Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 19-07-18 08:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Koenigsegg Quant
InläggPostat: tor 09-03-05 08:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autobloggreen.com/2009/03/04 ... enigsegg1/

http://www.leftlanenews.com/koenigsegg-quant.html

Citat:
Koenigsegg claims the accumulator can be fully charged in 15-20 minutes for a range of over 300 miles.


Inte illa, fast det kräver förstås en specialladdare med fet lina :-)

Koenigsegg hävdar också:

Citat:
The battery technology is referred to as FAES (Flow Accumulator
Energy Storage), though specific details have not been disclosed. The battery pack — positioned extremely low in the car — weighs nearly 1,000 lbs, contains no hazardous materials and no heavy metals. Amazingly, Koenigsegg says there is virtually no limit to the number of recharge cycles the batteries can withstand.


Man undrar hur han kan påstå det, men det låter förstås intressant. Blir i alla fall intressant att se vad det är för typ av teknologi när/om den släpps.

En prototyp ska vara klar om ett år och serieproduktion hoppas man starta inom 3 år. Ska bli mycket billigare än CCX modellen och släppas i betydligt större volymer. Med tanke på nuvarande volymer betyder det dock knappast att modellen kommer att rädda världen :-)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-05 10:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
Flow Accumulator Energy Storage och oänligt många laddcyklar låter som att det inte är en kemisk bateri utan en lufttryck eller hydraulisk tryckbehållare.

Allltihoppa låter lite för bra att vara sant, på en mässa kan man rätt ostraffad visa upp "concept cars" med mer eller mindre uppdiktade specifikationer/tekniker och impa publiken med att ge de fina namn.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-05 12:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja man ska då inte ropa hej ännu direkt. Den som lever får se..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-05 17:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
Här http://www.automotorsport.se/news/17329 ... koenigsegg påstås det att den är solcellsdriven genom solceller i karossen vilket är ganska orealistisk förutom en liten eltillskott på sommaren.

Det skrivs också att den inte har några mekaniska bromser på bakaxel utan endast bromsar elektriskt och det tror jag aldrig att man kan få typgodkänd, reglerna hänger inte riktigt med elbilsutvecklingen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-06 08:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Här http://www.automotorsport.se/news/17329 ... koenigsegg påstås det att den är solcellsdriven genom solceller i karossen vilket är ganska orealistisk förutom en liten eltillskott på sommaren.


Det är nog en felaktig slutsats av artikelförfattaren för så här står det på autobloggreen:

Citat:
Christian von Koenigsegg and Nunzio La Vecchia of NLV acknowledged that the solar cells will only provide enough power for accessories such as the radio or ventilation and won't be able to do any significant battery charging


Citat:
Det skrivs också att den inte har några mekaniska bromser på bakaxel utan endast bromsar elektriskt och det tror jag aldrig att man kan få typgodkänd, reglerna hänger inte riktigt med elbilsutvecklingen.

/Aryan


Jag har för mig att man endast behöver ha mekaniska bromsar fram. Som ex på Volvo ReCharge konceptet. Eftersom man nämner bakaxeln här så kanske man vill köra på samma koncept.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-06 09:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
Solcellerna får nog avfärdas som ett typisk demobils jippo utan egentlig funktion de kan högst ge en marginell tillskott av energi som är försvinnande lite jämfört med energin som finns i batteriet. Det är mycket effektivare att montera solceller uppe på hustaket i rätt vinkel eller med en solföljare än att klistra de på en bil. Jag brukar på sommaren i varje fall försöka parkera bilen i skuggan för att slippa bli stekt när jag stiger in, i en sån här bil skulle man behöva försöka hitta soliga parkeringsplatser och all solenergin gå åt för AC-n att kyla ner den igen.

Vad gäller bromsar så tror jag att det minst ska vara 4 mekaniska bromsar i två separata kretsar + en separat parkeringsbroms på en axel som kan agera nödbroms. Men det är hur som helst inget större problem att montera en broms till på bakaxel om bilen skulle bli realitet, svårare är det att klara de batteri uppgifter som nämns.

1000 lbs = 450 kg.
300 miles = 480 km

Tesla roadstar somär mindre har en förbrukning på 28 kWh / 100 miles och då får man absolut inte köra fort med den, men säg att de hade lyckats förbättra det med dryggt 10% och kommit ner till 25 kWh / 100 miles så måste paketet innehålla 75 kWh i 450 kg
Dvs 167 Wh/kg vilket få batterier man kan käpa idag kan uppnå, A123 har 108 Wh/kg (och 80% av det efter 1000 laddningar) och de LiFePo batterier som jag köpt från Huanyu till elscootern 97 Wh/kg (och 80% av det efter 2000 laddningar) de LiFePo Thundersky batterier som en kompis köpt till sn elkonverterade 2CV har 96 Wh/kg (och 80% av det efter 2000 laddningar).

