Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 19:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Fast så länge kanske vi inte behöver vänta. Mitsubishi sägs ju ska accelera sin produktionsstart av iMiev. Se ex:

http://www.mitsubishimotors.se/iMiev

Citat:
Vi är glada att kunna berätta att elbilen i MiEV börjar säljas i Japan nu under 2009, och under 2010 startar försäljningen i Sverige och Europa. Till Sverige får vi en testbil redan nu i april för visning och vissa testkörningar


Jag läste att dom har tidigarelagt lanseringen med ett år ungefär. Verkar rätt lovande måste jag säga. Ska bli intressant och se vad priset blir. Med en 64hk motor lär den väl dock inte vara världens roligaste bil men det skulle jag nog kunna offra om priset på bilen är det rätta.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-08 08:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul bil! Jag är också nyfiken på priset, pga bateripackets storlek gissar jag att den hamnar på ca 70.000 kr över vad en motsvarande konventionell bil kostar, kanske ca 200.000 kr totalt?

64 hk/47kW räcker säkert mer än väl med elmotors vridmoment, tar man ur högre effekt så drar man bara ur batterierna snabbare pga att deras kapacitet/verkningsgrad minskar vid höga urladdingsströmmar.

Billens batterier är på 16kWh som i teori alltså räcker i 20 minuter vid full effekt, det innebär att de vid full effekt urladdas med 3 ggr cellkapaciteten och det ger redan minskad kapacitet, i ecomoden begränsas säkerligen ögsta strömuttaget så att batterierna inte laddas ut med mer än 1,5-2C (cellkapacitet).

Ur brochyren kan man räkna ut verkningsgraden av batteripaketet, de räknar med att en fullständig laddning kostar €3 vid en elpris på 0,15€/kWh, alltså förbrukas det då 20 kWh, eftersom batteierna har 16 kWh kapacitet motsvarar det 1,25 ggr så mkt energi in än ut, eller 75% verkningsgrad om batterierna då var helt tomma. Det är lite bättre än vad sm uppges för mina lithium batterier
http://www.huanyubattery.com/en/admin/U ... 490944.pdf där det uppges att man mste stopa in 1,5 ggr så mkt energi vid samma laddningstid, (67% verkningsgrad) men det kan hända att batterierna inte laddas ur helt för att de ska hålla längre (80% brukar vara normalt för att de ska hålla 2000 cyklar) och då är det ungefär samma verkningsgrad om man räknar in lite förluster i laddaren och BMS.

Vid snabbladdning förlorar man för övrigt mkt mera energi, mina batterier kräver 2,5 ggr energi in som man får ur om man laddar de på 2,5 timmar, då minskar batteriernas verkningsgrad till 40%.

Eftersom dessa batterierna brukar hålla 2000 laddcyklar och varje laddning ska räcka till 160 km så kan batteriet säkert hålla 32000 mil, om ett nytt batteri kostar ca 70.000 ger det en milskostnad på 2 kr milen, lägg till elförbrukning på 1,25 kWh / mil så blir det en milskostnad ca 3,25 kr/ mil vilket då är svårt att slå!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tor 09-04-09 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-08 08:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Delade tråden, bilen kan få ha en egen.

Här http://www.edmunds.com/insideline/do/Dr ... eId=124867 en liten provkörning av en gnällig biljournalist.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-09 04:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Kul bil! Jag är också nyfiken på priset, pga bateripackets storlek gissar jag att den hamnar på ca 70.000 kr över vad en motsvarande konventionell bil kostar, kanske ca 200.000 kr totalt?


Jag tänkte faktiskt på den summan själv. Men det var mer en gissning, ingen beräkning av batteristorlek kontra pris osv.

Citat:
64 hk/47kW räcker säkert mer än väl med elmotors vridmoment, tar man ur högre effekt så drar man bara ur batterierna snabbare pga att deras kapacitet/verkningsgrad minskar vid höga urladdingsströmmar.


Japp, den ska väl göra 0-100 på 9s, det räcker gott o väl.

