Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-02-27 09:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-12-16 09:20 
Forummoderator

Citat:
Think i akut kris
Norges elbilshopp Think har akuta ekonomiska problem. Enligt norska tidningsuppgifter behöver Think 280 miljoner kronor för att överleva. Den norska staten sa i fredags nej till att hjälpa företaget.

Det norska elbilsundret Think har inte blivit den solskenshistoria som förutspåddes. Norska tidningar rapporterar att Think står på kanten till konkurs. Hela 280 miljoner behövs inom några veckor för att företaget ska överleva. De stora aktieägarna, bland andra hotellprofilen Petter Stordalen, har lovat att skjuta till mer kapital. Men det räcker inte. Enligt Thinks vd Richard Canny kan man inte vänta på ett eventuellt krispaket från staten som kan komma i januari eller februari. Då kan det redan vara försent. Under måndagskvällen hölls en presskonferens där ledningen förklarade Thinks situation. Bland annat meddelades att alla företagets anställda tvingas vara tjänstlediga fram till julhelgen. Därefter får man se hur situationen utvecklas.

Think är i akut behov av kapital för att kunna fortsätta verksamheten och man har inte lyckats få några lån bankerna, trots att ledningen har arbetat intensivt i flera månader för att finna en lösning, rapporterar Dagens Næringsliv. Samtalen med den norska staten fortsätter, även om man redan fått ett nej. Målet är fortfarande att producera 5 000 bilar per år, men det finns, trots krisen, planer på kraftig expansion. Om Think överlever krisen ska arbetsstyrkan fördubblas till omkring 200 personer under 2009.

Historien om den norska elbilstillverkaren är en brokig sådan. Den tar sin början år 1991 när företaget PIVCO grundades i Oslo. Företaget kom senare att byta namn till Think (eller Th!nk om man ska vara petig) innan det 1999 köptes upp av Ford. Fyra år senare gav Ford upp tanken på en norsk elbil och sålde företaget till schweiziska KamKorp Microelectronics. 2006 hamnade företaget åter i norsk ägo när investmentgruppen InSpire, där bland andra grundaren Jan Otto Ringdal ingick, köpte verksamheten och gav den namnet Think Global.

Datum: 2008-12-16 Av: Erik Wedberg

Bild

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-16 19:01 
Forummoderator

Jag kan nog tänka mig att den ekonomiska krisen + låga bensinpriset knappast gör underverk för försäljning av elbilar. Detsamma gäller nog etanolförsäljningen.

Men förhoppningsvis är biltillverkarna smarta nog att inse att det gäller att vara förberedd till nästa högkonjuktur och då ha bilar som folk vill köpa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 10:36 
Forummoderator

Vilken tur för elbilsfantasterna att man kan skylla Thinks konkurs på det låga bensinpriset!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 14:12 

Men är det inte lite som alla som säger att Volvos och SAABs problem är att de inte tillverkar elhybrider?

Det är nog ingen som köper de heller just nu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 14:32 

Hm - når jag lyssnade på radio för en dryg vecka sedan berättades det att det otroligt bra för Think. I nya året skulle man börja med dubbla skift.
Det är svårt att tro på något man hör/läser i dag!!!
mvh
puffin

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 14:43 
Forummoderator

Det har hänt förr att små och stora företag figurerar i media för att det går otroligt bra till att kort därefter gå omkull. Ibland undrar jag om det inte är ett sista desperat försök att locka kunder. Man vill få kunder att tänka att det måste vara ett bra företag med bra produkter eftersom det går så bra så de måste man prova. Mitt förra jobb gjorde något liknande: Man annonserade efter personal fastän företaget befann sig på ruinens brant och definitivt inte hade jobb nog åt den personal man hade, bara för att sända ut lite positiv reklam kring företaget och dess tjänster.

Inläggsrubrik: Dubbla skift hos Think
InläggPostat: ons 08-12-17 15:05 

Jo, Think vill köra dubbla skift - men till det behövs pengar. På samma sätt som SEKAB har fått ca 1 miljard i stöd för att kunna fortsätta importera etanol och storsatsa i Afrika.

GM, Ford, Crysler behöver också stöd i hundramiljarderklassen

Svensk fordonsindustri ska få 28 miljarder i stöd, inte bara SAAB och Volvo PV utan även det vinstdrivande Volvo Lastvagnar (det som är noterat på börsen och ger utdelning till aktieägarna) säger sig behöva ta del av de 28 miljarderna.

Snart ansöker väl oljeindustrin om statligt stöd också ?

Vart är vi på väg ?

Inläggsrubrik: Re: Dubbla skift hos Think
InläggPostat: ons 08-12-17 16:01 
Forummoderator

Bolle skrev:
Jo, Think vill köra dubbla skift - men till det behövs pengar. På samma sätt som SEKAB har fått ca 1 miljard i stöd för att kunna fortsätta importera etanol och storsatsa i Afrika.

