Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-03-31 02:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-09-02 07:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ener1 tror på halverade batteripriser:

http://www.autobloggreen.com/2008/09/01 ... t-in-half/

Efterfrågan måste förstås finnas där och det gör den enligt dom redan, i Europa och Asien framförallt. Amerika är på tillväxt, en inte alltför vågad gissning misstänker jag.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Testa batterier
InläggPostat: tis 08-09-02 10:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1949
Ort: 08- och Småland
Jag kastar mig in i den här batteridebatten.
Dom här litium-jon-batterierna är ju tydligen ännu på prototypstadiet. Och då är det ju tester som gäller.
Ett verkligt test vore ju att utforma ett batteri som ett vanligt 12 volt 60 Ah bilbatteri. Så har blybatterier fungerat i 100 år, och vi (tekniken) torde veta det mesta om dom, inklusive nackdelarna.
Från mitt jobb, vet jag att ett blybatteri i t.ex. en batteribackup har en teoretisk livslängd på 10 år. Då är det en kontrollerad rumstemperatur och en kontrollerad laddning. I en bil är det utan tvekan många gånger hårdare förhållanden som gäller. Bilbatterier är kortlivade i sammanhanget.
Utforma några litium-jon-batterier så att dom passar i en vanlig bil. Kör så länge det håller, och utvärdera resultatet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 11:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Se här:
http://www.greencarcongress.com/2007/09 ... s-to-.html

Kraven på flygplans startbatterier borde väl tom överträffa bilarnas startbatterier.

Och här http://www.thunder-sky.com/products_en. ... 66&fid2=82
skulle tro att det räcker med 20 Ah för de flesta bilar, man kan då starta 6 minuter 200-100 A. Ett sådant batteri väger bara 3 Kg!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testa batterier
InläggPostat: tis 08-09-02 11:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
nyfiken skrev:
Då är det en kontrollerad rumstemperatur och en kontrollerad laddning. I en bil är det utan tvekan många gånger hårdare förhållanden som gäller.


Kontrollerad temperatur och kontrollerad laddning kommer väl att gälla även i bilar. Men givetvis blir det inte rumstemperatur hela tiden. Det här testar man rätt hårt i ex Volt'en. Faktorer som hur mycke energi man ska slösa för att hålla batteriet inom en viss temperatur. Dvs, energiåtgång för batteriets "klima" vs livslängd, kapacitet på batteriet.

Mercedez kommer att integrera deras batteripack med kylsystemet för att kunna hålla batteriet inom ett visst temperaturområde:

http://www.autobloggreen.com/2008/04/18 ... ases-rand/

Jag skulle nog påstå att ett batteri i en bil kan få ett betydligt trevligare liv än i många andra produkter, ex bärbara datorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 13:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Jag håller inte med om att litiumjonbatterier skulle befinna sig på prototypstadiet. Visserligen har de kanske existerat bara en tiondel av den tid som bly- respektive NiCd-ackumulatorer har existerat, och halva den tid andra nickelbaserade kemier (exempelvis NiMH) har funnits, men på den tiden har man ändå hunnit producera miljontals för att inte säga miljardtals celler och samlat på sig bra mycket erfarenhet av dem.

Det av användningsområdena för små massproducerade litiumjonbatterier som mest påminner om driftförhållandena i elfordon torde vara elverktyg - skruvdragare och liknande. Och de drifterfarenheter som finns därifrån nu sedan några år (bl a Bosch har ju gått över från NiMH till litiumjon i sina dyrare skruvdragare) är vad jag vet enbart positiva.

Haken är ju som vanligt att ett litiumjonbatteri har begränsad livslängd vare sig man använder det eller inte. Även om man nog numera kan räkna med längre livslängder än de 18 månader som är typiska för ett tvivelaktigt piratbatteri till en mobiltelefon, så kommer nog de el- och hybridbilsägare som inte kör särskilt mycket att uppleva det störande att batteriet börjar försämras efter några år trots att bilen inte har gått mycket. Tekniken passar nog bäst för sådana bilar som man vet kommer att ha långa årliga körsträckor, och det är ju också där man samhällsekonomiskt och miljömässigt vinner mest på el- respektive hybriddrift.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 13:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Black & Decker har numera Li-Ion batterier i vissa modeller. Deras kvalitetsmärke De Walt kör väl bara med Li-Ion mig veterligt, från a123:

http://www.a123systems.com/#/home/cordless/

Det finns även 99, 139 kr skruvdragare med Li-Ion numera, se ex Meec, Ferm på Jula.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 21:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Numera även en hel drös Li-Ion borrmaskiner på Clas i sjön

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=49096324 (2 batterier)
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=41877706
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=48917545 (2 batterier)
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=45911467
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=45911543

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 20:10 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Se här:
http://www.greencarcongress.com/2007/09 ... s-to-.html

Kraven på flygplans startbatterier borde väl tom överträffa bilarnas startbatterier.

Och här http://www.thunder-sky.com/products_en. ... 66&fid2=82
skulle tro att det räcker med 20 Ah för de flesta bilar, man kan då starta 6 minuter 200-100 A. Ett sådant batteri väger bara 3 Kg!

/Aryan


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 23:31, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 20:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det finns en finsk ÅF men man kan beställa direkt från fabrik. Jag funderar på att ta hem ett antal 90AH celler, om någon vill hänga på kan vi kanske få ner frakten lite.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 23:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det hadde jo fristet med noen sånne til Moopy'n, men jeg antar at det blir strul med lader og styreenhet når jeg har blyceller originalt?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 23:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Man behöver någon slags BMS (battery management system) som ser till att cellerna aldrig laddas till mer ön 4,25V och vid urladdning aldrig blir mindre än 2,5V

De säljer också BMS men de är lite dyra, hoppas på att kunna bygga nåt själv.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 15:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
magnul skrev:
Det hadde jo fristet med noen sånne til Moopy'n, men jeg antar at det blir strul med lader og styreenhet når jeg har blyceller originalt?


SLA laddare a man fortfarande använda!

http://www.ev-power.com.au/IMG/pdf/matt ... roject.pdf

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 07:37 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Såvidt jeg kunne se av priser fra en amerikansk leverandør tror jeg at det blir litt over mitt budsjett. Jeg får bruker vinteren på å se om jeg får litt bedre liv i originalbatteriene i stedet.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 10:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja de är mkt dyra i inköp, 1,5 $/AH och cell på 3V, men om de håller vad de lovar så är de billigare i drift om man räknar in livslängden som lär vara 10 ggr så lång. Dessutom har man ju fördelen med vikten och större ström utag.

Med 3000 cyklar kan man ladda ur de 70% av CA med 80% urladdning varje gång ger 2000 cyklar. En blyack som laddas ur 50% av CA håller 200 laddcyklar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 11:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
De här http://www.ev-power.com.au/-Lithium-Ion ... ries-.html har inbyggda battery management systems (BMS) så de borde kunna ersätta blyackarna utan vidare i moppen.

Citat:
Bild

AUS $835 incl GST pp

12.8V 36Ah Battery Pack
18650 cells, 4 series x 24 parallel with voltage balance boards
185 x 166 x 130 mm
4.73kg


Ett 40 AH SLA batteri väger ca 15 kg och är 9ungefär lika stort

Fast AUS $835 är ca 4.500 kr så det blir nog dyrare än TS

4x36x1,5= 216 USD ≈ 1.450 kr då har man en hel del pengar kvar att köpa BMS för.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011