Citat:
Ur brochyren kan man räckna ut verkningsgraden av batteripaketet, de räcknar med att en fullständig laddning kostar €3 vid en elpris på 0,15€/kWh, alltså förbrukas det då 20 kWh, eftersom batteierna har 16 kWh kapacitet motsvarar det 1,25 ggr så mkt energi in än ut, eller 75% verkningsgrad om batterierna då var helt tomma. Det är lite bättre än vad sm uppges för mina lithium batterier


Siffran 74% har dykt upp förut när man beräknar verkningsgraden på elbilar så det är nog inte helt felaktigt.

Citat:

Eftersom dessa batterierna brukar hålla 2000 laddcyklar och varje laddning ska räcka till 160 km så kan batteriet säkert hålla 32000 mil, om ett nytt batteri kostar ca 70.000 ger det en milskostnad på 2 kr milen, lägg till elförbrukning på 1,25 kWh / mil så blir det en milskostnad ca 3,25 kr/ mil vilket då är svårt att slå!

/Aryan


Räknar man sedan in lägre servicekostnader på det så ser det rätt bra ut ja.

Angående testet så tog man sig alltså ca 10 mil när radio, AC osv var på. 16 mil är vid ideala förhållanden. Dom nämner också där att priset är tänkt att bli 2.5 miljoner yen, ca 24000$. Det skulle jag i så fall gissa på blir 240 000 i Sverige. Inte direkt billigt för den typen av bil. Japanerna har dock rätt feta subventioner för emissionsfria bilar så det kan förstås tänkas att bilen kan bli billigare i andra länder.

Citat:
For the moment, the i MIEV is a useful city runabout, but it needs a battery pack that's half the size and weight of these lithium-ion cells with twice the range before it can deliver the utility we expect from a real automobile. Right now, the Mitsubishi i MIEV is an emissions solution, not a transportation solution.


Dom kanske skulle ha kollat lite på undersökningar som visar hur folk kör sina bilar i dagligt bruk. iMiev är förstås inte en bil för alla men för familjer som behöver två bilar och för de som bara använder bilen för pendling till jobbet kan den nog fungera alldeles utmärkt. Och definitivt för de som håller sig inom städerna. Och kör man bara längre sträckor 2 ggr/år kan man hyra en bil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-09 09:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Aryan skrev:
Ur brochyren kan man räckna ut verkningsgraden av batteripaketet, de räcknar med att en fullständig laddning kostar €3 vid en elpris på 0,15€/kWh, alltså förbrukas det då 20 kWh, eftersom batteierna har 16 kWh kapacitet motsvarar det 1,25 ggr så mkt energi in än ut, eller 75% verkningsgrad om batterierna då var helt tomma. Det är lite bättre än vad sm uppges för mina lithium batterier


Siffran 74% har dykt upp förut när man beräknar verkningsgraden på elbilar så det är nog inte helt felaktigt.


Beräkningar om elbilars effektivitet tycker jag har en tendens att vara lite överoptimistiska om man jämför det med vad de är i verkligheten. Se t ex denna graf fr evworld Sverige där laddare + batterier och drivningen antas ha (90% x 95% )85% respektiva 90% verkningsgrad
Bild

Verkningsgraden i elmotorn och styrelektroniken är nog inte mer än 85% i snitt i en bil utan växellåda. Då får man alltså på 75% x 85% ca 64% och tar man mina batteriers uppgifter blir det 67% x 85% = 57% totalverkningsgrad från eluttag till hjulen (med värme / ac osv avstängd).
Snabbladdar man batteriet på 2,5 timmar i stället för 7,5 timmar nästan halveras verkningsgraden till 34% från uttag till hjul

Givetvis har elbilen en massa fördelar ändå om man har förnyelsebar el i batteriet, jag skulle t ex tippa att man kommer dubbelt så långt på en Nm3 biogas om man gör el av det och laddar elbilen med elen än om man bränner upp det i en förbränningsmotor. Man slipper då enegri förlusterna och metanläckaget av uppgraderingen samt får ut värme i värmekratverk Dessutom kan biogasturbiner liksom vattenkraft vara en väldig bra reservkraft till vindkraftverk t ex när det inte blåser så mkt.

