http://www.autobloggreen.com/2009/03/31 ... /#comments
I artikeln pratar man om diesel, den ska klara NOx krav osv utan några efterbehandlingssystem. Turbinen i fråga levererar 30 kWh, 40 hk. Skulle definitivt räcka för mindre elbilar.
En kommentar från autobloggreen:
Citat:
microturbine pros:
1 small
2 light
3 low maintenance
4 multi-fuel capable
5 very low emissions
microturbine cons:
1 not good for start-stop or low power operation
2 approx. 28% efficiency at best operating levels
3 expensive (at low volume)
4 hot exhaust
28% effektivitet är väl dock inget att skryta om, då är också kravet att det är en seriehybrid men det spelar kanske mindre roll. Men å andra sidan, tänker man tanken att den ska sitta i en elbil med lite längre räckvidd på el, låt säga 15-20 mil, där räckviddsförlängaren potentiellt används väldigt sällan. Då blir det kanske andra kriterier som är mer intressanta, som nämndes ovan små, mindre underhåll, klarar olika typer av bränsle, låga utsläpp. Man kan också tycka att de borde vara billiga vid massproduktion. Sen har man förstås nytta av överskottsvärmen i kallare klimat.
Ex multibränsle:
http://envirofuel.com.au/2007/07/08/vel ... ncept-car/Citat:
The battery pack is charged by a micro-turbine capable of running on ethanol, methanol, biodiesel, petrol or diesel.