Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-27 21:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
PRIUS skrev:
Hej! så här ser det ut med en del sot som på bilden, och upp i höljet är det sot ovanför den här platsen, för övrigt ser man inge onormalt, undersidan på kortet ser helt normalt ut

En bild till, från en annan vinkel skulle underlätta. Kameran bortanför övre vänstra hörnet, sikta in mot mitten?
Om det är diodbryggan till höger om den blåa kondensatorn märkt 1.uOMBW2, så skulle den kunna vara bränd. Det är svårt att se på grund av allt sot. Kan vara någon komponent gömd bakom. Själva kortet ser ofriskt ut vid de små kondensatorerna till vänster om den fyrkantiga transformatorn (med gul lindad plast runt mitten).

Biltema har en sprayburk som heter Elektronik rengöring (varför ska det vara så svårt att skriva ihop?) Art. 36-4517
Den kan man använda för att spola/skölja av kortet. Propanolen borde fixa bort sotet, och är inte skadligt för elektroniken. Se bara till att ha god ventilation när du gör det. Propanolet dunstar ganska snabbt, och hinner oskadliggöras innan det hinner komma till reningsverket, och löser inte upp några avloppsledningar. Se bara till att det inte stänker för mycket sot-slask om du sköljer av kortet i handfatet, det blir inte så snyggt på tapeter... :oops:


Det pulserande surret är pulsviddsmodulatorn som försöker starta upp DC-DC-konverteringen gång på gång på gång. Men något verkar resetta styrkretsen. Det kan vara överströms-skydd eller att den inte får upp spänningen inom startup-tiden och löser ut på grund av det.


Citat:
och Mosfet transistorerna ser hela ut om man nu kan se det.

Det kan man tyvärr inte. Till skillnad från bipolära transistorer så blir de riktigt låg-ohmiga när de pajjar. Då blir det ingen resistans som kan generera effekt och därmed ingen värme: inget som brinner.

Citat:
Och tack till Dr. Mabuse som har mer insikt i dessa ting!

Lite erfarenhet från jobbet bara...



aryan skrev:
På din sitter avstörningskondingen (blå 1u0MBW2) ämnu dummare än den gjorde på min, diodbryggan brevid får ju ingen kylningsluft alls, det går drygt 6A medan den är specat för 4 utan kylelement (8 med). Du kan utan vidare ta bort kondensatorn, då får diodbryggan mera kylluft kanske den är redan trasig nu, plus den stora runda condensatorn kan ha sotat om den fick växelsträm, fast säkringen hade inte gått va?.

Det bästa vore förstås om det gick att hitta en diodbrygga specad för 8A eller mer utan kylning som passar lödhålen. Annars skulle jag föreslå att inte bara ta bort den blåa kondensatorn (den borde egentligen få sitta kvar) men använda ett värmeledande lim och limma fast en kylfläns på diodbryggan. Ett stycke aluminium, eller ännu bättre ett kopparbleck. Koppar leder värme dubbelt så bra som alu.

Citat:
Sotet ifs kan även komma utifrån genom fläkten.


Jag är nyfiken hur den blåa kondingen kan se så sotfri ut, när omgivningen ser ut som den gör...

Citat:
Min egen reparation av laddaren var en kort framgång. Jag bytte den trasiga mosgfetten och laddaren funkade igen i ca 15-20 min laddade batterierna 300 Wh sen pajade mosfetten igen Så jag får leta vidare till ursaken.

Kontrollera så det inte är något vajsing på ledningen från PWM-kretsen till MOS-FETens Gate. Det brukar sitta ett lågohmigt motstånd mellan driver-kretsen och Gate. Skjuter man mosfeten händer det att man eldar upp motståndet också. Gate:n på en mosfet är så högohmig att den kan fungera en stund trots bränt motstånd, men det är inte nyttigt för transistorn. Förr eller senare "brinner" den igen.
Jag har sett flera exempen av detta på jobbet: det låg-ohmiga motståndet kopplat till Gate:en var sprucket pga mekanisk åverkan, istället för 1ohm var det 100ohm eller mer. Kretsen fungerade i 5-10 minuter innan det blev kortslutning i MOSFET:en. Men utanpå syntes inget: bara sprickan på motståndet som bara var synligt i microskop! Men det gick ju att ohm-mäta fram till felet.