Laban skrev:
Aryan skrev:
Eftersom dessa batterierna brukar hålla 2000 laddcyklar och varje laddning ska räcka till 160 km så kan batteriet säkert hålla 32000 mil, om ett nytt batteri kostar ca 70.000 ger det en milskostnad på 2 kr milen, lägg till elförbrukning på 1,25 kWh / mil så blir det en milskostnad ca 3,25 kr/ mil vilket då är svårt att slå!

/Aryan


Räknar man sedan in lägre servicekostnader på det så ser det rätt bra ut ja.


Tror du inte man kan kvitta de högre servicekostnaderna mot kapitalkostnaderna av högre inköpspriset? [/quote]

Laban skrev:
Angående testet så tog man sig alltså ca 10 mil när radio, AC osv var på. 16 mil är vid ideala förhållanden. Dom nämner också där att priset är tänkt att bli 2.5 miljoner yen, ca 24000$. Det skulle jag i så fall gissa på blir 240 000 i Sverige. Inte direkt billigt för den typen av bil. Japanerna har dock rätt feta subventioner för emissionsfria bilar så det kan förstås tänkas att bilen kan bli billigare i andra länder.


Alla elfordons räckvidd anges under optimala förhållanden och lugn körstil, verkar det som man ska ha nog ta de med en nypa salt precis som fabriksuppgifter om bränsleförbrukning har en tendens att vara svår uppnåeliga.

Laban skrev:
Aryan skrev:
For the moment, the i MIEV is a useful city runabout, but it needs a battery pack that's half the size and weight of these lithium-ion cells with twice the range before it can deliver the utility we expect from a real automobile. Right now, the Mitsubishi i MIEV is an emissions solution, not a transportation solution.


Dom kanske skulle ha kollat lite på undersökningar som visar hur folk kör sina bilar i dagligt bruk. iMiev är förstås inte en bil för alla men för familjer som behöver två bilar och för de som bara använder bilen för pendling till jobbet kan den nog fungera alldeles utmärkt. Och definitivt för de som håller sig inom städerna. Och kör man bara längre sträckor 2 ggr/år kan man hyra en bil.


Visst, och det finns säkert köpare även om det inte direkt skulle visa sig vara någon ekonomisk besparing jämfört med en vanlig bil.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tor 09-04-09 10:45, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-09 10:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Tror du inte man kan kvitta de högre servicekostnaderna mot kapitalkostnaderna av högre inköpspriset?


Jag antar att du tänker på räntekostnader för de extra 70 000 du antog i detta fall. Det kan nog stämma i så fall. Å andra sidan bör man inte få några otrevliga reperationer av växellådor osv heller som kan dyka upp i "vanliga" bilar. Byte av kamrem, startkrans , momentomvandlare i automadlåtan ala 21 000 kr som jag fick göra i en gammal Audi ex. Nu drabbar det förstås inte alla men det bör i alla fall vara mindre sånt i en elbil.

Citat:
Alla elfordons räckvidd anges under optimala förhållanden och lugn körstil, verkar det som man ska ha nog ta de med en nypa salt precis som fabriksuppgifter om bränsleförbrukning har en tendens att vara svår uppnåeliga.


Så är det förstås. Man får hoppas på att det kommer nån norm för att mäta med AC, värme, kyla osv.

Aryan skrev:
Visst, och det finns säkert köpare även om det inte direkt skulle visa sig vara någon ekonomisk besparing jämfört med en vanlig bil.


Det gör det med all säkerhet, kan nog t.o.m vara lite dyrare, initiellt i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-09 16:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Tror du inte man kan kvitta de högre servicekostnaderna mot kapitalkostnaderna av högre inköpspriset?


Jag antar att du tänker på räntekostnader för de extra 70 000 du antog i detta fall. Det kan nog stämma i så fall. Å andra sidan bör man inte få några otrevliga reperationer av växellådor osv heller som kan dyka upp i "vanliga" bilar. Byte av kamrem, startkrans , momentomvandlare i automadlåtan ala 21 000 kr som jag fick göra i en gammal Audi ex. Nu drabbar det förstås inte alla men det bör i alla fall vara mindre sånt i en elbil.


