Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 19-11-18 00:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny "svensk" elbil klar.
InläggPostat: tis 09-04-14 14:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3224
Ort: Hässleholm
Citat:
Fiat 500 som elbil med svensk teknik
I dag var det stor premiär i lilla Nödinge strax utanför Göteborg. I den långa fabriksbyggnaden hos Alelion Batteries AB hade en stor skara samlats för att få en glimt av den hemliga elbil som utvecklats på väldigt kort tid – en Fiat 500.

I torsdags damp pressmeddelandet ned som en bomb i inkorgen – ett litet företag i Ale kommun i Västra Götalands län hade slutit avtal med en stor europeisk biltillverkare om att tillverka elbilar på befintliga modeller. Då kom det även fram uppgifter om att den stora tillverkaren är Fiat och att bilen troligtvis är lilla 500.
Mycket riktigt. På premiärvisningen i dag i Alelion Batteries AB:s fabrikslokaler visades, efter en rad tal från styrelseordförande, landshövding med flera, en vit Fiat 500 som kom inkörandes helt tyst och utsläppsfritt.
Bilen är en första prototyp, men helt fungerandes. Den ska dock finslipas innan serieproduktionen sätter igång om några månader. Bilen fick Alelion Batteries AB i sina händer för bara några få veckor sedan. Så arbetet att montera deras eldrivlina har gått på rekordkort tid.

Autoadapt AB, som samarbetar med Alelion Batteries AB, är ett företag som i normala fall handikappanpassar bilar. Deras kontaktnät med de flesta större biltillverkare i världen har legat till grunden för denna helt nya elbil. De hörde av sig till olika biltillverkare och frågade om de kunde tänka sig att leverera en befintlig bilmodell utan motor, transmission, avgassystem, bränsletank med mera för att låta Alelion Batteries AB montera en eldrivlina, i stort sett egenutvecklad, från batteri till delar av elmotorn.
Fiats högsta ledning, som Autoadapt AB har väldigt god kontakt med, nappade genast på idén och försåg det svenska företaget med en Fiat 500.
Alelion Batteries AB:s krav var en bil med minst fyra stjärnor i Euro NCAP så 500:an sågs som en perfekt modell att börja med. För liten bilmodell anser antagligen många av er läsare, men detta är bara startskottet. Fler och större modeller är på gång, Panda och Grande Punto bland annat.
Samtal förs också med Ford, Peugeot och Dacia, bland annat, och inom ett par år är tanken från Alelion Batteries sida att man inte ska behöva ha att välja mellan en elbil eller en elbil, utan i stället mellan olika befintliga bilmodeller med eldrift.
Saab och Volvo däremot, när de tillfrågades visade de i stället, enligt Alelion Batteries, ointresse och ”vi kan själv”-mentalitet.

Alelion Batteries har redan fått beställning på 400 bilar, 100 stycken som ska tillverkas i år och 300 som ska tillverkas nästa år. I fabriken i Nödinge, där drivlinan, inklusive litiumjonbatterierna, både byggs och monteras, ska i slutändan kunna leverera 2 000 till 3 000 bilar årligen.

Den vita Fiat 500:an med eldrivlina som visades i Nödinge i dag är alltså bara en första prototyp. Elmotorn är monterad fram i motorutrymmet, där förbränningsmotorn i vanliga fall sitter. Ovanpå motorn sitter ett batteripack medan ett annat sitter där bränsletanken normalt sitter. Detta är standardkonfigurationen och ger en räckvidd på cirka 10 mil. Som extrautrustning kan man välja till batteripack i kardantunneln och reservhjulsbaljan. Då blir räckvidden 15 respektive 20 mil, beroende på om man valt det ena eller båda tillvalen.
Att de lagt ett batteripack ovanpå motorn beror på bilens vikt och viktfördelning. En Fiat 500 i standardutförande med förbränningsmotor väger 1 050 kilo, vilket även den eldrivna 500:an gör. Med batteripacket adderat ovanpå motorn kom man upp i samma totalvikt och viktfördelning.

Litiumjonbatterierna som används klarar i dag 2 000 laddningscykler. Prestandan i kyla ska enligt Alelion Batteries inte vara någon akilleshäl utan ska klara vårt svenska klimat utan problem.

Vad kommer det att kosta om ett år eller två om man vill köpa en eldriven Fiat, eller något annat märke med teknik från Alelion Batteries? Om produktionen kommer igång på allvar och produktionsvolymen ökar i den takt det är tänkt bör en elkonverterad bil (som 500:an egentligen är) inte kosta mer än en gaskonverterad bil.
Garantier behöver man inte heller oroa sig över då det är Fiats vanliga garantier som gäller, precis som på en med förbränningsmotor. Service görs hos Fiats verkstäder, vilket kanske kan låta illa i och med att Olle Olsson Bolagens avtal med Fiat löper ut i september utan att förnyas. Detta är ingenting att oroa sig för eftersom det i dag antyddes att Fiat själva kommer att gå in på den svenska marknaden och ta över försäljning och service.

