Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 17:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Är bara skatten rimlig i förhållande till CO2 skatten så ser jag inte problemet. Vi betalar väl energiskatt för vindenergi så vitt jag vet, och det verkar fungera. Och vad är vindenergi om inte solenergi i koncentrerad form


Nej, det är feltänkt och måste stoppas!

Citat:
Visst, speciellt när det fanns "obegränsat" med billig olja också och det här med miljön inte var speciellt viktigt.


Grejen var att de första bilarna faktiskt drevs av etanol.
Men oljan konkurrerade enkelt ut det mha priset.
Nu ser det redan annorlunda ut..

Citat:
Problemet med detta resonemang är att det förutsätter att kostnaden också är i princip 0 för att samla in solenergin och omvandla den till vad det nu är man har tänkt sig som energikälla. Inte så troligt att det kommer att inträffa va ?


Vi kan alla spekulera om framtiden energipriser. Och det som är billigast i längden kommer att vinna.
Och jag menar att det kommer att bli ngn form av kemisk enerig i tank om bord på fordonet, inte batterier.
Redan idag är etanolpriset svårslaget, och det kan bli lägre.


Citat:
Kan du ge några exempel på vad som pekar på motsatsen ?


Batteriproblemet...[/quote]

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 18:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Denna tråd har spårat ur för länge sedan. Den ska handla om bilmärket Thinks ekonomiska kris och möjligen eventuell ekonomisk kris för andra elbilstillverkare, inte beskattningen av energi.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 21:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ursäkta....
Men jag återvände iaf till ursprungsproblemet... :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 07:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Spårat ur var nog ordet, sorry..

För att återgå till ämnet så tror jag väl att sälja elbilar med dagens bensinpriser inte är speciellt lätt. Och nu pratar man väl om att en ännu större konjunkturnedgång ska komma snart. Vissa biltillverkare kommer säkert att tänka på framtiden men Think har redan problem och håller bensinpriset i sig en längre tid eller t.o.m går ner ännu mer så lär saken inte bli bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 11:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror det måste till en annan faktor än just bensin eller etanolpriset.
Som att man starkt ogillar avgaser öht...
Eller att man inte gillar att åka fortare än 90 och verkligen klarar sig med en bil med begränsad aktionsradie men ändå inte kan åka kollektivt.
Eller då att aktionsradien verkligen blir iaf hälften av vad en vanlig bil klarar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 13:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Jag tror det måste till en annan faktor än just bensin eller etanolpriset.


Folk handlar generellt sett med plånboken.

Citat:
Eller att man inte gillar att åka fortare än 90 och verkligen klarar sig med en bil med begränsad aktionsradie men ändå inte kan åka kollektivt.


Det första är förstås rent svammel och det andra finns det enkla lösningar för. Och då får du ju mest troligt köra på din älskade etanol också :-) (Chevy Volt ex)

Citat:
Eller då att aktionsradien verkligen blir iaf hälften av vad en vanlig bil klarar.


Återigen bara ett problem med en ren elbil som Think. Men många skulle nog ändå kunna tänka sig detta, läs på autobloggreen, det är hur många som helst som vill ha en ren elbilsversion av ex Chevy Volt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 15:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
klarar sig med en bil med begränsad aktionsradie men ändå inte kan åka kollektivt.


Om man tänker lite större än Sverige borde detta vara något som talar för elbilen. Det finns troligen en stor mängd potentiella kunder som uppfyller just dessa krav.

Liknar inte detta ytterst hur folk verkar välja bil överlag. Köper för maxbehovet stället för att hyra bil den gången de behöver extrakapacitet. I elbilens fall blir det snarare hyra när man skall köra på långresa.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 15:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Anti skrev:
karlmb skrev:
klarar sig med en bil med begränsad aktionsradie men ändå inte kan åka kollektivt.


Om man tänker lite större än Sverige borde detta vara något som talar för elbilen. Det finns troligen en stor mängd potentiella kunder som uppfyller just dessa krav.

Liknar inte detta ytterst hur folk verkar välja bil överlag. Köper för maxbehovet stället för att hyra bil den gången de behöver extrakapacitet. I elbilens fall blir det snarare hyra när man skall köra på långresa.


Räckvidden är väl främsta argumentet mot elbilen idag (och eventuellt ett argument för eltankställen). Tillsammans med att, trots medias tal om heta små- och mikrobilar, säljs det onödigt stora bilar eftersom man väljer bil efter extremfallen. Extra nedslående är att se familjer där man pendlar åt olika håll och två stora bilar på garageuppfarten, istället för en stor semesterdimensionerad bil och en liten pendlarbil. Idag finns ingen elbil som motsvarar svenskars bilval i allmänhet (och än mindre amerikaners).

Elbilen är, precis som gasbilen, något alla älskar att förespråka, men inte vill ha själva. Därav Thinks kris? Självklart hade Think kunnat ha brutalmånga kunder i form av till exempel postbilar, men har väl inte lyckats sälja tillräckligt många "offentliga" bilar.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 16:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Elbilen är, precis som gasbilen, något alla älskar att förespråka, men inte vill ha själva. Därav Thinks kris? Självklart hade Think kunnat ha brutalmånga kunder i form av till exempel postbilar, men har väl inte lyckats sälja tillräckligt många "offentliga" bilar.


