Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-01-25 11:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 11-09-23 09:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Laban skrev:
Visst kan det bli problem men jag vet inte om de du nämner kommer att uppstå så ofta som oljebyten på en normal bil. I så fall blir det en dålig affär för biltillverkaren eftersom dessa inte är slitdelar och måste täckas in av garantin. Och ser man på ex Prius så verkar den trots att den innehåller alla dessa element förutom laddaren ha väldigt få problem.


Man kan få en annan uppfattning om man pratar med Priusägare..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-27 08:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Laban skrev:
Visst kan det bli problem men jag vet inte om de du nämner kommer att uppstå så ofta som oljebyten på en normal bil. I så fall blir det en dålig affär för biltillverkaren eftersom dessa inte är slitdelar och måste täckas in av garantin. Och ser man på ex Prius så verkar den trots att den innehåller alla dessa element förutom laddaren ha väldigt få problem.


Man kan få en annan uppfattning om man pratar med Priusägare..


Möjligt, jag går efter det lilla jag har läst om Prius på webben.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-28 11:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.cisionwire.se/nissan-nordic- ... e,c9160490

Citat:
Med ett pris på 329 990 SEK (inklusive moms och med avdrag för den nyligen aviserade supermiljöbilspremien) kommer Årets Bil i Europa och Årets Bil i världen att kosta lika mycket som en vanlig familjebil, men ha avsevärt lägre driftkostnader. Priset inkluderar batteriet (som har en garanti om fem år eller 100 000 km), en fem års prenumeration på den unika telematiktjänsten, samt elbilsspecifik vägassistans. I Sverige beräknas driftkostnaderna vara mindre än 16 SEK per 100 km. Utan supermiljöbilspremie avräknad kostar Nissan LEAF 369 990 SEK.


Priset inkluderar batteriet ? Fick för mig att det är leasing som gäller. I så fall hamnar priset i ett litet annat läge Men då vill man förstås också ha lite koll på vad batteriet kan kosta att byta ut när det väl är dags.
Och även veta vad man kan räkna med för räckvidd efter 10 000 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-29 16:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Eller efter 4000 mil...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-30 11:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 805
Ort: Lindome
Jag har personligen svårt att se en elbil som något annat än en andrabil. Då är priset helt omöjligt att betala.
Vill ha faktorn är däremot stor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-01 06:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nissan adresserar batteriproblematiken:

http://green.autoblog.com/2011/09/30/ni ... ent-costs/

Citat:
Nissan states that after five years (or 60,000 miles) of use, the Leaf's battery pack will still retain at least 80 percent of its original 24-kWh capacity. But if the pack dips below that 80-percent threshold, then Nissan says individual module swap outs – not entire battery pack replacements – will be the most likely solution. Sproule stated:

There's been a lot of debate online about the replacement cost of the battery and it's very unlikely that anyone's going to have to replace the entire battery pack. Typically people will need to replace modules and we can open up the battery pack and do that. There's been a lot of chatter online about tens of thousands of dollars or euros to replace a whole battery pack, but really you want to focus on the modules and these will be in the hundreds, not the thousands.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-03-20 18:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/03/20/ni ... -of-range/

Citat:
You may not see much change on the EPA rating, but in cold-weather conditions you may see 20 to 25 miles of improvements.


3-4 mil längre alltså, men då får man förstås fråga sig var dom menar med "cold-weather conditions". Gäller det även -20 eller kallare ? Gissningsvis är det samma värmepumpslösning som ZOE har. Man förstår att dom väljer den lösningen (nytta för den stora massan) men häruppe så är det nog etanolvärmare eller liknande som gäller om man ska behålla en hyfsad räckvidd när det kryper ner till -20 C. Åtminstone med dagens batterier.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 09:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/04/12/ni ... -in-europe

Citat:
Those fine-tunings include a longer range, better acceleration and a slightly different look. Oh, and the price should change, too. Nissan told AN that building in the UK will reduce costs by "about" a third, thanks to lower import taxes and less of an impact from a strong yen, but the price for the local EV has not yet been set.


Nu är förstås minskade kostnader med 1/3 inte detsamma som att priset sänks därefter. Men det är lovande om inte annat. Och det skadar förstås inte med längre räckvidd, bättre acceleration. Och snyggare får den gärna bli, kontakta Tesla :-) Den får också värmesystemet med värmepump , samma som i ZOE får man anta.