GM, Ford, Crysler behöver också stöd i hundramiljarderklassen

Svensk fordonsindustri ska få 28 miljarder i stöd, inte bara SAAB och Volvo PV utan även det vinstdrivande Volvo Lastvagnar (det som är noterat på börsen och ger utdelning till aktieägarna) säger sig behöva ta del av de 28 miljarderna.

Vart är vi på väg ?

Jag håller med.
Det är faktiskt bättre på sikt att låta relikföretag gå i graven och ersättas av vakna entrepenörer.
Så borde man absolut kunna resonera i Tyskland med ett flertal stora fordosntillverkare.
Men vi i Sverige skulle nog tyvärr få uppleva en istid om t.ex SAAB eller Volvo tilläts gå omkull.
Så man bör göra något.
Men vad jag misstänker är att man lyckas dribbla bort de välmenande politikerna till att bara ge pengar till nästa bilmodell, utan att kräva tillräcklig uppfinningshöjd gällande framdrivningssätt och miljöpåverkan.
På det sättet skjuts troligen bara eländet framåt i tiden.

Inläggsrubrik: Re: Dubbla skift hos Think
InläggPostat: ons 08-12-17 16:42 
Forummoderator

Bolle skrev:

Det får dom redan. I alla fall i USA.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 16:43 
Forummoderator

karlmb skrev:
Vilken tur för elbilsfantasterna att man kan skylla Thinks konkurs på det låga bensinpriset!

Haha, tja, någonting måste man skylla på. Men man kan definitivt inte säga nåt om man samtidigt klagar på etanolpriset och vill ha mer subventioner där för att det idag är billigare att köra på bensin.

Det är väl rätt uppenbart att de som kommer att drabbas hårdast av den ekonomiska krisen + låga ojepriset är små nischade tillverkare som ex Think. Att dom sedan har vansinniga priset och en bil som jag aldrig skulle köpa kan väl iofs ha med saken att göra också.

Sen har ju norska staten knappast något att vinna på ett lågt oljepris så dom är väl kanske inte i nuläget så intresserade av att hjälpa till.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 21:56 
Forummoderator

Laban skrev:
karlmb skrev:

Haha, tja, någonting måste man skylla på. Men man kan definitivt inte säga nåt om man samtidigt klagar på etanolpriset och vill ha mer subventioner där för att det idag är billigare att köra på bensin.

Det är väl rätt uppenbart att de som kommer att drabbas hårdast av den ekonomiska krisen + låga ojepriset är små nischade tillverkare som ex Think. Att dom sedan har vansinniga priset och en bil som jag aldrig skulle köpa kan väl iofs ha med saken att göra också.

Sen har ju norska staten knappast något att vinna på ett lågt oljepris så dom är väl kanske inte i nuläget så intresserade av att hjälpa till.

Jag hade gärna sett att man beskattade vindkraftsel till Think lägre än kolkraftsel, men det är lite mer komplicerat än att höja skatterna på bensin och låta de ligga still på etanol.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 07:39 
Forummoderator

göinge skrev:
Jag hade gärna sett att man beskattade vindkraftsel till Think lägre än kolkraftsel, men det är lite mer komplicerat än att höja skatterna på bensin och låta de ligga still på etanol.

Varför skulle det vara svårt/svårare att beskatta kolkraftsel högre än idag ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 09:01 
Forummoderator

Laban skrev:
göinge skrev:

Varför skulle det vara svårt/svårare att beskatta kolkraftsel högre än idag ?

Jag menar så att en prisskillnad uppkommer för slutkunden. Beroende på vad du gör för val av el bör skatten på elräkningen vara olika. Det kanske inte är så komplicerat, men då förstår jag inte varför det är inte är så sedan decennier tillbaka.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 11:21 
Forummoderator

Laban skrev:
karlmb skrev:

Nej, och jag vill heller inte ha några etanolsubventioner.
Det behövs inte på en fungerande marknad.
Fossilsoppan och andra oekonomiska alternativ kommer då att avveckla sig själv till förmån för de lösningar som har en framtid.
Vi har myndigheter som skall se till att konkurrensen fungerar, men de är tydligen köpta.
(Marknadsekonomi i korruptionen...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 13:14 
Forummoderator

Om du menar att fossilsoppan så småningom kommer att ersättas utan subventioner av alternativen så håller jag med. Men etanolen hade knappast varit där den är idag i Sverige utan subventioner, det tror jag vi kan vara överrens om. Problem nr 2 är att utan subventioner så kan det blir en rätt otrevlig övergång till alternativa bränslen. Kanske är läge att försöka få fram alternativ dagen innan oljan tar slut.. Sen är det förstås det här med de av människan skapade klimatförändringarna och vad man har för åsikt om det som gör att det kanske är en bra ide att subventionera alternativen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme