Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 01:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-12-15 19:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.youtube.com/watch?v=4U_q2-F-0XI

Bra: snabb

Dåligt: överhettar om man pressar den hårt länge.

Räckvidden på 55 miles/~8.8 mil är det egentligen inte så mycket att säga om vid den typen av körning. Det var t.o.m mer än vad jag trodde.

Sen pratar dom om att elbilen snart inte behövs. Jag undrar om dom tänker på bränslecellen där. Skulle inte bli förvånad i alla fall.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-15 20:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Haha, jajamen, framtiden är "bränslecellen"

http://uk.youtube.com/watch?v=s92j97qx-gs

Känns som om dom har missat en hel del viktiga fakta angående bränslecellen och vätet i sig. Vad sägs om att börja med effektivitet. Sen visar dom gladeligen upp att elen i Teslan potentiellt kommer från kolkraft men inte ett ljud om hur man producerar och distribuerar vätet. Teslan är åt h'vete för dyr. Men vad kostar FCX'en ??? Humor...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-16 06:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Har tagits upp här tidigare men återigen, här har man förklaringen till varför bränslecellen med dagens teknik verkar som en vansinnig lösning:

http://www.physorg.com/news85074285.html

Källa till hjul:

100 kWh - AC
95 kWh - DC (konv = 95%)
71 kWh - Väte (elektrolys = 75%)
64 kWh -Komprimering (90%)
51 kWh - Frakt (80%)
26 kWh - Bränslecell (50%)
23 kWh - Bränslecellsbil

Jämfört med elbilen:

100 kWh - AC
90 kWh - Nät (90%)
77 kWh - DC + batteri (85%)
69 kWh - Elbil (90%)

Sen glömmer förstås Top Gear bort det här med pluginhybrider också. Bara att tanka upp biobränsle om behovet finns vilket är i princip lika effektivt som bränslecellen + väte och kostar en bråkdel. Och skulle man nu mot förmodan lösa bränslecellens + vätets alla problem i detta sammanhang så varför inte ett större batteri i bränslecellsbilen och göra en pluginhybrid av det.

Rätt klockrent:

Citat:
“In the market place, hydrogen would have to compete with its own source of energy, i.e. with ("green") electricity from the grid,” he says. “For this reason, creating a new energy carrier is a no-win solution. We have to solve an energy problem not an energy carrier problem."


Enligt Bossel är detta inte bara ett jätteproblem utan också ett problem som inte går att lösa:

Citat:
About four renewable power plants have to be erected to deliver the output of one plant to stationary or mobile consumers via hydrogen and fuel cells,” he writes. “Three of these plants generate energy to cover the parasitic losses of the hydrogen economy while only one of them is producing useful energy.”

This fact, he shows, cannot be changed with improvements in technology. Rather, the one-quarter efficiency is based on necessary processes of a hydrogen economy and the properties of hydrogen itself, e.g. its low density and extremely low boiling point, which increase the energy cost of compression or liquefaction and the investment costs of storage.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-16 21:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tesla ger lite svar på tal:

http://www.autobloggreen.com/2008/12/16 ... rizations/

Citat:
However, I would like to clarify a couple things. Never at any time did Clarkson or any of the Top Gear drivers run out of charge. In fact, they never got below 20 percent charge in either car; they never had to push a car off the track because of lack of charge or a fault. (It's unclear why they were pushing one into a garage in the video; I'll refrain from speculating about their motives.)


Citat:
The "brake failure" Clarkson mentions was solely a blown fuse; a service technician replaced the Roadster's pump and it was back up and running immediately. They were never without a car, and the Top Gear testing did not put the Roadster's reliability or safety in question whatsoever. Again, I'm going to leave out comments as to why the good folks at Top Gear might have mischaracterized the blown fuse as a brake failure, which is was decidedly not.


Citat:
I am also unclear as to why Clarkson said it took 16 hours to recharge the Roadster without qualifying that statement at all. The vast majority of people who have taken delivery of their Roadsters (and there are more than 100 of them now) have much faster systems that recharge from dead to full in as little as 3.5 hours


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 10:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vad menar du med med: 69 kWh - Elbil (90%) , Laban?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 16:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
90% = effektivitet motor mm i elbilen.

Av de 100 kWh som skickas in från källan (vindkraftverket) är det alltså kvar 69 kWh, dvs, totalt källa till hjul = 69%.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 18:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
55 miles (knappt 9 mil) på en laddning är inte så illa på bana, undra hur långt man kommer med en sportbil med liknande prestanda om man kör på samma sätt på bana.

Skulle inte förvåna mig om tanken då också var tom efter 9 mil, ofta måste man dessutom ha kvar en del i tanken så att man inte ska få soppatorsk i kurvorna om det inte finns en catchtank.

Sedan tar det ifs minst 3,5 timme innan batteriet är full igen, så visst är en elbil ännu inget alternativ för långa körningar.

Men då kanske man skulle kunna bygga en speciell infrastruktur så att man t ex kan ladda batterierna längs några "skenor" medan man kör eller bilen körs helautomatiskt som ett tåg :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 19:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
55 miles (knappt 9 mil) på en laddning är inte så illa på bana, undra hur långt man kommer med en sportbil med liknande prestanda om man kör på samma sätt på bana.


http://www.dailymotion.com/video/x61b64 ... s-rac_auto

Vinnaren, dvs Audi R8 klarade 5 mpg eller ca 4.7l/mil. Sämst var Ferrarin som stannade efter endast 2.7 km (1 gallon , 3.78l).

Citat:
Sedan tar det ifs minst 3,5 timme innan batteriet är full igen, så visst är en elbil ännu inget alternativ för långa körningar.


