Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 10-01-22 10:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://green.autoblog.com/2010/01/21/vo ... -for-heat/

Citat:
"At zero degrees Centidrade or slightly colder, you lose about 35-40 percent of the range if you use electricty [to heat the battery and or the cabin]. What we decided is we can have the opportunity to have this fuel-operated heater, which has a capacity of about six kilowatts, so that will reduce the temperature [where the range loss starts] by about 20 degrees Centigrade. Then we use the battery only for mobility. All the heat is taken from the ethanol."


35-40% är ganska mkt! Enligt http://www.greencarcongress.com/2009/09 ... 90917.html så hr den 24 kWh batteri, det innebär att det går åt ca 9 kWh för värmen. Etanolvärmaren behöver då väl ca 2l E85 för att generera samma värme om den har 75% verkningsgrad.

Citat:
The system is a gasoline heater that was adapted to burn E85. The ethanol fuel tank is filled using the same fuel door as is used on a standard C30 to gas up and holds around 14 liters of fuel, enough to get you through about two weeks' worth of very cold weather if you keep the car plugged in whenever possible.

If the C30 makes it to the U.S. (a possibility sometime after 2013), the liquid fuel for the heater might be standard gasoline, Stegland said, since the system will be adapted market by market. As far as we know, Volvo is the only company using this method. At first glance, it seems really, really strange. On second thought, though, it kind of makes sense. The third thought? Well, that one is yours.


Vet inte Stegland att en vanlig bensinvärmare redan är flexifuel dvs funkar lika bra på E85?

Skulle nog varit snyggare med en liten etanoldriven "range-extender", ta vara på restvärmen för att värma bilensom och ladda upp batterierna.
6kW värmaren / 8kW bränsleförbrkning motsvarar kanske en 2 kW generator. Då skulle bilen kunna ha en kraftig elvärmare i första hand och i andra hand range extendern för både värme och el om inte batteriet räcker till då för kylan/streckan man ska köra.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-23 07:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag skulle personligen hellre ta en räckviddsförlängare och därmed också kunna nöja mig med sämre räckvidd vid ren eldrift, dvs, mindre batteri. Fast det beror väl lite på kostnaden också förstås. En potentiell ren elbil kommer att bli min pendlingsbil, när hela familjen ska på en längre tur blir det en gammal rostig Ford Galaxy :-), så klarar jag mig, hmm, 10 mil vill jag nog ha trots att jag kör runt 5 mil, så är jag nöjd.

Men nog finns det fördelar med denna lösning. Till att börja med bör det vara enkelt att eftermontera detta. Dvs, det blir ett tillval för de som bor i kallare klimat. Den bör vara effektivare för uppvärmning än en förbränningsmotor. Billigare, lägre servicekostnader, inga oljebyten :-) Sen är det förstås trevligt att ha en varm bil då det är -20 grader ute och man hälsar på någon där man kanske inte har möjlighet att stoppa i motor/kupevärmaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-23 10:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
enkelt att eftermontera detta. Dvs, det blir ett tillval för de som bor i kallare klimat. Den bör vara effektivare för uppvärmning än en förbränningsmotor. Billigare, lägre servicekostnader, inga oljebyten :-) Sen är det förstås trevligt att ha en varm bil då det är -20 grader ute och man hälsar på någon där man kanske inte har möjlighet att stoppa i motor/kupevärmaren.


Jo det är sant vad gäller kostnaderna, men om man inte har möjlighet att stoppa in motor/kupevärmen under atten kunde man inte heller ladda batterierna, vilket inte är så sannolikt. Dessutom skulle i detta fall en liten rangeextender som både laddar batteriet och värmer bilen innan resan vara en bättre lösning eftersom man då har full batteri + varm kupe isf varm kupe och halvtom batteri.

I princip behöver range extendern i princip inte vara mindre effektiv som värmare; om man vill ha all energi som värme så kan man ju använda man både (spill)värmen tillsammans med elen som genereras för att värma bilen.

