Här är ett test av Leaf 2013:
http://www.teknikensvarld.se/2013/05/23 ... ssan-leaf/Numera kraftigt prissänkt jämför med 2012 modellen som initellt kostade 329 000 :- Med en sämre utrustad instegsmodell kan man numera få en Leaf för 274 000 :-, börjar bli mer prisvärt jämfört med ex en hyfsat utrustad Golf. Kör man 1500 mil/år och räknar med en förbrukning vid blandad körning på 0.7l/mil så sparar man ca 12 000/år på att köra på el.
Citat:
Vid en snabbladdarstolpe tar det bara en halvtimme att fylla på batteriet till 80 procent.
30 minuter för att kunna köra 8-12 mil, inte något som gör Leaf till en långfärdsbil direkt. Som jämförelse får man väl ca 20 mils körning på 20 minuter i Teslas snabbladdare. Men det är klart, om det bara gäller kortare utflykter från större städer så kanske det kan fungera om man placerar dessa rätt.
Man har även förbättrat räckvidden i kyla, från Teknikens Värld artikel:
Citat:
Nissan uppger att de har testat bilarna i minus 10 grader och noterat att räckvidden i kyla ökade från 10 mil till 12,4 mil, med värmen påslagen.