Det är inte bara bilar som Alelion Batteries bygger om. De har även ett avtal med motorcykeltillverkaren KTM och har tagit fram ett par enduro-prototyper som fanns vid premiären i dag. Här i har även Swedish Motorsport Industry ett finger med i spelet. De ska faktiskt, tillsammans med Alelion Batteries, ta fram en motorsportklass som helt körs med eldrivna Lotus Super Seven-bilar. Serien väntas dra igång nästa år.

Datum: 2009-04-14 Av: Mattias Rabe Foto: Mattias Rabe


http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-14 17:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
Om produktionen kommer igång på allvar och produktionsvolymen ökar i den takt det är tänkt bör en elkonverterad bil (som 500:an egentligen är) inte kosta mer än en gaskonverterad bil.


Vilket i så fall skulle innebära ? Och för vilket av alternativen (10-15-20 mil) ? Och vem frågar jag egentligen ? :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-14 20:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
Kul, en gaskonvertering kostar väl ca 35 tkr om jag minns rätt, kanske lite optimistika siffror men Fiat 500 är helt "rätt" biltyp för ren eldrift.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ordförklaring
InläggPostat: tis 09-04-14 20:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1925
Ort: 08- och Småland
Jag hoppar in här med en liten språkförklaring, för den som inte är från Västsverige.

Alelion! Vad står det och hur uttalas det?
Detta är tre sammansatta ord, ett svenskt, ett kemiskt och ett engelskt. Ale utatalas ungefär som det låter i t.ex. ordet "mALEs" (i fråga om kvarnar och mjöl). Det är alltså ett urgammalt namn på en bygd norr om Göteborg, utmed Göta Älv. Numera heter även en kommun där Ale. Tudors batterifabrik ligger där.
Det andra ordet Lion är ju både "kemiska" Litiumjon och engelska sammansatt till en s.k. Göteborgsvits.
Rätt fyndigt. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-14 22:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
Ordnung skrev:
Med etanol hade den väl inte behövt kosta mer än bensin?


Nej

Ordnung skrev:
Har Fiat bestämt sig för att motarbeta bränslebytet?


Än så länge finns det iaf bara CNG Fiat modeller, då några etanolförespråkare är de inte.

Ordnung skrev:
Har de kanske tänkt importera tillbaka bilarna sedan? De är ju byggda för italienare.


Nja 400 bilar kan nog lätt säljas i Sverige.

Ordnung skrev:
Hur ser bilreglerna ut i Rom idag?


Det finns det iaf zoner i Rom där vissa smutsigare bilar inte får köras.

Ordnung skrev:
Och klarar de en krock med en SUV? Eller älg?


Fyra stjärnor i Euro NCAP får väl duga?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-14 22:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Den skulle tydligen kosta 400.000:-
Och driftskostnad (inklbatterier hoppas jag!) angavs till 1 kr/mil.
Få se...det betyder att jag, om jag kör 1500 mil/år, tjänat in extrakostnaden på säg 250.000 på bara (250000/5850=42 år)...

(Har jämfört med en någorlunda snål etanolvariant som kan dra 0.7 L/mil och med ett anständigt pris på 7kr/l skulle kosta 4.9:-/mil att köra.)

Det blir nog bara kommuner o statliga verk som kommer att ha råd med sådan lyx...
Men det är klart, Moores lag skall ju alltid räknas in enligt vissa elbilsfantaster, så har vi nog en payoff på 2 år bara inom 8 år!

Vitsigt namn var det iaf! Ale-li-on
Och givetvis borde batteriprojekt drivas i Ale, här har man gjort batterier i decennier.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-15 06:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Kul, en gaskonvertering kostar väl ca 35 tkr om jag minns rätt, kanske lite optimistika siffror men Fiat 500 är helt "rätt" biltyp för ren eldrift.

/Aryan


Ja då pratar dom nog om några år i framtiden misstänker jag. Annars håller jag med, rätt biltyp så här initiellt. Köps säkert av kommuner o liknande trots ett pris som man får anta är rätt högt till en början. 400 000 sa väl Karlmb, lär lite dyrt får man lov att säga :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-15 07:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3224
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
aryan skrev:
Kul, en gaskonvertering kostar väl ca 35 tkr om jag minns rätt, kanske lite optimistika siffror men Fiat 500 är helt "rätt" biltyp för ren eldrift.

