Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 01:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-11-02 08:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autobloggreen.com/photos/tms ... t/1054824/

http://www.autobloggreen.com/photos/tms ... t/1054830/

Det finns bevisligen för och nackdelar med båda varianterna men ovan verkar vara väldigt vinklat till fördel för parallellhybriden. Inte helt oväntat kanske med tanke på att Prius'en är en parallellhybrid och att deras kommande pluginhybrider lär bli baserade på denna.

Min åsikt om artikeln ovan är:

Den första bilden visar på ett mycket mindre batteri för parallellhybriden. Ska båda bilarna gå att köra lika långt på endast el så lär man behöva ett lika stort batteri oavsett teknologi. Deras jämförelse är alltså egentligen inte mellan parallell vs serie som han nämner initiellt i sitt tal utan mer mellan en pluginhybrid som är tänkt att köras både på el och flytande bränsle jämfört med en pluginhybrid som är tänkt att köra endast på el i första hand.

Toyota jämför dessa teknologier med detta som utgångspunkt , dvs att man kan klara sig med ett betydligt mindre batteri och gör sedan en massa märkliga jämförelser mellan dessa teknologier:

Luftkvalitet: samma
Räckvidd: parallell = utmärkt, serie = bra
Speciell laddningsinfrastruktur: parallell = behövs ej men kan utnyttjas, serie = nödvändigt

Hur luftkvaliteten (=utsläpp antar jag) kan bli densamma har jag väldigt svårt att se eftersom man i ena fallet måste köra förbränningsmotorn rätt ofta, ex:

http://www.autobloggreen.com/2008/10/31 ... hev-prius/

Räckvidden är väl knappast ett problem för en seriehybrid. Visserligen tar batteriet upp lite mer plats men å andra sidan klarar man sig med en mindre motor, ingen växellåda osv. Nu säger Toyota iofs bra då så dom är väl inte alltför negativa ändå.

Att man skulle behöva en speciell infrastruktur är väl också en sanning med modifikation. I långa loppet ja, om tanken är att vi ska gå över helt till att köra på el. Men då gäller förstås det kravet även för båda varianterna.

När det gäller koldioxid har dom denna tabell:

http://www.autobloggreen.com/photos/tms ... t/1054825/

Båda får alltså "utmärkt" som betyg då man ser endast till fordonets utsläpp. Känns som om man har väldigt låg granularitet på betygsättningen om man ska komma fram till detta. I tabellen ovan har dom dock "fixat" utsläppsdelen vilket dom ska ha lite kred för. Dom är även lite tydligare med vad jämförelsen gäller när dom säger "blended mode" som tillägg.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 14:51 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-04 18:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Det blir lite större förluster för seriehybriden då strömen till elmotorn tas från batteriet hela tiden.På paralellhybriden går bilen en del av tiden med bara energi från bensinmotorn via växellådan och då slipper man förluster när batteriet laddas och urladdas.


Det behöver iofs inte nödvändigtvis vara sant, man kan ex tänka sig en mindre superkondensator istället för batteriet som tar hand om bromsenergi och även mellanled då bilen körs på förbränningsmotorn. Då är det väldigt små förluster för laddning/urladdning som bör tjänas in via andra effektivitetsvinster för seriehybriden. Denna lösning har ex GM pratat om för andra generationens Volt.

Hur som helst så borde det du nämner vara det enda man tar upp i artikeln om man jämför en seriehybrid med en parallellhybrid. Allt det andra har ju inte nödvändigtvis med serie vs parallell att göra utan hur dessa är implementerade.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011