Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 08:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu klarar fiaten 10 mil på en laddning, vilket säkert är räknad under gynsamma förhållanden t ex inte för många start och stopp. Halverar man det till 5 mil innan bilen ska laddas/bytas halveras i varje fall batterikostnaderna.

Jag tycker 5 mil för en elmoped helt ok men för en bil är det lite väl lite, som pendlingsbil går det väl kanske i de flesta fall om man inte har för långt att åka och kan ladda på jobbet men jag tror många skulle tycka det är för jobbigt att stanna var 5e mil för att byta batterierna.

Batterier kommer säkert att bli billigare men idag får man inte de för mindre än $300 /kWh från Kina även om man köper 1 miljon batterier. Fiaten som har 9 kWh så batterier skulle då kunna kosta 25.000 kr i inköp ex tull och moms. Konsumentpriset brukar då bli mångdubbelt högre.

Sedan tillkommer BMS, laddare, elmotor och styrning osv såklart men de kan väl kvittas mot att man slipper sätta in en förbränningsmotor.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 08:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
Nu klarar fiaten 10 mil på en laddning, vilket säkert är räknad under gynsamma förhållanden t ex inte för många start och stopp. Halverar man det till 5 mil innan bilen ska laddas/bytas halveras i varje fall batterikostnaderna.

Jag tycker 5 mil för en elmoped helt ok men för en bil är det lite väl lite, som pendlingsbil går det väl kanske i de flesta fall om man inte har för långt att åka och kan ladda på jobbet men jag tror många skulle tycka det är för jobbigt att stanna var 5e mil för att byta batterierna.


Elbilar med en räckvidd på 5 mil har säkert sina användare som till exempel posten, men för en privatbilist hade det varit bättre med en elmoped som klarade samma sträcka. 5 mil är för lite utan en förbränningsmotor för en privatbilist. Bilen blir då ännu en bil som endast passar i sådana miljöer där kollektivtrafiken är så väl utbyggd att du kan leva ett helt liv utan bil. Skulle du vilja ta dig fram lite smidigare kan dock en elmoped vara befogat, som dessutom är betydligt mer lättparkerad.

Därför kommer jag att hålla mig borta från elen tills denna har kombinerats med en etanolmotor.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 10:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Elbilar med en räckvidd på 5 mil har säkert sina användare som till exempel posten, men för en privatbilist hade det varit bättre med en elmoped som klarade samma sträcka. 5 mil är för lite utan en förbränningsmotor för en privatbilist. Bilen blir då ännu en bil som endast passar i sådana miljöer där kollektivtrafiken är så väl utbyggd att du kan leva ett helt liv utan bil. Skulle du vilja ta dig fram lite smidigare kan dock en elmoped vara befogat, som dessutom är betydligt mer lättparkerad.


Alla vill dock inte köra elmoppe till jobbet, alt kanske bara vissa delar av året.

Sen är det förstås så att många skulle kunna leva utan bil men då pratar vi om radikala förändringar som vi kanske inte är så sugna på att göra. För det är VÄLDIGT bekvämt att ha en bil, slippa vänta på bussar, frakta med sig paket, hundar, barn osv. Dvs, om folk ändå kommer att fortsätta köpa bilar även i dessa områden (troligt) så varför inte en elbil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 11:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Elbilar med en räckvidd på 5 mil har säkert sina användare som till exempel posten, men för en privatbilist hade det varit bättre med en elmoped som klarade samma sträcka. 5 mil är för lite utan en förbränningsmotor för en privatbilist. Bilen blir då ännu en bil som endast passar i sådana miljöer där kollektivtrafiken är så väl utbyggd att du kan leva ett helt liv utan bil. Skulle du vilja ta dig fram lite smidigare kan dock en elmoped vara befogat, som dessutom är betydligt mer lättparkerad.


Alla vill dock inte köra elmoppe till jobbet, alt kanske bara vissa delar av året.

