Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-29 06:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Rätt intressant att man i dessa dagar ändå kan tänka sig att investera i elbilar i USA, i en så nischad tillverkar som Think. Å andra sidan så är det förstås stenhård konkurrens på batteritillverkningssidan där biltillverkarna verkar vilja knyta till sig batteritillverkarna snarare än låta dom konkurrera mellan varandra. Blir man lämnad utanför kan det förstås bli problem.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-30 10:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Tänk vad mycket det finns att diskutera även om man håller sig till ämnet:

Citat:
Svenska elbolag vill rädda norska elbilen Think
Björn Bergman - 2009-01-29 17:13

Norska elbilsprojektet Think har ekonomiska problem. Vi har hört det förut, och flera gånger har räddare i nöden dykt upp i sistan stund. Just nu förhandlar svenska och norska aktörer om att göra Think till ett norsk-svenskt företag med bland annat stora el-leverantörer som delägare.

Efter en optimistisk period i början av 2008 med produktionsstarten på allvar i sikte, drabbades elbilsprojektet Think av finanskrisen mot slutet av året. Alldeles nyligen räddades företaget igen av ett tillskott på 40 miljoner norska kronor.

Tidningen Miljörapporten skriver nu att det krävs ytterligare 40 miljoner dollar för att få igång bil- och batteritillverkningen på allvar. Enligt tidningens källor förhandlar svenska och norska aktörer om att kunna ställa upp med 20 miljoner dollar var i rekonstruktionen.
De företag som är med i diskussionerna är bland andra norska solcellstillverkaren REC, Gävle Energi, Fortum, Eon och Göteborg Energi. Alla dess bolag har deklarerat att de ser stora möjligheter med att sälja el till elbilar.
I samtalen deltar också den svenska organisationen Powercircle, med de tunga medlemmarna Vattenfall, ABB och Innovatum i Trollhättan.
Det stora intresset från el-leverantörerna förklaras med att Think är den enda elbilen som finns färdig. Om företaget går omkull finns inga bilar att sälja el till, och satsningarna på att få fart på elbilsmarknaden blir fördröjda.

Powercircle har tillsammans med svenska Energimyndigheten startat ett projekt kallat "Vindel i tankarna", i vilket ingår fem demonstrationsprojekt för elbilar.
-Vi engagerar oss för att vi vill att det ska hända något på marknaden, säger Christer Asplund, projektledare på Powercircle, till Miljörapporten.
Innovatum AB i Trollhättan är med i räddningsaktionen eftersom dess uppgift är att stödja företag i Västsverige via olika teknik- och forskningssatsningar, med fokus på förnybara drivmedel och alternativ motorteknik.
-Vi ser möjligheter för svenska underleverantörer att leverera delar till Think, säger Tore Helmersson, vd på Innovatum AB.
­Vi och elleverantörerna har ett gemensamt intresse av att det går bra för Think.


http://www.automotorsport.se/news/16952 ... lag-vill-rädda-norska-elbilen-think/

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-30 17:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
De företag som är med i diskussionerna är bland andra norska solcellstillverkaren REC, Gävle Energi, Fortum, Eon och Göteborg Energi. Alla dess bolag har deklarerat att de ser stora möjligheter med att sälja el till elbilar.
I samtalen deltar också den svenska organisationen Powercircle, med de tunga medlemmarna Vattenfall, ABB och Innovatum i Trollhättan.


Låter ju som experter på bilar...
Och de har tydligen tänkt sig sälja elen svindyrt, ala CNG...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-04 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Pininfarina hopp för norsk elbilstillverkare i kris
Den norska elbilstillverkaren Think brottas med svåra ekonomiska problem. Bolaget ledning riktar därför blicken mot Sverige. Diskussioner förs nu bland annat med ledningen för Pininfarina i Uddevalla.

Satsningen på produktion av den lilla elbilen i Aurskog, några mil utanför Oslo, håller på att haverera.

Av de 250 anställda går flertalet hemma, permitterade sedan i december. Produktionen ligger i praktiken nere och likviditeten är ytterst ansträngd. Enligt DN har bolaget pengar som räcker för hålla uppe en begränsad verksamhet månaden ut.