Kombinationen skulle även kunna ge värmare snabbare för om man vill slippa fördröjningar (det tar altid lite tid innnan motorn / kupevärmare ge någon värme) så kan man då i början ta ut en hög effekt ur batteriet för första snabba direkta eluppvärmningen och sedan låta generatornvärmen ta över och samtidigt återuppladda batteriet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 09:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jo det är sant vad gäller kostnaderna, men om man inte har möjlighet att stoppa in motor/kupevärmen under atten kunde man inte heller ladda batterierna, vilket inte är så sannolikt. Dessutom skulle i detta fall en liten rangeextender som både laddar batteriet och värmer bilen innan resan vara en bättre lösning eftersom man då har full batteri + varm kupe isf varm kupe och halvtom batteri.


Jag tänkte väl iofs mer på när man besöker vänner. Tid för avresa okänd. 25 grader kallt ute.

Citat:
I princip behöver range extendern i princip inte vara mindre effektiv som värmare; om man vill ha all energi som värme så kan man ju använda man både (spill)värmen tillsammans med elen som genereras för att värma bilen.


Men range extendern slänger väl ut 30+% av värmen direkt ut i avgaserna ? För att nå samma effektivitet måste den värmen tas om hand om också, iofs kanske ingen omöjlighet att göra detta kostnadseffektivt eftersom vi bara behöver värmen i detta fall men jag att det blir svårt att nå samma effektivitet som en direkt värmare. Sen kanske inte det är ett måste heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 10:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Jo det är sant vad gäller kostnaderna, men om man inte har möjlighet att stoppa in motor/kupevärmen under atten kunde man inte heller ladda batterierna, vilket inte är så sannolikt. Dessutom skulle i detta fall en liten rangeextender som både laddar batteriet och värmer bilen innan resan vara en bättre lösning eftersom man då har full batteri + varm kupe isf varm kupe och halvtom batteri.


Jag tänkte väl iofs mer på när man besöker vänner. Tid för avresa okänd. 25 grader kallt ute.


Du menar att man sätter på värmaren när man sätter på jackan? Det blir ingen skillnad om man har 6kw (batteridriven)elvärmare som gör första uppvärmningen innan rangeextendern ger värme så ger den lösningen tom något snabbare värme en en bensin/etanol värmere som ju måste tändas först.

Laban skrev:
aryan skrev:
I princip behöver range extendern i princip inte vara mindre effektiv som värmare; om man vill ha all energi som värme så kan man ju använda man både (spill)värmen tillsammans med elen som genereras för att värma bilen.


Men range extendern slänger väl ut 30+% av värmen direkt ut i avgaserna ? För att nå samma effektivitet måste den värmen tas om hand om också, iofs kanske ingen omöjlighet att göra detta kostnadseffektivt eftersom vi bara behöver värmen i detta fall men jag att det blir svårt att nå samma effektivitet som en direkt värmare. Sen kanske inte det är ett måste heller.


Förlust med avgasvärme har även en värmare, kolla bara på bränsleförbrukning/vs värmekapacitet, de har ca 70% verkningsgrad.

Det är väl mest priset och vikten som talar i värmarens fördel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 09:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Du menar att man sätter på värmaren när man sätter på jackan? Det blir ingen skillnad om man har 6kw (batteridriven)elvärmare som gör första uppvärmningen innan rangeextendern ger värme så ger den lösningen tom något snabbare värme en en bensin/etanol värmere som ju måste tändas först.


Nja, tänkte väl mer på att man skickar nåt sms eller så en när det börjar närma sig avfärd. Om den ena startar lite snabbare spelar nog mindre roll, man lär sig väl hur länge man bör vänta.

Citat:
Förlust med avgasvärme har även en värmare, kolla bara på bränsleförbrukning/vs värmekapacitet, de har ca 70% verkningsgrad.

Det är väl mest priset och vikten som talar i värmarens fördel.

/Aryan


Men nog bör det ändå vara effektivare med en värmare i slutändan. Fast jag är med på att de störa fördelarna är vikt och pris. Vilket då förstås ska vägas emot att man utan räckviddsförlängare måste ha mer reservkapacitet, dvs, större batteri. Vilket ska vägas mot högre servicekostnader för en förbrännningsmotor.. osv osv osv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011