Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-03 10:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Frågan är om bilen kommer att gå så bra på bara elmotorn. Verkar mera som att det är en vanligt framhjulsdriven diesel med en elektrisk hjälpmotor i bakaxeln.

Se http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 587547.ece

Citat:
Framtill sitter en dieselmotor som driver framhjulen. I testexemplaren sitter en 5-cylindrig 2,4 liters dieselmotor på 205 hästkrafter.


Till elmotorn i bakaxeln -vars effekt inte uppges- finns ett batteri på 11,3 kWh (därav kan 8 kWh användas till eldriften), det räcker väl till en 4-5 mil vid ren eldrift om man kör lugnt. Alltså sparar man ca 3l diesel / laddning. Håller batteriet som dagens li-ion för 2000 laddningscyklar sparar den (efter 8000-10000 mil på el) 6000 l diesel, kanske 9000 l som bäst när det är dags att skaffa ett nytt batteri. Elförbrukningen har då varit ca 18000 kWh.

Merkostnaden för köpet av elhybriden kan man bara spekulera i men eftersom de inte verkar ha sparad in något på förbränningsmotorns drivlina kan jag tänka mig att elhybriden åtminstone kommer att kosta 100 tkr utöver priset på den vanliga dieselversionen.

I så fall blir det då ingen större ekonomisk vinst, snarare tvärtom?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-03 11:36 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Vätgas? Kärnkraft? Komprimerad luft?
Kort sagt ja, lägg äggen i många korgar, tror inte på etanol som enda frälsaren från en kraftigt fossilberoende värld.

205 diesel-hästar? När skall folk fatta att det räcker med kanske 50 häster för att puttra på motorväg med husvagn? Hästkraftskapplöpningen måste sluta innan vi kan bygga något som skall vara hållbart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-03 15:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
aryan skrev:
Frågan är om bilen kommer att gå så bra på bara elmotorn. Verkar mera som att det är en vanligt framhjulsdriven diesel med en elektrisk hjälpmotor i bakaxeln.


Jahaaa... det är enbart ett diesel-reklamjippo. Inget att bry sig om med andra ord.

Hästkrafter verkar vara det enda vissa bryr sig om. Nån motortidning hade ju en reklamfilm om volvos senaste snåldiesel. Där poängterade de nogsamt att det inte var ett problem att motorn hade under 200 hk. Sen var det förstås en stor sensation att volvo lyckats bygga diesel som drog en halvliter milen. En gammal opel i samma storlek är lika snål. Jaja...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-11 23:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Att välja en dyr dieselmotor till en hybrid visar ju bara att hybridtekniken i sig inte håller måttet.
Hade den gjort det så hade den kunnat kompensera för ottomotorns lägre dellastverkningsgrad.
Fossillobbyn pratar ibland om hur mkt bättre en diesel är på just dellast, men nu nämns det inte alls att att detta med en hybridlösning ju är tänkt att eliminera just dålig dellast-verkningsgrad.
Således har man kommit fram till att en bensin.hybrid hade dragit mer än en dieseldito.
Underkänt både till dieselmotorn och hybridtekniken alltså, eftersom en optimerad mageretanolotto hade gjort hela jobbet minst lika bra som enbart en vanlig diesel, fast med mindre utsläpp och mer lätttillgänglig koldioxidneutral feedstock.
Till en bråkdel av kostnaden dessutom.
Men då får man ju inte sålt nån diesel förstås.
Dessutom skulle ju bilden av dieseln som allmän frälsare befläckas, vilket ju förstås inte får ske eftersom vanliga dieslar är det enda man räknar med att sälja i praktiken.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-12 00:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Bland "vanligt folk", både på internet och i verkliga livet, är näst efter bränsleceller och vätgasmotorer, dieselhybrider det allra hetaste*! Tänk vad konstigt det kan bli av propagandan i bilmedia.

(El förhåller sig de flesta sig ganska skeptiska till. De har väl sett vilka små missfoster som erbjuds.)

* Helt och hållet mitt intryck. Jag har ingen statistik som bevisar min tes.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-12 07:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det paradoxala är att ottomotorn nu har störst potential att öka i verkningsgrad och samtidigt klara stränga avgasnormar.

Här http://www1.eere.energy.gov/vehiclesand ... garwal.pdf används t ex direktinsprutning av etanol i kombination med en konventionell bensininsprutning

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-12 10:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Att välja en dyr dieselmotor till en hybrid visar ju bara att hybridtekniken i sig inte håller måttet.
Hade den gjort det så hade den kunnat kompensera för ottomotorns lägre dellastverkningsgrad.