Bolaget har sökt stöd från den norska staten som än så länge visat sig ha en kallsinnig inställning till att skjuta till pengar. Think, som nyligen var konkursfärdigt, räddades av ett tillskott på 40 miljoner kronor där amerikanska batteritillverkaren Ener1 gick in med hälften.

För att kunna starta serieproduktion i full skala lär det krävas 40 miljoner dollar.

Elbil i Sverige
I Sverige har regeringen avsatt 28 miljarder kronor, reserverade som stöd till svensk fordonsindustri. Därför undersöker ledningen för Think om det finns förutsättningar för produktion av elbilen i Sverige.

Saab i Trollhättan och Pininfarina i Uddevalla nämns i de diskussionerna.

En svensk samarbetsgrupp, Power Circle, och teknikutvecklare på Innovatum i Trollhättan försöker etablera ett så kallat elbilskluster i Trollhättan och Uddevalla

Walter Fortgens är vd för Pininfarina Sverige AB. Han bekräftar kontakter med den norska elbilstillverkaren men att mycket återstår innan eventuell produktion kan bli aktuell.

– Det är ju ingen hemlighet att vi tittar på den här typen av bilar i samband med det teknikskifte som branschen nu genomgår. Och vi har även tittat på Think.

– Vi har en intressant dialog med det norska bolaget om en framtida utveckling av elbilen som sådan. Vår ambition är där att få mer kunskap om vad det innebär att tillverka den typen av fordon.

Produktion enligt plan
För tillfället flyter tillverkningen av Volvo C70 enligt plan i Uddevalla. 52 bilar per dag produceras. Detta som ett resultat av en mindre orderanhopning sedan bolaget haft ett antal stoppdagar.

– Just nu ser vi tecken på viss förbättring av orderläget, säger Walter Fortgens. Vi börjar se lite ljusare på situationen. Därför finns det inga planer på ytterligare varsel eller stoppdagar.

Anders Nilsson


Citat:
Pininfarinas italienska moderbolag har beslutat att företagets framtid ska koncentreras till design, utveckling och produktion av elbilar. I samarbete med fransk-kanadensiska Bolloré-gruppen utvecklas nu elbilen B0, eller B Zero. En första prototyp skulle enligt planerna ha presenterats den här veckan på den internationella bilsalongen i Geneve. Men, enligt nyhetsbyrån Reuters, har Pininfarina beslutat att vänta med presentationen till Parissalongen i oktober. Enligt norska ekonomitidningen Dagens Næringsliv, DN, börjar tiden och kapitalet att sina för Think.


http://www.magentanews.com/cache.asp?n=5637359

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 06:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Mer om Think:

http://www.autobloggreen.com/2009/03/12 ... -overload/

Citat:
One thing that both Canny and Lyons repeatedly mentioned was that electric cars don't need to be figured out; a lot of them just need to be built so that they're cheaper. Lyons said that most estimates put the near-future cost for battery manufacturing at $250-300 per kWh once economies of scale are ramped up. For Th!nk, which hopes to begin fleet operations in 2010, followed by a full retail launch in 2011, that means they can sell their car for under $20,000 and lease the battery to the user for $80-90 a month. "There is no technology risk left in electric vehicles," Canny said. "This is a technology that is here, it's stable, it's available. What it lacks is scale."


Citat:
Today, Th!nk is a Norwegian company that has had it's share of recent troubles. Things are looking better for the company, but Canny said that Th!nk is "not out of the woods yet." Currently, the company is going through the Norwegian version of Chapter 11 and is looking for private financing in order to get production started again there


Lösa rykten:

http://www.autobloggreen.com/2009/02/27 ... g-swedish/

"Think kan börja tillverkas i Sverige"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 10:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
40 miljoner dollar....
Mao ca 400 miljoner SEK i verktyg då eller?
Handlägger man plastpanelerna i glasfiber nu tills vidare då eller?
Eller är det andra verktyg som skall fram?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011