Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-09-27 17:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visst, man får nåt för det förlorade bagageutrymmet. Prius går max 100 km/h i el läge, C-Max gör 140 km/h.

Räckvidd på el:

Citat:
Davis believes that the finished EPA label, now in process, will produce a favorable apples-to-apples comparison of the C-Max Energi and Plug-in Prius. Where the Prius shows 6 miles of pure-electric range and 11 miles of total all-electric range, the C-Max Energi will indicate 20 miles for both metrics, according to Davis.


Det är alltså rätt stor skillnad på räckvidd vid ren eldrift, om nu Ford når de 20 miles man hävdar här. Och EPA körcykeln är betydligt hårdare än den vi använder i Sverige. Vad jag förstår så är pure-electric vs all-electric i detta fall ren eldrift vs eldrift där förbränningsmotorn går in vid hårdare acceleration och högre maxfarter än de som ev läget tillåter, ex motorvägsfart med Prius. Sen får man avgöra själv huruvida det är viktigt att kunna köra endast på el i alla lägen. Jag gillar den tanken personligen måste jag säga.

I USA är priserna:

Toyota Prius Plugin: 32 000$
Ford C-Max Energi: 33 745 $
Chevrolet Volt: 39 000 $


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-11-20 13:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kommande Prius kommer med ny design samt 4WD:

http://www.expressen.se/motor/nya-prius ... julsdrift/

Enligt rykten gäller detta endast hybriden, plugin varianten kommer fortsätta med befintlig teknik.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-06-06 06:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Prius Business kostar från 291 400, Plugin (Business) kostar från 364 000. Skillnaden är att batteriet är på 4.4 kWh vs 1.1 kWh för hybriden. Som jag nämnde i en annan tråd här så är batteripriserna idag långt under denna prisskillnad, Tesla säljer 25 kWh för 8000$ i deras Model S (60-85 kWh = 10000$ - 2000$ för snabbladdning). Man kan ex köpa ett 10 kWh batteripack (gör det själv) till Prius för 7000 $ som ger över 8 mils räckvidd:

http://www.pluginsupply.com/

Då inser man snabbt att det finns marginaler hos Toyota, och Prius hybriden i sig kan det knappast vara låga marginaler på när man kan sälja en Auris hybrid för 60 000 mindre än en Prius hybrid.

Frågan är då, när vill/tänker Toyota börja sälja pluginbilar på allvar ? Och vad kommer samarbetet med Tesla leda till ?

Snart kommer också Auris Touring Sports där hybridversionen kostar från 222 900. Borde vara en väldigt intressant grund för en pluginhybrid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011