Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-05-20 19:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
När det gäller laddning av "vanliga" bly/syrabatterier så är det ju ingen fara att t.ex. avbryta laddningen och fortsätta "där man slutade". Det påverkar inte slutresultatet, och batterierna far knappast illa av det i normalfallet.

I NiCad och NiMhydrid-batterier är det däremot viktigt att inte avbryta laddningen i förtid. Dom skall ha sina 14 timmar (?) i en oavbruten cykel. Annars åldras dom i förtid.

Hur är det med den nya tidens litiumbatterier som avses finnas i elbilar i framtiden? Kräver dom 14 timmar också, eller klarar dom t.ex. 8½ timmar medan bilen står på arbetsplatsens parkering? Eller ännu kortare tid om jag gör ett ärende på lunchen med min (eventuella) elbil?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 23:22 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Var står det att dom här batterierna åldras i förtid vid avbruten laddning?
I NiCad och NiMhydrid-batterier är det däremot viktigt att inte avbryta laddningen i förtid. Dom skall ha sina 14 timmar (?) i en oavbruten cykel. Annars åldras dom i förtid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 23:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
lithiumbatteriladdning kan man gärna få avbryta i förtid, de mår bäst vid 20-80% laddning. Däremot balancerar de flesta BMS systemen först i slutet av laddningscykeln, men balancera behöver man inte göra vid varje laddning ändå.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Om laddbara batterier
InläggPostat: tor 09-05-21 07:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
"Var står det att dom här batterierna åldras.....?" I ELFA-katalogernas faktasidor som inleder varje kapitel. Och då i det här fallet (naturligtvis) kapitlet om batterier och laddare.

Till det kan jag lägga flerårig erfarenhet som installatör av UPS-anläggningar och speciellt då byte av batteripackar från NiKad till blybatterier. Man hade tänkt sig att "torra" NiKad var mera lätthanterligt än blybatterier, som krävde regelbunden kontroll av elektrolytnivån. Under tiden kom dom nya modellerna av slutna blybatterier.

Så "det senaste" när jag slutade jobba med detta var fortfarande att blybatterier är det som gäller i UPS-sammanhang. Om dom laddas på rätt sätt och under ideala förhållanden är livslängden beräknad till 10 år. Jag har sett, visserligen friventilerade, men blybatterier, som var markant äldre än så på telestationer. Och jag har också sett NiKad-batterier som höll ca 1½ år! För att inte tala om sladdlösa batteridrivna handverktyg, borrmaskiner, skruvdragare även vissa mätinstrumet etc. etc. Där hette det när dom blev allmänt vanliga på sena åttiotalet, att "dom skulle hålla en mindre evighet. Bara att ladda och köra!". Den som hade hand om verktygsförråden på installationsfirmorna visste ganska tidigt att det var en stor lögn!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-21 09:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
NiCd bör laddas ur helt då för att behålla kapaciteten och mår bra av att förvaras helt urladdat och medan det är döden för bly. Troligtvis passar ärför bly bättre i UPS som ju ständigt ska ha fulladdade batterier.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-21 12:22 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
NiMhydrid-batterier i Priusen laddas upp och ur hela tiden men bara för hållbarhetens skull laddas dom ej ur helt eller upp helt någon gång
SOC ligger oftast på 50% för att kunna ta emot energin vid inbromsingar av bilen.Det är tydligen skillnad på NiMhydrid-batterier och NiMhydrid-batterier.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011