonbatterier som mest påminner om driftförhållandena i elfordon torde vara elverktyg - skruvdragare och liknande. Och de drifterfarenheter som finns därifrån nu sedan några år (bl a Bosch har ju gått över från NiMH till litiumjon i sina dyrare skruvdragare) är vad jag vet enbart positiva.

Haken är ju som vanligt att ett litiumjonbatteri har begränsad livslängd vare sig man använder det eller inte. Även om man nog numera kan räkna med längre livslängder än de 18 månader som är typiska för ett tvivelaktigt piratbatteri till en mobiltelefon, så kommer nog de el- och hybridbilsägare som inte kör särskilt mycket att uppleva det störande att batteriet börjar försämras efter några år trots att bilen inte har gått mycket. Tekniken passar nog bäst för sådana bilar som man vet kommer att ha långa årliga körsträckor, och det är ju också där man samhällsekonomiskt och miljömässigt vinner mest på el- respektive hybriddrift.

Författare:  Laban [ tis 08-09-02 13:54 ]
Inläggsrubrik: 

Black & Decker har numera Li-Ion batterier i vissa modeller. Deras kvalitetsmärke De Walt kör väl bara med Li-Ion mig veterligt, från a123:

http://www.a123systems.com/#/home/cordless/

Det finns även 99, 139 kr skruvdragare med Li-Ion numera, se ex Meec, Ferm på Jula.

Författare:  aryan [ ons 08-09-10 21:35 ]
Inläggsrubrik: 

Numera även en hel drös Li-Ion borrmaskiner på Clas i sjön

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=49096324 (2 batterier)
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=41877706
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=48917545 (2 batterier)
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=45911467
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=45911543

/Aryan

Författare:  PRIUS [ tis 08-09-16 20:10 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Se här:
http://www.greencarcongress.com/2007/09 ... s-to-.html

Kraven på flygplans startbatterier borde väl tom överträffa bilarnas startbatterier.

Och här http://www.thunder-sky.com/products_en. ... 66&fid2=82
skulle tro att det räcker med 20 Ah för de flesta bilar, man kan då starta 6 minuter 200-100 A. Ett sådant batteri väger bara 3 Kg!

/Aryan

Författare:  aryan [ tis 08-09-16 20:50 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns en finsk ÅF men man kan beställa direkt från fabrik. Jag funderar på att ta hem ett antal 90AH celler, om någon vill hänga på kan vi kanske få ner frakten lite.

/Aryan

Författare:  magnul [ tis 08-09-16 23:20 ]
Inläggsrubrik: 

Det hadde jo fristet med noen sånne til Moopy'n, men jeg antar at det blir strul med lader og styreenhet når jeg har blyceller originalt?

Författare:  aryan [ tis 08-09-16 23:42 ]
Inläggsrubrik: 

Man behöver någon slags BMS (battery management system) som ser till att cellerna aldrig laddas till mer ön 4,25V och vid urladdning aldrig blir mindre än 2,5V

De säljer också BMS men de är lite dyra, hoppas på att kunna bygga nåt själv.

/Aryan

Författare:  aryan [ tor 08-09-18 15:38 ]
Inläggsrubrik: 

magnul skrev:
Det hadde jo fristet med noen sånne til Moopy'n, men jeg antar at det blir strul med lader og styreenhet når jeg har blyceller originalt?


SLA laddare a man fortfarande använda!

http://www.ev-power.com.au/IMG/pdf/matt ... roject.pdf

/Aryan

Författare:  magnul [ fre 08-09-19 07:37 ]
Inläggsrubrik: 

Såvidt jeg kunne se av priser fra en amerikansk leverandør tror jeg at det blir litt over mitt budsjett. Jeg får bruker vinteren på å se om jeg får litt bedre liv i originalbatteriene i stedet.

Författare:  aryan [ fre 08-09-19 10:54 ]
Inläggsrubrik: 

Ja de är mkt dyra i inköp, 1,5 $/AH och cell på 3V, men om de håller vad de lovar så är de billigare i drift om man räknar in livslängden som lär vara 10 ggr så lång. Dessutom har man ju fördelen med vikten och större ström utag.

Med 3000 cyklar kan man ladda ur de 70% av CA med 80% urladdning varje gång ger 2000 cyklar. En blyack som laddas ur 50% av CA håller 200 laddcyklar.

/Aryan

Författare:  aryan [ fre 08-09-19 11:18 ]
Inläggsrubrik: 

De här http://www.ev-power.com.au/-Lithium-Ion ... ries-.html har inbyggda battery management systems (BMS) så de borde kunna ersätta blyackarna utan vidare i moppen.

Citat:
Bild

AUS $835 incl GST pp

12.8V 36Ah Battery Pack
18650 cells, 4 series x 24 parallel with voltage balance boards
185 x 166 x 130 mm
4.73kg


Ett 40 AH SLA batteri väger ca 15 kg och är 9ungefär lika stort

Fast AUS $835 är ca 4.500 kr så det blir nog dyrare än TS

4x36x1,5= 216 USD ≈ 1.450 kr då har man en hel del pengar kvar att köpa BMS för.

/Aryan

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/