Det finns få/inga batterier som kan köpas för pengar som är bättre än det, antingen har de större vikt/Wh, de klarar inte att ge de höga strömmar som en elbil kräver eller så har de mycket kort livlängd.

Påståendet att batteriet i denna bil tål hur många laddninga som helst skulle tyda på en superkondensator, men de har mindre än 10 eller kanske 15 Wh/kg i allra bästa fall. Så om de inte kan specificera batteriet mera och låter någon oberoende bekräfta specifikationerna så tycker jag att hela bilen är mest humbug för att skapa uppmärksamhet rund märket, vilket är synd för sånt här får folk och politiker att tro att en sådan fantastisk elbil faktiskt skulle gå att bygga idag och att den kanske tom skulle kunna drivas av solceller.

Många kan då dra den felaktiga slutsatsen att "om man bara målar lite solceller på en elbil och sedan kan den köra både fort och långt 500 km med det varför då ha kvar biobränslen öht?"

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan fre 09-03-06 10:04, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-06 09:58 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 165
Ort: Dalarna
Att detta skulle vare möjligt är en stor bluff.

En blogg har set närmare på baggrunden för denne Koenigsegg:

http://cornubot.blogspot.com/2009/03/quant-snygg-pr-men-ren-bluff.html

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-06 11:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6000
Ort: Hindås
Ja, det var dagsens sanning!:
Citat:
Folk tror på vad som helst, bara det låter bra. Quant är bara en fasad, och ett PR-trick. Och effektivt sådant, Koenigsegg har fått oerhörd uppmärksamhet. Bara att gratulera till PR-kuppen.

Som peak oil-kunnig så känner man igen det här beteendet. Varje gång någon oljeborr träffar olja på djuphavsborrningar de senaste åren så har media direkt pratat om rekordfynd, och peak oil har förklarats vara en bluff. Men inte en droppe har producerats från alla dessa "rekordfynd", och det har inte ens lämnats några officiella och oberoende reservskattningar. Än mindre går det att producera djuphavsolja till dagens oljepriser, eller i vissa fall som haussade Jack-2, så finns det inte ens teknik för att producera under de förhållandena som råder på platsen.

Men folk tror på vad de vill höra. Just nu vill de höra om elbilar som kan göra saker som inte är möjligt, bara man slänger med lite coola förkortningar ingen hört talas om.


Värt att tänka på...Laban...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-06 20:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Haha, jadu, förhoppningsvis har det redan gått fram att jag inte direkt har räknat Quant'en som frälsaren för bilbranschen. Det är som med allt annat, cellulosaetanol osv, vi får se vad som händer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-09 10:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
puffin skrev:
Att detta skulle vare möjligt är en stor bluff.

En blogg har set närmare på baggrunden för denne Koenigsegg:

http://cornubot.blogspot.com/2009/03/quant-snygg-pr-men-ren-bluff.html

mvh
puffin


Man måste nog skilja på att batterierna kan laddas så snabbt med att det är praktiskt möjligt utan en väldigt speciell laddningsstation.

Sen är väl bloggaren kanske lite aggresiv när det gäller "kritiken". Ex:

Citat:
FAES existerar inte. Tekniken är helt okänd, inte en träff på Google annat än i samband med Koenigsegg, men ett garage i Ängelholm lägger beslag på den och lyckas få en körsträcka som överträffar allt annat.


Vad är det som säger att FAES inte är ett batteri ? Namnet är väl påhittat av Koenigsegg så det är väl då kanske inte så konstigt att det inte står så mycket om det på google.

Sen är jag väl allmänt funderande till "det är en bluff för det har den här bloggaren sagt".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-09 11:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Solcellerna får nog avfärdas som ett typisk demobils jippo utan egentlig funktion de kan högst ge en marginell tillskott av energi som är försvinnande lite jämfört med energin som finns i batteriet.


Visst är det så men dom är inte dom enda som erbjuder denna lösning. Men nog bör man kunna tjäna en del, tänk ex AC vid parkering, man håller bilen kall mha solcellerna. Inte bara bilen utan kanske batterierna också.

Citat:
Påståendet att batteriet i denna bil tål hur många laddninga som helst skulle tyda på en superkondensator, men de har mindre än 10 eller kanske 15 Wh/kg i allra bästa fall.


