Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Njae. Men å andra sidan är väl 90% av all bilkörning pendling till jobbet, en person/bil. Sen pratas det väl ofta om det här med att man kan hyra en bil när man ska ha hustru, barn och svärmor med sig. Alt får väl svärmor sitta på dragkroken, haha.

Men personligen skulle jag aldrig köpa någon av dagens elbilar, eller jo, en Tesla eller en Fisker Karma när dom släpps, om jag hade ofantligt mycket pengar.


Jo, men som vi konstaterat några gånger här på forumet, köper de allra flesta bil efter extremsituationen lång familjesemester med massor av packning. Det är en av anledningarna till att elbilen inte kommer att slå på bred front på länge i Sverige. De ivrigaste elbilsförespråkarna har oftast stora bilar själva och jag tror att de hellre vill ha en stor bil även senare när det kommer till kritan, annars undrar jag varför de kuskar runt i en V70 nu istället för att byta ner sig i storlek. Även om de är skeptiska till biodrivmedel och hellre väljer en bensinare eller diesel hade det sparat massor av utsläpp om de valt en bil av elbilsstorlek redan nu.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 09:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det ligger nog en del i det. Men personligen skulle jag kunna tänka mig att behålla våran nuvarande bil och köpa en elbil för pendlingen. Lite större en Think vill jag nog ha dock.

Sen finns det förstås ingen motsägelse mellan lite större bilar och eldrift. Tvärtom, Toyota hade ju Rav4:an som elbil när de gamla reglerna gällde i Kalifornien. Och ex GM har ju också pratat om pluginhybrid-suv'ar:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 7e16e20743


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 18:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Sen finns det förstås ingen motsägelse mellan lite större bilar och eldrift. Tvärtom, Toyota hade ju Rav4:an som elbil när de gamla reglerna gällde i Kalifornien. Och ex GM har ju också pratat om pluginhybrid-suv'ar:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 7e16e20743


Stora elbilar blir dock förhållandevis väldigt mycket dyrare pga att batteriernas kostnadsökning om de ska klara samma körsträcka på en laddning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-21 09:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Stora elbilar blir dock förhållandevis väldigt mycket dyrare pga att batteriernas kostnadsökning om de ska klara samma körsträcka på en laddning.


Det är möjligt men frågan är hur mycket. Tyngden i sig har väl visat sig vara ett mindre problem än luftmotståndet. Kan man hålla det hyfsat lågt så tror jag inte att det är nåt problem. Vinsterna är ju också större med en större bil, en XC90 drar ju en del mer än en VW Polo så en större bil kan vara lite dyrare och ändå lönsam. Kostnaderna för elektroniken är också antagligen densamma eller bara marginellt högre så jag undrar om det inte borde vara lättare att få en större bil lönsam.

Initiellt vill man nog dock ha en bil som kan säljas i större upplagor som ex Chevy Volt. Eller mindre bilar mest för stadsbruk som Mitsubishi iMiev.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-21 10:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror du har fel. Störe elbilar blir dyra pga att batterier måste bli större och för att batterier är tunga så måste man ha ännu fler batterier för att släpa på tyngden de extra baterier som behövs.
Större bilar används mindre som stadsbilar och en större eldiven landsvägs bil som klarar minst 30 mil på en laddning och dessutom sedan kan laddas hyvsatt snabbt kommer inte att finnas den närmaste tiden, en sådan bil blir helt enkelt alledes för dyrt.
Det är bara i plug-in hybrid med begränsat örsträcka på högst 5 mil som en sådan bil är tänkbart. Du nämde RAV-4 på el, vad har den för körsträcka och vad kostar den?

Nej rena elbilar kan i närmaste framtiden bara bli en framgång så länge de är små stadsbilar för pendling ill jobbet osv, situationen är dock bättre än för de relativt misslyckade försöken med elbilar i början av 90 talet pga att batterierna blivit hälften så stora /tunga jmfd med dåvarande nicd batterier.

Rätt kul i sammanhanget se en Aptera prototyp från 2006 som man säger att den klarar 330 mph en diesel hybrid drivning http://www.autoblog.com/2006/01/18/a-33 ... -everyone/ när redan på 70 talet kom till l376 mpg med en ful Opel "hembygge"
http://blog.hemmings.com/index.php/2007 ... uncovered/

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-21 15:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visst passar det bättre med pluginhybrider i det fallet. Är väl ofta det jag tänker på också när jag säger elbilar.

Men, nog kan det fungera med en ren elbil också. Rav-4:an hade ett 27 kWh batteri och klarade sig 16-20 mil på det. Vissa har klarat 24000 + mil på originalbatteriet också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

Vad den kostade är nog svårare att säga. Men det intressanta är väl storleken på batteriet i det fallet.