Sen är det förstås så att många skulle kunna leva utan bil men då pratar vi om radikala förändringar som vi kanske inte är så sugna på att göra. För det är VÄLDIGT bekvämt att ha en bil, slippa vänta på bussar, frakta med sig paket, hundar, barn osv. Dvs, om folk ändå kommer att fortsätta köpa bilar även i dessa områden (troligt) så varför inte en elbil.


Visst finns det vissa typer som aldrig kommer att nyttja kollektivtrafiken hur ekonomiskt bättre det än är/blir eller vilka miljöargument man än använder. Då är ju förstås en elbil bättre än en bensin- eller dieselbil. Men detta är ändå än så länge näst bästa (tredje-fjärde bästa?) alternativet efter att åka kollektivt. En sak är säker: Hade alla kört bil av bekvämlighet istället för att nyttja den kollektivtrafik som finns hade alla världens städer kollapsat!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 12:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Svensk el-Fiat – bluff eller inte?
I förra veckan presenterades den första svenska elbilen, en Fiat 500, med pompa och ståt i Nödinge i Västra Götalands län. Företaget bakom, nya EV Adapt, berättade om deras avtal med Fiat om leverans av bilar och att 400 bilar är sålda. Dessa uppgifter har nu börjat ifrågasättas.

I tisdags förra veckan begav sig Teknikens Värld till Nödinge i Västra Götalands län för att vara med vid presentationen av en med svensk teknik eldriven Fiat 500. Bilen presenterades av företaget EV Adapt som har bildats ur de två företagen Autoadapt AB och Alelion Batteries AB, där sistnämnda samtidigt invigde sin nya fabrikslokal.
I samband med presentationen förklarade Autoadapts vd Håkan Sandberg att ett avtal finns mellan italienska Fiat och det svenska företaget för leverans av Fiat 500 utan bland annat drivlina. Det berättades att de goda kontakterna med Fiats högsta ledning ledde till att de försåg svenskarna med en första 500 som byggdes om till en elbilprototyp. Det sades även att 400 bilar var beställda av den svenska elindustrins intresseorganisation Power Circle.

Dagens Industris (DI) motorreporter Håkan Matson började gräva i det hela och presenterar i dagens pappersupplaga att EV Adapt inte har några avtal med italienska Fiat. Fiat nekar helt enkelt till uppgifterna, att de inte har gett något tekniskt godkännande för konverteringen och att de inte alls har någon inblandning i projektet.
Efter att DI pratat med Håkan Sandberg berättar han först att det handlar om en feltolkning av det som sades under presentationen förra veckan. Därefter medger han att det inte finns något avtal med italienska Fiat.
På DI:s fråga om avtalet med Power Circle och de 400 beställda bilarna svarar Håkan Sandberg följande:
– Vi har ett avtal med Power Circle, ett ”letter of intent”, om att sälja 400 bilar. Det är undertecknat bland annat av projektledare Christer Asplund.

Men när DI kontaktar Christer Asplund på Power Circle låter det annorlunda.
– Vi köper inga bilar och har inte skrivit något avtal. Vi ska bygga 50 demonstrationsplatser för laddning till 2011 och har i det sammanhanget sagt att det är rimligt att det behövs totalt 400 elbilar, berättar han till Dagens Industris Håkan Matson.

Till råga på allt är den Fiat 500 som levererades av italienska Fiat inför premiärpresentationen förra veckan inte alls levererad direkt från fabriken i Polen. Den ska enligt uppgifter vara köpt av Håkan Sandberg hos Bilopalen i Falkenberg och därefter ombyggd från bensindrift till eldrift.

Datum: 2009-04-23


Nu kanske den svenska biljournalistkåren står där med rumpan bar! När det handlar om biodrivmedel är de snabba att ifrågasätta, men om det handlar om bensin, diesel eller el sväljer de allt med hull och hår! Biljournalisterna har ju försökt överträffa varandra i att hylla detta projekt, men det kanske inte var en så solig solskenshistoria som det först verkade...

