Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: fre 12-11-30 16:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Fråga Elon Musk...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: fre 12-11-30 17:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Borde inte elbilar snarare bli billigare iom batteriena blir 70% billigare från 2008-2015, 58% mellan 2015-2020 Batteriet utgör väll ändå en stor del av inköppspriset.


Ja billigare modeller vill man gärna se, men varför ska Model S bli billigare ? De säljer alla de kan tillverka, "årets bil" av motor trend, yahoo osv. Vi lever trots allt i en marknadsekonomi. Omvänt så blir Leaf, Volt allt billigare, ex:

http://green.autoblog.com/2012/10/09/ch ... alifornia/

Model S är ingen massmarknadsbil och har aldrig varit tänkt att vara det heller, att de skulle sänka priset på den verkar inte troligt. Både pga befintlig kundbas och marknadssituationen. Billigare Tesla kommer med generation 3, Elon räknar som sagt med en bil i 30 000 $ klassen, BMW 3 serie storlek. Antagligen med betydligt mer bagageutrymme då, och bättre prestanda :-)

Citat:
Hur mycket billigare är det jämfört med dagens pris 50%?


Har ingen aning, men priset/kWh sänks med ca 8-9%/år enligt Elon så en halvering tar väl ca 8 år om detta fortsätter i dagens takt. Han har väl också sagt att det inte bör ta så länge innan vi är under 200$/kWh. Det här borde väl andra kunna verifiera men man (Nissan mfl) är väldigt tystlåtna om just priserna på batterierna. Sen måste man förstås räkna in att Tesla får ränta på pengarna, och batterierna som kunden lämnar in kommer man antagligen att använda, ex i deras snabbladdningsstationer. Gissar jag på i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tor 12-12-20 13:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6759.0.html

I Norge är alltså priserna:

60kwt - 446'600,-
85kwt - 506'700,-
85kwt Performance - 595'000,-
Signature - 620.200.-
Signature Performance - 679'000,-

40 kWh varianten kommer inte att importeras, tror det gäller hela Europa.

Priserna kan jämföras med:

BMW 520D: 467'100
Mercedes ECDI CA Avantgarde 580'000

I Tyskland börjar 60 kWh på 71400 € och då kan vi kanske räkna med ett pris i Sverige på från 650 000.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: lör 12-12-22 12:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... kostar-den

Min "beräkning" stämde:

Citat:
Tesla Model S går alltså att beställa redan nu via hemsidan och priserna börjar på 607.336 kronor för modellen med 60 kWh-batteri (efter supermiljöbilspremien på 40.000 kronor). Instegsmodellen med 40 kWh-batteri säljs inte i Sverige. Priset är omräknade från euro och inkluderar svensk moms.
De flesta köpare lär gå upp till 85 kWh-modellen som kostar 701.200 kronor. Köpare som vill ha snabbare acceleration väljer Performance-modellen, som kostar 829.588 kronor. Längst upp finns Signature- samt Performance/Signature-modellen. Sajten Ladda Elbilen påpekar att instegspriset på drygt 600.000 kronor inte är mycket högre än för Volvo V60 Plugin Hybrid, som kostar 560.000 kronor.


Inte direkt ett svårt val mellan Model S med 60 kWh batteri (EPA räckvidd på 34 mil) och en V60 plugin hybrid som jag ser det, med det inte sagt att jag är intresserad av någon av bilarna. Fel prisklass, typ av bilar.
Men det som är intressant är att man bara gör ett marginellt påslag från priset i USA. 60 kWh kostar 69900 $ i USA, dvs, 69900*6.5*1.1*1.25 = 624 000. För frakt och annat tar Tesla alltså bara 23 000 kr vilket motsvarar ca 3% om man tar bort tull och moms. Faktorn mellan priset i $ är 9.25. De håller alltså vad de har lovat, dvs, de tar priset i USA och gör ett litet påslag för extra kostnader, frakt osv. Det lovar gott för kommande generation 3 som ska ligga i 30 000 $ klassen. Även om Model X varianten av denna (det ska komma en sedan och en cross-over) skulle kosta från 40 000$ så skulle det alltså motsvara ca 370 000 :- Det är helt plötsligt väldigt intressant med tanke på att man sparar en hel del i bränslekostnader med svenska bensinpriser.

Också värt att notera är att Tesla lägger på strax över 3% på priset i USA. Chevy Volt är 24% dyrare i Sverige, Nissan Leaf 18% om man räknar som jag har gjort ovan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tis 13-02-19 10:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Räckviddsbråk mellan NY-times och Tesla

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... kviddsbrak

Citat:
Teslas Model S hade en avsevärt kortare räckvidd än utlovat när New York Times reporter provkörde den i kallt väder. Tesla hävdar att det inte var batterierna som tog slut när bilen fick bärgas.


