Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-06 10:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Elbromsen kan man säga motsvarar motorbromsen på en förbränningsmotordriven bil. Man får helt enkelt en kraftig motorbromsverkan när man släpper gasen. Förutom detta så finns det dessutom ett traditionellt bromssystem där eventuell ABS-funktion ligger. Rimligtvis bör ABS:en säga åt motorstyrningen att minska sin energiåtermatning om den vill kontrollera bromskraften själv.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-06 20:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Återvinns inte mer energi när man trampar på fotbromsen i en elhybrid?

I nyare bilar tycker jag att pedalen inte "hackar" nämnvärt, man märker ju knappt att ABSen börjar jobba. Annat än ett surrande ljud.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-07 14:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
torbjorn skrev:
Elbromsen kan man säga motsvarar motorbromsen på en förbränningsmotordriven bil. Man får helt enkelt en kraftig motorbromsverkan när man släpper gasen. Förutom detta så finns det dessutom ett traditionellt bromssystem där eventuell ABS-funktion ligger. Rimligtvis bör ABS:en säga åt motorstyrningen att minska sin energiåtermatning om den vill kontrollera bromskraften själv.
det är alltså en generator som kopplas in? borde man inte kunna konstruera bromsen genom att placera flera generatorer efter varandra och beroende på hur mkt man behöver bromsa så justeras antalet generatorer som ska kopplas in? på så sätt borde man kunna lagra stor del av rörelseenergin i batteriet under bromsning.

har sett att man kommer att göra så på nyare vindkraftverk, dvs koppla flera generatorer efter varandra så kan man justera beroende på hur mkt det blåser så att man inte övervarvar rotorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-08 16:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det är ingen särskild generator som kopplas in, utan elbilens ordinarie drivmotor får gå som generator istället. Med en separatmagnetiserad likströmsmotor är det ju lätt gjort genom att låta styrsystemet dra på så mycket magnetisering att man får önskad bromsverkan vid aktuellt varvtal.
Elmaskinen kan ju ge samma effekt oavsett i vilken riktning energiflödet genom den går, om bara styrelektroniken också medger det.

Den enda extra "hårdvara" som behövs för att få återmatande bromsning på en elbil är att motorstyrningen konstrueras så att den kan släppa igenom effekt i båda riktningar. I praktiken innebär detta en extra diod samt, för att man ska få bra "känsla" i elbromsningen, lite mer jobb med programvaran.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011