Ja jag menar de extra kostnader för elbil jmfd konventionell bil. Om iMiEVen kostar 240.000 lär merkostnaderna bli ca 100.000.

I milskostnaden har jag bara delad inköpspris/km. Elbilar har nog mindre underhåll, fast oväntade dyra reperaioner kan nog inte helt ueslutas med ny teknik, en och annan battercel, 12V omvandlare, laddare eller motorstyrning lär nog paja efter att garantin har gått ut.

Laban skrev:
aryan skrev:
Alla elfordons räckvidd anges under optimala förhållanden och lugn körstil, verkar det som man ska ha nog ta de med en nypa salt precis som fabriksuppgifter om bränsleförbrukning har en tendens att vara svår uppnåeliga.


Så är det förstås. Man får hoppas på att det kommer nån norm för att mäta med AC, värme, kyla osv.


Ja, det vore även bra att veta förbrukningen med dessa påslagen i konventionella bilar såklart.

Laban skrev:
aryan skrev:
Visst, och det finns säkert köpare även om det inte direkt skulle visa sig vara någon ekonomisk besparing jämfört med en vanlig bil.


Det gör det med all säkerhet, kan nog t.o.m vara lite dyrare, initiellt i alla fall.


Ja om inte annat lär vattenfall köpa ett gäng för att försköna sin miljöprofil :-).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tor 09-04-09 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Elbilar.
InläggPostat: tor 09-04-09 21:17 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev"Elbilar har nog mindre underhåll, fast oväntade dyra reparationer kan nog inte helt uteslutas med ny teknik, en och annan battericell, 12V omvandlare, laddare eller motorstyrning lär nog paja efter att garantin har gått ut."
Priusen , har en kombinerad laddare motorstyrning som verkar ha gått sönder vid väldigt få tillfällen så är det den kvalitén som elbilarna kommer med lär det bli få fel på elbilarna.400-500kr vill bilskroten ha för en Priusstyrning/laddare så det kanske inte bli så dyrt att byta om den går sönder efter garantins utgång.


Så här långt kommer man vid olika hastigheter.
http://www1.eere.energy.gov/vehiclesand ... a_rav4.pdf

Så här kan dom se ut.
http://www.stefanoparis.com/piaev/WhyWe ... arade.html
Svar på frågor om elbilar.
http://pluginamerica.org/learn-about-pl ... tions.html

EVs powered by the US electrical grid are cleaner than gas, E85, biodiesel & fuel cells.
Påstår man nederst på den här sidan.
http://pluginamerica.org/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-04-11 07:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Ja jag menar de extra kostnader för elbil jmfd konventionell bil. Om iMiEVen kostar 240.000 lär merkostnaderna bli ca 100.000.

I milskostnaden har jag bara delad inköpspris/km. Elbilar har nog mindre underhåll, fast oväntade dyra reperaioner kan nog inte helt ueslutas med ny teknik, en och annan battercel, 12V omvandlare, laddare eller motorstyrning lär nog paja efter att garantin har gått ut.


Jag menade att om man har räknat med inköpspriset i kostnaden per km så kan man inte ta med det högre priset igen. Om man nu har räknat med potentiell ränta osv också.

Citat:
Ja, det vore även bra att veta förbrukningen med dessa påslagen i konventionella bilar såklart.


Ja det är förstås intressant även där. Problemet är väl då kanske lite större i en elbil eftersom räckvidden inte är densamma, åtminstone om priset ska vara humant. Det är en viss skillnad på 10 mils och 16 mils räckvidd, pendlar man 10 mil och inte kan ladda bilen på arbetsplatsen så skulle inte jag vilja köra den bilen till jobbet.

Citat:
Ja om inte annat lär vattenfall köpa ett gäng för att försköna sin miljöprofil :-).

