Truckar med el- eller gasoldrift har funnits länge, men nu kommer Still Stocka med en nyhet som också är en nyhet för mig: diesel-/elhybridtrucken.
Citat:
STILL presenterar ny RX 70 Hybrid
Med sin nya dieselhybridtruck RX 70 fortsätter STILL sin väg mot låg energiförbrukning och låga koldioxidutsläpp. Den första hybridtrucken är redo för serieproduktion och är utvecklad med den framgångsrika dieseltrucken RX 70 som bas.
Den nya RX 70 har två energilagringssystem. Bredvid bränsletanken har trucken utrustas med såkallade super-caps. Dessa super-caps är högpresterande kondensatorer som laddas med den energi som frigörs när trucken bromsas. När trucken accelererar återförs energin och förstärker accelerationen. Den lagrade energin används nu som extra energitillskott. Dieselmotorern genererar ytterligare elektrisk ström med en trefasgenerator till den elektriska drivmotorn. En elektronisk enhet fungerar som förbindelse mellan de båda systemen och kontrollerar både laddning och urladdning.
Super-caps för lagring av elektrisk energi
Generellt finns olika energilagringssystem tillgängliga och kraven på dessa är hög prestandafrekvens, cyklisk livslängd och en hög grad av effektivitet. Stills super-caps karakteriseras genom sin förmåga att snabbt ta upp höga strömmar och vid acceleration släppa tillbaka dem lika snabbt. Med hjälp av den i super-caps lagrade energin minskad dieselmotorns effektbehov vid acceleration med 30 % och motorvarvet minskas med 6 %.
Den ideala arbetsmiljön för RX 70 Hybrid är i industrier som har frekventa accelerations- och stoppcykler, t ex. lastning och lossning av lastbilar. Beroende på intensiteten hos de olika arbetscyklerna kan ett energisparande med upp till 11 % uppnås.
Miljöutmärkelse även för standardmodellen av RX 70.
RX 70 har redan väckt ett intresse på marknaden framförallt genom sin låga bränsleförbrukning. "Fork Lift Truck Assosiation" (FLTA) i Storbritannien har givit STILL RX 70 utmärkelsen ”FLTA Environmental Award 2008”. Trots hög prestanda är bränsleförbrukningen bara 2,5 liter per timme (RX 70 – 2,5 ton, 60 arbetscykler per timme enligt VDI 2198 ny).
Med RX 70 Hybrid tar STILL ett stort steg framåt och kommer nu att starta fälttest hos kunder.
Denna framtidorienterade truck är en viktig del av Stills koncept att optimera Intralogistiken genom effektiva lagertruckar som representerar miljövänlighet.
21.05.2008
http://www.still.se/8576+M524b05e6b1d.0.0.html
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c