Det var en märklig slutledningsförmåga. Speciellt eftersom man i tester har visat att en Prius kan dra långt mindre än en diesel vid ren stadskörning. Däremot är det förstås så att den får det svårare vid landsvägskörning jämfört med en diesel eftersom den trots allt går på bensin. Samt att journalister har svårt för det här med energi vs literförbrukning och därmed blir dieseln lite bättre än vad den egentligen är.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-13 11:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://motor.msn.se/nyheter/2009/06/12/ ... -provkord/

Citat:
Nya Prius ska vara betydligt snålare än gamla, vad har du att säga om det?
– Det är den säkerligen. Nu när vi har provkört har vi mest legat mellan 0,55 och 0,59 liter per mil, men då har vi än så länge mest kört motorväg. Inne i stan när elmotorn får jobba kommer dessa siffror att sjunka. Toyota uppger 0,39 liter per mil vid blandad körning, siffror som jag tror att det kommer att bli svårt att komma ned till, men någonstans i närheten är nog ingen omöjlighet.


Ska man ner i runt 0.4l/mil blandad om den drar 0.55 vid landsvägskörning så måste den vara jävligt snål vid ren stadskörning. Det är väl ett tecken på att tekniken i så fall fungerar va ?

Jag har då aldrig hört talas om en bensin/diesel bil som drar mindre vid stadskörning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 18:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Det paradoxala är att ottomotorn nu har störst potential att öka i verkningsgrad och samtidigt klara stränga avgasnormar.
/Aryan


Precis, men det behövs inte ens dyr direktinsprutning för den sakens skull.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 18:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Att välja en dyr dieselmotor till en hybrid visar ju bara att hybridtekniken i sig inte håller måttet.
Hade den gjort det så hade den kunnat kompensera för ottomotorns lägre dellastverkningsgrad.


Det var en märklig slutledningsförmåga. Speciellt eftersom man i tester har visat att en Prius kan dra långt mindre än en diesel vid ren stadskörning. Däremot är det förstås så att den får det svårare vid landsvägskörning jämfört med en diesel eftersom den trots allt går på bensin. Samt att journalister har svårt för det här med energi vs literförbrukning och därmed blir dieseln lite bättre än vad den egentligen är.


Nej, dessa tester görs vid förhållanden som knappast kan anses vara representativa, och i vart fall inte är trafik i vilken vi ska hålla på att köra bil öht. Tomgång eller stillastående vid 80% av tiden är ju ointressant om vi ska lösa logostik och klimatproblemen.
Att den drar mindre än en diesel under vissa förhållanden motsäger ju inte det faktum att Ottomotorns enda svaghet energimässigt är just när lasten är låg eller noll, det endast då som dieseln är verkligt bra.
Och du säger ju emot dig själv, Priusen är ju just bensindriven, kanske Toyota tänkte rätt i val av förbränningsmotor då.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 07:21 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Ceed'en har 90 hk, och colten har 75. De 75 bensin/etanolhästarna har alltid räckt till, men nu när jag börjar bli bortskämd med 90 dieselhästar tycker jag colten känns slö. Min teori är att en ny bil alltid måste ha mer hästar för att den skall accepteras av kunden. Tråkigt att köpa en tröttare bil än den man redan har?

Priusens styrka är väl kökörning med elmotor? Då kan väl förbrukningen komma ner i riktigt bra siffror. Kom med dragkrok på priusen så köper jag en direkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 08:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det går att gå baklänges också. Jag gick från 204 hästars rak bensinsexa till en gammal 2liters Mercadieselfyra utan att lida nån allvarlig nöd :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 13:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Nej, dessa tester görs vid förhållanden som knappast kan anses vara representativa, och i vart fall inte är trafik i vilken vi ska hålla på att köra bil öht. Tomgång eller stillastående vid 80% av tiden är ju ointressant om vi ska lösa logostik och klimatproblemen.


Inte om en stor del av våran körning är stadskörning osv, oavsett om du tycker att det är rätt eller fel så lär det fortsätta att vara så inom en rätt avlägsen framtid.

Citat:
Och du säger ju emot dig själv, Priusen är ju just bensindriven, kanske Toyota tänkte rätt i val av förbränningsmotor då.


Jag var bara emot ditt påstående att hybridtekniken inte hållet måttet och hybridteknik idag är ju endast bensin + en liten del del. Så jag säger allts alltså inte att Toyota gjorde fel val utan tvärtom, rätt val.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011