Det räcker väl med att ta en titt på Think City för att förstå varför det inte är något större habegär på den. När de stora tillverkarna släpper nåt intressant så ökar nog intresset och det är inte långt borta. Sen ska priset förstås ner innan det blir nåt för gemena man men de stora tillverkarna tror ju på rätt kraftiga prissänkningar på batterisidan så det kanske inte är så långt borta. Givetvis påverkar konjunkturen detta, precis som det lär påverka intresset för biobränslen osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 16:10 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
I Thinks fall tror jag också att de flesta inte är beredda att betala närmare 200000 för en utpräglad pendlingsbil när man kan få en Dacia/Skoda för runt 100000.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Anti skrev:
I Thinks fall tror jag också att de flesta inte är beredda att betala närmare 200000 för en utpräglad pendlingsbil när man kan få en Dacia/Skoda för runt 100000.


I Thinks fall tror jag också att de flesta inte är beredda att betala 200000 för en utpräglad pendlingsbil när man kan få en Volkswagen för runt samma summa. Jag tycker det verkar vara ganska vanligt att just pendlare vill ha en "stor säker bil". De behöver inte volymen för resande eller packning, de behöver bara krockzonerna.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 23:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Sen ska priset förstås ner innan det blir nåt för gemena man men de stora tillverkarna tror ju på rätt kraftiga prissänkningar på batterisidan så det kanske inte är så långt borta.


Det där vet vi ju inget om, Laban...
Eller hur?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 06:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Det där vet vi ju inget om, Laban...
Eller hur?


Det stämmer, vi vet inte med 100% säkerhet hur framtiden ser ut och att batterierna i detta fall kommer att bli billigare. Men det är bevisligen flera tillverkare som tror detta och då är det förstås bara att välja vad man tror på själv.

Men det är lustigt att du nämner detta , du som tror att det snart kommer bli gratis att producera energi från solen och att vi då kan bortse från eventuella ineffektiviteter i kedjan från solenergi -> kemiskt bränsle -> förbränningsmotor. Jag tror personligen att det är ett tveksamt resonemang.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 12:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Det där vet vi ju inget om, Laban...
Eller hur?


Det stämmer, vi vet inte med 100% säkerhet hur framtiden ser ut och att batterierna i detta fall kommer att bli billigare. Men det är bevisligen flera tillverkare som tror detta och då är det förstås bara att välja vad man tror på själv.

Men det är lustigt att du nämner detta , du som tror att det snart kommer bli gratis att producera energi från solen och att vi då kan bortse från eventuella ineffektiviteter i kedjan från solenergi -> kemiskt bränsle -> förbränningsmotor. Jag tror personligen att det är ett tveksamt resonemang.


Att batteritillverkare eller ngn annan påstår att snart kommer det eller det pga sänkta kostnader, det har vi hört många ggr förut.
Vore ju hål i huvudet om man som tillverkare av en produkt inte uttalade hopp om framtiden i en brytningtidd som denna.
Och många nya aktörer vill in på marknaden, så det blir många utsagor, utan nödvändigtvis mer kött på benen än om enbart Tudor hade uttalat sig.

Vad som kan få en att tro mer eller mindre på ngn lösning är ju om man kan göra en ingenjörsmässig bedömning av de alternativ som står till buds.
Min ingenjörsmässsiga bedömning är att det är troligare att det blir totalt sett enklare o billigare att göra och använda kemisk energi från t.ex solstrålning i förbränningsmotorbilar med säg 50% verkningsgrad, än att lösa batteri- och elbilsproblemen.
Den extra förbrukning som blir följden får förstås räknas med i totalkalkylen men eftersom tanken är att använda rel. billigt insamlad solenergi kommer det inte att bli så blodigt.

Den som har en annan uppfattning får förstås argumentera för det, men då i tekniska termer och inte utifrån vad tillverkare eller politiker säger av kommersiella eller politiska skäl.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 17:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Min ingenjörsmässsiga bedömning är att det är troligare att det blir totalt sett enklare o billigare att göra och använda kemisk energi från t.ex solstrålning i förbränningsmotorbilar med säg 50% verkningsgrad, än att lösa batteri- och elbilsproblemen.


Det är lustigt, för min ingenjörsmässiga bedömning säger något helt annat :-)

Citat:
Den som har en annan uppfattning får förstås argumentera för det, men då i tekniska termer och inte utifrån vad tillverkare eller politiker säger av kommersiella eller politiska skäl.


Du måste nog först i tekniska termer förklara vad som ska inträffa för att solenergi -> ex etanol ska bli så pass billigt att det inte spelar någon roll om man slösar bort 50%. När vi kan ersätta kolkraftverk osv rakt av för att solenergin är i princip gratis. När kommer det inträffa och hur. Och lita på tillverkarna o forskarna går förstås inte :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011