Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 19:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 00:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm undrar om det verkligen blir varmt o skönt med en sån värmare och stort defrosterbehov. Min utgångspunkt är att kylaren på bil med hyfffsat effektiv diesel eller etanolmotor knappt blir varm vintertid.
Istället ordnas hela kylbehovet via bilens värmepaket.
OM nu förlusterna är säg 60% i detta fall enligt vad elbilsfantasterna hävdar, och man antar att hälften av det blir friktion eller går ut i avgaserna, så blir det ju ändå rätt många kW kvar, som alltså går in i bilens värmesystem.
Man har ju i vissa fall full värme på konstant, kanske tom med förhöjt fläktvarvtal, utan att direkt svettas inne i bilen.
Detta måste motsvara mer än motsvarande ngn dl/mil helt klart.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 02:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om bilen drar 10 l E85 /100 km förbrukar den 63 kwh i timmen vid 100 km/t

Det blir alltså ca 40 kW över i värmeförluster.

Men dessa 10l E85 ger en hel del heta avgaser och vattenånga, där försvinner nog största mängden energi. Sedan tappar motorn också en del värme.

Men enklast är det nog att ta reda på värmepaketens värmekapacitet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 09:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har för mig att jag har sett en siffra på omkring 4 kW för värmepaketet i någon gammal Skoda eller Vaz.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 11:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
tumregel är väl kanske om man har 34% effektivitet, att det går bort 10% pumpförluster (stökiometrisk bensinmotor på dellast), 6% friktion, 25% avgasförluster, 25% kylfförluster.
Det skulle betyda .25 ggr 63 kW= 16Kw tillgängligt som varmvatten.

Säg att en riktig etanolmotor har 20% mindre kylförluster, då blir det ändå 13 kW kvar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 09-01-22 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-01-22 14:06 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Toyota Rav4 EV har elektrisk värmepump för att få det varmt i bilen och den används även som AC då det är för varmt!
I nya Priusen kan man även starta ACC med fjärrkontrollen när man är utanför bilen och cupefläkten går då även när bilen är parkerad om man vill för att få ner temperaturen i bilen under soliga dagar.
http://www.youtube.com/watch?v=TZ6-LpJ1lwM


Senast redigerad av PRIUS fre 09-05-08 20:42, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-27 21:36 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
torbjorn skrev:
Jag har för mig att jag har sett en siffra på omkring 4 kW för värmepaketet i någon gammal Skoda eller Vaz.


Det låter lite. I någon presentation av en Audi angavs 10kW. Är det kallt och man håller lite fart behövs knappast kylaren. Långkörning i 90-110 km/h med en äldre bil, resulterade i överhettning när jag sänkte farten till 70 i slutet av resan. Det var -18 grader och kylaren behövdes först vid lägre fart men då hade redan frusit! Kupévärmen stod på max under hela 80 milaresan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-27 22:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Gillar värepumps-iden men under -10°C så avtar väl deras verkningsgrad en del.

När det blir kallare får man kanske bita i det sura äpplet och värma bilen med något klimatneutralt bränsle. 10kW tycker jag låter som onödig stor efekt, det värmer jag hela huset med!

Att värma säten/ratten mm kan vara ett sätt så att man kommer undan med en lägre kupe-temperatur.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-28 00:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Roger Gustavsson skrev:
torbjorn skrev:
Jag har för mig att jag har sett en siffra på omkring 4 kW för värmepaketet i någon gammal Skoda eller Vaz.


Det låter lite. I någon presentation av en Audi angavs 10kW. Är det kallt och man håller lite fart behövs knappast kylaren. Långkörning i 90-110 km/h med en äldre bil, resulterade i överhettning när jag sänkte farten till 70 i slutet av resan. Det var -18 grader och kylaren behövdes först vid lägre fart men då hade redan frusit! Kupévärmen stod på max under hela 80 milaresan.


Stämmer ju väl med mina beräkningar på 13 kW då.
Själv har jag just kunnat konstatera samma sak, jag täckte hela kylarintaget, grillen på 190:an med ett stycke varmluftsformad plexiglasskiva så att det blev i princip helt tätt (all luft på en bensin 190:a kommer in igenom grillen.
Det var inga problem med min högeffektiva etanolmotor att köra i landsvägsfart utan att tempen gick över 95 grader.
Endast efter flera minuter i lägre fart, under 70, kunde man se att kylprestandan inte var tillräcklig när tempen började klättra över 100 grader och fläkten tvingades igång.
Det var omkring 0-gradigt ute, och jag hade full värme på mesta tiden i landsvägsfart, med kupe-fläkten endast på 1:an.
Så nog tog jag in ca 13 kW i landsvägsfart utan att svettas alltid.
För att undvika att slösa soppa på att dra igång den termostatstyrda fläkten bakom kylaren borrade jag efter ett par dagar ett par 75 mm hål på grenrörssidan av grillen för att alltid slippa överhettning, vilket visat sig fungera utmärkt i all slags körning så här långt. (Kör nästan alltid bara med kupefläkten på lägsta hastigheten.)
De 2 75 mm hålen är enda inloppet för kylluft till kylaren nu!

Att den kan vara fråga om de här stora effekterna beror på att ventilationskravet är så mkt större än i ett hus t.ex.
I ett hus brukar man säga att ventilationsförlusterna uppgår till en tredjedel.
I en bil i fuktigt väder kan de säkert vara 90% om man vill hålla vind och sidorutorna någorlunda imfria. (hjälper alltså inte så mkt om man använder effektslukande stolsvärme för att slippa frysa)
Om du tänker dig samma luftomsättning i ett hus som i en bil vintertid, så skulle huset nog dra 30 kW snarare än 10...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-28 23:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
För några år sedan såg jag en Ford Mondeo (tror jag det var) där hela vindrutan var försedd med värmeslingor för defrost. Tänk att slippa skrapa rutorna på vintern...!
Det är ju att använda elektriciteten med punkinsats där den gör mest nytta.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-28 23:52 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ja men det blir väl ganska kallt i kupén ändå (om man inte hade använt motorns spillvärme för att värma kupén)? Min vän har en sådan Ford Mondeo. Det är väldigt praktiskt. Saken är ju den att eluppvärmning drar väldigt mycket ström.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-29 02:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
För några år sedan såg jag en Ford Mondeo (tror jag det var) där hela vindrutan var försedd med värmeslingor för defrost. Tänk att slippa skrapa rutorna på vintern...!
Det är ju att använda elektriciteten med punkinsats där den gör mest nytta.


Tunna värmetråder i framrutan finns på många amerikanska bilar.

För att bli av med imma behövs för övrigt ingen värme, det räcker med en fläkt som blåser på rutan.

Finns det en VP i bilen kan man tom avfukta luften i kupen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011