Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 13:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-03-19 08:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
GM söker inte konkurs - men högre bensinskatt
Pär Brandt - 2009-03-19 07:56

General Motors koncernchef Rick Wagoner anser att han blivit felciterad - företaget ser inte konkurs som något önskvärt alternativ. Däremot öppnar Wagoner upp diskussionen om höjd skatt på bränsle i USA - en fråga som hittills varit tabu!

Rick Wagoner vill ta upp det som hittills varit tabu - höjd bensinskatt!
Under mitten av veckan publicerades det flera artiklar, även i Sverige, där General Motors koncernchef Rick Wagoner menade att en konkurs var en tänkbar väg för GM att rekonstruera. De flesta artiklar baserade sig på en frukostintervju som amerikanska "The Wall Street Journal" deltog i och det var därifrån som citatet kom.
Intrycken från intervjun verkar dock vara rätt hårt dragna och på GM:s egen blogg "GM Fastlane Blog" har man lagt ut texten från frågestunden i sin helhet. Där står det att Wagoner ser betydande risker med en konkurs och att 99 procent av det man kan uppnå via en konkurs går att uppnå även utanför ett konkursförfarande.
"Det är mest förnuftigt att ur allas synvinkel att göra rekonstruktionen utanför konkursdomstolen," sa Rick Wagoner. "Vi måste visa att vi kan göra det och jag tror att det är möjligt. Men vi är inte där ännu."

I USA ska man akta sig för att använda "the N word" och för amerikanska politiker med ambitioner att bli omvalda har bensinskatt varit ett nästan lika farligt ord. Historiskt har bensinskatten alltid varit försumbart låg i USA, med undantag av vissa delstater som lägger på en blygsam skattesats på bensinen.
Hela den amerikanska bilkulturen och fordonsflottan bygger på det faktum att bensinen är billig. Men kraven på lägre utsläpp har gett nya federala lagar om lägre bränsleförbrukning, som gradvis skärps. För att kunna införa bränslebesparande teknik som till exempel hybrider behöver biltillverkarna plocka ut ett högre pris, men det blir svårt att motivera för konsumenterna om bränslepriset är fortsatt lågt och besparingen liten i dollar räknat.

GM:s avgående produktchef Bob Lutz har i flera av sina senaste intervjuer suckat över bränslepriserna och förutspått ett mycket tufft scenario där det blir mer eller mindre omöjligt att sälja plugin-hybrider som Chevrolet Volt i USA. Bilen blir helt enkelt för dyr i förhållande till det kunden tjänar in på lägre driftkostnader.
I ett oväntat uttalande har nu Rick Wagoner sagt att höjd bensinskatt är "ett förslag som är väl värt att fundera över." Wagoner sa att bensinpriserna borde vara garanterade att inte gå under fyra dollar per gallon, vilket skulle göra att de amerikanska bensinpriserna hamnar ungefär på samma nivå som i Europa. Wagoner uttryckte också sin tillfredställelse över frågan äntligen är uppe på bordet och kan diskuteras - och han är därmed den första av toppcheferna inom bilindustrin som rakt ut säger det som tidigare varit tabu.

Det genomsnittliga bensinpriset i USA är nu åter nere i under två dollar per gallon, vilket grovt räknat blir kring fem kronor per liter. De låga bensinpriserna har märkbart påverkat försäljningen av hybridmodeller, som sjunkit mer än den genomsnittliga nedgången.
Hur går det då för utvecklingen av Chevrolet Volt? Jodå - GM hälsar att tidsschemat hålls och det innebär att bilen ska vara förserieklar till sommaren (provkörningar för media är att vänta) samt ska börja levereras till konsument i november 2010 - som tidigare utlovat.


http://www.automotorsport.se/news/17510/gm-söker-inte-konkurs--men-högre-bensinskatt/

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-19 16:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Du menar att sveriges främsta exportprodukt är våra skatter...?
Tror det är bra att Gm vågar väcka frågan, tillverkarna har alltid varit rädda för detta innan, eftersom de inget haft på hyllan.
Nu är det ju annorlunda, när alla SUV-fabriker redan är stängda.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb lör 09-04-11 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-03-19 17:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Är det inte Absolut Vodka som är (var) den klart största exportprodukten?

Etanol, det naturliga bränslet! 8) 8) 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 09-03-20 08:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
nyfiken skrev:
Är det inte Absolut Vodka som är (var) den klart största exportprodukten?

Etanol, det naturliga bränslet! 8) 8) 8)


All Absolut Vodka tillverkas fortfarande i Åhus.