Och här ett antal grafer och annan data om dispyten http://www.businessinsider.com/a-comple ... que-2013-2

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tis 13-02-19 11:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lite mer om detta:

http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2 ... #more-3373

Hon försöker väl försvara journalisten, samtidigt som hon påpekar att en del misstag också har begåtts. Kontentan är väl något i stil med:

Om en bil har en EPA räckvidd på 265 miles och sträckan man ska köra är på 200 miles och det är lite kallare klimat så måste man ladda bilen till max om man ska klara detta. Det är dock inget problem att göra det:

http://green.autoblog.com/2013/02/18/te ... lem-video/

CNN har även gjort samma resa och det gick bra:

http://green.autoblog.com/2013/02/15/cn ... ore-attem/

Elon's åsikt:

http://www.teslamotors.com/blog/most-pe ... test-drive

Här måste man kanske välja vem man tror på eller hur man ska tolka det som är sagt.

Min åsikt om snabbladdning generellt sett är väl att snabbladdning på 30 minuter kan vara ok för de som inte kör denna typ av sträckor speciellt ofta, vilket iofs gäller en väldigt stor del av befolkningen. Men ska man helt ersätta dagens bilar med förbränningsmotorer med rena elbilar så måste det förbättras, jag skulle säga halva tiden jämfört med vad Tesla har i dagens stationer. Dvs, 150 miles (25 mil) på 15 minuter istället för dagens 30 minuter. Jag är ändå imponerad av vad Tesla har gjort. En väldigt bra början och råkas man bo i San Franscisco - Los Angeles området och väljer en Model S med snabbladdningsmöjligheter så har man det rätt trevligt:

http://www.teslamotors.com/supercharger (se kartan)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tis 13-02-19 16:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Om en bil har en EPA räckvidd på 265 miles och sträckan man ska köra är på 200 miles och det är lite kallare klimat så måste man ladda bilen till max om man ska klara detta.


Ja 200 miles (321 km) är hur som helst en fantastisk bra körstrecka för en elbil. Jag såg nånstans att de på delar av motorväg med max 65 mph (104 km/t) fick ställa in farthållaren till max 55 mph (88 km/t) och sänka värmen för att klara streckan.

200 miles verklig körstrecka vid 265 miles EPA körstrecka säger en del hur man ska tolka fabriks/EPA upgifter, som ändå är förhållandevis användbara om man jämför med de fantasisiffror som EU- och Japan-cykeln ger.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tis 13-02-19 19:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
200 miles verklig körstrecka vid 265 miles EPA körstrecka säger en del hur man ska tolka fabriks/EPA upgifter, som ändå är förhållandevis användbara om man jämför med de fantasisiffror som EU- och Japan-cykeln ger.


Ja EPA verkar stämma hyfsat bra på bilar med förbränningsmotorer också. När det gäller elbilar så är det inte ovanligt att man kan köra en del längre än vad EPA anger, problemet blir förstås då när det blir lite kallare. Eftersom elbilen genererar så lite spillvärme så borde man kanske ha EPA siffror enbart för kallare temperaturer också. Låt säga -10C eller något sådant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: ons 13-02-20 09:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Min väns Opel Ampera får också betydligt kortare körsträcka nu på vintern och det är i Holland där det sällan blir mer än 5 grader kallt.

Det hjälper att ställa in laddningen så att den avslutar precis innan man ska åka då är det uppvärmt pga laddningsströmmen och håller det värmen under minst halva urladdingen, man får då också ur mycket fler kwh ur batteriet om motorn startas en stund som värmer och laddar batteriet när det är halvvägs urladdat i stället för att köra slut på batteriet och sedan starta motorn.

Men i en ren elbil med större batteripack som Tesla S blir urladdnings-/nedkyllningstiden längre och blir inte heller batteriet like varmt underurladdningen ”inifrån" eftersom urladdningsstömmen är mycket mindre i förhållande til dess kapacitet.

Det vore bra om det utvecklades ett mikro kraftvärmeverk för elbilar i kalla klimat som t ex går på etanol som både skulle kunna värma elbilar och ge lite elöverskott för att driva allt som drar extra el .

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: ons 13-02-20 11:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det vore bra om det utvecklades ett mikro kraftvärmeverk för elbilar i kalla klimat som t ex går på etanol som både skulle kunna värma elbilar och ge lite elöverskott för att driva allt som drar extra el .


Ja det var väl Volvos lösning för deras C30 elbil. Fast man kan väl fråga sig om det ändå inte är bättre med en pluginhybrid i riktigt kalla klimat. Åtminstone med dagens batteriteknologi. Om jag hade bott i Los Angeles trakten hade jag gärna haft en Model S med 85 kWh batteri. Där jag bor så tror jag det blir billigare och bättre med en pluginhybrid med kanske 20-30 kWh batteri (tänker lite i framtiden här) och de ytterst få gånger jag behöver mer räckvidd kan jag köra på lämpligt biobränsle, ex etanol. Bara Outlandern med ett 12 kWh batteri skulle täcka in 90% av min körning om jag bara kunde ladda på jobbet. Och det är ett billigt problem att lösa i kalla klimat där det finns motorvärmarstolpar på i princip varje parkeringsplats.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: ons 13-02-20 14:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håller med, det är också resurslöseri att ha ett batteri som bara laddas ur till 25% vid 99 av 100 körningar.

