Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-07-19 10:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Här är ett test av Leaf 2013:

http://www.teknikensvarld.se/2013/05/23 ... ssan-leaf/

Numera kraftigt prissänkt jämför med 2012 modellen som initellt kostade 329 000 :- Med en sämre utrustad instegsmodell kan man numera få en Leaf för 274 000 :-, börjar bli mer prisvärt jämfört med ex en hyfsat utrustad Golf. Kör man 1500 mil/år och räknar med en förbrukning vid blandad körning på 0.7l/mil så sparar man ca 12 000/år på att köra på el.

Citat:
Vid en snabbladdarstolpe tar det bara en halvtimme att fylla på batteriet till 80 procent.


30 minuter för att kunna köra 8-12 mil, inte något som gör Leaf till en långfärdsbil direkt. Som jämförelse får man väl ca 20 mils körning på 20 minuter i Teslas snabbladdare. Men det är klart, om det bara gäller kortare utflykter från större städer så kanske det kan fungera om man placerar dessa rätt.

Man har även förbättrat räckvidden i kyla, från Teknikens Värld artikel:
Citat:
Nissan uppger att de har testat bilarna i minus 10 grader och noterat att räckvidden i kyla ökade från 10 mil till 12,4 mil, med värmen påslagen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 06:25 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Största problemet som jag ser det är infrastrukturen för elbilar. Elnätet måste ju byggas ut kraftigt för att kunna försörja dessa snabbladdare med tillräckligt med kräm när det behövs. Annars blir det så här.

Top Gear testar Nissan Leaf och Peugeot iOn

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 06:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Så här kommer Teslas 120 kW snabbladdningsnätverk se ut om 2 år:

Bild

120 kW ger ca 3h körning, 20 mil, på 20 minuter. Och jag gissar på att vårat elnät är betydligt bättre än deras. Så jag tror inte att elnätet i sig är något problem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 12:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
120 kW ger ca 3h körning, 20 mil, på 20 minuter. Och jag gissar på att vårat elnät är betydligt bättre än deras. Så jag tror inte att elnätet i sig är något problem.


Jag antar att du menar 120kWh i batteriet på 20 minuter?

För 120 kWh på 20 minuter krävs nog säkert en 360 kW /80% = 450 kW anslutning per laddstolpe vid osannolik hög verkningsgrad 80% i batteri + laddare

Om laddaren har en bra effektfaktor 0,9 blir det ingen vanlig 3 fas 400V anslutning, annars krävs det 1250A proppar

Och en laddningstation med bara fyra snabbladdstolper ska då klara 4 ggr denna effekt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 14:26 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag tror på elbilen i långa loppet. Men om alla ska ersättas med det kommer det krävas en ofantligt stor ombyggnad av infrastrukturen för att försörja laddarna till bilarna. Och det kommer att ta tid. Och vem kommer att betala den? Som vi nedrustar Sverige idag så kommer det inte att bli av. Finns inget statligt kvar (väl?) som ska ta hand om dessa övergripande strukturutbyggnader.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 15:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag antar att du menar 120kWh i batteriet på 20 minuter?


Nej, jag menar 120 kW, dvs, 40 kWh på 20 minuter. Enligt Tesla ska det då räcka till ca 3h körning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 17:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Jag antar att du menar 120kWh i batteriet på 20 minuter?


Nej, jag menar 120 kW, dvs, 40 kWh på 20 minuter. Enligt Tesla ska det då räcka till ca 3h körning.


Ok 120 kW då blir det fortfarande 3 x 200A proppar per laddstation för en 400V 3fas anslutning om det ska funka.

Det ger såklart bra PR att sätta solceller på taket av en laddningstation
Bild http://www.fastned.nl/en
och lagring batterier räker inte speciellt långt. 4,4kW solpaneler ger ca 4000 kWh/år i Sveriges soligaste delar, och om det ska mellan lagras i batterier för att snabbladda andra batterier räcker de kanske till 50 snabbladdningar/ år.

Det krävs en högspännings kraftledning till nätet om det ska användas på riktigt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 17:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
4,4kW solpaneler ger ca 4000 kWh/år i Sveriges soligaste delar, och om det ska mellan lagras i batterier för att snabbladda andra batterier räcker de kanske till 50 snabbladdningar/ år.


Elon har redan gått ut med att man i Norge kommer att köpa in vindkraft till snabbladdningsstationerna, detsamma lär nog gälla Sverige. Hur det blir med andra snabbladdningsstationer, ex Chademo i Nissans fall, låter jag vara osagt.

Citat:
Det krävs en högspännings kraftledning till nätet om det ska användas på riktigt.


Ja det får man väl anta att det är också. Tydligen 250 A, 400 V.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 17:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
erikn skrev:
Jag tror på elbilen i långa loppet. Men om alla ska ersättas med det kommer det krävas en ofantligt stor ombyggnad av infrastrukturen för att försörja laddarna till bilarna. Och det kommer att ta tid. Och vem kommer att betala den? Som vi nedrustar Sverige idag så kommer det inte att bli av. Finns inget statligt kvar (väl?) som ska ta hand om dessa övergripande strukturutbyggnader.


Som med allting här i livet så blir det konsumenten som betalar. I Teslas fall betalar man 2000 $ per bil för snabbladdningsstationerna samt möjlighet att ladda under bilens livslängd. Men normalfallet är det väl en kombination av stat och privata bolag.

Men obs att svenska folket kör 3-4 mil i genomsnitt/dag så för att ersätta väldigt stora delar av våran daglig pendling så behövs inte några snabbladdare. Och även för de som kör lite längre kan det räcka med en vanlig motorvärmarstolpe för att ge de mil man behöver för att ta sig hem utan problem/räckviddsångest.

Ska förresten bli intressant att se vad Tesla gör i Sverige, jag gissar nämligen på att generation 3 kan bli hyfsat populär här och då krävs det också snabbladdare. Om man nu ska följa Elons tanke och inte bara vara till för den dagliga pendlingen. Det är redan klart att man kommer att bygga ut sträckan Stockholm - Osla pga det stora intresset för Model S i Norge. Frågan är vad som händer utöver det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-27 12:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nissan jobbar tydligen på en ny typ av batterikemi som ska klara värme bättre. Batteriet testas vid kontinuerlig drift i 45 graders värme.

http://www.dailytech.com/Nissan+Looks+t ... e33241.htm

Citat:
The meeting revealed that Nissan is currently testing a new Leaf battery with a different lithium-ion cell chemistry. The tests are putting the batteries in sustained internal temperatures of 45 degrees Celsius (113 degrees Fahrenheit).

According to Hayes, the capacity degradation at the higher temperatures is no different than that found in many Leaf batteries operated in more temperate climates. He added that the test temperature is much higher than that reached by batteries in more temperate markets.


Man kanske kan tycka att de också borde gå över till vattenkylda batterier men även om man också gör det så är det förstås bra om batteriet klarar högre temperaturer. Det kostar trots allt ström att kyla batterierna.

Fyra nya Nissan elbilar kommer "snart" också:

http://green.autoblog.com/2013/08/26/ni ... -charging/

När är inte direkt specificerat. Men att det kommer en variant liknande Twizy är nog hyfsat säkert. En Zoe motsvarighet också gissningsvis men sen är det mer osäkert. Jag hade gärna sett något i stil med:

http://www.expressen.se/motor/renault-c ... f-charmor/

Dags att slänga in en bil som faktiskt bjuder på lite kul/snygg design från Nissan/Renaults sida.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011