Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: fre 12-08-17 13:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Konstigt, detta var ju framtiden??

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: fre 12-08-17 18:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Det ÄR framtiden. Dock är vi inte i framtiden nu utan i nutiden. :)

Skämt åtsido, jag tror på elbilar, men de får inte kosta så förbaskat mycket mer en en fossilbil. Speciellt inte med så mycket kortare räckvidd.

En iMiev för säg 150000 hade jag troligtvis köpt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: fre 12-08-17 19:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
iMiev var för dyr, för ful, och en rätt dålig bil rent allmänt vad det verkar. Så man är väl inte förvånad över att den inte säljer bra, den dog väl i princip helt när Leaf släpptes.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: fre 12-08-17 19:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är väll därför supermiljöbilspremie -100% teknikneutralt självklart- uppfanns, I stället för att kolla vad som ger mest utsläpps minskning per skattekrona t ex genom att premiera bensinbilskonvertering så skulle elbilar subvensioneras.

I början av året var det hela 366 elbilar i trafik, 3.364.196 bensinbilar, 766.042 dieselbilar, 218.175 Etanol/etanolhybrid, 21.389 Elhybrid, 30 992 gas, 192 övriga och totalt 4.401.352. Idag andelen fossilbilar i nybilsförsäljningen förmodligen är större än för fem år sen.

Det är inte bara jag som bara kör omkring i bilar som är äldre än 18 år, mer än 10% av personbilarna i trafik i Sverige äldre än 18 år. Så hur vi nu ska hinna få en fossilfri fordonsflotta om 18 år (2030) förstår jag inte.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: lör 12-08-18 07:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det är inte bara jag som bara kör omkring i bilar som är äldre än 18 år, mer än 10% av personbilarna i trafik i Sverige äldre än 18 år. Så hur vi nu ska hinna få en fossilfri fordonsflotta om 18 år (2030) förstår jag inte.


Det finns syntetisk bensin/diesel. Vilket också behövs med dagens etanolbilar, om de ska bli helt fossilfria. Sen är väl frågan om det är en bra ide ekonomiskt. Men om inte i dagsläget så kanske om 18 år..

Angående supermiljöbilspremien så hävdar Carlos Ghosn att elbilen redan 2015 kommer att klara sig utan subventioner på ett flertal marknader. Så det kanske är en bra ide att skynda på utvecklingen via en premie som trots allt inte kostar speciellt mycket med tanke på hur få bilar som säljs i dagsläget. Ett bra ex är väl solceller och vad ex Tysklands subventioner har gjort för prisutvecklingen där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: ons 13-08-14 14:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En äldre vintertest av Citroën C-Zero visar att elbilar räckvidd kan minska kraftigt när temperaturen är sub-zero...

Citat:
Efter en hel natts laddning i Vi Bilägares redaktionsgarage var batteriet fyllt till brädden. Trots det indikerade färddatorn att den återstående räckvidden bara var 98 km. När värmen skruvades upp och elpatronen kopplades in, sjönk räckvidden till 60 km! Detta skulle bli en kylslagen resa.

C-Zero har normalt inga problem att hänga med i trafikrytmen. Den vridstarka elmotorn ger full kraft från stillastående och toppfarten är 130 km/tim men då på bekostnad av räckvidden. I den glesa morgontrafiken körde jag norrut på E18 mot Norrtälje i 50 km i timmen.

Det var kallt ute och rutorna immade snabbt igen om jag inte använde fläkten och styrde upp lite luft mot vindrutan. Morgontidiga stockholmare stressade förbi i vad som kändes som mångdubbelt högre fart och jag dristade mig till att slösa lite ström på att lyssna på P1-morgons första ekosändning. C-Zero är standardutrustad med en navigator från Garmin. Enligt den var det 142 km kvar till Forsmark men färddatorn informerade om att återstående räckvidd var 106 km.


Citat:
Själva vetskapen om den begränsade räckvidden gör elbilsföraren illa till mods. Tyvärr underblåser elbilstillverkarna problemet genom att lämna glädjekalkyler om hur långt det går att köra på en laddning. Trots en uppgiven räckvidd om 150 km och extremt försiktig körning med minsta möjliga användning av extra strömförbrukare är vårt batteri tömt efter 10,6 mil.


Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: tor 13-08-15 07:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja det är väl iofs något fel på en elbil om den inte får sämre räckvidd på vintern (lite spillvärme -> värma kupen mha batteriet). Men, C-Zero är kanske inte några bra exempel heller, jämför ex med Tesla Model S som fungerar alldeles utmärkt på vintern. Elon hävdar 20% sämre räckvidd vid -20 C för Model S vilket jag tycker är helt ok.

Med det inte sagt att det inte är ett problem som man måste jobba med, speciellt för elbilar som från början inte har speciellt lång räckvidd. Renault har ex senarelagt ZOE'n i Sverige just för att förbättra köldegenskaperna:

http://blixtgordon.wordpress.com/2013/0 ... ng-av-zoe/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: tor 13-08-15 10:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Grundfelet är såklart att alla bilars energi förbrukning i verkligheten är mycket större än vad standardiserade körcykel /fariksuppgifter får oss att tro. I en elbil kan detta bli riktig problematiskt eftersom de redan har mycket kortare räckvidd än vanliga bilar och det dessutom inte enkelt går att snabbt tanka elbilen längs vägen eller ta med några extra reservdunkar för att tanken är för liten.