När det gäller det här med vikt så sa väl ex GM om Volt'en att lite extra vikt inte påverkar räckvidden nämnvärt. Tror det rörde sig om några miles bara med 200 kg extra, dvs, ungefär det batteripacket väger. Viktigare då med luftmotståndet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-21 15:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
När det gäller det här med vikt så sa väl ex GM om Volt'en att lite extra vikt inte påverkar räckvidden nämnvärt. Tror det rörde sig om några miles bara med 200 kg extra, dvs, ungefär det batteripacket väger. Viktigare då med luftmotståndet.


rullmotståndet ökar lineärt med vikten

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-21 16:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
rullmotståndet ökar lineärt med vikten

/Aryan


Säkert, men återigen, GM's tester visade att 200 kg extra inte påverkade räckvidden mer än några miles. Har för mig att det var från 45 till 43 eller nåt sånt. Men det var i alla fall om inte försumbart så nära på.

Så att man behöver lite mer batteri betyder nog inte så mycket sett till räckvidden, priset är väl en annan femma men där bör man förstås tjäna lite mer eftersom större och tyngre bilar drar mer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-22 15:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Laban skrev:
aryan skrev:
rullmotståndet ökar lineärt med vikten

/Aryan


Säkert, men återigen, GM's tester visade att 200 kg extra inte påverkade räckvidden mer än några miles. Har för mig att det var från 45 till 43 eller nåt sånt. Men det var i alla fall om inte försumbart så nära på.

Poängen med det uttalandet var väl att man spenderade de extra 200kg på att skapa lägsta möjliga luftmotstånd istället för att mimimera vikten på fordonet. Vinsten i det lägre luftmotståndet skulle synas till och med i stadstrafik-fart.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 16:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Dr. Mabuse skrev:
Poängen med det uttalandet var väl att man spenderade de extra 200kg på att skapa lägsta möjliga luftmotstånd istället för att mimimera vikten på fordonet


Förstår inte riktigt, spendera 200 kg på att skapa lägre luftmotstånd ?

Citat:
Vinsten i det lägre luftmotståndet skulle synas till och med i stadstrafik-fart.


Det stämmer. Det man ville visa var väl att lite extra vikt, i detta fall ungefär det batteriet vägde, inte spelade så stor roll, det var betydligt viktigare att få till ett lägre luftmotstånd. Vilket borde betyda att det inte skulle spela så stor roll att man man behöver ett lite större batteri till en större bil om man bara ser till den extra vikt det innebär.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 16:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Citat:
Vinsten i det lägre luftmotståndet skulle synas till och med i stadstrafik-fart.


Det stämmer. Det man ville visa var väl att lite extra vikt, i detta fall ungefär det batteriet vägde, inte spelade så stor roll, det var betydligt viktigare att få till ett lägre luftmotstånd. Vilket borde betyda att det inte skulle spela så stor roll att man man behöver ett lite större batteri till en större bil om man bara ser till den extra vikt det innebär.


Jag skulle vilja se detta lite mera vetenskapligt underbygd, jag har tidigare räknad på både rull och luftmotståndet vid olika hastigheter och kom då fram till att luftmotståndet är ungefär lika stor som rullmotståndet vid 50-60km/t naturligtvis beroende på karossens form bilens vikt osv.

Om jag inte har gjort helt fel så innebär en fördubbling av vikten alltså att bilens energiförbrukningen ökar med 50%. När en stor del av denna viktökning består av batterier (och resten är förstärkningar för att klara vikten) så får man naturligtvis fortfarande en ökad körstrecka med den ökningen blir väldigt kostsamt.

Att bygga liten och lätt är alltså mkt viktig (..) om en elbil ska vara ekonomisk försvarbart. Dessutom ger ett mindre batteriepaket snabbare återladnning med vanliga eluttag och billigare laddare, och kräver en lättare bil en minder dyra motorstyrsystem och motor.

Alla dessa elektriska komponenter: batteri, laddare, styrsystem och motor har priser som är tämligen lineära med deras effekt. Det lär därför också dröja (ännu) längre än elbilar innan vi ser någon elektrisk lastbil.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 09-02-24 08:54, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban och Aryan: Tycker ni att ni fortfarande diskuterar (det bristande) utbudet av elbilar i Sverige?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 09:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag försöker bara peka på ursakerna varför det inte finns något större utbud av elbilar ännu. Det kostar för mycket helt enkelt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-05 18:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Men, nog kan det fungera med en ren elbil också. Rav-4:an hade ett 27 kWh batteri och klarade sig 16-20 mil på det. Vissa har klarat 24000 + mil på originalbatteriet också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

Vad den kostade är nog svårare att säga. Men det intressanta är väl storleken på batteriet i det fallet.


Här http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 500wt_1111

en 1998 RAV4 till salu med nytt 30.7 KW Lithium battery pack (LiFFePO4) för $45.000 , nått för dig Laban?

/Aryan

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-06 08:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Endast 45 000 $ ? :-)

Tror nog jag hostar upp lite mer då och köper en Tesla istället. Men det är rätt intressant o se vilka summor el-Rav 4:orna går för. Man kan misstänka att det inte skulle vara problem att sälja nya elbilar i det formatet, även för ett rätt högt pris, även om det kanske skulle vara i lite mindre serier.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011