Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Volvos nya hybridbussar
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=4245
Sida 1 av 1

Författare:  Laban [ lör 08-11-08 07:08 ]
Inläggsrubrik:  Volvos nya hybridbussar

http://www.autobloggreen.com/2008/10/10 ... us-series/

Citat:
"Another major benefit with Volvo's hybrid technology is that the diesel engine will be turned off at bus stops and traffic lights," says Håkan Karlsson, President of Volvo Bus Corporation. "The bus starts moving driven by the electric motor and when the bus reaches 15-20 kph, the diesel engine starts up automatically." This solution is a major benefit for the environment in cities. Passengers, pedestrians and fellow road-users, are spared from noise and exhaust fumes.

Volvo components
A significant reason for the fuel savings being so large as up to 30% in Volvo's hybrid bus is that all hybrid components are developed by Volvo. "A common approach earlier was that bus manufacturers purchased hybrid components externally and attempted to adapt them to their own bus, but this is difficult," relates Håkan Karlsson. "Since we developed the components internally, we have been able to optimize the bus's fuel consumption fully. At the same time we could ensure very high reliability."

With many of today's hybrid solutions, the bus becomes substantially heavier and, consequently, can carry fewer passengers. It is the opposite with the Volvo 7700 Hybrid. The bus weights only 100 kilograms more than a diesel version. As a result of better weight distribution, it can carry up to seven more passengers than its diesel
counterpart. The first buses will be delivered to customers during 2009, while mass production begins in early 2010.


Luxemburg har beställt 6 st:

http://www.autobloggreen.com/2008/11/07 ... uxembourg/

Författare:  Bolle [ sön 08-12-14 16:45 ]
Inläggsrubrik:  Bara sex st.

I New York kör man sedan ett tiotal år tillbaka redan med hybridbussar
http://www.autobloggreen.com/2008/02/10 ... educe-ope/
Ett tusental hybridbussar lär finnas i trafik i N.Y.

I San Francisco har man ett 80-tal hybridbussar och över 300 nya trådbussar på 16 linjer. Elbussarna (även ledbussar) går på vattenkraftsel och är avgasfria, tysta, energieffektiva, långlivade, accelerationssnabba och starka (mycket backig stad som känt) och har låga underhållskostnader. I San Francisco planeras el-drift och hybriddrift på alla busslinjer år 2020.
http://www.sfmta.com/cms/mfleet/trolley.htm

Även Vancouver m.fl amerikanska städer har stora elbussflottor. El-busssen är minst dubbelt så långlivad som en förbränningsmotorbuss och Vancouvers begagnade 25 år gamla el-bussar säljs till Sydamerika för fortsatt drift.

Se bl.a http://www.tbus.org.uk/news.htm

I USA satsas också på plug-in-skolbussar:
http://asumag.com/mag/university_plugin_bus_first/

Men, vi har ju faktiskt tre (!) el-bussar i Sverige, i Landskrona. Det systemet är väl i o f sig för litet för att investeringen i infrastrukturen ska vara rent ekonomiskt försvarbar. Landskronas bussar är tillverkade av den stora elbusstillverkaren Solaris i Polen. Annars finns sammanlagt ca 40.000 elbussar ute i världen. Över 350 städer har el-bussar.

Att Volvo nu i elfte timmen har lyckats producera sex hybridbussar är ju en sensation, men Volvo har fått över 100 miljoner (!) av staten för att utveckla bussarna
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... e44784.ece

I Stockholm (och f.ö. hela Sverige) storsatsas fortfarande på förbränningsmotorbussar. Bullret skadar miljön och hälsan. Här strävar man bara efter fossilfritt och struntar i bulleproblematiken, energiåtgången och närmiljön.

Det verkar på något sätt som om vi i Sverige har hamnat långt efter vad gäller utvecklingen av ny teknik.

Författare:  Laban [ sön 08-12-14 17:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bara sex st.

Bolle skrev:
El-busssen är minst dubbelt så långlivad som en förbränningsmotorbuss och Vancouvers begagnade 25 år gamla el-bussar säljs till Sydamerika för fortsatt drift.


Det kan jag tänka mig. Inga oljebyten osv heller. Samma fördel bör gälla elbilen och gjorde väl tydligen det för EV1:an om man ska tro på de som körde med den.

Författare:  karlmb [ mån 08-12-15 11:26 ]
Inläggsrubrik: 

Volvo må vara inte först med sin hybridbuss.
Men de som innan sålts i USA t.ex. är subventionerade med grova skattepengar eftersom priset på dessa har varit mkt högt.
Volvo är först med en hybridbuss som kan säljas till rimligt pris.
Allt är inte vad det verkar.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/