Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Tesla Model S: 57400 $
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=4878
Sida 1 av 12

Författare:  Laban [ fre 09-03-20 06:26 ]
Inläggsrubrik:  Tesla Model S: 57400 $

http://www.autobloggreen.com/2009/03/19 ... /#comments

Om vi antar x10 regeln vilket iofs kanske inte gäller med dagens dollarkurs, men .. , så hamnar man på ett slutpris på låt säga 600 000. Inte direkt billigt alltså men betydligt billigare än roadstern. Chevy Volt sägs ska kosta 40 000$ och i det sammanhanget kanske model S inte är så dyr egentligen.

Där måste man också räkna in betydligt lägre servicekostnader. Tesla kräver att man kommer in var 2000 mil för diagnostik + mjukvaruuppgradering. Står inte vad det kan tänkas kosta men man får väl lov att anta att det är betydligt billigare än oljebyte osv.

Sen nämner dom ingenting om det batteribyte som kanske väntar efter 7 år, dom hävdar väl att batteriet ska hålla i 7 år för tillfället. Man undrar om servicekostnaderna är så låga som dom säger (vad dom nu säger att de är) om man räknar in batteriet.

Om någon, ex elbilsfantaster som Karlmb, undrar hur långt man ska ta sig på en laddning så är det ca 225 miles, alltså strax under 37 mil.

Bilen lanseras den 26:e Mars.

Ska bli intressant o se hur det ser ut med batteripack osv. Dom nämnde väl förut att det fanns mycket att optimera vad gäller kostnaden och där får man anta att batteripacket är den stora delen. Chevy Volt ska ha ett batteripack med 200+ moduler jämfört med Roadstern på 6800+ batterier. Räknar man om med samma kapacitet blir det låt säga 600 moduler vs 6000+, alltså 1/10. Man kan tycka att det borde bli billigare i längden.

Författare:  karlmb [ fre 09-03-20 11:53 ]
Inläggsrubrik: 

Vi väntar med spänning på testet i Topgear...

Författare:  karlmb [ fre 09-03-20 15:23 ]
Inläggsrubrik: 

Har man hört vad han tycker om SUVförare så tror jag inte man misstänker det iaf.
Han kan tänkas vara sponsrad av Jaguar, Ford och Mercedes bl.a. men...han kan också tänkas vara en vanlig kille...:-)

Författare:  karlmb [ mån 09-03-23 13:47 ]
Inläggsrubrik: 

De var lite taskiga när de testade den första teslan.
Den stannade, men inte beroende på tomt batteri.
Givetvis gillar inte elbilsfantaster jargongen i TopGear...

Författare:  Laban [ ons 09-03-25 08:14 ]
Inläggsrubrik: 

Det man vänder sig emot i Top Gear har väl att göra med deras brist på undersökande journalistik.

I samma avsnitt pratar man om elbilen som utdaterad och orsaken är vätebilen, man testar Hondas FCX Clarity och förundras av att den går att tanka som en vanlig bil osv.

Sen visar man på det här med var elen i en elbil kommer ifrån, ex potentiellt kolkraft. Inte ett ljud om var elen kommer som ska producera vätet i vätebilen, och att den i så fall kommer använda ca 3x så mycket el eftersom vätebilen är fruktansvärt ineffektiv jämfört med elbilen. Sen pratar man om priset på Teslan, inte ett ljud om vad FCX Clarity beräknas kosta idag. Eller i framtiden för den delen.

Det är inte en jargong, det är rent ut sagt dålig journalistik, även om det delvis är underhållande.

Författare:  Laban [ fre 09-03-27 08:21 ]
Inläggsrubrik: 

Nu är model S släppt:

http://www.autobloggreen.com/2009/03/26 ... /#comments

Citat:
We have just listened to the panjandrum Elon Musk and the car's designer speak about the new Tesla S sedan, and these are the things to know about the first mass-produced highway-capable electric car: production will ramp up to 20,000 units annually by the end of the first year of production; after the $7,500 tax break, the Model S will start at just under $50,000 – $49,900 to be exact; and 440-volt charging will be available. That base price is for the 160-mile range pack; a 230-mile range pack and a 300-mile range pack will also be available.


26 mils räckvidd för 49 000$, eller vad som kanske är mer intressant, 57 400$ utan skattereduktionen. 20 000 bilar/år ska produceras initiellt.

Citat:
The 300-mile range is possible (vs the Roadster's 244-mile range) because the S has 8,000 battery cells vs. 6,000 in the Roadster, the batteries have been improved in mass and volumetric performance, and there is more advanced cell chemistry in each cell, and the S has a cd of about .27 vs. the Roadster's drag coefficient of .35.


~49 mils räckvidd med det största batteriet, beroende på flera orsaker alltså, batteriframsteg, lägre luftmotstånd. Verkar inte finnas nåt pris för den varianten ännu. Initiellt finns bara 26 mils varianten att tillgå.

Citat:
# They are finalizing the warranty, and expect it to be 3-4 years for the car and 7-10 years for the battery pack. They expect replacement battery packs to come in at "well under $5000" according to Elon


26 mils räckvidd med ett batteri som kostar en bra bit under 5000$. Det måste jag säga är rätt imponerande, speciellt om dom kan nå 10 års garanti. Kan laddas på 45 minuter med en 480 V snabbladdare.

Citat:
# The quickness: the standard S will get to 60 in 5.5 to 6.0 seconds. A coming sport version will get to 60 in "well under five seconds," Musk says.


Citat:
According to Tesla's numbers, buying a Tesla S will save you $10-$15K vs a comparably priced gas-powered sedan when gas is $4 per gallon. For an equivalent comparison, you'd have to lease a $35,000 gas-powered car. The biggest hitch: the car doesn't go into production until Q3 of 2011.


