Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-02-23 09:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Zink fuel cell
InläggPostat: lör 08-12-20 00:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det här tycker jag ser betydligt intressantare ut än de dyra bränslecellar vi har hittills sett.
http://www.poweraircorp.com/technology/
http://www.poweraircorp.com/technology/zincfuel.asp
http://www.poweraircorp.com/technology/advantages.asp

http://www.leomotors.com/motors/evol/powerst.php

Verkar billig att tillverka, inga dyra ingredienser och zink som energibärare är ju betydligt lättare att handskas med än t ex vätgas.

Energitätheten av zink är 1352 wH/kg betydliigt lägre än etanol 7477 wH/kg eller 8077 wH/kg för E85 men om bara energiomvandlingen är hyvsatt effektiv så har man sedan elmotorns höga verkningsgrad vs förbränningsmotor gör att man i stort sett kommer lika lång per kg bränsle.

Det jag undrar är hur stora energiförlusterna är i processen från Zn till ZnO och sedan ZnO till O2 igen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Zink fuel cell
InläggPostat: lör 08-12-20 10:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det jag undrar är hur stora energiförlusterna är i processen från Zn till ZnO och sedan ZnO till O2 igen.


Det är förstås intressant eftersom det stora problemet med just bränslecellen är energiförluster. Enorma energiförluster. Jag såg en jämförelse för vindkraftverk -> väte -> bränslecell där 3 st av 4 gick åt till att driva energiförlusterna i kedjan. Bara 1 blev kvar för själva drivningen. Det är visserligen inte något nytt men det åskådliggör på ett tydligt sätt hur stora problem det är med just bränsleceller, väte. Och stora delar av dessa förluster finns det väl i princip inte några mirakeluppfinningar/"om 10 år så ..." för.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-20 11:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja det är som sagt frågan. Men om det är lika "illa" som med vätgasbränslecellen så har denna fördelen att vara mkt billigare att tillverka och framförallt att zink är lätt att lagra och frakta.

Områden där det finns en stor mängd/potential förnyelsebar energi slulle kunna lagra energin i Zn skeppa iväg den och få ZnO tillbaka.

Island skulle t ex kunna få användning för sin geotermiska energi och i nordafrika's öknen skulle solenergi kunna användas för att driva ZnO -> Zn fabriker.

Man skulle då naturligtvis bygga plug-in elbilar som har ett liIon batteri som buffert och en zinkpellets bränslecell som "range extender". Man borde kunna köra 5-10 mil på batteriet och sedan ska då bränslecellen leverea strömmen.
En vanlig plug-in zink bil skulle behöva omvandla lite dryggt 1 kg zinkpellets per mil för att driva bilen. Det är nästan i klass med bränslevikten man behöver när man tankar en vanlig bil. Seda är det "bara" att tömma bilen på ZnO och tanka nya Zinkkorn och köra vidare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-21 08:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Sett ur det perspektivet är det intressant. Men initiellt kommer nog de flesta som köper pluginhybrider ha tänkt sig köra i princip uteslutande på el. Att då sätta en väldigt dyr lösning (allting är dyrt i första fasen) som räckviddsförlängare känns lite tveksamt.

Sen funderar jag på det här med frakt, Zinken måste fraktas tillbaka till fabrikerna för "påfyllning". Inte det bästa miljömässigt även om det kanske uppvägs av fördelarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-21 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4732
Ort: Sundsvall
Ett annat problem med zink är ju att de flesta zinkmalmer också innehåller kadmium. Eftersom kadmium är giftigt och numera bannlyst från de flesta tillämpningarna, så blir de kadmiumhaltiga delarna av zinkmalmen istället liggande på slagghögar vid gruvor och anrikningsverk, förmodligen följer väl en hel del kadmium med lakvatten därifrån och ställer till problem på andra håll så småningom. Det är inte så lyckat det heller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011