/Aryan


Ja då pratar dom nog om några år i framtiden misstänker jag. Annars håller jag med, rätt biltyp så här initiellt. Köps säkert av kommuner o liknande trots ett pris som man får anta är rätt högt till en början. 400 000 sa väl Karlmb, lär lite dyrt får man lov att säga :-)


Det vete fåglarna... Kommuner är säkert jätteentusiastiska till projektet och tycker säkert också att "alla" borde köpa en sådan här bil, men när det kommer till kritan blir det nog inte så många bilar inköpta av kommunerna, inte ens av Ale kommun. Kanske en till kommunledningskontoret. Bara för att kunna visa upp den för gäster utifrån. I övrigt blir det nog mest "snåldieslar". Bensin är ju alla överens om att man ska slopa. Etanol ska man ju inte köra heller. Gas finns det för få tankställen för. Alltså bara diesel kvar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-15 07:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
Stämmer det, 400.000 kr? :shock: Då kan jag också bygga en elbil. Enl http://www.fiat.se/templates_fiat/NewsI ... mid=6498#9 kostar den från 130 tkr ny.

Citat:
Med 1,2 8v motorn leder Fiat 500 klassen i fråga om bränsleekonomi med en blandad förbrukning på 5,1 l/100 km och Co2-utsläpp på 119 g/km


Bilen drar i bensinutförande alltså 4,5 kWh motorn är modern med en massa bränslebesparande åtgärder som t ex upp till 25% EGR (den verkar vara som gjort för etanolkonvertering) men antar att den i snitt har 20% verkningsgrad så behöver elbilen alltså 0,9 kWh / mil från batteriet, den klarar 10 mil på en laddning dvs batteripaketet måste vara 9 kWh. Ett sådan lithium LiFePo paket från Kina + en laddare och batterikontrollenhet osv kostar väl ca 100.000 inkl moms. Då har man ganska gott om pengar kvar för elmotorn motostyrsystem och inbyggnad.

Driftskostnaden 1 kr / mil är nog bara elkostnaden; om bilen drar 0,9 kWh bara från batteriet så är elkostnaden frå uttaget ca 1,4 kWh per mil vid 8 timmars laddning, det gäller då att ha bra elavtal för att klara 1 kr /mil eller också har de räknad med gratis el till laddningen.

Olika länder har olika elmix och CO2 utsläpp per kWh. Norden har en elmix som ger ca 0,15 kg CO2 / kWh och Europa ca 0,5 kg CO2 / kWh
Vid en elförbrukning 1,4 kWh mil blir CO2 utsläppen alltså 0,21 resp 0,7 kg CO2/mil

I bensinutförande släpper den ut 1,35 kg/mil skulle man bygga en etanol fiat 500 som drar 30% mera i snitt 0,663 l sommar och vinteretanol /mil så hamna man på 0,44 kg CO2/mil.

Mest CO2 besparning för pengarna ger alltså tveklöst etanolkonvertering just nu..

/Aryan

PS nu kom mina batterer till elmoppen medan jag skriver detta :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-15 14:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
http://indux.se/ läser jag 12kW motor och 110 km/t max det känns verkligen i underkant med tanke på priset!

Minst 20kW maxeffekt borde bilen ha fått för det priset!

Bild

Kollade med bilregistret, den är reggad som vanlig bensinbil.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-15 15:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Mest CO2 besparning för pengarna ger alltså tveklöst etanolkonvertering just nu..


Det finns väl dock vissa valmöjligheter när det gäller el, vindkraftaval osv, precis som man kan tanka bensin i en etanolbil.

Sen kan jag hålla med om att man kanske inte får så mycket för pengarna om den kostar 400 000 :-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 04:25 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Billigare vore att. Skapa en bil med kortare koerstraecka som standardmodell. Mindre batteripack, helt enkelt. jag vet inte hur mycket lyx denna bil innehaaller men lull-lull ska givetvis inte vara standard.

Goer dem enkla och billiga!

Batteripacket ska enkelt kunna bytas paa en batteristation i de faa fall daa man vill koera elbilen laengre straeckor. Flexibilitet. Olika storlek paa batteripack ska kunna bytas enkelt. En elbil ska byggas fraan scratch till att vara en elbil och inget annat. Daa sparar man en hel del modifiering, vilket blir billigare. Om man gaar in foer massproduktion blir det givetvis ocksaa billigare och Fiat aer ju ett utmaerkt val i Europa.

En elbil som massproduceras med dessa kriterier borde kunna bli extremt billig.

Raekna paa det! :-)

_________________
Medlem av www.aktivdemokrati.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 08:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
Nu klarar fiaten 10 mil på en laddning, vilket säkert är räknad under gynsamma förhållanden t ex inte för många start och stopp. Halverar man det till 5 mil innan bilen ska laddas/bytas halveras i varje fall batterikostnaderna.

Jag tycker 5 mil för en elmoped helt ok men för en bil är det lite väl lite, som pendlingsbil går det väl kanske i de flesta fall om man inte har för långt att åka och kan ladda på jobbet men jag tror många skulle tycka det är för jobbigt att stanna var 5e mil för att byta batterierna.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011