Blir nog en trevlig bil att köra också. Måste säga att det är en rätt intressant bil om ovan visar sig stämma, tänker främst då på batterikostnaden och garantin på batteriet. Men den ska inte börja produceras förrän 3:e kvartalet 2011 så det återstår nog att se om alla löften kan infrias.

Annat av intresse, batteripacket är monterat i golvet. Man får alltså fullt bagageutrymme bak och även ett extra fram under "motorhuven".

Planer för fler modeller finns också, nästa ska enligt rykten hamna på ca 30 000$, en lite mindre modell då får man anta.

Författare:  karlmb [ fre 09-03-27 15:47 ]
Inläggsrubrik: 

Laban skrev:
Det man vänder sig emot i Top Gear har väl att göra med deras brist på undersökande journalistik.

I samma avsnitt pratar man om elbilen som utdaterad och orsaken är vätebilen, man testar Hondas FCX Clarity och förundras av att den går att tanka som en vanlig bil osv.

Sen visar man på det här med var elen i en elbil kommer ifrån, ex potentiellt kolkraft. Inte ett ljud om var elen kommer som ska producera vätet i vätebilen, och att den i så fall kommer använda ca 3x så mycket el eftersom vätebilen är fruktansvärt ineffektiv jämfört med elbilen. Sen pratar man om priset på Teslan, inte ett ljud om vad FCX Clarity beräknas kosta idag. Eller i framtiden för den delen.

Det är inte en jargong, det är rent ut sagt dålig journalistik, även om det delvis är underhållande.


Jag kan hålla med dig.
Men du kan inte vänta dig att vi som gillar muskelbilar skall göra rättvisa tester utan humor av elbilar i annat konstigt...
Jag fördrar ändå Topgears missar framför Plus reportage som var så knastertorrt att ingen bilintresserad utom möjligen vi här tog ngn notis öht.
Eller Trafikmagasinet.........
Flåt...hoppas ingen får en dålig helg nu!!:-)

Författare:  Laban [ sön 09-03-29 07:19 ]
Inläggsrubrik: 

Jag måste nog tyvärr hålla med dig, jag gillar Top Gear, även fast dom är fruktansvärt politiskt inkorrekta.

Men ett råd till dom är väl i så fall att hålla sig till det politiskt inkorrekta och inte försöka göra nåt mitt i mellan utan att vara ordentligt pålästa.

Författare:  Laban [ sön 09-03-29 14:39 ]
Inläggsrubrik: 

Ja du är ju batteritillverkningsexpert så du borde ju veta..

Skämt åsido, vi pratar om en bil som potentiellt börjar tillverkas 2011, där batterierna ska ha en garanti på 7-10 år. De första batteripacken ska då bytas ut runt 2018. Då är det nog inte helt omöjligt att ett batteripack i denna storlek kan kosta en bit under 5000$.

Men givetvis är det en uppskattning från deras sida. Dom är dock inte ensamma om att tro att priserna på batterier ska gå ner en hel del, tvärtom.

Dom är heller inte ensamma om att tro och uppskatta, kolla ex cellulosaetanolutvecklarna och deras prisuppskattningar.

Författare:  Laban [ sön 09-03-29 15:17 ]
Inläggsrubrik: 

Ordnung skrev:
Jag är emot hela den där jargongen att det kommer bli oh så mycket bättre inom kort - nackhåren reser sig.

Vad har du själv för något reellt stöd för att batterierna kommer bli så billiga? Är du faktiskt i elbilsbranschen? Eller är det bara en allmänt positiv nyliberal tro?


Saker o ting brukar bli billigare och bättre när dom utvecklas. Kolla ex plasma-tv, lcd osv. Kan inte se varför detta inte skulle gälla batterier.

Lite historik kring detta:

http://electronicdesign.com/Articles/In ... cleID=1628

Citat:
For example, when the 18650 cylindrical was introduced in 1992, it provided 1000 mAh of capacity and cost about $10. Today, the same size cell offers capacities of 2000 mAh (or higher) for $2.50.1


Dubbla densiteten och 1/4 av priset på 10 år, fram till 2002 då. Hur det har sett ut efter det hittade jag inte vid en snabb sökning men jag gissar nog på att det fortsätter att gå framåt.

Författare:  Laban [ mån 09-03-30 19:15 ]
Inläggsrubrik: 

Första köparen har fått en provtur:

http://www.autobloggreen.com/2009/03/30 ... #continued

Intressant instrumentpanel, en enda stor lcd skärm. Inga tryckknappar överhuvudtaget. Jag undrar faktiskt om inte det kan vara en billig lösning för ett företag som Tesla. LCD skärmar kostar ju ingenting i dagens läge, vet inte riktigt hur mycket tillägg det är för en tryckkänslig skärm men jag tror inte det är några fantasisummor. Sen slipper man x antal reglage och knappar med detta. Frågan är väl då hur det fungerar i slutändan, det måste man nog testa för att se. Men rimligtvis borde det kunna fungera rätt bra, för att inte säga betydligt bättre än det plotter man ser idag på vissa bilar. Här gör det att konfigurera på olika sätt, man nämner Themes osv vid provkörningen.

Det man kan vara tveksam till är väl energiförbrukningen men det går förstås att släcka ner allting när det inte används. Kör man med led-bakgrundsbelysning så kan man också potentiellt låta bara delar av skärmen vara igång om man ex alltid vill visa vilken låt som spelas osv. Om man nu verkligen behöver det, räcker nog bra om allt lyser upp då man trycker på skärmen.

Sida 1 av 12 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/