Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-01-07 10:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Idé om tankställen för elbilar döms ut

Socialdemokraterna vill satsa 50 statliga miljoner på att bygga ett nät av eltankställen de 125 milen mellan Göteborg och Arjeplog.
Tillverkare av nästa generation bilbatterier är tveksamma till idén.
- Vi välkomnar egentligen alla satsningar. Men det vore bättre att bygga en infrastruktur av tankställen runt storstäder, säger Per Svantesson som är vd för Effpower i Göteborg.
Socialdemokraternas näringspolitiske talesman Tomas Eneroth föreslår att staten, via Vinnova, skall investera i 25 eltankställen på sträckan. Det betyder ett eltankställe var femte mil.

Att Arjeplog är satt som mål beror på att Norrlandskommunen är ett centrum för testning av bilar. Syftet med satsningen är att bygga en lång teststräcka för framtida elbilar.
Tomas Eneroth vill att fordonsindustrin och berörda kommuner är med och finansierar projektet.
- Dessutom vill vi att Vattenfall är med och tar ett större ansvar för investeringar i eldrift av fordon, säger Eneroth.
Per Svantesson är skeptisk till idén.
- Laddningshybrider är inga fordon för långa transporter. De kommer att vara bäst lämpade för pendeltrafik kring storstäder, säger han.

Det genomsnittliga pendelavståndet i storstäder är för närvarande cirka 2,5 mil.
- Där kommer plug in-bilar och laddningshybrider att fungera bäst. Man kan ladda bilen över natten, köra barnen till skolan eller dagis och sedan till jobbet.
- Kan man sedan ladda batterierna på arbetsplatsen, så har man en helt emissionsfri körning. Under förutsättning, naturligtvis att källan för elproduktionen är förnyelsebar. Och det har vi extremt goda förutsättningar att göra här i Sverige, säger Per Svantesson.
Tomas Eneroth ser det socialdemokratiska utspelet som ett sätt att få svensk industri att ta plats i teknikskiftet till eldrivna fordon.
- Det är en strategiskt viktig satsning för att föra Sverige ur fordons-, jobb- och klimatkrisen, säger Eneroth.
- Tekniken för nästa generation batterier till hybridblar finns redan. Den kommer med all säkerhet att introduceras redan nästa år, säger Per Svantesson.

Om GM överlever den kris företaget nu är mitt i, kan koncernens Volt bli den första laddningshybriden. Toyotas nästa generation av Prius beräknas också komma i en sådan version 2010.
- De svenska bilföretagen ligger något senare. Jag hoppas att Volvo Personvagnar har framme sina första 2012 eller 2013, säger Svantesson.
Det spekuleras i att det i så fall blir i Volvos C30- och V50-modeller.
- Men då måste det också finnas laddningsstationer främst kring våra större städer - stationer som levererar förnyelsebar el, säger Per Svantesson på Effpower.

Dick Henriksson


Kritiken påminner om kritiken mot pumplagen, men precis som med etanol måste "elpumpar" finnas i hela Sverige om elbilen någonsin ska bli konkurrenskraftig och ett verkligt alternativ för var och en.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=468012

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 10:44 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Vad, exakt, är det som påminner om pumplagen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 11:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Intressant att just du MagnusH frågar.

I begynnelsen var miljöbilar något som uppfattades vara till för storstäderna. Etanol, biogas och nu el anses vara något för taxibilar, kollektivtrafik, postbilar och en och annan bilpendlande "***" (jag vet att ordet kommer att censureras bort, men ni vet vad jag menar). "På landet" ska man köra på bensin, hur skulle det annars gå till att ta sig till jobbet? Ska infrastrukturen bli tillräckligt välutbyggd inom rimlig tid måste tvingande lagar till även för eltankställena, annars kan alla elbils-/laddhybridsförespråkare glömma att dessa kommer att slå igenom på länge, om någonsin.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 11:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Mycket pladder, men inget svar på frågan.