Den skulle kunna gå på grund av överbelastning:
Om PWM-kretsen inte får korrekt återmatning av spänningen (feedback), så tror den inte att den har levererat tillräckligt hög utspänning. Den drar då på pulsbredden för att öka upp utspänningen. Den borde då bottna runt 45-50% pulsbredd och inte ändras beroende på belastning. Pulsbredden mäter man med oscilloskop, men obelastat borde den i så fall även generera överspänning på utgången.
Normalt borde en MOSFET vara dimensionerad för att överleva en 50%ig pulsbredd under en längre tid, men är den klent tilltagen skulle den inte orka ligga där hela tiden utan get upp till slut.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-27 22:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
aryan skrev:
På din sitter avstörningskondingen (blå 1u0MBW2) ämnu dummare än den gjorde på min, diodbryggan brevid får ju ingen kylningsluft alls, det går drygt 6A medan den är specat för 4 utan kylelement (8 med). Du kan utan vidare ta bort kondensatorn, då får diodbryggan mera kylluft kanske den är redan trasig nu, plus den stora runda condensatorn kan ha sotat om den fick växelsträm, fast säkringen hade inte gått va?.

Det bästa vore förstås om det gick att hitta en diodbrygga specad för 8A eller mer utan kylning som passar lödhålen.


KBU1004 klarar iaf lite mera: 10A 400V, ELFA nr 70-044-92

Dr. Mabuse skrev:
Annars skulle jag föreslå att inte bara ta bort den blåa kondensatorn (den borde egentligen få sitta kvar) men använda ett värmeledande lim och limma fast en kylfläns på diodbryggan. Ett stycke aluminium, eller ännu bättre ett kopparbleck. Koppar leder värme dubbelt så bra som alu.


Håller med men med kondensatorn kvar är det svårt att ha en kylplåt, och de som tagit bort den har inga som helst problem med störningar eller så.

Dr. Mabuse skrev:
Aryan skrev:
Sotet ifs kan även komma utifrån genom fläkten.


Jag är nyfiken hur den blåa kondingen kan se så sotfri ut, när omgivningen ser ut som den gör...


Ja den ser nästan ny ut!

Dr. Mabuse skrev:
Aryan skrev:
Min egen reparation av laddaren var en kort framgång. Jag bytte den trasiga mosgfetten och laddaren funkade igen i ca 15-20 min laddade batterierna 300 Wh sen pajade mosfetten igen Så jag får leta vidare till ursaken.

Kontrollera så det inte är något vajsing på ledningen från PWM-kretsen till MOS-FETens Gate. Det brukar sitta ett lågohmigt motstånd mellan driver-kretsen och Gate. Skjuter man mosfeten händer det att man eldar upp motståndet också. Gate:n på en mosfet är så högohmig att den kan fungera en stund trots bränt motstånd, men det är inte nyttigt för transistorn. Förr eller senare "brinner" den igen.
Jag har sett flera exempen av detta på jobbet: det låg-ohmiga motståndet kopplat till Gate:en var sprucket pga mekanisk åverkan, istället för 1ohm var det 100ohm eller mer. Kretsen fungerade i 5-10 minuter innan det blev kortslutning i MOSFET:en. Men utanpå syntes inget: bara sprickan på motståndet som bara var synligt i microskop! Men det gick ju att ohm-mäta fram till felet.

Den skulle kunna gå på grund av överbelastning:
Om PWM-kretsen inte får korrekt återmatning av spänningen (feedback), så tror den inte att den har levererat tillräckligt hög utspänning. Den drar då på pulsbredden för att öka upp utspänningen. Den borde då bottna runt 45-50% pulsbredd och inte ändras beroende på belastning. Pulsbredden mäter man med oscilloskop, men obelastat borde den i så fall även generera överspänning på utgången.
Normalt borde en MOSFET vara dimensionerad för att överleva en 50%ig pulsbredd under en längre tid, men är den klent tilltagen skulle den inte orka ligga där hela tiden utan get upp till slut.


PWM kretsen sitter på ett stående litet kort, här på bilden under transformatorn:
Bild

ledningarna mellan kortet och Mosfetsen är ok men jag måste löda loss kortet för att komma åt den bättre. Har sett på min energimätare att powerfaktorn var 1 när den funkade men någon micro secund såg jag då och då ett lägre värde flasha förbi, och jag tror det hänger ihopp med problemet, kan det vara genomslag i likriktarbryggan eller den stora kondensatorn?

/Aryan

Jag har en gammal tvåkanals oscilloskop men har inte lärt mig använda den.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 09:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
Dr. Mabuse skrev:
aryan skrev:
ledningarna mellan kortet och Mosfetsen är ok men jag måste löda loss kortet för att komma åt den bättre. Har sett på min energimätare att powerfaktorn var 1 när den funkade men någon micro secund såg jag då och då ett lägre värde flasha förbi, och jag tror det hänger ihopp med problemet, kan det vara genomslag i likriktarbryggan eller den stora kondensatorn?