Bild

Även jag är skeptisk till de nya ägarna. Rätt vad det är tror de att de kan behandla varumärket hur som helst, ha tillverkningen var som helst och ändå behålla trovärdighet och försäljning (jämför med GM:s försök att flytta tillverkningen av SAAB till Rüsselsheim och introducera modellerna 9-7X och 9-2X i USA som inte hade ett dugg med SAAB att göra).

GM:s åsikt i den amerikanska drivmedelsskattefrågan är inget radikalt och tyder ju inte på att de bryr sig ett dugg om miljön. Som också framgår av artikeln handlar det bara om att de spenderat massor av pengar för att få fram hybridbilar att placera i mässhallarna. Nu vill de kunna sälja de, men ser konsumenten att de sparar så lite bränsle att det skyhöga priset på bilen inte går att tjäna in finns det två vägar att gå: Antingen gör GM ännu effektivare motorer (mer utgifter) eller så sänker de priset på bilen (lägre vinst per bil). Eller så höjer staten bensinskatten (inga utgifter för GM).

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 09-03-20 10:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Som också framgår av artikeln handlar det bara om att de spenderat massor av pengar för att få fram hybridbilar att placera i mässhallarna. Nu vill de kunna sälja de, men ser konsumenten att de sparar så lite bränsle att det skyhöga priset på bilen inte går att tjäna in finns det två vägar att gå: Antingen gör GM ännu effektivare motorer (mer utgifter) eller så sänker de priset på bilen (lägre vinst per bil). Eller så höjer staten bensinskatten (inga utgifter för GM).


Givetvis handlar det om pengar. Sen kan det förstås vara så att det ligger i USA's intresse att minska oljeberoendet så det behöver inte vara en dålig ide även om det också finns kapitalistiska intressen bakom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-04-11 19:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vi får ju trots allt inte glömma att det kapitalistiska systemet ändå fått vittring på en enkel och billig lösning på problemet.

Etanolbilar finns redan både begagnade och flera nya, att tillgå, och börjar folk efterfråga E85 pga några cent billigare driftskostnad än med bensin, ja kan det hela rulla på i en väldig fart.
Och det blir inte hybridbilarna som blir vinnarna...

Så har det gått i historien många ggr om, en oväntad vändning helt enkelt.
Det kanske inte hybridfantasterna tänkt på, men vad spelar det för roll...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-13 07:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det är lustigt att de bilar som går på biobränslen ofta har lite äldre motortyper och aldrig (?) i kombination med hybridteknik. Känns som om bilbranschen inte riktigt har satsat fullt ut på ex etanol ännu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-13 18:32 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Frågan är lite vad jänkarnas inställning till etanol är egentligen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-13 19:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Det är lustigt att de bilar som går på biobränslen ofta har lite äldre motortyper och aldrig (?) i kombination med hybridteknik. Känns som om bilbranschen inte riktigt har satsat fullt ut på ex etanol ännu.


Nej, de har de inte.
Men säljer de, bättre än hybrider vilket har fokus just nu, så ska du snart få se på ändring.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-14 05:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
kalle skrev:
Frågan är lite vad jänkarnas inställning till etanol är egentligen...


Intresset för etanol i sig verkar ändå vara rätt stort , mycket kapital har investerats och det även från privata investerare. Gäller väl främst olika cellulosaetanolalternativ.

Men jag tror ju som sagt att det bara handlar om pengar, inget annat. Man vill göra sig av med oljeberoendet och om oljepriset går upp så är alternativen intressanta, inte annars. Sen ska man väl dock komma ihåg att fabriker osv inte byggs över en dag, att det som händer inte syns lika mycket i media beror förstås en hel del på medierna. Dvs, när oljan kostar 150$/fat så vill folk läsa om alternativen, då skriver man om alternativen. När det är ekonomisk kris så vill folk läsa om det, då skriver man om det..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-14 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
"Gärna elmotor, men först en rejäl etanolmotor."
(känd forumdebattör)

På de amerikanska bilmässorna liksom de europeiska är (ladd-)hybrider superheta, medan etanolbilar lyser med sin frånvaro. Det tar bil-"journalister" som intäkt för att det är hybrider som tillhör framtiden, medan etanolbilar är passé. Antalet olika bilmodeller i bilhallarna och vad som verkligen säljer spelar mindre roll. Dels förstår man inte att teknikerna kan och bör kombineras och dels gör man allt för att fortsätta skriva ner etanol.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011