Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-02-23 07:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-06 10:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Räkna på en räckvid på 50-80 km på en laddning med bilen beroende på hastighet.

Det höga priset som begärdes speglar nog omkostnaderna för att bygga en sådan elbil snarare än vad människor är beredda att betala, även om man utgår av en begagnad. Bara batteriet kostar $15000 av fabrik i Kina dvs ex tull och frakt. Sedan tillkommer ung lika mycket för laddaren och BMS.

Jämför det med en beg RAV4 med förbränningsmotor och se hur lång man kan köra innan man kommit i kapp kostnaderna för batteriet på bränsle så inser man att elbilar fortfarande är en hobby för de som har det gott ställd och inte har så långt att åka.

Det verkar förresten inte som att de fick den såld eller såg jag fel?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-06 10:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1101
Ort: Närke
Laban skrev:
Det stämmer. Det man ville visa var väl att lite extra vikt, i detta fall ungefär det batteriet vägde, inte spelade så stor roll, det var betydligt viktigare att få till ett lägre luftmotstånd. Vilket borde betyda att det inte skulle spela så stor roll att man man behöver ett lite större batteri till en större bil om man bara ser till den extra vikt det innebär.

Jag kan ha missförstått det hela. Jag fick uppfattningen att även om anpassningen av bilens luftmotstånd innebar en viktökning av karossen på 200kg så skulle det vara motiverat ur förbrukningssynpunkt.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011