Jag har aldrig använt energimätare, så jag kan tyvärr inte kommentera eller tolka den mätningen...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 09:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ok jag vet lite mera igen, man kan mata kortet med ca 15V-18V t ex för att testa oscillatorn. Det finns två pinner mitt på kortet med + och min för det hos mig står det B2 vid den.

Oscillatorn som sitter på huvudprinten och ska ge en ca 20 kHz blockformigt signal till Mosfetens driverprint B som står upp.

Med oacilloscop på 2uS/cm (5 rutor = 20kHz) får jag följande resultat från oscillatorn
Bild

Utgång mosfetdriverprint B OK mosfet
Bild

Utgång mosfetdriverprint B trasig mosfet
Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 11:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har nu testad med 35W hallogenlampa som "säkring" med ny mosfet på plats och då lyser lampan svagt med starka blinkningar, alltså är det nått som gör korta kortslutningar i den, det är väl det jag såg med min cos phi mätning. Frågan är nu var eller om det helt enkelt är processorn som gör det.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 11:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Om du har två kanaler på oscilloskopet, så vore det intressant om du kunde ta foto på när du mäter på både Gate och utgång samtidigt. Timingen mellan de kan vara kritiskt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 16:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har två kanaler i scoopen men jag har bara en probe (och en sladd med banankontakter) eftersom det verkar som att IC'n EEPROM programvara verkar vara korrupt jag bestämde mig att skicka den killen i Schweiz som hjälp mig felsöka och kan laddaren och har alla delar som krävs för att laga den.

Tills dess är jag tvungen att ladda den extern, men oj vad den går fortfarande, 65 på hastighetsmätaren i svag motlut eller motvind har den ingen problem med!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 16:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På tal om sotet på Dr. Mabuse's bild så händer det emellanåt att Rifa avstörningskondensatorer går sönder - papperslindan i dem kan brinna lokalt och plasten spricker någonstans så att sot och rök slipper ut. Om det har hänt så brukar det lukta illa - inte vanlig "bränd elektronik" utan det luktar snarare gammal sur pipa eller som om någon misslyckas tända en brasa med fuktig ved.

När det gäller switchade nätaggregat där mosfet-transistorn går sönder upprepade gånger så finns det egentligen tre olika vanliga anledningar:

1) Dålig drivning till gate, så att den inte bottnar ordentligt utan det blir stort spänningfall över den och hög förlusteffekt när den borde leda. Om den gamla transistorn gick sönder på så sätt att det blev kortslutning mellan gate och drain i den, så kan yttre komponenter som är anslutna till gate ha skadats.

2) För hög toppspänning på drain. Ofta finns det kretsar anslutna antingen mellan drain och source på transistorn eller parallellt med transformatorns primärlindning som ska begränsa toppspänningarna. På en så här kraftig laddare där det ställs stora krav på verkningsgraden, så kan de kretsarna vara ganska komplicerade men i en enklare nätdel på några tiotal W där man inte bryr sig om verkningsgraden (t ex nätdelen i en tv) så består det i enklaste fall bara av en kondensator eller kombination av kondensator, motstånd och diod parallellt med transistorn. Det är vanligt med avbrott i kondensatorer som ingår i sådana kretsar eftersom de ofta utsätts för höga pulsströmmar. Om det nu uppstår otrevliga spänningstoppar så brukar transistorn ofta hålla några timmar ändå innan den går sönder. Ibland kan också kondensatorer få intermittent avbrott, vad som är riktigt irriterande är att sådana kondensatorer ofta blir tillfälligt hela av värmen när man löder loss dem för kontrollmätning. Gamla tv-reparatörer kommer säkert ihåg den ljusgröna kondensator av märke ERO som satt parallellt med switchtransistorn i Luxor's nätdelar från mitten av 70-talet.

3) Kraftiga strömstötar. Ofta uppträder detta just i ögonblicket då transistorn ska slå till. Det kan primärt bero på kortslutning i någon komponent (förmodligen då en diod) i nätet som ska skydda mot spänningstoppar, eller att likriktardioden på sekundärsidan är för långsam och inte slutar leda på en gång när den utsätts för backspänning. Det senare är dock endast problem i s k flybacknätdelar utan transformator (i den här laddaren kan det tänkas finnas en sådan som första steg för effektfaktorkompensering). En sekundär orsak är om stigtiden på gatespänningen är för brant. Ofta sitter det ett motstånd parallellt med diod i serie med mosfet'ens gate , och om det är kortslutning i dioden eller om motståndet har ändrat värde kraftigt kan det ge sådana här problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 17:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske det är så att det precis som i min satt en papperskonding (mycket riktigt står det RIFA på den! )innan som har brunnit i Prius laddaren och att den sedan har blivit ersatt med en ny som dock inte löste felet eftersom den helt blockar luftflödet till likriktaren som nu har pajat i stället? Min stod högt på sina ben för att släppa fram lite luft till likriktaren.