Jag skulle nog kunna tänka mig en Leaf för runt 250 000 :- Det tror jag iofs inte att de kommer att sänka den till, samtidigt så kan det bli svårt att ta 330 000 (efter subvention) när ZOE antagligen hamnar på runt 160 000 :- Även med leasingen av batteriet med i beaktning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 10:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/04/20/ni ... -unlikely/

De flesta kommentarer till artikeln menar på att för att detta ska inträffa så måste man sänka priset en hel del. Vilket då kopplas ihop till tillverkning i USA/England med sänkta kostnader som följd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-17 19:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/08/16/20 ... l-comments

I USA har Leaf tappat en hel del, delvis pga att man har höjt priset. Men snart kommer fabriker o USA och England att komma igång och då kommer det med stor sannolikhet prissänkningar med det. Nissan/Renault har nämnt att kostnaden går ner med 1/3, mycket förstås pga den starka yenen. Nu kommer dock årsmodell 2013 och man kan tydligen räkna med förbättrad räckvidd, runt 25% enligt den amerikanska körcykeln. Samtidigt kommer också en billigare version att släppas, återstår att se vad man räknar med för räckvidd där. Stämmer uppgifterna kommer den billigare varianten kosta 47% mindre än dagens Leaf, 2.5 miljoner Yen vs 3.7, en rätt rejäl skillnad. Ska bli intressant att se om det blir så, och vad den i så fall kommer att kosta, ha för räckvidd. Återigen nämner man också att det kommer att komma en del förändringar på utseendet, för att passa bättre på den europeiska marknaden. Rätt välkommet måste jag säga för vacker är den inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-18 08:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/09/17/as ... -gen-niss/

Citat:
Speaking to the Wall Street Journal, Ghosn said, "There is a second generation of battery coming (online) now...which is less costly than the previous one. We are in a race in which you reduce the costs and adapt the price."


Måste nog till en hyfsat rejäl prissänkning, vilket iofs inte är omöjligt när Leaf börjar tillverkas i England, samt då när batterierna blir billigare också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-21 08:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nissan har hamnat lite i blåsväder pga problem med batteriet i varmare klimat:

http://green.autoblog.com/2012/09/20/ni ... l-comments

Nissan undersöker problemen och har fortfarande inte gett något officiellt utlåtande. Anhängare av ex Tesla tycker att detta är intressant eftersom ex Elon själv har gått ut och kritiserat Nissan för att de inte har ett vattenkylt batteripack:

http://www.dailytech.com/Tesla+CEO+Call ... e19286.htm

Citat:
By opting for the cheaper air cooling, Musk says Nissan's battery temperatures will be "all over the place". Worse yet, he says that they will undergo "huge degradation" at colder temperatures, and literally "shut off" at warmer ones.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-21 14:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4724
Ort: Sundsvall
Om man ser tillbaka på Renault elbilar från 90-talet, med NiCd-batterier, så har Clio vattenkylning och Express luftkylning av batteripaketen. Men i den sortens batteri utvecklas värme i stort sett bara vid laddning (kombination av en exoterm kemisk process och värmeutveckling i batteriernas inre resistans), vid bristfällig kylning ser laddaren till att minska laddströmmen och det enda som händer är att det tar onormalt lång tid att få batteripaketet laddat.

Vid urladdning pågår en endoterm kemisk process i batteriet som suger åt sig ungefär lika mycket värme som frigörs pga strömvärme i deras inre resistans. Samma fenomen finns så vitt jag vet på alla NiFe och NiCd-batterier, dock inte på NiMH.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-21 16:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Li-ion batterier blir rätt så varma om man laddar ur de snabbt.

Alla batterier har ju intern en resistens som gör att det bildas värme när strömmen är hög, den endoterma kemiska processen kanske inte har så stor effekt, för jag är iaf ganska ganska säker på att även NiCd batterier kan bli (mkt) varma om man laddar ur de med hög ström .

Värmen som genereras i Li-ion batterier gör också att batteriet efter ett tag börjar att ge högre ström när man kört (hård).

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-21 21:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4724
Ort: Sundsvall
Det är klart, effektutvecklingen i batteriets inre resistans är ju proportionell mot kvadraten på strömmen, medan den endoterma processen säkert suger åt sig värme direkt proportionellt mot strömmen. Så någonstans finns det en gräns där kurvorna skär varandra och batteriet verkligen börjar bli varmt vid högre strömmar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011