Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-09-06 06:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autobloggreen.com/2008/09/05 ... oints-lit/

Mercedes är i farten igen på elbilssidan. 500 laddningsstationer ska byggas i Berlin. 100 elbilar ska leverereras, inte allt för vild gissning att det blir i form av Smart EV. ID för fordonet kommer att hämtas när man börjar ladda och via detta faktureras man automatiskt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 10:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
500 laddningsstationer till 100 elbilar? Då borde det med andra ord installeras 400 gaspumpar och 17500 etanolpumpar varje månad i Sverige .

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Varje månad var väl att ta i ?

Sen är ju den geografiska arean konstant så det blir förstås rätt många laddningsstationer/bil till en början, speciellt med bara 100 bilar. Om man nu vill ha en hyfsad täckning alltså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 21:18 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Och jag som trodde varje motorvärmare var en laddstation? ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 08:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Varje månad var väl att ta i ?

Sen är ju den geografiska arean konstant så det blir förstås rätt många laddningsstationer/bil till en början, speciellt med bara 100 bilar. Om man nu vill ha en hyfsad täckning alltså.


Varje månad är inte alls att ta i! Om det krävs 500 laddningsstationer till de 100 elbilarna krävs det 400 gasstationer till de cirka 80 gasbilarna som säljs varje månad och 17500 etanolstationer till de cirka 3500 etanolbilarna som säljs varje månad.

Men okej då. Du får rätt. Jag nöjer mig med att kräva 17500 etanolstationer till alla etanolbilar i hela Sverige. Jag kan rentav nöja mig med 17500 etanolstationer i hela Europa.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 09:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Som sagt, det blir förstås många stationer nu till en början pga det geografiska område som ska täckas in och att det är så få bilar i förhållande till det.

Sen kan man förstås också kombinera detta med en stolpe/parkeringsplats där man inte kan snabbladda på samma sätt som en dedikerad laddningsstation men ändå få ut åtminstone någon kWh/h.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 18:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag brukar uttrycka mig ungefär så här: Elbilar (så som man kan gissa att de kommer att se ut när de dyker upp och många år framöver, det vill säga kort räckvidd) passar på sådana ställen där kollektivtrafiken är så väl utbyggd att ingen invånare behöver äga någon bil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 08:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Chaan skrev:
Men det finns massor av undantag.


Exakt. Jag tycker till att börja med att det är rätt magstarkt att påstå att man inte behöver äga en bil bara för att man bor i en större stad. De flesta bor trots allt en bit utanför centrum. Folk storhandlar i köpcentrum, man ska frakta med sig grejer. Ungarna ska på fotbollsträning, hockey osv.

Sen kommer nog storsäljaren bli laddhybrider snarare än rena elbilar och då faller förstås räckviddsargumentet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 08:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Inte mer magstarkt än att jag träffade en lärare med vuxna barn i Kristianstad (33 000 invånare i staden) som sa sig inte ägt en bil på tio år. Han klarade av sina resor med buss och tåg. Ett par gånger om året hyrde han bil.

Han hade vuxna barn. Han är ett undantag. Men han borde inte vara så stort undantag som han är. Tusentals människor i exakt samma situation som han tar bilen av bekvämlighet, lathet, gammal vana, okunskap om alternativen, okunskap om de kostnader det innebär, okunskap om den miljöpåverkan det innebär, eller för att känna den vardagslyx det innebär att bara ta några steg till sin (ofta) överdimensionerade bil och köra vart man vill i hela världen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 11:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Finns säkert många som klarar sig utan bil. Men frågan är om majoriteten verkligen gör det.

Nu beror det förstås på vad man menar med klarar också. Om man ex förlorar 1h/dag på att resa till jobbet kollektivt, "klarar" man sig då utan bil ? Och var går i så fall den gränsen ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Arbetsförmedlingen (i Skåne, exakt hur kraven är formulerade varierar) kräver att du ska ta jobb som det går att pendla till med kollektivtrafik, arbeta åtta timmar och ha en timmes lunch, alltsammans inom tolv timmar. Inget tal om bilpendling som krav för att söka jobb. Alltså slipper jag söka jobb på Österlen (om jag åter skulle bli arbetslös).

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011