Mitt problem: med tanke på att en halogenlampa som säkring gav ganska svagt sken men med pulserand fulllt ljus skulle jag i så fall gissa alternativ 3 men jag har kollade dioderna du nämner, nu vet jag såklart inte om de inte är en halv trasig diod som bara läcker när den ser 300V oid.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 19:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vid gaten till mosfet-transistorn är det frågan om rätt låga spänningar, på sin höjd 10-15 V. Om den där dioden går sönder så brukar det bli total kortslutning i den. Motståndet som sitter parallellt med den är oftast ganska lågohmigt, 10-100 ohm.
Ibland sitter det en zenerdiod mellan gate och jord, för att skydda drivelektroniken om det blir kortslutning i mosfet. Den bör alltid kollas om transistorn har gått sönder. Helst bör man löda loss den i ena änden och kolla att den har rätt zenerspänning.
Jag brukar göra så att jag kopplar den till ett labbnätaggregat via 1 kohm motstånd, kopplar in en voltmeter över motståndet och ökar spänningen sakta tills spänningen däröver är 1 V. Då är strömmen genom zenerdioden 1 mA. Utan att röra spänningsinställningen mäter jag då spänningen över zenerdioden och kollar att det stämmer med dess märkning. Ska man vara noga kollar man i datablad för zenerdioden, vid vilken ström zenerspänningen är specificerad.
Europeiska zenerdioder brukar ha spänningen angiven i klartext, om den t ex heter BZX79-C12 så betyder det att spänningen är 12 V. Bokstaven före anger toleransen. C är ± 5 %
För amerikanska typer står däremot inte spänningen i klartext utan då får man söka reda på datablad eller slå upp typen i någon databok för att få reda på vad som gäller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 20:49 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Jag skall ta en bild till från ett annat håll och lägga in senare, under tiden ser jag att min Leab-laddare på 30A 1000 Watt lämnar 55 A vid 26V men den ger för hög spänning på slutet av laddningen så man får passa den om elektrolyten skall vara kvar i batterikärlet!
Det verkar bli komplicerat att hitta felen på orginalladdaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 21:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Visst är Leab-laddarna egentligen tänkta för blybatterier?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 22:05 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
torbjorn skrev:
Visst är Leab-laddarna egentligen tänkta för blybatterier?

Ja det är dom men man kan mjukvaruändra dom modernare till att passa olika batterityper, frågan är om det bara gäller blybatterier ?
http://www.primepower.se/pub_docs/extras/P101005.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 09:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
Jag skall ta en bild till från ett annat håll och lägga in senare, under tiden ser jag att min Leab-laddare på 30A 1000 Watt lämnar 55 A vid 26V men den ger för hög spänning på slutet av laddningen så man får passa den om elektrolyten skall vara kvar i batterikärlet!
Det verkar bli komplicerat att hitta felen på orginalladdaren.


Har du hunnit kolla diodbryggan, stora kondensatorn, Mosfeten och power dioderna?

Jag kan som sagt gärna titta på dessa fel, har du ovanligare problem som jag har t ex att microprocessorn som ordnar powerfaktor spökar så kan du säkert få den lagat av killen i Schweiz, Optelec i Frankrike lagar också dem men det är nog lite dyrare.

När du laddar batterierna med extern laddare gör du de genom charge anslutning av motorkontrollern? Då ska energimätaren hålla reda på batteriets laddning, problemet är bara att det verkar som att den vill få "220 ansluten" signalen från laddaren också för jag laddar genom anslutningen men mätaren stiger inte nu utan orginalladarens signal (anslutning A) så mätaren står på noll och jag har blinkande lampa nu.

Annars har jag installerat BMS:en nu och ommunikations indikationsdioderna blinkar i kapp och när jag nu laddar med reglerbar ström (från med en svets + likriktare) kan jag ställa in den så att bypass indikator ljusdioderna blinkar på de olika celler då och då, det blir en hel ljulgran, en vacker syn :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 09:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Pontiac skrev:
Jag vill ha en Scootelec också.... ;)


Ingen fara, med denna https://www.kellycontroller.com/shop/?m ... uct_id=331

Bild

kan du bygga om din elmoppo till scootelec killer :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011