Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-02-23 08:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mazda struntar i el.
InläggPostat: tor 09-01-22 10:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Citat:
Mazda struntar i el
Japanska Mazda utvecklar, till skillnad från majoriteten av biltillverkarna, ingen lösning för eldrift i sina bilar. De har heller inga planer på att göra det. El anses inte vara tillräckligt ”zoom-zoom”. I stället är det lättviktskonstruktioner och vätgas som sysselsätter Mazdas ingenjörer.

Snart sagt alla världens biltillverkare har någon form av elbil, antingen i produktion eller i utvecklingsstadiet. Det är bilsalongen i Detroit bevis på. Biltillverkare utan alternativa lösningar får stå och skämmas i ett avlägset hörn. Många håller dessutom flera dörrar öppna genom att utveckla teknik på flera olika områden, allt från etanol och diesel till el och vätgas. Mazda verkar dock ha bestämt sig. De tror inte alls på eldrivna bilar.

När Detroit News talade med Jim O’Sullivan, chef för Mazdas nordamerikanska del, stod det klart var Mazda lägger sina resurser. ”Vi gör ingenting som inte är zoom-zoom”, sade O’Sullivan. ”Zoom-zoom innebär bensin, och i Japan vätgas”. Med det refererar han till Mazdas reklamslogan ”zoom-zoom”, som på något sätt ska understryka att Mazda är ett sportigt bilval. Den som väntar på en hybrid-Mazda kan alltså vänta förgäves.

Mazdas framtidsplaner går i stället ut på att bli lättare och effektivare. Mazda har tidigare sagt att alla bilar ska bli 30 procent snålare och 100 kilo lättare de närmaste sju åren. Inom kort lanseras även Mazdas stopp-start-system, Smart Idle Stop kallat. Systemet uppges vara unikt på det sättet att bränsle sprutas in i cylindern omedelbart efter att motorn stängts av. När det sedan är dags att åka kan bränslet antändas snabbare och sätta fart på kolvarna. Enligt Mazda resulterar detta i en snabbare och tystare start, bränslebesparingen blir ungefär sju till åtta procent.

Men det område Mazda lägger mest utvecklingsresurser på är vätgasen. Mazdas variant är att kombinera en elmotor med en wankelmotor som drivs av antingen vätgas eller bensin. Just nu pågår testverksamhet av tekniken i form av ett antal Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid i Japan.

Av: Erik Wedberg
Datum: 2009-01-22


Mazda 2 gjordes ju lite kortare och 100 kg lättare än föregångaren, precis som Ford Fiesta, men redan för att kallas Golfklass överdimensionerade Mazda 3 kommer ju att vara ännu större när nästa generation släpps ut på marknaden. Vad som är "hett" har ju diskuterats i flera andra trådar och vi har väl kommit fram till att el är "hett" på bilsalongerna, men det betyder inte att det är det som kommer att sälja senare. Dock tror jag inte alls att väte kommer att vara "hett"... någonsin. För som flera har konstaterat: Hur många år som än hinner är det alltid 10-15 år tills vätgasbilen kommer.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 12:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ett rätt av två möjliga iaf...
Mazda är kaxiga, undrar varför...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 16:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Mazda är kaxiga med tanke på att många av de stora gått ut och sagt att det här med väte kanske inte var en så bra ide som man har trott. Jag skulle nog inte se vätesatsningen som något positivt i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 19:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Vätgas kommer aldrig att bli nåt. Då måste vi tex komma på nåt radikalt bättre sätt att lagra väte i en bil. Förlusterna är inte direkt försummbara, för att inte tala om omvandlingsförlusterna när man ska generera gasen till att börja med. Sen är det ju det lilla problemet att få vätgasen till bilen...

Att spjälka nåt till väte i en bränslecell "på plats", dvs i bilen har mycket större potential. Dock har såna lösningar typ hälften av den räckvidd en simpel elbil har. Och större förluster förstås. Vi kommer se elbilar på gatorna långt innan vi ser vätgasbilar, om vi någonsin ser vätgasbilar på nån gata nånstans.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-23 00:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Mazda är bara en i raden av tillverkare som inte riktigt vet vad de skall kommunicera.
Troligen har de plöjt ner alldeles för mkt i vätgasen kanske inspirerade av BMW, som ju troligen pysslar med annat sedan flera år tillbaka.
(visst visar man en eller annan ny vätemodell varje år, men vad kostar det när man vet att det skulle dröja decennier innan man ens kunde tanka dem...?)
Men det är bra att iaf en tillverkare har modet att döma ut elen, det ska de ha all cred för...
Denna rädsla för att hamna i skamvrån om man inte säger att man tror på den senaste hypen, den driver inte direkt utvecklingen framåt, ger snarare en ineffektiv likriktning i en orolig tid när alla borde pröva egna ideer för att så snabbt som möjligt kunna bygga ett nytt bilsamhälle från grunden, när väl de olika alternativen prövats mot varandra i världens mest konkurrensutsatta bransch.

