Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Ny" Norsk elbil
InläggPostat: tis 09-05-12 00:27 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Buddy har kommet med ny modell. Strengt tatt en motorsykkel, men man kan jo kalle den en elbil allikevel:

http://elbilnorge.no/index.php?option=c ... Itemid=191

Skal komme med Litium- eller NiMH-batterier som opsjon. Nåværende modell bruker SLA.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 20:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul! Men i grund och botten en ganska gammelmodig elbil, ungefär som Kewet eller ser jag fel? Blyack och sep-ex dc motor (med kolborsten) är ju inte det senesta inom elbilsteknik direkt.

Vad som fascinerar mig väldigt mycket är att de (lyckas) klassa den som fyrhjulig mc trots sin höga egen vikt på 795 kg, men hur går det till? Det underlätter såklart för många krav som en "riktig" bil annars måste klara!

http://elbilnorge.no/index.php?option=c ... Itemid=202

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 00:08 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Buddy er en videreutvikling av Kewet ja. Skal det produseres i Norge kan det ikke være for avansert ;)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 07:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nått sånt skulle jag aldrig våga säga om Norge och nog kan de mkt bättre om de vill, de bygger ju Think också? Det är alltså en vidareutvecklat Kewet! Det är väl i princip inget fel att satsa på enkla fungerande lösningar –tvärtom– men jag tycker blyackar är inget att ha i en elbil idag; vikt och prestandan blir aldrig bra och det blir pga dess begränsade livslängd inte ens billigare i drift längre.
Zivan laddaren skulle jag aldrig heller ha valt, den har en cos phi på 0,7 vilket gör att den drar 13,7A och behöver 16 propp för att kunna ladda med max 2200 watt, en bättre laddare med cos phi 1 hade kunnat ladda med 2200 watt ur ett 10A (motorvärmare)uttag. Danska Zepia www.zepiaenergy.dk bygger t ex mkt bättre laddare. Min elmoped från slutet 80 talet har en 2200w laddare med cos phi 1 och är inte större än 2 paket mjölk.
Jag har lite Kewet erfarningar från knappt 20 år tillbaka då Electrolux huvudkontor som jag jobbade på hade ett par för att putsa på sin miljöprofil som anställda fick låna för att göra äranden och den hade väl en svagare motor och kanske färre blyackar men både köregenskaper och körstrecka var en stor besvikelse då, komfort var obefintligt men vad som var värre var att energimätaren gick inte att lita på och vid ett tillfälle fick jag bogseras hem eftersom halvtomt batteri visade sig betyda 10% kvar ;-)
Med sina blygsamma prestanda borde den nog knappt behöva "strypas" mycket för att kunna registreras som EU moped. Jag tror iaf inte att de som jag provade då gick att köras fortare än en eu-moppe. Man behöver då inte ha bil/mc kort, slipper vägskatt samt besiktiga den varje år men försäkringen lär nog vara dyrare om den klassas som eu-moppe.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 13:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Vad som fascinerar mig väldigt mycket är att de (lyckas) klassa den som fyrhjulig mc trots sin höga egen vikt på 795 kg, men hur går det till? Det underlätter såklart för många krav som en "riktig" bil annars måste klara!/Aryan

Har för mig att jag har sett att när de är eldrivna så behöver man inte räkna in batteriernas vikt i max tillåten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-13 14:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja du har rätt, hittade efter mkt om och men (varför har transportstyrelsen ingen sökfunktion på sajten?) bestämmelserna här http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1286.aspx

Citat:
Fyrhjulig Motorcykel
Ett motorfordon på fyra hjul, som utan last får väga högst 400 kg eller 550 kg om for-
donet är avsett för godstransport. Motorns maximala nettoeffekt får inte överstiga 15
kW. Om motorcykeln är eldriven ska batterierna inte räknas in i vikten.

Fyrhjulig Moped
Ett motorfordon på fyra hjul konstruerat för en hastighet av högst 45 km/tim och som
väger högst 350 kg utan last. Det kan drivas av en förbränningsmotor med tändsys-
tem och en slagvolym på högst 50 cc eller en annan motor med en maximal nettoeffekt
av högst 4 kW. Om mopeden är eldriven ska batterierna inte räknas in i vikten.


En lättare bil kan altså bli fyrhjuling när man plocker ur motorn och man bygger den som inte allt för stark elbil!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011