Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 03:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-11-16 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autobloggreen.com/2008/11/15 ... ier-1-oem/

Det går bra för Ener1 just nu. Man har halverat förlusterna och fördubblat inkomsterna vilket får anses vara ok med tanke på att elbil/pluginhybrider inte direkt tillverkas i någon större skala ännu.

Men vad viktigare är, man ska leverera ett 13 kWh batteri till en av de största europeiska biltillverkarna. Batteriet ska användas till en pluginhybrid. Ska man gissa så är det nog VAG detta gäller men framtiden lär väl utvisa. Man ska även leverera ett batteri tänkt för en ren elbil och i det fallet är det till en OEM. Bosch kanske ? Batteriet ska sedan visas upp för företagets kund(er) i slutet av detta år.

Ener1 leverar också batterier till Think och där kan man från och med denna månad faktiskt köpa sin egen elbil med Li-Ion batteri från Ener1. Priset är 199 000 NOK + 975 + moms/månad för batteri, försäkring, service. . Priset i Europa beräknas till 20 000 € + en leasingavgift på 200€/månad där också batteri mm ingår.

Tillgänglighet i andra länder än Norge:

Citat:
Think will be available in Denmark early 2009. The date for launch in Sweden and other European countries has not yet been determined. Think is ramping up production, and will produce several thousands vehicles during 2009. Think will appoint a national distributor for each
market.


Endast för entusiasterna än så länge skulle jag nog säga..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-16 14:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Enligt http://www.think.no/think/Our-Company/FAQ så är think batteriet är 28 kWh. Thundersky LiPoFe kostar 1,5 USD / Ah och cell som är nominellt 3V så ett "Think" batteri kostar 9333 USD. Det kanske ett billigare alternativ ändå?

Det håller vid 70% urladdning i minst 3000 cyklar och då kommer man minst 15 mil (det står 170 -203 km enligt sajten men det är väl vid max 80% urladdning).

Det blir alltså 45 000 mil vilket väl bär täcka bilens livslängd. Tillkommer elkostnaden 3000 x 30 kWH = 90.000 kWH ≈ 90.000 kr

Batteriet kostar 9333 USD ≈ 75.737 kr

Vilket ger en milkostnad på 3,68 kr.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-16 14:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Glömde ifs transportkostnad, tull och moms på batterierna, så de lär nog landa på en bit över 100.000 kr

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan sön 08-11-16 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-16 17:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
200€/månad kanske skulle fungera om service + försäkring ingår. Men 180 000 för en bil som väl motsvarar något i stil med Citroen C3 som kostar 110 000 är rätt svettigt. Och då har man väl varit nästan snäll mot Think.

Angående batterikostnaden så är 3.68 kr/mil rätt ok redan idag. Och kan man gå ner till ett hälften så stort batteri i en pluginhybrid så blir det ännu billigare och intressantare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-16 18:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Men en väldigt energieffektiv bil.

Går bara priserna på flytande bränslen lite mera upp, vilket de nog kan tänkas göra och priserna på batterierna ner vilket de nog också kommer att göra så blir det nog snart intressantare.
Det blir ingen kassako för bilindustrin dock, elbilerna kan lätt bli aledes fö hållbara och tillförlitliga så att folk inte behöver byta så ofta bil som de gör idag.

Lite värden om olika batteripacks kapacitet
Prius = 1.3 KWH
Aptera Local = 10 KWH
Chevy Volt = 16 KWH
GM EV1 = 27 KWH
Think = 28 KWH
Toyota RAV4 EV = 29 KWH
Nissan Altera EV = 32 KWH
Tesla Roadster = 53 KWH

Om man antar att 80% bara blir värme till ingen nytta och man högst ska ladda ur ett LiPoFe pakket till 80% så är 1 kWh batterikapaciet jämförbart med en liter etanol/tankkapacitet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-16 18:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
200€/månad kanske skulle fungera om service + försäkring ingår. Men 180 000 för en bil som väl motsvarar något i stil med Citroen C3 som kostar 110 000 är rätt svettigt. Och då har man väl varit nästan snäll mot Think.

Angående batterikostnaden så är 3.68 kr/mil rätt ok redan idag. Och kan man gå ner till ett hälften så stort batteri i en pluginhybrid så blir det ännu billigare och intressantare.


Det blir nog snarare 4,44 kr/mil med moms och tull och då låtsas vi inte om räntekostnader för batteripaketet a 110.000 kr eller merpriset på bilen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-17 07:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det blir nog snarare 4,44 kr/mil med moms och tull och då låtsas vi inte om räntekostnader för batteripaketet a 110.000 kr eller merpriset på bilen.

/Aryan


Fast man kan väl anta att en biltillverkare som köper x antal 28 kWh batteripack får lite rabatt.

Merpriset på bilen är dock det stora problemet i detta fall som jag ser det. Jämnställer man Think med Citroen C3 klassen så är det runt 70 000 :-
Verkar vara farligt nära vad man kan tänka sig att dom betalar för batteriet. Och då får man en bil från en obeprövad tillverkare och som grädde på moset ser rätt billig ut också. Som sagt, för entusiaster kanske men inte nåt för vanligt folk ännu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-17 09:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Det blir nog snarare 4,44 kr/mil med moms och tull och då låtsas vi inte om räntekostnader för batteripaketet a 110.000 kr eller merpriset på bilen.

/Aryan


Fast man kan väl anta att en biltillverkare som köper x antal 28 kWh batteripack får lite rabatt.


Visst, rabattsatsen ser ut så här,
pris per AH och 3V från fabrik, per antal KWH
1,5 USD < 30 KWH
1,35 USD < 150 KWH
1,20 USD < 300 KWH
1,10 USD <1500> 1500 KWH

Men jag är rädd att biltillverkare inte säljer de för inköpspris.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011