Att du tycker kritiken påminner om kritiken mot pumplagen får mig att tro att du inte har förstått något av dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 11:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag menar att precis som väldigt många tycker att det är fel att även glesbygden ska ha tillgång till biodrivmedel tycker dessa kritiker att el är till för storstäderna och inte glesbygden.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 11:30 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Okej, då fick jag min misstanke bekräftad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 11:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Du tycker säkert att du fått vatten på din kvarn om min okunskap, men flertalet beslutsfattare jag träffat har inte förstått omfattningen av etanolbilsmarknaden, utan tror att vi fortfarande bara är några tusen idealister som tankar etanol för att stilla vårt samvete när vi kör bil i onödan i städerna. Dessa har också missat den omstrukturering som varit känd länge där bensinbolagen sedan länge haft på agendan att lägga ner glesbygds- och andra mackar.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 12:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag förstår inte "problemet", att sätta upp et rikstäckande nätt kräver inga investeringar alls ledningarna finns redan och ett eluttag för att ladda upp elbilar kan väl inte kost många hundralappar.

Det finns f.ö. redan ganska många laddningsplatser rundom i Sverige se http://www.uppladdning.nu/

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 12:09 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
Du tycker säkert att du fått vatten på din kvarn om min okunskap, men flertalet beslutsfattare jag träffat har inte förstått omfattningen av etanolbilsmarknaden, utan tror att vi fortfarande bara är några tusen idealister som tankar etanol för att stilla vårt samvete när vi kör bil i onödan i städerna. Dessa har också missat den omstrukturering som varit känd länge där bensinbolagen sedan länge haft på agendan att lägga ner glesbygds- och andra mackar.


Javisst har jag det, eftersom det inte har någto med laddstationer för pluginhybrider att göra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 13:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Okej, jag erkänner att min jämförelse haltade, men jag ser ändå likheten i attityden att biodrivmedel liksom el bara är för storstadsbor och därför behövs ingen utbyggnad av elladdstationer över hela landet. Om så sker i hela världen kommer inte tillräckligt många elbilar/laddhybrider att säljas eftersom man inte kan köra utanför stadsgränsen med dessa fordon och då kommer elbilen att läggas ner en gång till.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 20:39 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag är hur okunnig som helst om elbilar, men har i alla fall hittills trott att laddning sker under ganska lång tid. Jag kan ha fel, men om det fortfarande är så så skulle jag inte vilja göra en långresa när man får stanna några timmar på vägen för att "tanka" bilen. Hotellen är väl de som vinner på en sådan lösning.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 22:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hela satsningen verkar ju rubbad enligt mig.
En skrivbordsprodukt producerad av vankelmodiga politiker som vill visa att de gör ngt..
Tills el eller ladddhybrider har slagit igenom på liknande sättt som etanolbilar finns ingen anledning att investera i laddställen. Med etanolen var du ju annorlunda, ingen har normalt en hembränningsapparat hemma...

Vem har inte ett vägguttag hemma och på vilka byggnader finns det inte?
Det enda jag tycker är motiverat att satsa på är att tvinga arbetsgivare att erbjuda ladddställen för den händelse att deras anställda skaffar en elbil.
På köpet kunde det leda till fler uttag för vanliga motorvärmare, ngt som saknas på allt för många arbetsplatser.
Men det har säkert inte politkerna tänkt sig....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 08:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag skulle kunna tänka mig att skaffa laddhybrid utan ett enda tankställe på vägen, eftersom vår användning av bilen är mycket begränsad i vilka ställen vi kör till och körsträckorna är i allmänhet 2-10 mil. Men ska laddhybriden/elbilen slå igenom stort måste laddställen finnas för de som använder bilen mycket och ofta.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 10:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
göinge skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att skaffa laddhybrid utan ett enda tankställe på vägen, eftersom vår användning av bilen är mycket begränsad i vilka ställen vi kör till och körsträckorna är i allmänhet 2-10 mil. Men ska laddhybriden/elbilen slå igenom stort måste laddställen finnas för de som använder bilen mycket och ofta.


Men då räcker det med arbetsplatserna, och man kan skriva en lag som tvingar arbetsgivarna att sätta upp vägguttag om ngn skaffar elbil.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-08 17:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Man får väl uppfinna en lite släpvagn med etanolmotor och generator. Koppla på den på dragkroken när man ska längre sträckor och köra elbilen som en serie-hybrid. Om man inte kan göra aggregatet litet nog att trycka ner i bagaget på bilen.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011