Eftersom batteriets effekt minskar när batteriet kyls ner av kallt väder minskar körsträckan vid kallt väder, det kan kompenseras med elektrisk uppvärmning av batteriet men det kostar också energi som då inte kan användas för att driva bilen.

När det är kallt ute ökar rull och luftmotståndet och i vinterväglag med vinterdäck blir det ännu högre rullmotstånd.

Om kupen (och batteriet) måste värmas med el drabbar det såklart också täckvidden, 4kW värmaren i Miev t ex kan jämföras med att 10kW kan räcka för att hålla i 100km/t på sommaren. En värmepump / mvänd AC kan då vara effektivare så länge det inte är allt för kallt och inte för fuktigt annars isar kylaren lätt igen.

En lösningen är att montera ett större batteri (som Tesla), en annan lösning är en range-extender (som Ampera/Pius plugin) som kan ge både värme och el på vintern, dessutom kan man då aldrig bli stående med tomt batteri.

Båda lösningar bidrar att (el)bilen blir ännu dyrare att äga än en konventionell bil trots de lägre driftkostnader, tom efter skattebidrag och när man kan ladda de gratis blir de dyra aternativ för de flesta.

En tredje lösning är en bränsledriven kupevärmare som även kan värma batterierna (Volvo, äldre PSA/Renault elbilar) , det är inte gratis heller men troligtvis det billigaste alternativ för att klara riktig kallt väder.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: tor 13-08-15 12:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
En lösningen är att montera ett större batteri (som Tesla), en annan lösning är en range-extender (som Ampera/Pius plugin) som kan ge både värme och el på vintern, dessutom kan man då aldrig bli stående med tomt batteri.

Båda lösningar bidrar att (el)bilen blir ännu dyrare att äga än en konventionell bil trots de lägre driftkostnader, tom efter skattebidrag och när man kan ladda de gratis blir de dyra aternativ för de flesta.


Man kan väl iofs diskutera om en Tesla är dyrare att äga än en konventionell bil i samma klass. Men det är å andra sidan en bil i övre klassen, men lyckas man släppa en 30+ mils bil för 35 000 $ om 3-4 år så gissar jag på att den blir relativt billig att äga. En räckviddsförlängare som i Ampera/Volt/Prius har jag dock svårt att någonsin se som en billig lösning. Det räcker med att se BMW I3 som har en räckviddsförlängare som endast bör användas i nödfall pga begränsad effekt och som (vad jag har läst) inte kan värma kupe/batteripack. Och ändå kostar den 35 000 kr. Man får som jag nämnt i BMW I3 tråden rätt mycket batteri för 35 000 kr.

Citat:
En tredje lösning är en bränsledriven kupevärmare som även kan värma batterierna (Volvo, äldre PSA/Renault elbilar) , det är inte gratis heller men troligtvis det billigaste alternativ för att klara riktig kallt väder.


Ja kan man få en sån för <= 10000 så tycker jag att det är en bra ide. Bara jag som har bilen i garage och som kör mina 5 mil dagligen kan välja att aldrig använda den. Vill slippa tank i tid och otid om det går och de klarar alla vanliga elbilar idag oavsett väder. Speciellt om jag laddar på jobbet vilket mest troligt går att ordna. Men det är klockrent att ex om man går på bio kan ställa en timer och få etanolvärmaren starta nån timme innan filmen slutar, värma kupe + batteri, i de fall man inte har tillgång till laddstolpe.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: tor 13-08-15 16:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
I både Toyotas elbil från början på tjugohundratalet och bränslecellsbilen har man hermetiskt sluten värmepump för att hålla värmen i bilen och för att få kyla.

http://circa.europa.eu/Public/irc/env/m ... N_1.0_&a=d
Jag vet inte vad man har i senaste RAV-4EV som går på el.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: tor 13-08-15 19:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Har inte läst något om att nya RAV 4 EV har en värmepump, däremot hade tydligen den gamla modellen det. Tesla har vad jag vet inte det heller. Renault ZOE och 2013 Nissan Leaf har också värmepump ska kanske sägas. Problemet med ZOE'n är väl mer batteriet eftersom den inte har ett vattenkylt batteripack.

Frågan är varför inte Tesla har det, de kanske har bedömt att med den storlek de har på batteriet och att vinsten vid -20 C lär vara obefintlig så kostar är det inte värt det. Alternativt så kanske det har med underleverantörer att göra eftersom det inte är något som sitter i dagens bilar med förbränningsmotorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: tor 13-08-15 20:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Här om RAV-EV4 kombinerade kyl och värmepump på den tidigare bilen tror jag.

http://www.evchargernews.com/miscfiles/ ... ioning.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: tor 13-08-15 20:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
I både Toyotas elbil från början på tjugohundratalet och bränslecellsbilen har man hermetiskt sluten värmepump för att hålla värmen i bilen och för att få kyla.

http://circa.europa.eu/Public/irc/env/m ... N_1.0_&a=d
Jag vet inte vad man har i senaste RAV-4EV som går på el.


Intressant, läste att denna expirimentella CO2 VP har bättre verkningsgrad än VP med conventionella med 134a gas och ger 5kW värme vid -20°C men inte hur mycket el den då förbrukar.

PRIUS skrev:
Här om RAV-EV4 kombinerade kyl och värmepump på den tidigare bilen tror jag.

http://www.evchargernews.com/miscfiles/ ... ioning.pdf


Den ger 4000W värme vid 3000W elförbrukning men de uppger inte vid vilken yttertemperatur det är.

Det som jag tror kan vara besvärlig med VP lösningar är att undvika att kylaren isar igen när det är blöt (snö) ute.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011