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 13:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Citat:
Svensk el-Fiat – bluff eller inte?


Svar: ja.

göinge skrev:
Nu kanske den svenska biljournalistkåren står där med rumpan bar! När det handlar om biodrivmedel är de snabba att ifrågasätta, men om det handlar om bensin, diesel eller el sväljer de allt med hull och hår! Biljournalisterna har ju försökt överträffa varandra i att hylla detta projekt, men det kanske inte var en så solig solskenshistoria som det först verkade...

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml


Ja jag anade redan ugglar i mossen när jag såg att den i bilregistret inte alls var reggat som elbil.

Årets nyhetsanka?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 13:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Haha, tja, det är som vanligt då. Men så snabba var väl kanske inte journalisterna att ifrågasätta etanolen, eller ?

Den har ju funnits med ett tag. Det här gick väl hyfsat fort ändå kan jag tycka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 13:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Haha, tja, det är som vanligt då. Men så snabba var väl kanske inte journalisterna att ifrågasätta etanolen, eller ?

Den har ju funnits med ett tag. Det här gick väl hyfsat fort ändå kan jag tycka.


Etanolen har också ifrågasatts ett tag och alla säger de (biljournalisterna) sig föra en ojämn kamp mot den allmäna åsikten i media att etanol är bra. När skrevs det en positiv artikel om etanol senast?!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 13:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dåligt för elbilens ryckte är det i varje fall.

Så som elbilar är hypade just nu lär det finnas en risk att det dra till sig fler mindre seriösa lyckosökare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 14:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Laban skrev:
Haha, tja, det är som vanligt då. Men så snabba var väl kanske inte journalisterna att ifrågasätta etanolen, eller ?

Den har ju funnits med ett tag. Det här gick väl hyfsat fort ändå kan jag tycka.


Etanolen har också ifrågasatts ett tag och alla säger de (biljournalisterna) sig föra en ojämn kamp mot den allmäna åsikten i media att etanol är bra. När skrevs det en positiv artikel om etanol senast?!


Om/när elbilar kommer på riktigt på arknaden så kan man nog kallt räkna på att de kommer att sågas rejält av de sk motorjournalister.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 14:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det kan man nog räkna med, se på ex Top Gear, Tesla, även lite mer seriösa som de som testade iMiev som du länkade till. Klagade ex på toppfarten. Men mig veterligt går den väl så fort som man får köra i de flesta länder ?

Sen ska bilar vara roliga o köra också, visst, jag vill gärna ha en sån bil. Men man måste ju alltid fråga sig vilka som är tänkta klienter för en viss typ av bil. Man måste kanske tänka utanför sina egna preferenser i såna fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 14:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Dåligt för elbilens ryckte är det i varje fall.

Så som elbilar är hypade just nu lär det finnas en risk att det dra till sig fler mindre seriösa lyckosökare.

/Aryan


Visst, precis som när det gäller cellulosaetanol, alger -> olja -> bensin osv osv lär det kastas en hel del pengar i sjön när det gäller olika batteritekniker.


Senast redigerad av Laban tor 09-04-23 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 14:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
göinge skrev:
Laban skrev:
Haha, tja, det är som vanligt då. Men så snabba var väl kanske inte journalisterna att ifrågasätta etanolen, eller ?

Den har ju funnits med ett tag. Det här gick väl hyfsat fort ändå kan jag tycka.


Etanolen har också ifrågasatts ett tag och alla säger de (biljournalisterna) sig föra en ojämn kamp mot den allmäna åsikten i media att etanol är bra. När skrevs det en positiv artikel om etanol senast?!


Om/när elbilar kommer på riktigt på arknaden så kan man nog kallt räkna på att de kommer att sågas rejält av de sk motorjournalister.