/Aryan


Jag håller med, det lär nog finnas institutioner, kommuner osv som köper in bilar trots ett högre pris. På samma sätt som man idag köper in hybridbussar osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-04-12 11:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Detaljer om lanseringen av iMiev globalt:

http://www.autobloggreen.com/2009/04/11 ... iev-plans/

Finns lite mer allmän info också, ex:

Citat:
When the car goes on sale in Japan later this year, it will cost roughly U.S.$30,000 after Japanese tax incentives and rebates. This is the cost to the customer with the batteries included (not leased). While this number is not easily transferable to what the car would cost in the U.S., Koenig said, "you can go from a base like that and kind of figure it out."


30 000$ efter rabatter, alltså inte direkt billig så här i början. Men det är klart, säljer dom alla dom kan tillverka ändå så spelar det mindre roll.

Problemet produktionsmässigt gäller förstås batterierna:

Citat:
Koenig said, "Right now, GS Yuasa is our source of batteries, through the joint venture we've done with them. I think 10,- or 12,000 is the maximum volume at the beginning. We're working on figuring out a way to get greater battery production, but that's going to mean an investment in a plant somewhere to produce more. We haven't made a decision on where that plant would be located, whether that be in Japan or North America or Europe. That's the biggest drawback right now."


Krävs fabriker alltså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-04-25 22:42 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Mitsubishi'n var uttstilt på Klimabil 2009 i dag. Det var jo faktisk en skikkelig bil med (relativt) god plass i baksetet og noe bagasjeplass. Den havner jo i en helt annen klasse enn Buddy og Reva. Skulle prisen bli ~200kNOK, så burde den være konkurransedyktig med mange andre biler type Corsa, siden alle biler er dyre her i Norge.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-23 18:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autobloggreen.com/2009/06/23 ... on-coming/

Mitsubishi planerar att halvera priset till mitten av 2010 talet, alltså inom ~5 år. 2013 kommer det en pluginhybrid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-13 13:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
För 10 år sedan byggde PSA rätt bra elbilar själva med NiCd batterier som var "state-of-the-art" då, men nu verkar de inte villa göra en större ansats själva utan sättar bara en annan logo på Miev-en.

http://www.carmagazine.co.uk/News/Searc ... t-picture/
http://www.carmagazine.co.uk/News/Searc ... tsubishi-/

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-15 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
På samma sätt som med ex Outlander -> C-Crosser. Ser inget direkt fel i det. Redan innan tillverkarna började prata på allvar om elbilar så ökade samarbeten mellan dom och nu när kostnaden för denna utveckling ska tas så är det förstås naturligt att det sker än mer samarbeten.

Hybridsystemet för denna utvecklas ex av GM, Daimler, BMW och Chrysler

http://green.autoblog.com/gallery/2010- ... -hybrid/#3

Men visste hade det varit roligare om dom åtminstone separerade sig lite mer på själva karossen. Och jämför man med Nissan-Renault samarbetet så är det en viss skillnad:

http://green.autoblog.com/2009/11/13/re ... in-turkey/

http://green.autoblog.com/2009/11/09/re ... angoo-van/

http://green.autoblog.com/2009/10/20/to ... duction-i/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitsubishi i MiEV
InläggPostat: fre 12-08-17 10:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De verkar sälja sämre än förväntat och nu har produktionen för Citroën C-Zero och Peugeot Ion stoppats, se

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 516575.ece

Citat:
Mitsubishi stoppar tillverkningen av elbilen Imiev för försäljning som franska Citroën C-Zero och Peugeot Ion.

Orsaken är att bilarna säljer avsevärt sämre än förväntat. Enligt branschtidningen Automotive News är tillverkningsstoppet tillfälligt, men det finns ingen uppgift om när tillverkningen ska återupptas.

Under årets första sex månader har färre än tusen bilar av vardera märket sålts. I överenskommelsen med Mitsubishi ingick leverans av 100000 elbilar. De tillverkas i japanska Mizushima.

Totalt har Mitsubishi tillverkat 28000 bilar av elbilen med något av de tre varumärkena sedan produktionsstarten 2009. Även med Mitsubishis varumärke på bilen säljer den sämre än förväntat, uppger Automotive News.


http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dl ... /120809857

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011