http://www.autobloggreen.com/photos/tms ... t/1054824/
http://www.autobloggreen.com/photos/tms ... t/1054830/
Det finns bevisligen för och nackdelar med båda varianterna men ovan verkar vara väldigt vinklat till fördel för parallellhybriden. Inte helt oväntat kanske med tanke på att Prius'en är en parallellhybrid och att deras kommande pluginhybrider lär bli baserade på denna.
Min åsikt om artikeln ovan är:
Den första bilden visar på ett mycket mindre batteri för parallellhybriden. Ska båda bilarna gå att köra lika långt på endast el så lär man behöva ett lika stort batteri oavsett teknologi. Deras jämförelse är alltså egentligen inte mellan parallell vs serie som han nämner initiellt i sitt tal utan mer mellan en pluginhybrid som är tänkt att köras både på el och flytande bränsle jämfört med en pluginhybrid som är tänkt att köra endast på el i första hand.
Toyota jämför dessa teknologier med detta som utgångspunkt , dvs att man kan klara sig med ett betydligt mindre batteri och gör sedan en massa märkliga jämförelser mellan dessa teknologier:
Luftkvalitet: samma
Räckvidd: parallell = utmärkt, serie = bra
Speciell laddningsinfrastruktur: parallell = behövs ej men kan utnyttjas, serie = nödvändigt
Hur luftkvaliteten (=utsläpp antar jag) kan bli densamma har jag väldigt svårt att se eftersom man i ena fallet måste köra förbränningsmotorn rätt ofta, ex:
http://www.autobloggreen.com/2008/10/31 ... hev-prius/
Räckvidden är väl knappast ett problem för en seriehybrid. Visserligen tar batteriet upp lite mer plats men å andra sidan klarar man sig med en mindre motor, ingen växellåda osv. Nu säger Toyota iofs bra då så dom är väl inte alltför negativa ändå.
Att man skulle behöva en speciell infrastruktur är väl också en sanning med modifikation. I långa loppet ja, om tanken är att vi ska gå över helt till att köra på el. Men då gäller förstås det kravet även för båda varianterna.
När det gäller koldioxid har dom denna tabell:
http://www.autobloggreen.com/photos/tms ... t/1054825/
Båda får alltså "utmärkt" som betyg då man ser endast till fordonets utsläpp. Känns som om man har väldigt låg granularitet på betygsättningen om man ska komma fram till detta. I tabellen ovan har dom dock "fixat" utsläppsdelen vilket dom ska ha lite kred för. Dom är även lite tydligare med vad jämförelsen gäller när dom säger "blended mode" som tillägg.