/Aryan


Du kan mycket väl få rätt. Det ingår väl i den vanliga "köp-inte-etanolbil-utan-vänta-på-det-nya-som-kommer-i-framtiden-taktiken". "Det-nya-som-kommer-i-framtiden" är just nu el och det är så konkret och verkar finnas bakom knuten att säkert mer än en väntat med att köpa ny bil med förbränningsmotor eftersom man inväntar att de första "riktiga" elbilarna ska komma. Man hör aldrig någon prata om väte eller bränsleceller längre, utan det är bara el folk pratar om! När sedan elbilen är här "på riktigt" kan det mycket väl bli så att den sågas i testerna. Undrar vad gemene man kommer att tänka då? De kommer säkert att beskriva det som att de blivit lurade!

Varför inte köpa etanolbil redan nu? Den ser ut som en vanlig* bil. Den beter sig som en vanlig* bil. Den tankas som en vanlig* bil.

* Med "vanlig" bil menar jag en traditionell bensindriven bil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 15:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Varför inte köpa etanolbil redan nu? Den ser ut som en vanlig* bil. Den beter sig som en vanlig* bil. Den tankas som en vanlig* bil.

* Med "vanlig" bil menar jag en traditionell bensindriven bil.


Kanske därför att biltillverkarna inte gör några speciellt intressanta etanolbilar. Som sagt, det är "gamla" motorer med lite hk, och törstiga. Eller Saab, då, men vem vill ha en Saab ? :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-04-24 07:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Varför inte köpa etanolbil redan nu? Den ser ut som en vanlig* bil. Den beter sig som en vanlig* bil. Den tankas som en vanlig* bil.

* Med "vanlig" bil menar jag en traditionell bensindriven bil.


Kanske därför att biltillverkarna inte gör några speciellt intressanta etanolbilar. Som sagt, det är "gamla" motorer med lite hk, och törstiga. Eller Saab, då, men vem vill ha en Saab ? :-)


Det är inget fel på SAAB. De gör bara fel bilar. Tycker jag för mina egna personliga behov i alla fall. Jag vill ha en mindre bil.

Jag håller med om att etanolbilarna inte är så bra som de hade kunnat vara. Miljöbilsgränserna behöver vara progressiva så att det lönar sig att optimera även en etanolbil och göra den snålare. Idag är det ju som så att det spelar ingen roll om den släpper ut 50, 60 eller 70 gram fossil koldioxid per kilometer. Den är ju ändå klart under miljöbilsgränsen. Liknande kritik har ju framförts av bil-"journalister", men då har det handlat om bilar som släpper ut strax över 120 gram. Hur det än är så står ju egentligen Volvos och andra bilmärkes jakt mot bilar som släpper ut noll gram stilla. De kan komma med vilka snålversioner de vill. När de kommit ner till 119 gram, så lämnar de den bilen därhän och går över till nästa större bil. Därför står (snart) bilmärkena idag med en räcka bilar från 3,5 meter långa upp till 5 meter och alla släpper de ut 119 gram per kilometer. Händer inget med miljöbilsgränsen kommer inget mer att göras för att göra bilarna snålare. Det spelar ingen roll om en etanolbil släpper ut 50 eller 60 gram koldioxid och därför görs inget och av samma anledning finner inte bilmärkena någon anledning att gå tillbaka till den första snålbilen och pressa ner dess utsläpp till 109 gram istället, eftersom de inte kommer att sälja fler av den ändå. Tro mig: Bland gemene man finns det element som tror att en miljöbil är detsamma som en bil som inte påverkar miljön. Den dagen alla bilar är miljöbilar behöver man därför till exempel inte bry sig om att bygga ut kollektivtrafiken, eftersom ju alla kör runt i bilar som inte påverkar miljön.

För att återgå till ämnet så får vi väl hoppas att inte hela den här historien gör att alltsammans läggs ner lika fort igen. De som arbetar där behöver sitt jobb och ja, posten kanske kan köpa in ett par hundra el-Fiat 500 för att distribuera brev i halvglesa kommuner.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011