aryan skrev:
En lösningen är att montera ett större batteri (som Tesla), en annan lösning är en range-extender (som Ampera/Pius plugin) som kan ge både värme och el på vintern, dessutom kan man då aldrig bli stående med tomt batteri.
Båda lösningar bidrar att (el)bilen blir ännu dyrare att äga än en konventionell bil trots de lägre driftkostnader, tom efter skattebidrag och när man kan ladda de gratis blir de dyra aternativ för de flesta.
Man kan väl iofs diskutera om en Tesla är dyrare att äga än en konventionell bil i samma klass. Men det är å andra sidan en bil i övre klassen, men lyckas man släppa en 30+ mils bil för 35 000 $ om 3-4 år så gissar jag på att den blir relativt billig att äga. En räckviddsförlängare som i Ampera/Volt/Prius har jag dock svårt att någonsin se som en billig lösning. Det räcker med att se BMW I3 som har en räckviddsförlängare som endast bör användas i nödfall pga begränsad effekt och som (vad jag har läst) inte kan värma kupe/batteripack. Och ändå kostar den 35 000 kr. Man får som jag nämnt i BMW I3 tråden rätt mycket batteri för 35 000 kr.
Citat:
En tredje lösning är en bränsledriven kupevärmare som även kan värma batterierna (Volvo, äldre PSA/Renault elbilar) , det är inte gratis heller men troligtvis det billigaste alternativ för att klara riktig kallt väder.
Ja kan man få en sån för <= 10000 så tycker jag att det är en bra ide. Bara jag som har bilen i garage och som kör mina 5 mil dagligen kan välja att aldrig använda den. Vill slippa tank i tid och otid om det går och de klarar alla vanliga elbilar idag oavsett väder. Speciellt om jag laddar på jobbet vilket mest troligt går att ordna. Men det är klockrent att ex om man går på bio kan ställa en timer och få etanolvärmaren starta nån timme innan filmen slutar, värma kupe + batteri, i de fall man inte har tillgång till laddstolpe.