En ren elbil är nog inte så lämplig nej. Det här med batteribyte vet jag inte om jag tror på heller om jag ska vara ärlig. Åtminstone inte i länder som Sverige. Tacka vet jag pluginhybriden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 20:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fast då släpar man altid på en motor och generator som man inte använder i 90% av tiden. Lite som att ha en bärbar dator inbyggd elverk inbygd "i fall att". Kanske bättre att ha en lös "range-ex-tender" generator kärra då som man lämnar hemma när man vet att den inte behövs ändå.

En lös generator kärra skulle kunna delas på flera bilar. Det kan i en hybridbil också tänkas att förbränningsmotorn knappast är utsliten när bilen i övrigt är det med lösa komponenter så slipper man slänga den i förtiden.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 21:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag undrar när jag ska låta bli att trycka på ändra istället för citera..

Nåväl, med en ren elbil måste man hur man än vänder o vrider på det trots allt ha ett betydligt större batteri än vad man använder för det dagliga bruket. Jag skulle i alla vara tveksam till att ha en räckvidd på 6 mil om jag dagligen körde 5 mil. Minst det dubbla skulle jag nog kräva för att känna mig hyfsat säker. Det betyder antagligen minst 150 kg (Volt = 180 kg = 6.5 mil) extra batterier som ska släpas runt som man slipper med en pluginhybrid. Inte bara vikt utan en rätt hög kostnad också.

En förbränningsmotor kan användas för att värma batteriet vid extrem kyla, ger lång räckvidd och är idag billig.

En "räckviddsförlängare" behöver heller inte ha 4 cyl + 150 hk även om de första pluginhybriderna verkar ha det. Framtida varianter borde kunna nöja sig med 2-3 cyl med 60-80 hk beroende på vilken typ av bil den sitter i. Åtminstone som alternativ. Jag gissar på att man hellre tar det säkra före det osäkra i de första modellerna och att vi därför ser onödigt stora motorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 17:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
90% = effektivitet motor mm i elbilen.

Av de 100 kWh som skickas in från källan (vindkraftverket) är det alltså kvar 69 kWh, dvs, totalt källa till hjul = 69%.


Precis....
De 90 % är tyvärr vad folk på gatan tror...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 17:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
aryan skrev:
55 miles (knappt 9 mil) på en laddning är inte så illa på bana, undra hur långt man kommer med en sportbil med liknande prestanda om man kör på samma sätt på bana.


http://www.dailymotion.com/video/x61b64 ... s-rac_auto

Vinnaren, dvs Audi R8 klarade 5 *** eller ca 4.7l/mil. Sämst var Ferrarin som stannade efter endast 2.7 km (1 gallon , 3.78l).

Citat:
Sedan tar det ifs minst 3,5 timme innan batteriet är full igen, så visst är en elbil ännu inget alternativ för långa körningar.


En ren elbil är nog inte så lämplig nej. Det här med batteribyte vet jag inte om jag tror på heller om jag ska vara ärlig. Åtminstone inte i länder som Sverige. Tacka vet jag pluginhybriden.


På nåt sätt sågar du själv hela batteritanken här...:-)
Du tror inte på elbilen (med enligt dig 69% effektivitet)
Däremot på pluginhybriden, som man kan anta har minst 10. kanske 25% sämre effektivet.
Vi är då nere på under 60% till mkt hög extrakostnad.

Känns ju som att om man bara lade några tusen på effektivare konventionella motorer, (höja deras effektivitet/ minska miljöpåverkan med säg 10% mot idag, säg 45%i snitt till 55%), så skulle de enkelt konkurera ut allt hybrider och batterier heter...
Iaf givet att vi kan köra dem på billiga, förnyelsebara bränslen som inte ger miljöproblem i nämnvärd grad.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 17:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
På nåt sätt sågar du själv hela batteritanken här...:-)
Du tror inte på elbilen (med enligt dig 69% effektivitet)


69% källa till hjul. Det är VÄLDIGT bra jämfört med dagens bensin/dieselbilar.

Citat:
Däremot på pluginhybriden, som man kan anta har minst 10. kanske 25% sämre effektivet.


Varför skulle en pluginhybrid ha sämre effektivitet ?

Citat:
Vi är då nere på under 60% till mkt hög extrakostnad.
Känns ju som att om man bara lade några tusen på effektivare konventionella motorer, (höja deras effektivitet/ minska miljöpåverkan med säg 10% mot idag, säg 45%i snitt till 55%), så skulle de enkelt konkurera ut allt hybrider och batterier heter...
Iaf givet att vi kan köra dem på billiga, förnyelsebara bränslen som inte ger miljöproblem i nämnvärd grad.


Som sagt, vi pratar källa till hjul här. Då kan du glömma 45%.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 18:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hittade en intressant liten lätt motor lämplig tlll en hybrid som ger 37% verkningsgrad som bäst
http://www.ecoforce.com.au/tech.html

Men en seriehybrids motor skulle kunna göras ännu lättare och effektivare som t ex denna linearmotor.
Bild
http://www.lceproject.org/en/principle/

Då får man automatisk variabel kompression / bränsle optimering på köpet, men man behöver nog två som jobbar åt motsatt håll för att det inte ska vibrera förskräckligt..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: gillar
InläggPostat: tor 08-12-18 19:58 
Offline

Blev medlem: lör 07-12-01 20:44
Inlägg: 89
Ort: Från
gillar inte hybrider...endera ren elbil eller

denna kanske...


http://www.youtube.com/watch?v=BrHXdM9f13k


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011