Ex altairnano hävdar:

http://www.b2i.us/profiles/investor/ful ... 36&ID=9307

10 000 - 15 000 laddcykler. I sammahanget kan man om man vill överdriva, som bilfabrikanter osv gillar att göra, nog hävda att det är "virtually unlimited". Det är en full laddning/urladdning 365 dagar om året i 27+ år. Om det sedan stämmer låter jag förstås vara osagt.

Citat:
Många kan då dra den felaktiga slutsatsen att "om man bara målar lite solceller på en elbil och sedan kan den köra både fort och långt 500 km med det varför då ha kvar biobränslen öht?"

/Aryan


Ser på man autobloggreen artikeln så verkar det vara en rätt grov feltolkning av en journalist i den artikeln du länkade till. För där säger man i klarspråk att solcellerna endast kommer ge ström till vissa hjälpsystem. Men det är klart, lämnar man bilen på en parkering över dagen så visst bör man kunna ha lite hjälp av solcellerna även för att ladda batteriet, alt som sagt hålla batteri + bil i rätt temperatur.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-09 13:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
Verkningsgraden i dagen solceller gör det nog svårt att driva AC-n tillräkligt för att motverka uppvärmningen av kupen av solen, jag tror att man än så länge bör använda elen de för att bara fläkta bort värmen, men hur som helst blir det inte mkt kvar till att ladda batterierna med.

Altairnano batterier ser på papper väldigt bra ut och med "nano" som är dagens mega turbo mode ord i namnet så de kan säkert dra till sig riskkapital, men det återstår att se om de kommer att leverera det de lovar och Quants batteri är enligt uppgifterna ännu bättre.

Jag tror Koenigsegg snarare vill antyda en slags Redox batterier http://en.wikipedia.org/wiki/Redox_battery vilka på papper i varje fall ser väldigt intressanta ut , men det gjorde väl bränsleceller också.

Det finns fler uppfinningar som tas på allvar i media, eftersom (bil)journalister inte verkar känna till de enklaste grundregler i fysik. Nästa Koenigsegg blir kanske en elhybrid som inte behöver laddas eller tankas alls och tom kan köras utan sol(celler) för den har en sån här
http://www.youtube.com/watch?v=efCelx7qe_M&NR=1 inbyggd :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-09 20:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1098
Ort: Närke
Jag skulle gissa att de tänker ha en super-kondensator som energi-paket:

http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor

Med tanke på hur uppskruvad förväntningarna har varit på EEStor och hur mycket hysh-hysh det är från dem om sin utveckling, deras uppskruvade prognoser och så vidare misstänker jag att det är ett bluff-företag. :roll:

Men hur häftigt hade det inte varit om deras teknologi hade fungerat?

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-11 13:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6000
Ort: Hindås
Laban skrev:
Haha, jadu, förhoppningsvis har det redan gått fram att jag inte direkt har räknat Quant'en som frälsaren för bilbranschen. Det är som med allt annat, cellulosaetanol osv, vi får se vad som händer.


Tycker nog att du inte direkt markerade att du trodde detta var en bluff, en tyken bredsida riktad rakt mot elbilshypen från folk som börjar tröttna på all "spännande ny teknik"...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-11 13:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6000
Ort: Hindås
aryan skrev:
Verkningsgraden i dagen solceller gör det nog svårt att driva AC-n tillräkligt för att motverka uppvärmningen av kupen av solen, jag tror att man än så länge bör använda elen de för att bara fläkta bort värmen, men hur som helst blir det inte mkt kvar till att ladda batterierna med.

Altairnano batterier ser på papper väldigt bra ut och med "nano" som är dagens mega turbo mode ord i namnet så de kan säkert dra till sig riskkapital, men det återstår att se om de kommer att leverera det de lovar och Quants batteri är enligt uppgifterna ännu bättre.

Jag tror Koenigsegg snarare vill antyda en slags Redox batterier http://en.wikipedia.org/wiki/Redox_battery vilka på papper i varje fall ser väldigt intressanta ut , men det gjorde väl bränsleceller också.

Det finns fler uppfinningar som tas på allvar i media, eftersom (bil)journalister inte verkar känna till de enklaste grundregler i fysik. Nästa Koenigsegg blir kanske en elhybrid som inte behöver laddas eller tankas alls och tom kan köras utan sol(celler) för den har en sån här
http://www.youtube.com/watch?v=efCelx7qe_M&NR=1 inbyggd :-)

/Aryan


Öhhh, Redox...?
http://www.redox.se
:lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011