PRIUS skrev:
Hej! så här ser det ut med en del sot som på bilden, och upp i höljet är det sot ovanför den här platsen, för övrigt ser man inge onormalt, undersidan på kortet ser helt normalt ut
En bild till, från en annan vinkel skulle underlätta. Kameran bortanför övre vänstra hörnet, sikta in mot mitten?
Om det är diodbryggan till höger om den blåa kondensatorn märkt 1.uOMBW2, så skulle den kunna vara bränd. Det är svårt att se på grund av allt sot. Kan vara någon komponent gömd bakom. Själva kortet ser ofriskt ut vid de små kondensatorerna till vänster om den fyrkantiga transformatorn (med gul lindad plast runt mitten).
Biltema har en sprayburk som heter Elektronik rengöring (varför ska det vara så svårt att skriva ihop?) Art. 36-4517
Den kan man använda för att spola/skölja av kortet. Propanolen borde fixa bort sotet, och är inte skadligt för elektroniken. Se bara till att ha god ventilation när du gör det. Propanolet dunstar ganska snabbt, och hinner oskadliggöras innan det hinner komma till reningsverket, och löser inte upp några avloppsledningar. Se bara till att det inte stänker för mycket sot-slask om du sköljer av kortet i handfatet, det blir inte så snyggt på tapeter...
Det pulserande surret är pulsviddsmodulatorn som försöker starta upp DC-DC-konverteringen gång på gång på gång. Men något verkar resetta styrkretsen. Det kan vara överströms-skydd eller att den inte får upp spänningen inom startup-tiden och löser ut på grund av det.
Citat:
och Mosfet transistorerna ser hela ut om man nu kan se det.
Det kan man tyvärr inte. Till skillnad från bipolära transistorer så blir de riktigt låg-ohmiga när de pajjar. Då blir det ingen resistans som kan generera effekt och därmed ingen värme: inget som brinner.
Citat:
Och tack till Dr. Mabuse som har mer insikt i dessa ting!
Lite erfarenhet från jobbet bara...
aryan skrev:
På din sitter avstörningskondingen (blå 1u0MBW2) ämnu dummare än den gjorde på min, diodbryggan brevid får ju ingen kylningsluft alls, det går drygt 6A medan den är specat för 4 utan kylelement (8 med). Du kan utan vidare ta bort kondensatorn, då får diodbryggan mera kylluft kanske den är redan trasig nu, plus den stora runda condensatorn kan ha sotat om den fick växelsträm, fast säkringen hade inte gått va?.
Det bästa vore förstås om det gick att hitta en diodbrygga specad för 8A eller mer utan kylning som passar lödhålen. Annars skulle jag föreslå att inte bara ta bort den blåa kondensatorn (den borde egentligen få sitta kvar) men använda ett värmeledande lim och limma fast en kylfläns på diodbryggan. Ett stycke aluminium, eller ännu bättre ett kopparbleck. Koppar leder värme dubbelt så bra som alu.
Citat:
Sotet ifs kan även komma utifrån genom fläkten.
Jag är nyfiken hur den blåa kondingen kan se så sotfri ut, när omgivningen ser ut som den gör...
Citat:
Min egen reparation av laddaren var en kort framgång. Jag bytte den trasiga mosgfetten och laddaren funkade igen i ca 15-20 min laddade batterierna 300 Wh sen pajade mosfetten igen Så jag får leta vidare till ursaken.
Kontrollera så det inte är något vajsing på ledningen från PWM-kretsen till MOS-FETens Gate. Det brukar sitta ett lågohmigt motstånd mellan driver-kretsen och Gate. Skjuter man mosfeten händer det att man eldar upp motståndet också. Gate:n på en mosfet är så högohmig att den kan fungera en stund trots bränt motstånd, men det är inte nyttigt för transistorn. Förr eller senare "brinner" den igen.
Jag har sett flera exempen av detta på jobbet: det låg-ohmiga motståndet kopplat till Gate:en var sprucket pga mekanisk åverkan, istället för 1ohm var det 100ohm eller mer. Kretsen fungerade i 5-10 minuter innan det blev kortslutning i MOSFET:en. Men utanpå syntes inget: bara sprickan på motståndet som bara var synligt i microskop! Men det gick ju att ohm-mäta fram till felet.
Den skulle kunna gå på grund av överbelastning:
Om PWM-kretsen inte får korrekt återmatning av spänningen (feedback), så tror den inte att den har levererat tillräckligt hög utspänning. Den drar då på pulsbredden för att öka upp utspänningen. Den borde då bottna runt 45-50% pulsbredd och inte ändras beroende på belastning. Pulsbredden mäter man med oscilloskop, men obelastat borde den i så fall även generera överspänning på utgången.
Normalt borde en MOSFET vara dimensionerad för att överleva en 50%ig pulsbredd under en längre tid, men är den klent tilltagen skulle den inte orka ligga där hela tiden utan get upp till slut.
_________________
Tesla Model 3 LR (2022)
"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse
http://www.skepticfriends.org)