Batteriet i en plug-in hybrid/ ebil med range extender kan också (utan oro) utnyttjas maximalt med en ren elbil måste man altid ha lite elektrisk reserv kvar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: sön 13-02-24 06:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/02/23/te ... -i-wanted/

Man förstår att det inte är helt lätt att starta ett nytt bilmärke. Fokus är i alla fall nu på kostnadsreduktion:

Citat:
December, at the height of its efforts to achieve a 20,000-vehicle annualized production rate, workers were averaging something like 68 hours a week, Musk said (and also participated in). Obviously, that's expensive in terms of paying additional overtime wages, and can lead to employee burn out if sustained.
"The amount of overtime required to achieve 400 cars per week was pretty extreme. That has improved pretty dramatically," Musk said. That number is now down to about 50 hours a week and should drop to the mid-40's sometime next month, Musk said. At the same time, the company is working to greatly reduce the number of temporary workers it employs and increasing, somewhat, the ranks of its full-time team.


Citat:
Another area where Tesla is achieving large cost savings is in its supply chain. As a startup, suppliers didn't offer Tesla the same sort of deals they might to an established OEM. They used industry estimates of 1,500 units per year – rather than Tesla's figure of 20,000 – to set pricing. That's now changing and, as the company meets certain volume targets, the prices (particularly for the all-important battery cells it's sourcing from Panasonic) are falling to more reasonable levels.


Model S i Norge:

http://www.teslamotors.com/forum/forums ... n-hemsedal

Citat:
Average speed of approx 65 kph I guess. Climbed 1130 meters above sea level. Outside temp between 0 and -10c.

and managed to range 362 km on a single charge...not bad at all.


0 till -10C, genomsnittshastighet 65 km/h (bergsterräng), 36.2 mils räckvidd. Rätt ok.

Citat:
Totalt energiforbruk på 182 miles var 59.7kWh Tidvis meget aktiv kjørestil.


Ca 2kWh/mil alltså. Väldigt bra för en så pass stor och tung bil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: ons 13-02-27 06:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autoblog.com/2013/02/26/musk ... tesla-100/

Det intressanta där är enligt min mening frågan "vad händer när entusiasterna har fått sina bilar ?". De kommer alltså att tillverka ca 20 000 Model S detta år, alla är redan sålda. Frågan gäller om dessa är entusiaster och vad som i så fall händer sedan. Svaret är att kurvan för antalet förbeställningar är på ständigt uppgående. Speciellt på de ställen där man har levererat ett större antal bilar. Man säljer väldigt många bilar via de som redan har köpt en Model S. I genomsnitt 2-3/kund. Någon kund var uppe i 20 beställningar. Har läst en del på teslas forum och vet att en del har haft tupperware liknande partyn där man har låtit vänner, bekanta, grannar testa bilen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: ons 13-03-06 20:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lite info från Norge där Elon har varit och pratat idag:

http://www.elbil.no/elbiler/942-tesla-pa-hugget-i-norge

3 fas laddning, klarar CHAdeMO

Snabbladdning:

Oslo-Bergen-Trondheim och även till Stockholm. Hur det blir i Sverige som helhet är nog längre bort i tiden. Gissningsvis måste de först släppa Generation 3 modellerna innan Sverige blir mer intressant.
Snabbladdningen blir precis som i USA "gratis" för de som köper 85 kWh eller 60 kWh med snabbladdningstillägget.Varje snabbladdningsstation kostar ca 1.35 miljoner NOK varav ca hälften av den kostnaden är solcellspanelerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: mån 13-04-01 08:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.teslamotors.com/about/press/ ... eed-target

Model S säljer bra och man går nu med vinst. Inte oväntat med tanke på produktionssiffrorna som nämnts. Men intressantast är nog att man inte kommer att tillverka 40 kWh batteripacket överhuvudtaget. De är så få (4%) som har valt det batteripacket så det finns ingen ekonomi att tillverka det. De som redan har beställt 40 kWh packet får istället 60 kWh för samma pris, där man via mjukvaran har begränsat räckvidden. Alla 60 kWh bilar kommer också att få snabbladdning inbyggt, oavsett om man betalar för laddningen eller ej. Detta betyder att man både kan uppgradera till 60 kWh samt snabbladdning vid senare tillfälle om man har beställt 40 kWh packet. Förutom uppgraderingsmöjligheterna får 40 kWh kunderna även bättre accelation, 0-100 på 5.9 istället för 6.5s, samt lite högre topphastighet. 200 km/h istället för 180 km/h. De som har beställt 40 kWh packet är inte helt oväntat rätt nöjda med denna lösning :-)

Tesla har tidigare nämnt att från och med Generation 3 så kommer alla Teslas bilar vara byggda för snabbladdning. Detta betyder alltså att även alla Model S kommer att klara snabbladdning. Bra ide tycker jag.

Kanske ska sägas att en del tror att detta är ett 1:a April skämt, dock lades informationen ut den 31:a Mars så det är väl mindre troligt. Misstänker att Tesla inte ens skulle kunna lägga ut detta den 1:a April och sedan hävda att det var ett aprilskämt, men framtiden lär väl utvisa :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011