Använd marknaden för bövelen, sitt inte och vänta på att ngn politiker skall bestämma nåt, de vågar inte de heller...!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-23 06:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Troligen har de plöjt ner alldeles för mkt i vätgasen kanske inspirerade av BMW, som ju troligen pysslar med annat sedan flera år tillbaka.


Jag håller med, och att BMW pysslar med annat vet vi:

http://www.greentechnolog.com/2008/11/bmw_emini.html

Citat:
(visst visar man en eller annan ny vätemodell varje år, men vad kostar det när man vet att det skulle dröja decennier innan man ens kunde tanka dem...?)


Dom kör väl med förbränningsmotor + väte så kostnaden är nog inte speciellt stor. Åtminstone jämfört med bränsleceller.

Citat:
Men det är bra att iaf en tillverkare har modet att döma ut elen, det ska de ha all cred för...
Denna rädsla för att hamna i skamvrån om man inte säger att man tror på den senaste hypen, den driver inte direkt utvecklingen framåt, ger snarare en ineffektiv likriktning i en orolig tid när alla borde pröva egna ideer för att så snabbt som möjligt kunna bygga ett nytt bilsamhälle från grunden, när väl de olika alternativen prövats mot varandra i världens mest konkurrensutsatta bransch.


Det är väl snarare tvärtom, att rädslan för att hamna i skamvrån gör att man utforskar många olika teknologier. Att många sedan börjar döma ut vätesamhället beror väl på att det inte finns så mycket som tyder på att det ska fungera, till en rimlig kostnad.

Sen har jag för mig att etanolen får ca 70% av USA's satsning på alternativa bränslen, batterier osv. Resten får de andra dela på. Det borde väl oroa dig som inte gillar likriktning ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-23 12:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Citat:
Det är väl snarare tvärtom, att rädslan för att hamna i skamvrån gör att man utforskar många olika teknologier. Att många sedan börjar döma ut vätesamhället beror väl på att det inte finns så mycket som tyder på att det ska fungera, till en rimlig kostnad.


Så fungerar det med hyper...vilket borde oroa dig..

Citat:
Sen har jag för mig att etanolen får ca 70% av USA's satsning på alternativa bränslen, batterier osv. Resten får de andra dela på. Det borde väl oroa dig som inte gillar likriktning ?


Det är möjligt, men i USA är även privata investerare nu intresserade av detta, och det är svårt att få en uppfattning om alla pengar.
Men 70% under några år nu skall ju jämföras med alla pengar som tidigare satsats på andra hyper...batterier till vätgas och bränsleceller...
Man har bytt från hitech till mer jordnära lösningar och det brukar leda till resultat.
Mkt snart vet vi vad som tjänade samhället bäst..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-23 12:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Så fungerar det med hyper...vilket borde oroa dig..


Så fungerar det med saker som visar sig inte vara hållbara skulle jag säga. Än så länge är jag inte orolig för att detta ska drabba elbilarna för det är en helt annan problematik. Det finns elbilar på marknaden som vem som helst kan köpa (visserligen antingen dyra eller rätt ointressanta, men dom finns), distributionen är redan utbyggd om man tänker på pluginhybridvarianten, inga lokala utsläpp osv osv. Jämför med bränsleceller där bilarna vad jag förstår kostar 5-10 miljoner och inte går att köpa. Distributionsproblematik, ineffektiva.

Citat:
Det är möjligt, men i USA är även privata investerare nu intresserade av detta, och det är svårt att få en uppfattning om alla pengar.
Men 70% under några år nu skall ju jämföras med alla pengar som tidigare satsats på andra hyper...batterier till vätgas och bränsleceller...


Är väl mer än några år som man har satsat på etanolproduktion/forskning.

Sen är förstås mycket av forskningen för batterier även applicerbar på andra områden, är ju inte bara i bilar som vi har batterier. Tesla använder ju exempelvis batterier gjorda för datorer.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011